Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-17, 08:47   #16
shoe
Registered User
 
shoes avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Visst. Vilket träningspass är bäst. Det på fredagen eller det på måndagen ?
Jag gissar att du presteras bäst på tisdagen när kroppen kommit i fas och systemet är återställt.
Ska jag var helt ärlig så varierar det. Ofta är måndagar de passen jag presterar bäst pga att söndagens bakismat bjöd in fler kalorier, kolhydrater och vätska. Inte alltid, men det varierar, som jag sa.
shoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 08:55   #17
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det går inte att tjäna två herrar.

Antingen har man en identitet där man dricker eller så väljer man att inte dricka. Vad har du för förväntningar på dig och vad förväntar sig din omgivning ?
Jag ser ett visst mellanläge där man kan dricka ett par öl eller ett par glas vin till maten någon gång ibland. Stor skillnad mot kraftigt supande i berusningssyfte.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 09:01   #18
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det går inte att tjäna två herrar.

Antingen har man en identitet där man dricker eller så väljer man att inte dricka. Vad har du för förväntningar på dig och vad förväntar sig din omgivning ?
Eller så har man inte en identitet baserat på alkoholens vara eller icke vara.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 09:17   #19
shoe
Registered User
 
shoes avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
kraftigt supande i berusningssyfte.
Det är just det här jag funderar kring. Hur mycket det påverkar. Om det ens påverkar... Jag har för övrigt gjort mina bästa prestationer dagen efter en redig fylla.

GBG-Varvet: 1.31.18 (2011)
10,5km: 38.51 (Running Lights 2011)

"Nykter" har jag aldrig gjort milen under 39, och halvmara aldrig under 1.33.


I styrkeväg har jag aldrig testat att träna dagen efter.

Senast redigerad av shoe den 2018-03-17 klockan 09:18.
shoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 10:08   #20
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Ja det där är ju en fråga......

(Jag), tror...att passet på Fredagen, gör dåligt, pga då tränar du, och bryter ned musklerna, vilket gör att de är i sämre skick än på torsdagen, innan passet. Om man sen ska ut å festa/dricka, så blir det ingen återuppbyggnad att tala om, för muskel, + vätskebrist.

Men , att vila på fredagen, och sedan festa, och sedan träna på måndagen, är nog för tidigt, beroende på vilken ålder man är i.....
Är man ung, funkar det nog, men ju äldre man blir, desto långsammare är återhämtningen....i alla fall, varit så för mig.

När jag var yngre, funkade det att festa på helgen, och sedan köra på, på Måndagen, .....inga stora skillnader, var det,!!....iofs, var ju en annan sport då, kampsport......Ibland kunde det till och med, bli bättre!!.....pga total avsaknad utav empati till motståndaren.......och mer avslappnad i alla ligament, muskler, senor osv.....det bara flöt, så att säga.....

Men ju äldre jag vart, så desto mer skillnad på återhämtningen, vart det!!....
Och sedan bara styrketräning, då blir det lite skillnad.

Idag, kan jag dricka en öl till maten(väldigt sällan), och bli dålig i minst 1 vecka, efter det.......jag känner det verkligen, skillnaden.
Så det är inte värt det längre!!!....

Men....alkohol är gift som kopplar ur vissa partier i hjärnan, och det, är vi människor ute efter , oftast!!....kanske.....Vi känner oss kanske ....friare osv....
Blir mindre blygare och mer talföra osv......vågar mer.
Gränserna suddas ut.....kanske?.........

Och då kan alkoholen få ett dåligt rykte, kanske?.......för vi gör saker som vi vanligen , inte hade gjort osv....Pga våra inre gränser/ramar, som vi har....blir försatta i odugligt läge.....kanske.......
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 10:56   #21
shoe
Registered User
 
shoes avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Ja det där är ju en fråga......

(Jag), tror...att passet på Fredagen, gör dåligt, pga då tränar du, och bryter ned musklerna, vilket gör att de är i sämre skick än på torsdagen, innan passet. Om man sen ska ut å festa/dricka, så blir det ingen återuppbyggnad att tala om, för muskel, + vätskebrist.

Men , att vila på fredagen, och sedan festa, och sedan träna på måndagen, är nog för tidigt, beroende på vilken ålder man är i.....
Är man ung, funkar det nog, men ju äldre man blir, desto långsammare är återhämtningen....i alla fall, varit så för mig.

När jag var yngre, funkade det att festa på helgen, och sedan köra på, på Måndagen, .....inga stora skillnader, var det,!!....iofs, var ju en annan sport då, kampsport......Ibland kunde det till och med, bli bättre!!.....pga total avsaknad utav empati till motståndaren.......och mer avslappnad i alla ligament, muskler, senor osv.....det bara flöt, så att säga.....

Men ju äldre jag vart, så desto mer skillnad på återhämtningen, vart det!!....
Och sedan bara styrketräning, då blir det lite skillnad.

Idag, kan jag dricka en öl till maten(väldigt sällan), och bli dålig i minst 1 vecka, efter det.......jag känner det verkligen, skillnaden.
Så det är inte värt det längre!!!....

