Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-01, 12:41   #31
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Skapa flera platåer du försöker öka på.

20:a
12:a
8:a

Sedan när du känner att du har ett bra pass. Försök sätta ett pb på någon av de platåerna. Över tid blir din 12:a till slut en 20:a.

Du efterfrågar enkelt/simpelt och inget komplicerat.

Känner jag att det är ett dåligt pass i bröst så kör jag lite mindre volym/vikt och försöker träna lite mer i axlar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 12:58   #32
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Behöver man vara STARK i ryggen för att bänka mycket? Jag har bänkat typ 90x16, 100x12, men kör sälrodd med typ 5-10kg per sida haha Är stark i chins dock, men misstänker att jag är väldigt svag i övre rygg, då jag har använt lats och biceps tidigare i rodd-övningar
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 13:05   #33
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Nej.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 13:07   #34
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Sorry att det dröjer, men håller på att starta en websida där jag kommer lägga upp sånt här så vore lite dubbeljobb när jag bara kan copypastea därifrån sen
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 13:10   #35
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Nej.
Stämmer det verkligen att man bör kunna ro (strikt) vad man bänkar? Jag har aldrig sett någon köra stångrodd med mer än typ 60-70kg på gymmet om det görs strikt. Kanske är för att folk sällan kör rodd som förstaövning vilket kanske gör en enorm skillnad?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 13:12   #36
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag skulle också vilja ha några riktigt bra tips på hur man långsiktigt ökar i bänk (inga toppnings-program alltså). Och tips där man kan fortsätra styrketräna "allround" utan att alltför mycket fokusera och prioritera bänkpress, i alla fall inte på bekostnad av utvecklingen för övriga fysiken. Typ några enkla grejer som man kan lägga in i sin styrketräning och som inte tar för mycket tid och fokus men ändå hjälper att långsiktigt öka i bänk.
Jag också!
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 13:13   #37
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Stämmer det verkligen att man bör kunna ro (strikt) vad man bänkar? Jag har aldrig sett någon köra stångrodd med mer än typ 60-70kg på gymmet om det görs strikt. Kanske är för att folk sällan kör rodd som förstaövning vilket kanske gör en enorm skillnad?
Hoppas jag verkligen inte, jag striktror väl ganska exakt 50 % av vad jag bänkar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 13:15   #38
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag kör lika tungt i stångrodd som bänk, men det beror mer på att jag är kass på att pressa, men bra på att dra.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 13:17   #39
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Stämmer det verkligen att man bör kunna ro (strikt) vad man bänkar? Jag har aldrig sett någon köra stångrodd med mer än typ 60-70kg på gymmet om det görs strikt. Kanske är för att folk sällan kör rodd som förstaövning vilket kanske gör en enorm skillnad?
Jag kan fulro en del med stång. men maxar kanske 130-140kg i en sälrodd om jag tränar lite på det. Har bänkat 190. Då är jag stark i ryggen jämfört med många.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 15:43   #40
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Har testat sälrodda i en sån där eleiko sälrodd bänk (gillar den inte för övrigt).
Reppar på 100 kg och provat lågreps på 110 kg. Tycker det är mest meckigt att fixa iordning den eller leta upp den eller så är den upptagen.

Jag gillar en sån där "halvt" liggande sälroddmaskin som man llägger på viktkakor fram.
Gillar denna variant mer än andra övningar.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 20:36   #41
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Sorry att det dröjer, men håller på att starta en websida där jag kommer lägga upp sånt här så vore lite dubbeljobb när jag bara kan copypastea därifrån sen
Hur går det med hemsidan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 20:45   #42
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Hur går det med hemsidan?
På g! Fotografering av diverse produkter och medarbetare på fredag, som behövs till hemsidan
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-07, 20:49   #43
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
På g! Fotografering av diverse produkter och medarbetare på fredag, som behövs till hemsidan
Kanon! Postar du länk i den här tråden när allt är klarrt och betarrt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-08, 08:00   #44
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Kanon! Postar du länk i den här tråden när allt är klarrt och betarrt?
Det får jag nog inte, men känner man till företagets namn kommer det inte vara svårt att hitta, kommer iallafall meddela överallt när hemsidan är uppe, och skriva adress där jag får
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 10:35   #45
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Här är en liten del 2 medans jag har en stund över:

Åter igen, sätt "i min åsikt" lite här och var om ni vill, men jag gillar att uttala mig kategoriskt

Det finns i mina träningssystem tre olika block inom frekvens, och dessa kan man utnyttja i följd inför en tävling eller maxning. Det sista blocket ger mycket god vana men sämre ökningar över tid, och det är sådana program som finns att hitta lite här och var på internet, som kanske till och med kostar en peng. Pers, men när toppningsfasen är slut är man lika klen som förut. Trist!

