Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-21, 10:43   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Huvudvärk av träning: orsaker och mekanismer

Citat:
PURPOSE OF REVIEW:

Exercise headache refers to headache that is triggered by exercise or exertion. Although secondary causes must be excluded, most cases of exercise headache are benign, idiopathic, and self-limited. This article reviews the revised diagnostic criteria for primary exercise headache (PEH) and discusses recent research into the clinical presentation, epidemiology, pathophysiology, suggested workup, and treatment of this condition.

RECENT FINDINGS:

Recent studies estimate that PEH affects from 1 to 26% of the adult population. A secondary cause is thought to be present infrequently, but should be explored in all patients with a first or atypical presentation of exercise headache. Red flags for potential secondary causes may include older age at onset and more prolonged headache duration. There is inadequate evidence to include gender as a red flag. No recent trials have been conducted, but experts suggest that avoidance of triggers coupled with short-term NSAID and/or beta-blocker treatment may be effective for patients diagnosed with PEH. Larger studies are needed to provide high-quality evidence regarding the pathophysiology and treatment of PEH. However, recent work has shed light on the characteristics of this condition, and the ICHD-3 has provided important updates to the diagnostic criteria for this relatively common and potentially treatable condition.
Curr Neurol Neurosci Rep. 2018 Apr 19;18(6):28. Exercise Headache: a Review.

Hela artikeln:

http://docdro.id/CKT8gAN
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 12:22   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Tack för länken! Själv har man lyckligtvis nog aldrig fått detta (knappt huvudvärk alls genom livet).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 13:17   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag har inte heller haft huvudvärk, aldrig en enda minut, så jag vet inte hur det känns, men det är inte helt ovanligt att folk upplever huvudvärk i samband med träning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 13:39   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har inte heller haft huvudvärk, aldrig en enda minut, så jag vet inte hur det känns, men det är inte helt ovanligt att folk upplever huvudvärk i samband med träning.
Det är på tiden att du tar din första fylla.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 14:16   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Fick nyss wheigtlifters headache (?), var skapligt jobbigt. Så fort jag tog i kom huvudvärken direkt och satt i flera timmar. Kom från ingenstans mitt i ett set knäböj och försvann sakta under loppet av tre veckor.
Känsklan var väl som jag kan tänka mig att det känns att bli skalperad, fast mindre då.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 15:06   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
King Grub blev plötsligt den primära källan till nocebiskt träningsinducerad huvudvärk.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 15:20   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
King Grub blev plötsligt den primära källan till nocebiskt träningsinducerad huvudvärk.

Tycker vi ska bedriva en uppföljningsstudie om detta baserat på empiriska data från forat!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 16:50   #8
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg

Tycker vi ska bedriva en uppföljningsstudie om detta baserat på empiriska data från forat!
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 23:44   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Fick nyss wheigtlifters headache (?), var skapligt jobbigt. Så fort jag tog i kom huvudvärken direkt och satt i flera timmar. Kom från ingenstans mitt i ett set knäböj och försvann sakta under loppet av tre veckor.
Känsklan var väl som jag kan tänka mig att det känns att bli skalperad, fast mindre då.
Haft detta i perioder. Det är väldigt jobbigt. Det är ingen lindrig huvudvärk heller, utan migränliknande, illamående huvudvärk som gör att man bara vill lägga sig ned på golvet.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-22, 22:14   #10
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Intressant! Flickvännen får extrem huvudvärk så fort hon tar i hårt på gymmet, märks extra mycket i bänken.
__________________
#Trasigmengårändå
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 08:35   #11
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av waspen123 Visa inlägg
Intressant! Flickvännen får extrem huvudvärk så fort hon tar i hårt på gymmet, märks extra mycket i bänken.
Samma hos oss, vi har försökt komma på vad det beror på, har försökt få henne att dricka mer under träningen för att undvika uttorkning vilket jag misstänkte var orsaken men icke. Nu vet man, det är alltså något som man får leva med.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 10:48   #12
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 186
Jag får också huvudvärk på gymmet men kan engelska för dåligt för att begripa. Kan någon förklara enkelt i 1-2 meningar?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 10:56   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Man vet inte vad det beror på och det finns inga speciella metoder att bli av med det annat än att hoppas på att det försvinner av sig själv över månader eller år.

Huvudvärken är inte farlig i sig och verkar inte vara tecken på något annat skadligt.

Som alltid skall man först och främst utesluta att den inte beror på något annat än träningen. Även om risken är liten kan den ju bero på något annat och bara aktiveras av blodtryck eller något annat träningspåverkat. Man vet aldrig var tumören dyker upp, när man är ute och jagar tupp.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)