Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-18, 09:23   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Behövs nedvarvning efter träning?

Nej.

Citat:
It is widely believed that an active cool-down is more effective for promoting post-exercise recovery than a passive cool-down involving no activity. However, research on this topic has never been synthesized and it therefore remains largely unknown whether this belief is correct. This review compares the effects of various types of active cool-downs with passive cool-downs on sports performance, injuries, long-term adaptive responses, and psychophysiological markers of post-exercise recovery. An active cool-down is largely ineffective with respect to enhancing same-day and next-day(s) sports performance, but some beneficial effects on next-day(s) performance have been reported. Active cool-downs do not appear to prevent injuries, and preliminary evidence suggests that performing an active cool-down on a regular basis does not attenuate the long-term adaptive response. Active cool-downs accelerate recovery of lactate in blood, but not necessarily in muscle tissue. Performing active cool-downs may partially prevent immune system depression and promote faster recovery of the cardiovascular and respiratory systems. However, it is unknown whether this reduces the likelihood of post-exercise illnesses, syncope, and cardiovascular complications. Most evidence indicates that active cool-downs do not significantly reduce muscle soreness, or improve the recovery of indirect markers of muscle damage, neuromuscular contractile properties, musculotendinous stiffness, range of motion, systemic hormonal concentrations, or measures of psychological recovery. It can also interfere with muscle glycogen resynthesis. In summary, based on the empirical evidence currently available, active cool-downs are largely ineffective for improving most psychophysiological markers of post-exercise recovery, but may nevertheless offer some benefits compared with a passive cool-down.
Sports Med. 2018 Apr 16. Do We Need a Cool-Down After Exercise? A Narrative Review of the Psychophysiological Effects and the Effects on Performance, Injuries and the Long-Term Adaptive Response.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 17:29   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nej?

Nedanstående då?

Citat:
An active cool-down is largely ineffective with respect to enhancing same-day and next-day(s) sports performance, but some beneficial effects on next-day(s) performance have been reported.
Citat:
Performing active cool-downs may partially prevent immune system depression and promote faster recovery of the cardiovascular and respiratory systems
Citat:
In summary, based on the empirical evidence currently available, active cool-downs are largely ineffective for improving most psychophysiological markers of post-exercise recovery, but may nevertheless offer some benefits compared with a passive cool-down.
Jag tolkar det som att man ändå hittat vissa grejer som förbättras av aktiv nedvarvning.

Vad är det egentligen de varvat ned efter för typ av idrott? Det borde ju kunna spela en rätt avgörande roll också.

Intressant hursomhelst...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 19:38   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Mestadels triviala förbättringar med i vissa fall försämringar i stället.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 19:55   #4
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nej?

Nedanstående då?







Jag tolkar det som att man ändå hittat vissa grejer som förbättras av aktiv nedvarvning.

Vad är det egentligen de varvat ned efter för typ av idrott? Det borde ju kunna spela en rätt avgörande roll också.

Intressant hursomhelst...
Slår löparnerverna bakut?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 21:15   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Slår löparnerverna bakut?
Nja. Kanske lite.

Jag är inte personligen superövertygad om att man tjänar så jättemycket i återhämtning genom nedvarvning. Tyckte dock inte det KG skrev rimmade så bra med det han klippte in från studien. Men det kanske står mer i fullängdaren.

Om jag skulle köra ett intensivt intervallpass så skulle jag definitivt hellre skippa nedvarvningen än uppvärmningen. Ifall jag inte var helt slutkörd i benen skulle jag nog gärna slöjogga en kilometer efteråt.

Men det är ju som sagt svårt att veta exakt hur mycket nytta den kilometern gör. Därför det kan vara intressant att veta exakt vad det är de gjort innan nedvarvningen. Lite skillnad på styrkelyft och löpning tänker jag mig.

Angående löpning så brukar ju många elitlöpare springa 2ggr per dag och använder vissa av dessa löppass som "återhämtningspass" (dvs extremt lugnt tempo och inte särskilt långt) och hävdar att dessa pass gör att de återhämtar sig snabbare. Dock är ju inte detta exakt samma sak som nedvarvning, men lite besläktat i alla fall.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 21:25   #6
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Läste inte mer än rubriken, men tänker spontant att om man dragit på sig stora mängder mjölksyra under träningen kanske ändå någon form av nedvarvning är bra?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 21:56   #7
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Läste inte mer än rubriken, men tänker spontant att om man dragit på sig stora mängder mjölksyra under träningen kanske ändå någon form av nedvarvning är bra?
Det verkar som att mjölksyran transporteras snabbare bort från blodet mha nedjoggning, medans det inte påverkar musklerna så mycket.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 09:06   #8
Sverker81
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Åsele
Inlägg: 13
Finska bastu är det som gäller Sauna är så bra för hela kroppen och man kan simma lite också där emellan om det behövs lite mera hjärta lungor träning.
Sverker81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 10:06   #9
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det verkar som att mjölksyran transporteras snabbare bort från blodet mha nedjoggning, medans det inte påverkar musklerna så mycket.
Så detta med att det stannar kvar slaggprodukter i musklerna är alltså det som inte stämmer?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 21:07   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Så detta med att det stannar kvar slaggprodukter i musklerna är alltså det som inte stämmer?
Snarare att det kanske stannar kvar slaggprudukter i musklerna trots nedjogg. Men det kanske var det du menade? Det baserade jag alltså enbart på denna mening:

Citat:
Active cool-downs accelerate recovery of lactate in blood, but not necessarily in muscle tissue.
Så det är väl kanske inte så att jag anser detta vara hugget i sten...

Jag har alltså bara läst samma lilla ovanstående stycke, så jag har ingen koll egentligen på exakt vad de kommit fram till, eller exakt vad det är de mätt.

Jag tolkade det ovanstående som att de tyckte nedvarvning hjälpte till med återhämtning i vissa fall, men inte alltid kanske. Men KG verkar ha tolkat det annorlunda, och han har väl kanske läst fullängdsrapporten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)