Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-03, 13:57   #1
FRiENEMY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 17
Sets och reps, den eviga frågan... Förvirrad...

Tjenare!

Så jag har tränat ett tag nu men känner att jag aldrig hittar något mellanting för hur många sets och reps jag ska köra.

Mitt fokus är på hypertrofi och styrka, så idag kör jag tre veckor med hypertrofi och en vecka med styrka. De veckor jag kör hypertrofi hamnar jag på en helvetes massa sets (tror jag hamnade på 32x8 för bröst och 8 övningar), jag vet att det är sjukt högt och kommer leda till att jag övertränar och sabbar musklerna istället för att bygga. Men när jag väl är på gymmet vill jag inte hem!

Jag kör sex dagar i veckan, så alla muskelgrupper får sig två omgångar per vecka, så med andra ord får mitt bröst 64x8 per vecka.

En bra ram är väl 20 set för stora muskler och 12 set för mindre muskler?

Om någon med lite visdom kunde hjälpa till vore det uppskattat, hur skulle ni lagt upp ett bra schema?
FRiENEMY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 14:02   #2
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
64 veckoset bröst? Måste bli väldigt mycket "junkvolume"? Sets som inte ger något, setkvalitén blir kass.

Och vadå "64x8 per vecka"? 64 set, med åtta-reppare i alla övningar?

Kör du push-pull-legs?
Citat:
Ursprungligen postat av FRiENEMY Visa inlägg
En bra ram är väl 20 set för stora muskler och 12 set för mindre muskler?
Ja, men väldigt individuellt.
https://renaissanceperiodization.com...e-central-hub/ här finns riktlinjer för veckosets och frekvens, för muskelgrupper. Av Mike Israetel.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-07-03 klockan 14:05.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 14:28   #3
FRiENEMY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 17
64 set med 8 reps, ja... Låter helt sjukt nu när jag läser det.

Har tänkt att testa PPL, men då jag kört så sjukt hög volym så har jag inte riktigt vågat då det skulle sluta med ett fyra timmars pass...

Men kan absolut tänka mig detta. Om vi säger att jag köra 20 set för bröst, 12 set för axlar och 12 för triceps. Skulle jag kunna köra samma volym igen tre dagar senare, eller vore det bättre om man delade upp setten under dessa två dagar? 10/10, 6/6, 6/6.
FRiENEMY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 14:31   #4
JimmyOlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Ort: Kristianstad
Inlägg: 31
Om vi säger att du kör t.ex 8-10set/per pass delat på två-tre övningar och verkligen tränar sk*iten ur muskeln, vad är det som skulle få dig att köra ytterligare 22set? Pump?
__________________
Instagram
JimmyOlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 14:36   #5
FRiENEMY
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyOlsson Visa inlägg
Om vi säger att du kör t.ex 8-10set/per pass delat på två-tre övningar och verkligen tränar sk*iten ur muskeln, vad är det som skulle få dig att köra ytterligare 22set? Pump?
Pumpen är en del. Men om jag skulle köra som du säger två-tre övningar, så skulle det kännas otillräckligt på något sätt, då jag förmodligen kommer ha en massa energi kvar. (Har du energi kvar så har du inte kört tillräckligt hårt, tungt) Får väl öka vikten rejält och köra lite längre viloperioder så man verkligen kör skiten ur muskeln då.

Senast redigerad av FRiENEMY den 2018-07-03 klockan 14:41.
FRiENEMY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 17:18   #6
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Du måste ligga väldigt långt från fail om du orkar 32 set för bröstet. Kan du inte skriva ut dina övningar och vikter? Vad tränar du på för vikt i bänk och vad är ditt max tex?
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)