Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-12, 12:38   #1
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Den stora tråden om filosofi



Det mesta i kroppen byts ut kontinuerligt. Finns det något där? Vad är "jag"?
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 12:43   #2
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Ska man bli arg när chadd snodde ens trådstart?
Svar nej! Bästa trådstarten!

”Jaget” är väl filosofins svåraste fråga, the hard problem osv.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 12:51   #3
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg


Det mesta i kroppen byts ut kontinuerligt. Finns det något där? Vad är "jag"?
Hatar sånt här hehe, men för mig är "jaget" mina minnen. Mina minnen och erfarenheter är det som utför mitt jag. Min "själ".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 12:58   #4
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ska man bli arg när chadd snodde ens trådstart?
Svar nej! Bästa trådstarten!

”Jaget” är väl filosofins svåraste fråga, the hard problem osv.
Kan ju inte sitta å vänta på att ni andra ska komma till skott. Hade ju bara blivit filosoferande om att starta. LOLOLOLOLO.

Tog första bästa trolley meme på Google bildsök ba..

Det är klurigt. Finns det något jag alls? Är det någon udda "emergent property" att ha en känsla av ett kontinuerligt jag som har visat sig gynnsam i evolutionen? Har det ens någon betydelse? Jag har då inga svar alls men min buddhistiske vän brukar säga ett tydligt "njäeee".

Tror detta är typisk fråga som bäst diskuteras på fyllan med en Uber-chaffis.

Om man gör AI självmedvetet blir det något bra av det eller blir det bara en dålig Will Smith-rulle?

Hey! Vad är ens självmedvetenhet? Jag ser ju mig själv på ett sätt och omvärlden har klart annan syn.

Vad har filosofin för lätta frågor?
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 13:00   #5
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Hatar sånt här hehe, men för mig är "jaget" mina minnen. Mina minnen och erfarenheter är det som utför mitt jag. Min "själ".
Jag läste något för inte allt för länge sedan att minnen skapar vi om och om igen. Det vi minns helt tydligt är ofta helt förvanskat av hjärnans omprocesserande och när vi behöver det där minnet så skapas något nytt och det tolkas fram nya minnesbilder vi är övertygade om att vi minns helt rätt.

Nya erfarenheter stör dina minnen.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 13:54   #6
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
FILOSOFI 1: Personligen talat tycker jag folks oro för AI är lite överdriven. De tror alldeles för mycket på att forskarna har kommit så långt att de har lyckats kunna rekonstruera det mänskliga medvetandet när de knappt har lyckats kunna "map out" en mus neurologiska struktur. Farligt är när exempelvis missiler får "AI" och kanske gör ett misstag i sin tolknings-AI av vad som klassas fiende och kanske avfyrar iväg något, eller att det blir hackat och då får ändrade algoritmer och börjar skjuta ned sina allierade eller sin "skapare". Där har vi realistisk AI att vara orolig över. Men AI som SkyNet inom vår livstid? Bitches plzz!

FILOSOFI 2: För övrigt som hamnar inom filosofi så undrar jag över hur många här som anser sig vara "neuropsykologiskt ödmjuka"? (sök: neuropsychological humility för artiklar om ämnet) Dvs., i vilken utsträckning har du respekt och självdistans till din egen begränsade hjärna? Eller skulle du anse att just din hjärna är mer eller mindre perfekt medan du enkelt skulle kunna se hur andra personer "helt klart är långt ifrån perfekt, LMFAO"? I detta fall så tyder detta ju på Blind spot bias! Personligen talat älskar jag att prata om hur imperfekt den mänskliga hjärnan är, vilket inkluderar mig själv då jag också är en "neurologisk avvikelse från genomsnittet", på gott och ont, som mild aspergare #humblebrag.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 14:52   #7
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Finns det några nya filosofiska koncept som jag har missat? Har inte varit speciellt aktiv de senaste åren.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 14:56   #8
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Det är klurigt. Finns det något jag alls? Är det någon udda "emergent property" att ha en känsla av ett kontinuerligt jag som har visat sig gynnsam i evolutionen? Har det ens någon betydelse?
En intressant tanke är att medvetandet är ett sätt för vår hjärna att vidareutveckla sig själv. Dels ger tanken eller illusionen, om det är en illusion, kring självbestämmande, jaget och den fria viljan människan utrymme för kreativitet, man vill sträva framåt, tänka, utvecklas och bli bättre. Det ger livet en mening.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 15:03   #9
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen Visa inlägg
Finns det några nya filosofiska koncept som jag har missat? Har inte varit speciellt aktiv de senaste åren.
Det som varit populärt det senaste är väl dels neurovetenskapens framsteg, men även kring allt med alternativ fakta, fakenews osv. Har inte lyssnat än men såg att det fanns ett Sommar i P1 program med en filosof som pratade om detta: https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2071
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 15:50   #10
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Alternativ fakta, fakenews, osv., tycker jag snarare går in i ämnet "skeptiskt tänkande" (t.ex. logical fallacies) och "kognitiv psykologi" (bland annat cognitive biases).

Att kalla dessa enbart för filosofi, när det är så samhällsallvarliga nutida ämnen med förödande följder, är inte bra. Filosofi som ord är väldigt mjukt när du uttalar det och ger en mindre seriös ton runt det hela. (kognitiv psykologi förklarar hur)

Eller ja, det är mitt "filosoferande" kring det hela (observera hur lättsamt det hela låter nu). Jag är öppen för flera tolkningar att lägga till i min "tolkningsverktygslåda" som jag kallar det för där du kan samla flera olika tolkningar och plocka fram olika för att fram olika insikter om ett och samma samtalsämne. Andra skulle nog kalla det för "en samling av mentala modeller".

