Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vill folk ens läsa sånt här?
Ja. 17 58.62%
Nej. 12 41.38%
Antal röster: 29. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-26, 21:38   #76
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Tycker vi borde demonstrera mot detta. #unbandio
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 21:47   #77
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tycker vi borde demonstrera mot detta. #unbandio
Är väl rimligt att bannas om man önskar livet ur de andra koloiterna. Särskilt att det skulle vara plågsamt också

Fick lite Trollhättan-vibbar, ingen överdrift.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 21:49   #78
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Är väl rimligt att bannas om man önskar livet ur de andra koloiterna. Särskilt att det skulle vara plågsamt också

Fick lite Trollhättan-vibbar, ingen överdrift.
I vilken tråd då? Jag har inte sett han missköta sig, jag trodde jag läste allt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 21:57   #79
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
I vilken tråd då? Jag har inte sett han missköta sig, jag trodde jag läste allt
Brå-tråden.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 21:59   #80
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 457
G.W. vet vilka knappar han ska trycka på. :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 22:02   #81
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Är väl rimligt att bannas om man önskar livet ur de andra koloiterna. Särskilt att det skulle vara plågsamt också

Fick lite Trollhättan-vibbar, ingen överdrift.
Nu får du kamma dig, det är inga Trollhättan-vibbar alls. Dio är vänlig 99,9% av tiden och de enda gångerna han inte är det, utan skriver något taskigt på internet, så straffas han hårt för det.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 22:03   #82
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Ah. Ja g.w är ju dryg som fan men det där var too Much, lite flippigt av dio
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 22:08   #83
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nu får du kamma dig, det är inga Trollhättan-vibbar alls. Dio är vänlig 99,9% av tiden och de enda gångerna han inte är det, utan skriver något taskigt på internet, så straffas han hårt för det.
Taskigt är fel beskrivning. Det där var riktigt utstuderat otäckt!
Det är förstås lätt att säga i efterhand, men jag tycker att jag har kunnat ana dessa tendenser (t ex kommentarer jentemot kvinnor).


GW kan pm:a om mig om du behöver stöd.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 22:16   #84
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg


GW kan pm:a om mig om du behöver stöd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 22:36   #85
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
#unbandio
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 23:15   #86
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Taskigt är fel beskrivning. Det där var riktigt utstuderat otäckt!
Det är förstås lätt att säga i efterhand, men jag tycker att jag har kunnat ana dessa tendenser (t ex kommentarer jentemot kvinnor).


GW kan pm:a om mig om du behöver stöd.
Jag kan lova dig att det inte finns ens ett uns otäckhet med honom. Ungefär att skriva så där en enda gång, skriva något flippigt, det är så otäckt det blir. Kan även garantera dig att samvetet för att ha gjort det är riktigt dåligt. För en enstaka grej. Jag lovar att det är ett genuint fin och vänlig människa, så sluta försöka utmåla honom som något slags misogyn farlig sociopat. Det är jävligt taskigt.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 08:19   #87
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Tycker det är lite hårt att det blev en ban. Men kanske också bra att han får kyla av sig lite likt Sven och Bruno.

Blev mycket hot igår faktiskt. En ryss skulle döda mig och ****** min mamma som en hund(like a dog) skrev han. Bara för att vi förlorade en match tillsammans i Dota2. Så du kommer få ett PM, du vet vem
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-11, 16:56   #88
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Taskigt är fel beskrivning. Det där var riktigt utstuderat otäckt!
Det är förstås lätt att säga i efterhand, men jag tycker att jag har kunnat ana dessa tendenser (t ex kommentarer jentemot kvinnor).


GW kan pm:a om mig om du behöver stöd.
Jag trodde du skulle bli glad av att jag bekämpade vita män?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-11, 17:00   #89
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Reflektion om djurindustrin

Mitt kåseri idag kommer handla om djurindustrin.

Händelsen som fick tankarna att börja rulla den riktningen — det gruskorn som agerar kärnan i kåseriets pärla, om man så vill — var ett reportage jag såg om minkar i fångenskap.

Jag är inte på något vis en expert på minkar, men jag har fått uppfattningen att de är extremt aktiva djur, med enormt stimulansbehov. En uppfattning som dels härrör just ur ett annat reportage om minkfarmar, som jag läste för längesedan, i vilket en biolog hade skrivit att alla mårddjur, till vilka ju minkarna hör, har ”ADHD”. Och dels är baserad på verkliga observationer, eftersom jag i egenskap av boende i Karlskrona skärgård har pivilegiet att ett par gånger om året råka få se minkar i de fria, och kunna konstatera att de i princip konstant är i rörelse. En gång såg jag en mink stå stilla i tre sekunder — den stannade till, glodde på mig och verkade försöka avgöra huruvida jag var farlig eller ej medan jag gick mot den och filmade den med mobilen — men resten av tiden har de alltid pilat fram över omgivningen. Kors och tvärs, i långa, snabba skutt, synbarligen undersökande allt i sin närhet med alla sina sinnen. Om jag tvingades i korta ordalag beskriva en mink skulle jag kanske göra det som en avlång råtta på amfetamin.

Fenomenet får mig osökt att tänka på ett annat djur som är väldigt vanligt inom djurindustrin, och, vilket kanske vissa av er har märkt, jag har skrivit om någon gång förut: höns. En av de första observationer nyblivna hönsägare gör är att hönsen alltid vill gå runt på upptäcktsfärd. Visserligen i betydligt lugnare mak än minkar, men med samma osläckbara nyfikenhet. Från det ögonblick en höna vaknar tills hon går och lägger sig genomkorsas hennes hjärna konstant av fyra funderingar: Går det här att äta? Finns det något att äta under den här? Är det här ett bra ställe att lägga ägg på? Är det där någonting farligt?

