Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-19, 14:51   #16
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Jädra spammande men har fått min diagnos som mkt trolig diskbuktning i ländryggen.

Ska träna de djupa magmusklerna och fått övningar för att förmå mina överspända höftböjare att lära sig slappna av.
Hur är det med nyttan av en magnetröntgen?
För att helt bekräfta diagnos? sjukskrivning och felaktig rehab kostar också pengar samt onödigt lidande.

(Sjukgymnast och annan naprapat har gett mig övningar som inte är bra för min buktande disk, om kliniska fynden räcker. Vem ska jag lita på?)
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 07:30   #17
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 868
Du var ju mycket bättre av din initiala behandling/levnadssätt sen spelade du innebandy och blev sämre igen.. Prova först att börja om med det som fungerade tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonte08 Visa inlägg
Sjukgymnast och annan naprapat har gett mig övningar som inte är bra för min buktande disk, om kliniska fynden räcker. Vem ska jag lita på?
Jag vet inte om jag förstår, har du träffat 3 olika vårdgivare på såhär kort tid?

Det är svårt som vårdgivare om patienten träffar flera vårdgivare, då det finns olika förklaringsmodeller. Om du dessutom hör flera olika teorier och tar upp dem med olika vårdgivare "hen sa det här, men du säger det här", så blir det förvirrande för dig som patient också. Bättre att bara träffa en vårdgivare för dina problem, om det inte fungerar inom ett par veckor, så byt helt.

Magnetröntgen kan du skippa.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 08:09   #18
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=235295

Läs ovanstående. Klart du har buktande diskar. Det har alla! Men det är inte därför du har ont!
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 18:47   #19
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=235295

Läs ovanstående. Klart du har buktande diskar. Det har alla! Men det är inte därför du har ont!
Jag tycker dock att man ska vara försiktig med att förkasta buktande diskar helt som förklaringsmodell till smärtan, även fast jag anser att många använder det lite för mycket också.

Ja, de flesta strukturella förändringarna folk har på MR är symptomfria, men ibland kan man ju också tänka sig att det ger symptom. Klinisk klockren nivådiagnostik, med smärtbild från ländryggen ut i benet enligt dermatom, nedsatt sensorik och kraft osv, med ett samtidigt färskt diskbråck på "rätt" nivå, skulle jag ha svårt att förklara bort som muskulär obalans endast.

Med det sagt är jag glad att jag tidigt började utbilda mig inom OMT och fick med det funktionella tänket, rörelsekontroll och allt det där.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 13:29   #20
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tycker dock att man ska vara försiktig med att förkasta buktande diskar helt som förklaringsmodell till smärtan, även fast jag anser att många använder det lite för mycket också.

Ja, de flesta strukturella förändringarna folk har på MR är symptomfria, men ibland kan man ju också tänka sig att det ger symptom. Klinisk klockren nivådiagnostik, med smärtbild från ländryggen ut i benet enligt dermatom, nedsatt sensorik och kraft osv, med ett samtidigt färskt diskbråck på "rätt" nivå, skulle jag ha svårt att förklara bort som muskulär obalans endast.

Med det sagt är jag glad att jag tidigt började utbilda mig inom OMT och fick med det funktionella tänket, rörelsekontroll och allt det där.
Visst är det glasklart ibland. Men hur många av alla dem som söker för smärta i ryggen har diskbråck. Det är inte många. Dessutom läker diskbråck precis som alla skador. Det märkliga är att folk i medel alltid vill förklara smärtan med sådant som syns på röntgen trots att man där ser samma saker som hos dem som inte har ont.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 21:24   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Visst är det glasklart ibland. Men hur många av alla dem som söker för smärta i ryggen har diskbråck. Det är inte många. Dessutom läker diskbråck precis som alla skador. Det märkliga är att folk i medel alltid vill förklara smärtan med sådant som syns på röntgen trots att man där ser samma saker som hos dem som inte har ont.
Jamen dåså, det jag vände mig emot var det absoluta svart/vita.

Ja, det är tråkigt också att patienter lägger så stor vikt vid röntgensvar. Folk pratar om att de har ont i ryggen för att de hade ett diskbråck -97, men att de inte har tränat en minut sedan dess och sitter som en säck potatis resten av tiden har liksom inte alls med deras ryggvärk att göra...
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 09:29   #22
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
"Jag har ju problem med kotan L4-L5."

*hört av femtielvamiljoner patienter*
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 15:38   #23
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Fortfarande problem med smärta spec vid stunder av statiskt stående.

Första vårdkontakten, sjukgymnast tror nu ev kotglidning och naprapat tror på diskbuktning. Känns lite motsägelsefulla iaf vad gäller rehab eller?

Har börjar träna mer bålstabilitet och jag vet inte om det grötar om och träningen i sig skapar smärta?
Smärtan känns långt ned i ländryggen.
Mina glutes är nog svaga som fasen men de ska komma igång liksom annan stabiliserande muskulatur.

Försämrar:
Statiskt stående

Lindrar:
Rörelse
Liggande
Sittande

Ojämn stabilitet kring bålen, höger sida känns svagare el mindre aktiverad. (Smärtdebut höger ländrygg)

Övriga ”fynd”:
När jag stående eller liggande lyfter vänster knä upp mot magen och sen sänker ner det igen så på tillbakavägen, mer mot rakt ben igen, så knäpper det i ländryggen(eller inne i bäckenet?) vad brukar det tyda på?
Diskskada?