Förlåt om jag är för djup nu! ^_^ #humblebrag

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2018-08-12 klockan 15:54.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 15:58   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Det där med medvetande är "lite" klurigt, våra fysiska kvaliteter, skavanker osv påverkar ju till viss del vår personlighet och beslutsfattning skulle jag tro. Vore ju spännande att se första framgångsrika hjärntransplantationen (vissa menar ju dock att man inte kan transplantera en hjärna, utan man ger snarare hjärnan en ny kropp) och se om det är exakt samma person(lighet) som vaknar upp efter operationen.
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Absolut.
Jag har läst filosofi och då skrev jag om AI
Då är ju det här med med självkörande bilar lite spännande, den här hemsidan är lite kul att leka med för det ändamålet http://moralmachine.mit.edu/

Enligt testet styrs jag mest av vilka som har laglig rätt, och sen värderas typ unga>äldre>djur.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-08-12 klockan 16:01.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 16:08   #12
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Alternativ fakta, fakenews, osv., tycker jag snarare går in i ämnet "skeptiskt tänkande" (t.ex. logical fallacies) och "kognitiv psykologi" (bland annat cognitive biases).

Att kalla dessa enbart för filosofi, när det är så samhällsallvarliga nutida ämnen med förödande följder, är inte bra.
Man kan väl applicera ett filosofiskt tänkande/infallsvinkel till det mesta. Alternativ fakta är inte filosofi men det är populärt i filosofiska kretsar att resonera kring hur information påverkar människan och varför. Precis som man kan göra det ur andra perspektiv. Filosofin följer ju samhällets trender precis som allting annat. För en del människor ger filosofiska förklaringar mer mening än vetenskapliga förklaringar.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 16:13   #13
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det där med medvetande är "lite" klurigt, våra fysiska kvaliteter, skavanker osv påverkar ju till viss del vår personlighet och beslutsfattning skulle jag tro. Vore ju spännande att se första framgångsrika hjärntransplantationen (vissa menar ju dock att man inte kan transplantera en hjärna, utan man ger snarare hjärnan en ny kropp) och se om det är exakt samma person(lighet) som vaknar upp efter operationen.
Ja. Framförallt eftersom vi inte ens vet var i hjärnan (om det ens är i hjärnan) medvetandet finns.
Här är en bra artikel, förvisso från 2006 https://www.svd.se/medvetandets-gata...annu-forskarna
I artikeln beskrivs även det som vi kallar qualia/kvalia. Den subjektiva kvalitén på medvetna upplevelser. Upplevelser som inte går att beskriva, t.ex. hur någonting smakar eller känns. Även om person A beskriver det i ord, så kan person B aldrig veta exakt hur person A upplever det.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 16:26   #14
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Man kan väl applicera ett filosofiskt tänkande/infallsvinkel till det mesta. Alternativ fakta är inte filosofi men det är populärt i filosofiska kretsar att resonera kring hur information påverkar människan och varför. Precis som man kan göra det ur andra perspektiv. Filosofin följer ju samhällets trender precis som allting annat. För en del människor ger filosofiska förklaringar mer mening än vetenskapliga förklaringar.
Helt klart man kan det. Hur resonerar du, filosofiskt talat, kring hur information påverkar människan och varför? T.ex. i sammanhanget med "fake news" och så kallade "alternativa fakta".

Personligen finner jag det tragiskt att en del människor finner mer mening i filosofiska förklaringar än vetenskapliga förklaringar. Det är ju vetenskapen som har gjort att vi idag, någonstans på jorden, kan sitta och "filosofera" här med på Kolo, inte ett gäng filosofer inne på humaniora fakulteten vid något universitet.

(Teoretiska) filosofer har däremot bidragit till viss del att delvis lösa det så kallade demarkationsproblemet i vetenskap (gränsdragningen mellan vetenskap och icke-vetenskap). Så de är inte helt "useless" som en del kanske stereotypiskt föreställer sig när de hör ordet "filosof". Kanske de tänker på någon gammal grek som stod mitt ute på torget dagtid och skrek.

Med handen på hjärtat så har jag "filosoferat"/"mentalrunkat" i typ 15 år snart, så det är väl därför jag börjar bli lite "less på ämnet"!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 16:29   #15
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ja. Framförallt eftersom vi inte ens vet var i hjärnan (om det ens är i hjärnan) medvetandet finns.
Här är en bra artikel, förvisso från 2006 https://www.svd.se/medvetandets-gata...annu-forskarna
I artikeln beskrivs även det som vi kallar qualia/kvalia. Den subjektiva kvalitén på medvetna upplevelser. Upplevelser som inte går att beskriva, t.ex. hur någonting smakar eller känns. Även om person A beskriver det i ord, så kan person B aldrig veta exakt hur person A upplever det.
Jag vill utmana premissen om "var i hjärnan" som om det är en något specifikt enstaka ställe. Många neurologer spekulerar mer om att det är flera delar av hjärnan, som tillsammans skapar något större (tänk emergency från Chaos Theory) än vad de separat skulle kunna göra, som skapar det som upplevs som "medvetande". Sedan kommer återigen gränsdragningsfrågan: vad klassas som "medvetande" och inte?

Nya studier på våra djurvänner (t.ex. fåglar som till synes kan bygga enklare verktyg för att lösa ett problem) utmanar vad vi bör definiera som "medvetande" och kanske ha olika definitioner på "medvetande" applicerat på oss och på våra djurvänner.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)