Jag har dålig koll på hur aktiva och nyfikna andra vanliga industridjur är. Men grisar beskrivs iallafall ofta vara lika intelligenta som hundar. Kossor beskrivs visserligen som sävliga, men jag har även hört kor beskrivas som ”stora hundar”, så jag misstänker att även de vill ha rejäla doser underhållning:

Jag vet inte hur det är med er, men jag börjar märka ett tydligt mönster: vi människor har varit helt efterblivna när det gäller att välja vilka djurarter vi ska tvinga in i trånga burar under merparten av sina liv. Istället för att låsa in djur vars temperament gjort dem lämpliga för fångenskap har vi valt några av de mest frihetstörstande arterna på planeten. Ett totalt bakvänt tänk.

Det är inte svårt att se hur misstaget började. De första människor som tillfångatog andra djurarter var troligtvis inte i en position att fundera över huruvida djuren skulle gilla det eller inte. Man gjorde det man var tvungen till för att överleva. I Sydostasien fångade man in röda djungelhöns för att det var enklast så. Vildsvin och urxar tämjdes, om jag inte har helt fel, i ett forntida Europa där det inte fanns så många andra lämpliga alternativ.

Värt att notera är givetvis också att de första lantbruksdjuren under merparten av sin relation med människan inte levde instängda överhuvudtaget, utan fick gå fritt utomhus. När djurindustrin tog fart och man behövde djur att spärra in var det naturligt att man valde dessa redan domesticerade kreatur, snarare än att börja leta upp nya vilda arter med lämpligare temperament.

Men allt det där är över och förbi. Det är nya tider nu. Vi behöver inte fortsätta spärra in djur som drömmer om ett liv i frihet. Vi kan leva fullgoda liv ändå.

Ett alternativ är naturligvis att lägga ner djurindustrin helt. Sojaproteinburgare, vitamin B12-piller och alg-omega-3-kapslar är allt en man behöver.

Men låt oss vara realistiska, det där kommer aldrig hända.

Så jag har ett annat förslag. Vi behöver domesticera en helt ny djurart. En som kan leva hela livet instängd utan att bli deprimerad. Och jag har en kandidat.

Jag talar om sengångaren. Detta trädlevande däggdjur har så låg aktivitetsnivå att dess namn på engelska, sloth, bokstavligt talat betyder lättja.

Faktum är att sengångaren är så lat att det inte ha forskats mycket på den, eftersom den helt enkelt är så förbannat tråkig att forska om, eftersom den aldrig gör någonting.

Men en del har man lyckats ta reda på. Som att den sover tjugo timmar om dygnet. Att dem äter och rör sig så lite att den inte bajsar oftare än en gång i veckan. Och att den besitter en stresstålighet av legendariska proportioner; tydligen ska man kunna avfyra ett gevär precis bredvid en sovande sengångare utan att den vaknar. Sengångare är byggda för att inte bry sig.

Helt enkelt det perfekta djuret, om man nu måste välja ett djur som ska bo instängt i en trång liten bur i en gigantisk fabrik omgiven av tusentals artfränder i sina egna små burar. Jag har inte läst speciellt mycket om vad en sengångare i fångenskap kräver, men rent logiskt torde det räcka med att ta en trädgren på en halvmeter, hänga sengångaren på den, och sedan stoppa in hela kalaset i en bur trång nog för att sengångaren inte ska kunna vända sig. Burar som man sedan kan stapla uppepå varandra i sant hönshållningsmanér.

Sengångaren kommer ifrån Sydamerika, och det är lätt att förstå varför urbefolkningen där aldrig domesticerade den. Till att börja med är det lögn att försöka upptäcka en, eftersom de är så stilla, så högt upp och så kamouflerade att de för de allra mesta är omöjliga att skilja från en klump löv. Och har man väl upptäckt en måste man klättra upp och hämta den. Nog för att den inte kommer springa ifrån en, men det är lätt att föreställa sig att många andra vilddjur var lättare att få tag på, såsom myskanden, som urbefolkningen lät avla fram till myskankan.

Men idag har vi andra resurser. Med lyftkranar, selar och håvar torde vi moderna människor kunna fånga in en population stor nog att utgöra grund för industriell avel.

En avel som torde kunna leda till spektakulära raser. För inte så längesedan — ut geologiskt perspektiv — promenerade det runt landlevande jättesengångare på flera ton. Ett av dem, Megatherium, var så gigantiskt att det vetenskapliga namnet för den idag är de grekiska orden för ”stort djur”. Nu är kanske inte den nutida sengångaren speciellt nära släkt med dessa uråldriga bestar, men de ligger nära till hands att föreställa sig att dagens sengångare, denna charmiga trädklättrare som inte är större än en hund, besitter en fysionomi som tillåter den att anta enorma storlekar. Jag föreställer mig en framtid med hamburgare tillagade av kött från sengångare stora som nötboskap.

Eller varför inte mjölkprodukter från sengångare? De är ju trots allt däggdjur.

Nej, släpp dagens höns fria, säger jag. Det finns ingen vett och sans i att spärra in en fågel som varje dag vill röra sig över en halv hektars yta och fördela varje vaken stund mellan att krafsa i marken och flyga upp och sätta sig på trädgrenar, när Amazonas huserar ett djur med samma aktivitetsnivå som en nutida mänsklig tonåring.

Sengångare kommer bli djurindustrins nästa stora grej. Kom ihåg var ni läste det först. 🦥
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-11, 17:42   #90
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
På youtube finns klipp där sengångare slåss. I korta stunder rör de sig marginellt snabbare fast sedan kan de vara helt still en stund efter.

Påminner om självförsvarstutorials där angriparen kör ett slag och sedan blir staty.

Varmt välkommen tillbaks Dio!
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)