Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-14, 10:17   #46
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Om man anammar idén om "fri vilja" så kanske man är kodad för just det? Det innebär inte att man har någon kontroll. Medan andra personer som är kodade på ett annorlunda sätt helt avfärdar fri vilja, och därför lever ett liv utan initiativ och ansvarstagande eftersom att man "ändå inte har någon kontroll".

Möjligheten finns att livet ÄR ett inspelat TV-program, vare sig man vill eller inte.
Byt ut ”fri vilja” mot ”patriarkatet”. Tycker du det låter som ett bra resonemang då?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:19   #47
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja, en autonom robot skulle klassa som medveten i det avseendet. Likaså en fluga, snigel eller daggmask. Tycker man inte om den klassningen går det förstås att dra en gräns vid att vara medveten om sina förnimmelser - att det man förnimmer ÄR någonting.

Att blanda in liv i det hela tror jag bara komplicerar frågan i onödan. Vi har en väldigt begränsad kunskap om vad det egentligen innebär. Alla försök att definiera liv blir för konkreta och det vi tror är allmängiltigt kanske skulle visa sig helt fel om vi hittar en ny livsform.

AI behöver komma långt innan den blir självmedveten. Jag skulle tro att det närmaste vi kommer idag är artificiella hjärnor, och där har man kommit ungefär till att simulera hjärnan hos en råtta i en ren datorsimulering (dvs. i en extremt förenklad virtuell värld skapad av ett datorprogram). Det finns också en robot byggd på en artificiell 1mm lång rundmask, där man kommit till att den faktiskt kan röra sig och känna av hinder i vägen.
Blue Brain har någon prognos om att kunna bygga en modell av en mänsklig hjärna till 2023. Det betyder dock inte samma sak som att man kommer kunna köra en fullständig simulation, än mindre att man kommer kunna bygga en fungerande robot.
Jo det köper jag. Det blir ju dock problematiskt att göra en kvalitativ "mätning" av om något är medvetet om sina förnimmelser.

Absolut, men man måste ju sätta definitionerna utifrån bästa förmåga baserat på det vi "vet" stämmer just nu. Sen om vi lyckas hitta någon typ intelligent livsform som istället är silikonbaserad livsform som andas svavel och vars "blodomlopp" består av typ flytande kväve, så lär man få omvärdera biologin. Som i nuläget förutsätter att allt liv är kolbaserat och behöver vatten för att överleva.

Undrar hur de ska simulera den hjärnan? Vilken "mognadsgrad"/ålder kommer den ha? Kommer de försöka få den att lösa problem, se mönster etc?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:22   #48
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Ögonen är ju det man uppfattar världen genom, så det är nog därför de flesta upplever att huvudet är där medvetandet sitter.
Nu underminerar du väl organismers förmåga att uppfatta världen rätt mycket? Visst är ögonen en betydande del, men de har tagit lång tid på sig att utvecklas (med stor omsorg dock). Hela vår biologiska kropp är en apparat att samla data med från omvärlden, inte bara ögonen.

Följer vi ögats utveckling bakåt i tiden hittar vi encelliga alger som tidigt använde fotosyntes för att livnära sig. En del lärde sig i stället att använda solljuset som informationskälla för den primitiva ansamling av celler som var hjärnans ursprung. Det är lätt att inse vad nervsystemet betyder för livet; utan nervsystem har organismen begränsad möjlighet att hantera omgivningen. De flesta skulle nog dock hålla med om att den optiska förmågan är ledande och den de allra helst ej skulle vilja förlora.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:22   #49
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Nej det jag läste drog det mycket längre än så Yes. Det var långt ifrån endast i triviala val. Jag får återkomma med länkar och boktips om du är intresserad.

Jag tycker ändå det är en ganska befriande tanke, att jag är som jag är för att min hjärna är som den är.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:25   #50
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jag tycker ändå det är en ganska befriande tanke, att jag är som jag är för att min hjärna är som den är.
På en fysiologisk eller "metafysisk" nivå?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:31   #51
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Byt ut ”fri vilja” mot ”patriarkatet”. Tycker du det låter som ett bra resonemang då?
Ser inte kopplingen. Utveckla por favor.

Enligt mitt resonemang så är ju "kodningen" inte statisk. En person som är kodad för att anamma idén om fri vilja kan ju med erfarenheter under livets gång ändra sig, så att hjärnan fungerar annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Blaine Visa inlägg
Nu underminerar du väl organismers förmåga att uppfatta världen rätt mycket? Visst är ögonen en betydande del, men de har tagit lång tid på sig att utvecklas (med stor omsorg dock). Hela vår biologiska kropp är en apparat att samla data med från omvärlden, inte bara ögonen.