Senast redigerad av Jonte08 den 2018-05-12 klockan 15:39.
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 20:21   #24
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Varför varför varför går man till flera olika behandlare samtidigt?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-12, 23:42   #25
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Varför varför varför går man till flera olika behandlare samtidigt?
Som en second opinion att bolla föreslagen diagnos med.

Verkar ju vara rena lotteriet kan jag som patient tycka.
Ena gissade orsaken = undvik extension i ryggen
Andra gissade orsaken = undvik flexion i ryggen


Är devisen:
Heder åt den som håller sig till En behandlares ord, det visade sig vara fel diagnos hen fick och några direkt skadliga övningar men hen höll sig till En behandlare? (Går ju inte att bevisa om man håller sig till ett diagnosutlåtande iofs)

Jag förstår att det är svårt ställa diagnos och att det ibland tar tid ställa en sådan men så fort jag får motsägelsefulla råd kommer jag alltid fortsätta söka efter en bevisad orsak till ev besvär. Inom rimliga gränser förstås.
Att be om en annans utlåtande anser jag rimligt.

Jag slet bort en bit brosk från yttre knäleden för några år sedan och hade rätt stora besvär. Diagnosen ställdes först efter magnetröntgen men vägen dit var kantad av sjukgymnast, naprapat och husläkare och deras gissningar och streckgubbar under nästan ett års tid. Gjorde knappast ngn gott och sjukgymnasten som trodde på muskelsträckning tror väl fortfarande att hens streckgubbe-övningar enkom hjälpte mig.

En fråga, jobbar man ngt med uppföljning av behandlingens effekt och ev diagnos på patienter som av ngn anledning avslutat kontakten i förtid men även en lämplig längre tid efter full behandling?

Kanske tar det en jädra tid men jag är övertygad om att man som läkare, sjukgymnast, naprapat etc skulle lära sig massor, inte bara om att sätta diagnos men även ev brister man kan arbeta på osv.

Jag får väl ge mig och kämpa på med min tyska kotglidningsdiskbuktning och köra samtidiga extensions-flexioner.
Är övertygad om att tiden läker bäst men hade ju varit enklast med en diagnos och en ”gör detta men undvik detta-lista”.
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 12:43   #26
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag tycker du ska fortsätta med det du gjorde som minskade dina besvär. Att be patienter att undvika normala rörelser är kontraproduktivt. Hittar du svagheter och stramheter kan man arbeta med dem. Det är väldigt vanligt att patienter med ont i ryggen har nedsatt kraft och funktion i bålen och blir bättre av att träna upp detta. Jag kollar alltid höftstatus också och hittar ofta svagheter/stramheter som man arbetar med parallellt, t.ex svaga höftabduktorer/utåtrotatorer.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-13, 18:34   #27
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tycker du ska fortsätta med det du gjorde som minskade dina besvär. Att be patienter att undvika normala rörelser är kontraproduktivt. Hittar du svagheter och stramheter kan man arbeta med dem. Det är väldigt vanligt att patienter med ont i ryggen har nedsatt kraft och funktion i bålen och blir bättre av att träna upp detta. Jag kollar alltid höftstatus också och hittar ofta svagheter/stramheter som man arbetar med parallellt, t.ex svaga höftabduktorer/utåtrotatorer.
Tack för svar, det uppskattas.
Jag försöker vara så aktiv jag kan inom vad jag känner att min rygg just nu klarar. Min naprapat som är den vars rehab och råd jag följer har sagt 6 mån rehab. Låter det rimligt för en ev diskbuktning?
Mitt mål är att kunna återgå till aktiviteter som innan ryggproblemen och jag tänker köra rehab livet ut om så ör nödvändigt.

Jag förstår att alla har olika genetik och förutsättningar men jag har aldrig haft längre ont i ryggen än 2-3 veckor förut och läser jag om diskbuktning mm verkar många bli opererade vilket jag absolut Inte vill bli.
Förhoppningsvis är de människor som slarvar med rehab el söker Quick fix för det känns dystert om fysisk rehab inte fungerar vilket jag hoppas det gör, med tålamod!?
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 09:53   #28
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Tränar på med bålstabilitet, särskilt höftlyft inolika varianter. Övar på att aktivera bålen i vardagen för jag tror min bålstabilitet är riktigt usel eller iaf varit.

Om jag står upp och drar in naveln mot ryggraden lite snett uppåt och sen släpper sen gör om detta så får jag hoppande magmuskulatur typ okontrollerat och jag tolkar det sim att jag har riktigt svaga eller inaktiva muskler där?

Känns i övrigt ganska bra men för mkt flexion eller tex att jag snickrat en del altan så får jag mer ont.

Om jag ligger på rygg och drar in magen och pressar ländryggen mot underlaget så ömmar det i kotorna i länden tycker jag, är även lite mosig och öm vid kotorna, känslan är lite som blåmärken. Vet inte om detta är en effekt av mitt problem i ryggen eller om min träning av bålstabilitet ger bieffekter som detta.

Stundtals sjukt ”trött” i ryggen av sittande eller stående. Molande värk. I rörelse eller liggande inga sådana besvär.

Jag måste tänka på mängden flexion i vardagen, tex har jag snickrat staket och stått flekterad framåt och det blir jag sämre av i ryggen. Jag har felaktigt tänkt att enskilda händelser försämrar men måste nog tänka på summan av sittandet, flekterad rygg osv.
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 15:36   #29
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det låter som om du har hittat faktorer som påverkar, både negativt och positivt. Det är bra!

Jag tror också att det handlar mycket om muskelkontroll och -styrka, särskilt runt höft och bål.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)