Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-02, 04:04   #1
Drängasmén
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 8
Träning & sömnlösa nätter

Vissa nätter kan jag helt enkelt inte sova hur trött jag än är. Denna natt var en sådan. Hade ett skitbra pass igår och tänkte att nu ska jag gå och lägga mig tidigt för att få bra återhämtning. Resultatet blev då så klart det exakt motsatta... Efter att ha legat och vridit mig i 6 timmar har jag givit upp gällande sömn denna natt. Hur påverkar detta gårdagens träning? Uteblir alla resultat pga den uteblivna sömnen? Kommer antagligen sova bra nästa natt. Har ungefär en natt i veckan då jag sover dåligt (då sällan helt sömnlös, detta var ett extremfall.) Jag tror att en stor anledning till att detta sker är för att jag övertänker och tvingar mig själv sova då optionanisten i mig säger det. Resultatet blir då ibland det motsatta. Hur stor inverkan har det på träningen om man generellt sover bra men dåligt nån gång i veckan?
Drängasmén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 07:33   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
En sak som är viktig är att du inte försöker tvinga dig att sova. Det är betydligt bättre att du inte går och lägger dig förrän du känner att du är redo för det. För att inte hamna i fel rytm är det viktigt att du går upp i normaltid och tar igen sömnen i nattsömnen dagen efter.

Om du känner att du har ork går det bra att köra ett pass men försök att hålla det kort och inte för intensivt (och inte sent på dagen)för att inte höja stresshormonerna för mycket vilket kan göra att sömnbesvären fortsätter även nästkommande kväll.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-07-02 klockan 07:35.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 08:38   #3
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Jag brukade vara rädd för att bristande sömn skulle påverka träningen negativt.
Sen hade jag en lång period med halvkass sömn av någon anledning, jag gick och la mig i tid och somnade i tid men vaknade på natten och kunde inte somna om. Just denna period var en av mina bästa träningsperioder. Nu påstår jag inte att sömnbrist på något sätt skulle vara positivt för träningsresultaten men jag tror inte heller att det är döden själv. Det roliga är att när jag insåg detta slutade jag stressa över att inte sova tillräckligt och började då sova bra igen.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-02, 08:40   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Att hela tiden sova för lite är i alla fall mycket värre än att sova riktigt dåligt enstaka nätter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 20:32   #5
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Sover i nuläget, 6 - 6.20 timmar varje natt då jag pga jobb och pendling får svårt att skapa mer tid just under kväll/ natt för att sova. Sover dock nästan alltid hela den timmen jag pendlar på tåget, två gånger om dagen. Alltså sammanlagt 8 timmar om dygnet. Tror ni att dessa två timmar kan kompensera något, vill ju helst undvika de negativa konsekvenserna man får av för lite sömn (utöver att vara trött då).
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 08:35   #6
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Bump..?
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)