Följer vi ögats utveckling bakåt i tiden hittar vi encelliga alger som tidigt använde fotosyntes för att livnära sig. En del lärde sig i stället att använda solljuset som informationskälla för den primitiva ansamling av celler som var hjärnans ursprung. Det är lätt att inse vad nervsystemet betyder för livet; utan nervsystem har organismen begränsad möjlighet att hantera omgivningen. De flesta skulle nog dock hålla med om att den optiska förmågan är ledande och den de allra helst ej skulle vilja förlora.
Instämmer helt. Borde ha skrivit "ser världen genom" i stället. Uppfatta världen kan man ju göra på väldigt många olika sätt.

Senast redigerad av xan den 2018-08-14 klockan 10:33.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:36   #52
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
På en fysiologisk eller "metafysisk" nivå?
Det citatet är menat på en ”metafysisk” nivå
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:36   #53
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Ser inte kopplingen. Utveckla por favor.
Förklaringsmodellen går inte att falsifiera utan är applicerbar oavsett vad.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:38   #54
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Förklaringsmodellen går inte att falsifiera utan är applicerbar oavsett vad.
Finns det något i diskussionen om fri vilja som går att falsifiera? På så sätt är den väl meningslös.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:43   #55
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Nej det jag läste drog det mycket längre än så Yes. Det var långt ifrån endast i triviala val. Jag får återkomma med länkar och boktips om du är intresserad.

Jag tycker ändå det är en ganska befriande tanke, att jag är som jag är för att min hjärna är som den är.
Vad var det för val som gjordes? Du får gärna länka. Finns det något som motsäger min, om jag får säga det själv, tes om att hjärnan kan ha en avancerad form av ”branch prediction”?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:50   #56
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Vad var det för val som gjordes? Du får gärna länka. Finns det något som motsäger min, om jag får säga det själv, tes om att hjärnan kan ha en avancerad form av ”branch prediction”?
Ja, jag ska se om jag kommer åt kursportalen fortfarande med artiklar, i såfall kan jag maila dem till dig. Läste även en bok som sammanfattade det om du orkar ge dig på det.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:51   #57
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Finns det något i diskussionen om fri vilja som går att falsifiera? På så sätt är den väl meningslös.
Ja, man kan börja med att observera att vi gör val hela tiden sen kan man ta det därifrån. Argument som ”du är bara determinerad att tro det!” är dock felaktiga. Däremot kan man ju alltid använda det mot forskare som försöker motbevisa fri vilja. Om vi fri vilja inte existerar är inte forskarna fria att pröva sina egna resultat, vilket skulle göra forskningen till inget mer än några personers tyckande.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 10:58   #58
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja, man kan börja med att observera att vi gör val hela tiden sen kan man ta det därifrån. Argument som ”du är bara determinerad att tro det!” är dock felaktiga. Däremot kan man ju alltid använda det mot forskare som försöker motbevisa fri vilja. Om vi fri vilja inte existerar är inte forskarna fria att pröva sina egna resultat, vilket skulle göra forskningen till inget mer än några personers tyckande.
Men hur ska man veta vad roten till alla dessa val är?

Och även om man t ex skulle kunna kartlägga exakt vilka gener och vilka erfarenheter som orsakat val X vid tidpunkt Y så kvarstår frågan vad "fri vilja" och "kontroll" betyder. Dessa begrepp är ju extremt abstrakta egentligen.

Kanske är det en omöjlig diskussion.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 11:00   #59
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ja, jag ska se om jag kommer åt kursportalen fortfarande med artiklar, i såfall kan jag maila dem till dig. Läste även en bok som sammanfattade det om du orkar ge dig på det.
Absolut, det låter intressant. Ropa på mig sen så skickar jag min mailadress.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 11:03   #60
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Men hur ska man veta vad roten till alla dessa val är?

Och även om man t ex skulle kunna kartlägga exakt vilka gener och vilka erfarenheter som orsakat val X vid tidpunkt Y så kvarstår frågan vad "fri vilja" och "kontroll" betyder. Dessa begrepp är ju extremt abstrakta egentligen.

Kanske är det en omöjlig diskussion.
Introspektion är en bra början.

Fri vilja innebär att kunna initiera ett orsakssamband framför ett annat.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)