Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-04, 13:34   #16
nomennescio
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Nej, det tror jag inte. Han verkar kunnig.

Det verkar snarare som jag skrev, att han inte orkat lägga ner särskilt mycket tid på de träningstemplates han gjort. Visst, sammantaget så följer han de riktlinjer han skrivit men i vissa så börjar man på en veckovolym för bröst som ligger på 20 set. Dvs det dubbla mot vad han rekommenderar i sina sammanfattningar. Sen brukar han skriva att man med fördel kan träna biceps 6 gånger per vecka men köra olika belastningar / occlusion. Det ser man inte röken av i programmen. Utan han har gjort det enkelt för sig och lagt in biceps en gång i veckan bara.
Du kunde ju ha kollat på länkarna jag la upp innan du skrev.
Här har du riktlinjerna för bröst:

Citat:
MV:

In most cases, experienced lifters will need at least 8 sets of chest work per week to maintain their gains.

MEV:

Most intermediate-advanced lifters need at least 10 sets of direct chest work per week to make gains.

MAV:

Most people respond best to between 12 and 20 weekly sets on average. Very big, strong lifters often need lower set numbers when they choose mostly barbell movements, since those are both so simulative and disruptive.

MRV:

Most people seem to encounter serious recovery problems above 22 sets per week. But some people can train a bit in excess of that amount and still be ok. When your compound pressing strength for reps starts to decline, you’ll easily be able to tell that you’re over your MRV
Så 20 sets är inom MAV.
Om du inte vet vad MAV etc är, så kan du läsa det här:
Training Volume Landmarks for Muscle Growth

Kan även kopiera in en kort beskrivning som jag skrev på reddit:
Citat:
MV = Maintenance Volume The volume needed to maintain current size.

MEV = Minimum Effective Volume The volume needed to start to grow.

MAV = Maximum Adaptive Volume The volume that you need to have to get the best muscular gains.

MRV = Maximum Recoverable Volume The highest volume that you can recover from. Going higher than this will only result in extra fatigue leading to overreaching and if used for longer time, overtraining.
Sen kan jag hålla med om att det var lite låg frekvens för t.ex. biceps och triceps i mitt program som är fokuserat på bröst och rygg. Men det är väl för att man inte ska trötta ut hela kroppen, utan fokusera på just bröst och rygg. I programmet var det 2 bicepsövningar och 2 tricepsövningar per vecka. Men jag kommer lägga till lite utöver det.

Ocklusion kräver ju trots allt extra utrustning, så jag kan förstå att han inte har med det i ett generellt program som är gjort för många personer där alla kanske inte har tillgång till det.

Tycker templates:en verkar helt ok, får återkomma när jag har kört lite och vet mer. Men om inte annat så släpper han ju så otroligt mycket info fritt på nätet, t.ex. youtube, podcasts och artiklar, så man kan ju utan problem bygga upp sitt egna program.
nomennescio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 13:46   #17
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av nomennescio Visa inlägg
Du kunde ju ha kollat på länkarna jag la upp innan du skrev.
Här har du riktlinjerna för bröst:



Så 20 sets är inom MAV.
Om du inte vet vad MAV etc är, så kan du läsa det här:
Training Volume Landmarks for Muscle Growth

Kan även kopiera in en kort beskrivning som jag skrev på reddit:


Sen kan jag hålla med om att det var lite låg frekvens för t.ex. biceps och triceps i mitt program som är fokuserat på bröst och rygg. Men det är väl för att man inte ska trötta ut hela kroppen, utan fokusera på just bröst och rygg. I programmet var det 2 bicepsövningar och 2 tricepsövningar per vecka. Men jag kommer lägga till lite utöver det.

Ocklusion kräver ju trots allt extra utrustning, så jag kan förstå att han inte har med det i ett generellt program som är gjort för många personer där alla kanske inte har tillgång till det.

Tycker templates:en verkar helt ok, får återkomma när jag har kört lite och vet mer. Men om inte annat så släpper han ju så otroligt mycket info fritt på nätet, t.ex. youtube, podcasts och artiklar, så man kan ju utan problem bygga upp sitt egna program.
Du kanske själv skulle ta och läsa dem? Ingenstans rekommenderar han att man startar på 20 set i veckovolym första veckan. Oftast rekommenderar han att man startar kring 10 och arbetar upp sig till lite över 20 och sen deloadar.

