Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-23, 12:46   #91
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Gitarr-dudes kan skapa en bergodalbana av känslor hos tjejer. Datornördar icke så. Även folk som är bra storytellers går hem hos damerna. Badboys är som en vandrande "actionfilm av känslor" för tjejer. Toffelkillar aka niceguys icke så.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 19:01   #92
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nonsens och svammel. Lycka till att svara på "varför?" utan att måla in dig I ett hörn av motsägelser.
Det finns varken hörn eller kanter den här gången eftersom jag bara konstaterade fakta. Men eftersom du bara trött diskvalificerar min, faktiskt omåttligt pedagogiska, utläggning som svammel så väljer jag att dissa din näsvist ställda fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Att musiken blir älskad är inte det samma som att den är bra, och någon som endast besitter grundläggande färdigheter kan inte skapa mycket till musik.
Jo, det är liksom precis så det fungerar. Exakt så. Musik blir inte älskad om inte tillräckligt många tycker att den är bra. Musik som ingen tycker är bra kommer inte att få någon spridning och aldrig kunna bli älskad. Återigen - min poäng är fortfarande att opinionen (majoriteten) alltid definierar vad som är bra. Vilken population som sedan är aktuell i en viss diskussion är en annan femma.

Mozart är bra musik inom populationen västvärlden.
Eric Saade är bra musik inom populationen Europa.
Ulf Lundell är bra musik inom populationen Sverige.
Philter är bra musik inom populationen baktung.

Och population kan förstås väljas på andra sätt än geografiskt.

Det enda som existerar här är alltså olika ställningstaganden, där ditt är att betrakta som mer elitistiskt. Du påstår nämligen att populationer har mer eller mindre bärkraft i sina val av vad som anses vara bra eller dålig musik. Följaktligen är det rimligt att tänka sig att du också påstår att Grammis-juryn är mer trovärdiga när det kommer till att bedöma kvaliteten på musik än ett random kompisgäng från söderort. Juryn är ju liksom handplockad efter sin expertis inom just musik.

Jag å min sida håller inte med. Dels för att jag vill vara helt öppen för att folk med olika grad av musikalitet och kännedom om musik har lika rätt att avgöra vad som är bra musik. Och dels för att juryn är bedrövligt insnöad och rent av låst av sina många glasögon. Många gånger är det därför mer intressant att höra vad populationen lekmän har för åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Självklart är det så att somliga inte förstår sig på bra musik, och någons smak kan mycket väl vara bättre än någon annans. Det är knappast så att alla besitter samma musikaliska färdigheter. En person med välutvecklat sinne för musik kanske hör saker du är helt omedveten om.
Som sagt, elitism var ordet. Nu menar du att den som är mer musikalisk kommer att behöva mer komplicerad musik för att kunna tycka att den är bra. Och det stämmer säkert. Men kom vi inte överens om att teknisk skicklighet inte avgjorde om musiken är bra eller dålig? För liksom teknisk skicklighet (med vilken teknisk svårighetsgrad ett stycke presenteras) är väl grad av musikalitet (förmåga att upptäcka fina detaljer i musik) en faktor på i princip samma musiktekniska nivå?

Vi kan bara konstatera att folk behöver olika grad av musikaliska detaljer (på många olika spektrum) för att den ska väcka känslor hos en lyssnare, så att lyssnaren tycker att musiken är bra. Bra musik för mig behöver därmed inte vara bra musik för dig. Vi har olika smak och ingen av våra smaker är bättre eller sämre än den andres, eller någon annans.

Sen är det självklart att jag ibland häver ur mig att min kompis, min mamma, eller svenska folket har så jävla dålig smak när det gäller musik att man bara storknar. Men jag uttrycker det som att "min åsikt skiljer sig från din" och antyder inte att vara förmer när jag säger det, som att "min åsikt är förstås värd mer än din eftersom jag har högre IQ/äger en doktorshatt/sålde platina redan med debutskivan/curlar dina uppvärmningsvikter i knäböj och att du därför skulle kunna förbättra din smak genom att lyssna mer på mig, lille kretin".
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-04-23 klockan 19:05.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 11:28   #93
Automag
Seså – flytta dig
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 18
Ju mer påläst och insatt man är desto större rätt har man att uttala sig om någots kvalitéer. Så är det bara. Oavsett om det handlar om kroppsbyggande, vin, bildesign, film eller musik. Har man bara lyssnat på Rix FM så bör man inte försöka slå fast att musiken som spelas där är bäst.
Automag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 13:34   #94
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av Automag Visa inlägg
Ju mer påläst och insatt man är desto större rätt har man att uttala sig om någots kvalitéer. Så är det bara. Oavsett om det handlar om kroppsbyggande, vin, bildesign, film eller musik. Har man bara lyssnat på Rix FM så bör man inte försöka slå fast att musiken som spelas där är bäst.
Mja, musik är ju subjektivt. Tycker man om någonting så tycker man om det (även om det är irriterande, därav denna tråd).
Precis som alla öl-fascister som finns nuförtiden. Gillar man en vanlig schleten Pripps Blå framför "Härryda Ostronporter Special APA+IPA version and coffee flavour" så är det ju ingen som kan komma och påstå att sistnämnda objektivt sett är godare än en schleten Pripps.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 15:06   #95
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Mja, musik är ju subjektivt. Tycker man om någonting så tycker man om det (även om det är irriterande, därav denna tråd).
Precis som alla öl-fascister som finns nuförtiden. Gillar man en vanlig schleten Pripps Blå framför "Härryda Ostronporter Special APA+IPA version and coffee flavour" så är det ju ingen som kan komma och påstå att sistnämnda objektivt sett är godare än en schleten Pripps.

Man får skilja på att säga att en öl är god eller bra. På samma sätt som man säger att en bil är snygg eller bra. Eller att man gillar en viss typ av musik eller att musiken är bra.

Det ena är högst subjektivt medan det andra faktiskt kräver någon form av insikt och kunskap.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 18:02   #96
Jense
Jensefisken
 
Jenses avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 17 846
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Han kanske är snygg och du ful?


Svårare än så är det inte.
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 22:25   #97
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av Jense Visa inlägg
Svårare än så är det inte.
Mja, jag är rätt medioker. En 6:a enligt mig själv (ful är väl 4:a och neråt, medan 5:a är neutralt och intetsägande).
Men annars stämmer teorin väldigt bra. Man behöver nog vara åtminstone en 7:a-8:a om man ska kunna bära upp en gura utan större skillz.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 22:32   #98
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 455
App, app, app! Mäns utseende är inte en faktor för hur de bedöms. Bara kvinnor utsätts för detta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)