Men....alkohol är gift som kopplar ur vissa partier i hjärnan, och det, är vi människor ute efter , oftast!!....kanske.....Vi känner oss kanske ....friare osv....
Blir mindre blygare och mer talföra osv......vågar mer.
Gränserna suddas ut.....kanske?.........

Och då kan alkoholen få ett dåligt rykte, kanske?.......för vi gör saker som vi vanligen , inte hade gjort osv....Pga våra inre gränser/ramar, som vi har....blir försatta i odugligt läge.....kanske.......
Tack för ditt svar. Intressant att du finner det påverkande att dricka endast ett glas flera dagar efteråt. Själv kan jag känna detsamma, men inte i prestationsperspektiv, utan mer i perspektiv av välmående.
shoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 13:59   #22
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det finns ju en del forskning på det. Förhoppningsvis svarar det på dina frågor. Säg till om du inte kommer åt fullängdarna (om du nu behöver det).

Citat:
Abstract
Alcohol is the most commonly used recreational drug globally and its consumption, often in large volume, is deeply embedded in many aspects of Western society. Indeed, athletes are not exempt from the influence alcohol has on society; they often consume greater volumes of alcohol through bingeing behaviour compared with the general population, yet it is often expected and recommended that athletes abstain from alcohol to avoid the negative impact this drug may have on recovery and sporting performance.

While this recommendation may seem sensible, the impact alcohol has on recovery and sports performance is complicated and depends on many factors, including the timing of alcohol consumption post-exercise, recovery time required before recommencing training/competition, injury status and dose of alcohol being consumed. In general, acute alcohol consumption, at the levels often consumed by athletes, may negatively alter normal immunoendocrine function, blood flow and protein synthesis so that recovery from skeletal muscle injury may be impaired. Other factors related to recovery, such as rehydration and glycogen resynthesis, may be affected to a lesser extent.

Those responsible for the wellbeing of athletes, including the athlete themselves, should carefully monitor habitual alcohol consumption so that the generic negative health and social outcomes associated with heavy alcohol use are avoided. Additionally, if athletes are to consume alcohol after sport/exercise, a dose of approximately 0.5 g/kg body weight is unlikely to impact most aspects of recovery and may therefore be recommended if alcohol is to be consumed during this period.
Barnes, M. (2014). Alcohol: Impact on Sports Performance and Recovery in Male Athletes. Sports Medicine, 44(7), pp.909-919.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24748461

Citat:
Abstract
Caffeine, nicotine, ethanol and tetrahydrocannabinol (THC) are among the most prevalent and culturally accepted drugs in western society. For example, in Europe and North America up to 90% of the adult population drinks coffee daily and, although less prevalent, the other drugs are also used extensively by the population. Smoked tobacco, excessive alcohol consumption and marijuana (cannabis) smoking are addictive and exhibit adverse health effects. These drugs are not only common in the general population, but have also made their way into elite sports because of their purported performance-altering potential. Only one of the drugs (i.e., caffeine) has enough scientific evidence indicating an ergogenic effect. There is some preliminary evidence for nicotine as an ergogenic aid, but further study is required; cannabis and alcohol can exhibit ergogenic potential under specific circumstances but are in general believed to be ergolytic for sports performance. These drugs are currently (THC, ethanol) or have been (caffeine) on the prohibited list of the World Anti-Doping Agency or are being monitored (nicotine) due to their potential ergogenic or ergolytic effects. The aim of this brief review is to evaluate the effects of caffeine, nicotine, ethanol and THC by: 1) examining evidence supporting the ergogenic or ergolytic effects; 2) providing an overview of the mechanism(s) of action and physiological effects; and 3) where appropriate, reviewing their impact as performance-altering aids used in recreational and elite sports.
Pesta, D., Angadi, S., Burtscher, M. and Roberts, C. (2013). The effects of caffeine, nicotine, ethanol, and tetrahydrocannabinol on exercise performance. Nutrition & Metabolism, 10(1), p.71.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24330705

Citat:
Abstract
Alcohol (ethanol) is consumed on a daily basis by a large fraction of the population, and in many countries, light-to-moderate alcohol consumption is considered as an integral part of the diet. Although the relationship between alcohol intake and obesity is controversial, regular consumption of alcohol, through its effects in suppressing fat oxidation, is regarded as a risk factor for weight gain, increased abdominal obesity and hypertriglyceridemia. Indeed, alcohol taken with a meal leads to an increase in postprandial lipemia-an effect on postprandial metabolism that is opposite to that observed with exercise. Furthermore, although regular exercise training and/or a preprandial exercise session reduce postprandial lipemia independently of alcohol ingestion, the exercise-induced reduction in postprandial lipemia is nonetheless less pronounced when alcohol is also consumed with the meal. Whether or not alcohol influences exercise and sport performance remains contradictory. It is believed that alcohol has deleterious effects on the performance, although it may contribute to reduce pain and anxiety. The alcohol effects on sports performance depend on the type and dosage of alcohol, acute vs chronic administration, the alcohol elimination rate as well as the type of exercise.
Suter, P. and Schutz, Y. (2008). The effect of exercise, alcohol or both combined on health and physical performance. International Journal of Obesity, 32(S6), pp.S48-S52.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19079280
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 16:31   #23
Walsoe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Ja det där är ju en fråga......