Sen var occlusion ett exempel. Han har andra förslag på hur man lägger upp bicepsträning också. Under guidelines för frekvens anger han 2-6.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 13:54   #18
nomennescio
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Du kanske själv skulle ta och läsa dem? Ingenstans rekommenderar han att man startar på 20 set i veckovolym första veckan. Oftast rekommenderar han att man startar kring 10 och arbetar upp sig till lite över 20 och sen deloadar.

Sen var occlusion ett exempel. Han har andra förslag på hur man lägger upp bicepsträning också. Under guidelines för frekvens anger han 2-6.
Okej, missförstod/läste inte tillräckligt noga. Håller med dig då
nomennescio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 14:56   #19
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Du kanske själv skulle ta och läsa dem? Ingenstans rekommenderar han att man startar på 20 set i veckovolym första veckan. Oftast rekommenderar han att man startar kring 10 och arbetar upp sig till lite över 20 och sen deloadar.

Sen var occlusion ett exempel. Han har andra förslag på hur man lägger upp bicepsträning också. Under guidelines för frekvens anger han 2-6.
Det är väl beroende på vad/vilken/vilka muskler man prioriterar? I hans template med bröst/ryggfokus kanske inte armarna står i fronten t.ex. (duh)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 15:58   #20
Klickor
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 6
Kollade snabbt på hans full body template 6 dagar i veckan program och i det så startar man på:
Day 1:3 set Incline Push
3 set Chest Isolation
3 set Horizontal Push
Day 3: 3 set Horizontal Push

12 set bröst som start och tror det ökas med upp till 2 set extra per övning till 4x5 set sista veckan för 20 set totalt. Precis det som han själv rekommenderar och snackar om.
Klickor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 16:13   #21
Klickor
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Klickor Visa inlägg
Kollade snabbt på hans full body template 6 dagar i veckan program och i det så startar man på:
Day 1:3 set Incline Push
3 set Chest Isolation
3 set Horizontal Push
Day 3: 3 set Horizontal Push

12 set bröst som start och tror det ökas med upp till 2 set extra per övning till 4x5 set sista veckan för 20 set totalt. Precis det som han själv rekommenderar och snackar om.
På de andra templatesen så är följande:
På 3 dagars börjar det på 12-18set(beror på övningsval)
På 5 startar det vid 15set
Endast vid bröst(rygg) fokus upplägget som det startar vid 20 set vad jag kanse och det känns väl rimligt om det är bröst man fokuserar på och drar ner volymen på allt annat.
Klickor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 18:16   #22
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
3 dagars full body focus startar med bröst och rygg på 18-20 set. Trots att det inte är rygg/bröstfokus. Jag sitter med telefonen så jag kan inte kolla upp de andra. Men vad jag kan minnas är det bara 6-dagars som är någorlunda i linje med det han säger i alla youtubeklipp/podcasts.

Men visst, jag förstår att man känner att man behöver försvara programmet när man betalat $99 för det. Men prisvärt är det knappast. Att programmet "anpassar" sig efter formen är helt enkelt att man ökar volymen om man är pigg, annars sänks den eller ligger kvar.

Jag gillar Mike Israetel, jag gillar bara inte programmen som går att köpa. De är väldigt simpla och är inte värda det de kostar.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-04, 21:26   #23
Klickor
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
3 dagars full body focus startar med bröst och rygg på 18-20 set. Trots att det inte är rygg/bröstfokus. Jag sitter med telefonen så jag kan inte kolla upp de andra. Men vad jag kan minnas är det bara 6-dagars som är någorlunda i linje med det han säger i alla youtubeklipp/podcasts.

Men visst, jag förstår att man känner att man behöver försvara programmet när man betalat $99 för det. Men prisvärt är det knappast. Att programmet "anpassar" sig efter formen är helt enkelt att man ökar volymen om man är pigg, annars sänks den eller ligger kvar.

Jag gillar Mike Israetel, jag gillar bara inte programmen som går att köpa. De är väldigt simpla och är inte värda det de kostar.
Betalar ju självklart inte för programmen, hittar de på nätet. Fullbody 3 dagar har där du kan välja mellan bröst/axlar eller bröst/triceps på ett par ställen så väljer man triceps/delts över bröst blir det 12 set. Tar man flerledsövning 18.
Klickor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)