1. Låg frekvens, fullkomlig demolering av musklerna.
Såhär har man slutat träna nuförtiden, och tränade nästan för mycket förr. Det innebär att man kör en övning och dess tillhörande muskler endast en gång var 7-10 dagar, och kör minst 10 riktigt hårda, tunga och kvalitativa set av övningen. Alltså, om man markar 250, så kanske fyra st treor på 220, 4 st femmor på 200 och två st femtonreppare på 170. Allt med maximalt bra stil och explosivitet. Följt av två prioövningar för svaga länkar eller bara bra autokorrigerande träning, t.ex. goodmornings, hängande mark, sumo-mark, stångrodd eller kettlebellswing i marklyftsfallet. Tillsammans med hipthrusts och bellybacks är egentligen de övningarna de enda som har tillräckligt högt värde eller positiv påverkan på marken för att köras. I dessa två övningar kör man 5-7 set, som även de ska vara extremt hårda och bra.

Därefter kör man ett lätt genomblödningspass efter 4-5 dagar. Väldigt höga reps, god kontakt och stil, tills man känner riktigt bra tryck i musklerna. (Insert hån om TuT osv här, men finns fan ingen bättre formförberedande träning än sådan som ger extremt tryck, alltså inte nödvändigtvis pump utan sånt där tryck som sitter i till dagen efter. Lättast är att köra långsamvarianter men även pumpträning kring 60-100 reps funkar bra)

Såhär kör man i 8-24 veckor, typ.

Därefter kör man 2. Samma sak fast med lite högre frekvens, lite lägre volym, tar bort hälften av volymen på komplementen. 2 tunga dagar i veckan om man kör enbart bänk samt en formförberedande dag, mån tungt ons tungt, fre formförberedande.
Om man kör SL så är det extremt lämpligt att köra en dag i veckan med riktigt demolering av bänken samt ett formförberedande, sen samma sak i böj, och samma sak i mark, men man kör det formförberedande passet i böj och mark på samma dag och alternerar ordningen på böj och mark, alltså vilket av det tunga passet som kommer efter det formförberedande. Egentligen är det alltid bäst att strunta i att träna efter hur veckan ligger, för att 7 är ett odelbart nummer och krånglar till alla scheman, men passar ibland bra. Framförallt passar det vardagslivet väldigt mycket bättre att kunna planera efter jobb osv.

Mån mycket tung mark
Tis formförberedande bänk
Ons inte riktigt lika tung böj, kanske priokomplement
Tors vila
Fre tung bänk
lör formförberedande böj mark
sön vila
mån mycket tung böj
tis formförberedande bänk
ons inte riktigt lika tung mark, kanske priokomplement
tors vila
fre tung bänk
lör formförberedande böj mark
söndag

osv.

Kan man strunta i veckoschemat är det bättre att köra varannan dag.
tung böj eller mark
vila
formförberedande bänk
vila
tung mark eller böj
vila
tung bänk
vila
formförberedande böj+mark
vila

såhär kör man i 8 veckor.

De sista 8 veckorna kör man som i 3:
Träning varje dag, och individuell anpassning av volym beroende på genetik. Se den andra tråden. Aldrig ett enda lyft över @9.5, och aldrig reps över 10 i något alls.

1.Mark + priokomplement böj
2.Formförberedande underkropp
3.Bänk
4.Böj + priokomplement mark
5.Priokomplement bänk, formförberedande överkropp + underkropp
6.Tröskelträning 3*3 i böj, bänk, mark
7.Formförberedande överkropp

I block 1 kör man alltså intensitet helvete, så hårt man kan utan att skada sig. Negativa reps, forced reps, 4000 skopor PWO, carbload, bulk. 3-25 reps

I block 2 kör man @10, 6-10 reps

I block 3 kör man s.k. tröskelträning som invaliderar @-systemet, man ska alltså köra på sin dagsform som man kan nätt och jämnt hålla perfekt stil på om man anstränger sig maximalt, farten i den allra sista repetitionen ska vara lite sämre än föregående reps. Från 10 ner till 3 reps, 10 första veckan sen minskar man en rep per vecka.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)