(Jag), tror...att passet på Fredagen, gör dåligt, pga då tränar du, och bryter ned musklerna, vilket gör att de är i sämre skick än på torsdagen, innan passet. Om man sen ska ut å festa/dricka, så blir det ingen återuppbyggnad att tala om, för muskel, + vätskebrist.

Men , att vila på fredagen, och sedan festa, och sedan träna på måndagen, är nog för tidigt, beroende på vilken ålder man är i.....
Är man ung, funkar det nog, men ju äldre man blir, desto långsammare är återhämtningen....i alla fall, varit så för mig.

När jag var yngre, funkade det att festa på helgen, och sedan köra på, på Måndagen, .....inga stora skillnader, var det,!!....iofs, var ju en annan sport då, kampsport......Ibland kunde det till och med, bli bättre!!.....pga total avsaknad utav empati till motståndaren.......och mer avslappnad i alla ligament, muskler, senor osv.....det bara flöt, så att säga.....

Men ju äldre jag vart, så desto mer skillnad på återhämtningen, vart det!!....
Och sedan bara styrketräning, då blir det lite skillnad.

Idag, kan jag dricka en öl till maten(väldigt sällan), och bli dålig i minst 1 vecka, efter det.......jag känner det verkligen, skillnaden.
Så det är inte värt det längre!!!....

Men....alkohol är gift som kopplar ur vissa partier i hjärnan, och det, är vi människor ute efter , oftast!!....kanske.....Vi känner oss kanske ....friare osv....
Blir mindre blygare och mer talföra osv......vågar mer.
Gränserna suddas ut.....kanske?.........

Och då kan alkoholen få ett dåligt rykte, kanske?.......för vi gör saker som vi vanligen , inte hade gjort osv....Pga våra inre gränser/ramar, som vi har....blir försatta i odugligt läge.....kanske.......

Sant att man får sämre återhämtning när man blir äldre. Men att man skulle "bryta" ned musklerna efter träning är lite av en myt. Proteinsyntesen i kroppen blir stiumlerad av träning och det kan pågå i utt till 72 timmar. Dricker man alkohol används levern till att bryta ned den och kroppen bildar inget glykos undertiden; de anabola processerna blir sämre under tiden. SÅ att dricka stora mängder direkt efter är itne så smart när effekten av träningen är som störst. Effekten av träningen får vänta helt enkelt.

Sen är det ju frågan om återhämtning, anstränger man nervsystemet hårt med mycket baspövrningar, tror jag de negativa effekterna blir ännu större. Slutsatsen är enkel, vill man optimera allt och inte gå miste on några "gains" överhuvudtaget så ska man inte dricka nåt. Men vem fan vill göra det? Det finns andra saker än träning.

Juste (redigering), skulle komma med egna erfarenheter. Ett tag drack jag alkohol 3-4 dagar i veckan, 2-3 starköl eller flaksa vin, samt tränade och försökte lustigt nog gå ned i vikt. Själa progressiva ökningar i vikter gick faktiskt fortfarande framåt, men viktnedgången bara gick inte. Direkt när jag sluta med alkoholen så började jag gå ned 1 kg i veckan. Fast iofs nu dricker väl knappast så många de mängderna, det gjorde iaf underverk för mig att sluta helt ett tag.

Senast redigerad av Walsoe den 2018-03-17 klockan 16:39.
Walsoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 17:49   #24
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Walsoe Visa inlägg
Sant att man får sämre återhämtning när man blir äldre. Men att man skulle "bryta" ned musklerna efter träning är lite av en myt. Proteinsyntesen i kroppen blir stiumlerad av träning och det kan pågå i utt till 72 timmar. Dricker man alkohol används levern till att bryta ned den och kroppen bildar inget glykos undertiden; de anabola processerna blir sämre under tiden. SÅ att dricka stora mängder direkt efter är itne så smart när effekten av träningen är som störst. Effekten av träningen får vänta helt enkelt.

Sen är det ju frågan om återhämtning, anstränger man nervsystemet hårt med mycket baspövrningar, tror jag de negativa effekterna blir ännu större. Slutsatsen är enkel, vill man optimera allt och inte gå miste on några "gains" överhuvudtaget så ska man inte dricka nåt. Men vem fan vill göra det? Det finns andra saker än träning.

Juste (redigering), skulle komma med egna erfarenheter. Ett tag drack jag alkohol 3-4 dagar i veckan, 2-3 starköl eller flaksa vin, samt tränade och försökte lustigt nog gå ned i vikt. Själa progressiva ökningar i vikter gick faktiskt fortfarande framåt, men viktnedgången bara gick inte. Direkt när jag sluta med alkoholen så började jag gå ned 1 kg i veckan. Fast iofs nu dricker väl knappast så många de mängderna, det gjorde iaf underverk för mig att sluta helt ett tag.
Nja, skrev inte så, som du uttrycker dig!!.......
Nedbrytning sker under träningen, återuppbyggnaden, efteråt....
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)