Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-17, 13:12   #1
fannapanna
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 2
Funderingar om simträning och styrketräning

Har nyligen börjat träna. Konditionstränar två gånger i veckan, och styrketränar två gånger i veckan. Promenerar också cirka en och en halv timme om dagen (med hunden). Jag är överviktig och vill gå ner 40 kg. Är tjej.

Började jogga som konditionsträning men märkte att jag fick jätteont i benen och kände inte att jag fick upp flåset innan jag var tvungen att ge upp p.g.a. bensmärtan. Så nu har jag bytt till simning och min tanke är att jag kommer att fokusera på simning som konditionsträning åtminstone det närmaste halvåret (eftersom jag köpte ett halvårskort, så får väl göra en ny bedömning om huruvida jag klarar av att jogga eller inte när det kortet blivit ogiltigt).

Jag gillar verkligen att simma, och jag får upp flåset ordentligt (har inte bra kondition alls). Men jag är rädd att jag ska få väldigt stora axlar. Jag tycker det är så fult och en av anledningarna till att jag tränar är trots allt att jag vill få en snyggare kropp. Hur oroliga tror ni att jag måste vara för detta? Finns det något jag kan tänka på kring simsätten för att undvika att axlarna blir stora när jag simmar? Gillar bröstsim för jag tycker att jag känner att musklerna i låren blir trötta av det, och låren är lite av mitt "problemområde", men samtidigt läser jag att bröstsim också är ett simsätt som tränar just axlarna mycket.

Har ni några tips hur jag ska tänka i min styrketräning för att få ut så mycket som möjligt av mina pass? Jag är ju framförallt intresserad av att träna ben, rumpa och mage. Ska jag hoppa över armövningarna, och tänka att simträningen räcker för det, eller hur ska jag göra? Fram tills nu har jag fokuserat mest på basövningar (knäböj, bänkpress, militärpress och marklyft) samt olika ben- och rumpövningar som jag gör på matta (alltså utan tyngder/maskiner) och så brukar jag slänga in en magövning per pass också. Hur låter det, tycker ni?
fannapanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 13:32   #2
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Så länge du inte tar steroider, kommer du inte att få stora axlar.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 13:35   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av fannapanna Visa inlägg
Hur låter det, tycker ni?
Bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 14:52   #4
fannapanna
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Så länge du inte tar steroider, kommer du inte att få stora axlar.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Bra.
Tydliga svar. Tack.
fannapanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 17:02   #5
Lillleif
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 616
Citat:
Jag är överviktig och vill gå ner 40 kg.
Läs guiden nedan för grundläggande information om operationalisering av din målsättning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)