Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-05, 19:23   #19156
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Magisk läsning som vanligt, härligt att knät höll och att upplevelsen blev som tänkt!
Tack, ja det blev verkligen en bra dag!

Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Bra sprungit, kul att läsa om loppet som vanligt
Thanks kompis!



Är i euforiskt tillstånd, fasiken vilken rolig dag detta blev. Har träffat massor med nya härliga människor och inser nu att mitt nätverk med bekanta håller på att utökas till fler som brinner för samma saker som mig. Blev för övrigt kallad för "Everestpeter" av någon tjejs pojkvän idag ha ha, tydligen hade deras barn hånat morsan för att hon klagat på uppförsbackar och så hade de sagt att det är ju inget mot för Everest :P ..

Sjukt rolig dag!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 11:47   #19157
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
På tur med mickebus

Träningsform: Trailrunning
Distans: 6,6 km
Tid: -
Snittpuls: -
Terräng: -

summering:
Tog en runda ihop med Mikaelj tidigare i veckan och letade lite grottor. Hittade en liten rackare i varje fall, om än att ingen av oss var så pass liten att man kunde ta sig igenom. Det var ett socialt pass men med saftiga backar och höjdmeter och en uppförsbacke på slutet som typ aldrig tog slut joggade vi hela vägen uppför och pressade varandra till att inte vika ner sig. Det är sådana moment jag saknar när jag springer själv, även om man inte vill ha det på alla pass.

Oftast när vi ses och springer ihop numera olika vänner, så blir det sociala långpass med mycket skratt och snack. Förr i tiden så hade vi dock en del intervallpass också. Jag minns när vi var i Bunketorp ett helt gäng koloiter och hetsade varandra med backintervaller. Det gör ändå mycket med lite tävling, lite hets, massa pepp och skrik osv. Ska se om jag kan få till några sådana event nu i sommar varav en sådan grej kommer antingen bli en repris på Brudarebackenutmaningen med att ta sig upp/ner så många gånger som möjligt alternativt i Bollekollebacken.

Backintervaller i skidbacke

summering:
Var pissväder i söndags så körde intervaller i Bollenkollen. Har hittat en rätt bra slinga nästan på toppen av backen där det inte är så sablarns brant. När det är för brant så försvinner löpförmågan nästan omedelbart och man tvingas gå, men här är det en slags slänt där jag lyckats få en perfekt längd på slingan så precis när jag når toppen så faller jag ihop av flås/mjölksyra. Tog tillräckligt med vila för att sänka pulsen rejält och kände mig pigg/stark i samtliga intervaller (mycket tack vare det).

Aktiveringspass

summering:
Kortare aktiveringspass igår för att förbereda kroppen på dagens tävling.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 17:06   #19158
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tänkt en del på dig när jag läst vändorna om Everest senaste veckorna. Tror det är helt rätt att börja sikta på andra, mer självständiga projekt. När jag läste det här tänkte jag särskilt på det du berättat om nepalesen du fick dela tält med som snarkade så jävligt, hur sjukt det är att folk ger sig i kast med berget helt oförberedda. Snett.

https://www.scmp.com/sport/outdoor/e...VwOibRRatTK-Vw
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 15:44   #19159
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tänkt en del på dig när jag läst vändorna om Everest senaste veckorna. Tror det är helt rätt att börja sikta på andra, mer självständiga projekt. När jag läste det här tänkte jag särskilt på det du berättat om nepalesen du fick dela tält med som snarkade så jävligt, hur sjukt det är att folk ger sig i kast med berget helt oförberedda. Snett.

https://www.scmp.com/sport/outdoor/e...VwOibRRatTK-Vw
Ja, nu har det dock varit massa skräpartiklar i media sista veckorna. Den där länken du postade nu var en av de bättre och mer sanningsenliga utlåtandena, men jag blir så jävla sne på stormedia som bara postar skitartiklar för att generera rubriker och klick.

Det finns dock mycket med Everest som jag inte saknar. Helt enkelt hade jag roligare på t.ex. Aconcagua. Mycket roligare att ingå i en expedition där man peppar varandra, hjälps åt, umgås socialt etc.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 10:04   #19160
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Journalpaus?

Har inte skrivit här på ett tag nu och vet inte om jag ska göra det ännu heller, håller på att vela för stunden.

Det har varit en intensiv vår och start på sommaren. Riktigt roligt att bli uttagen som ambassadör för 2XU Idre Fjällmaraton, vilket resulterade i sponsring med både kläder och mängder med kosttillskott mm. Vi var även iväg ett par koloiter/vänner (jag, poxeman och 944RS) på egenkomponerat träningsläder i Idre förra veckan och hade det riktigt skoj och fick finfin löpning med härliga naturupplevelser. Sådant skulle jag helt klart vilja göra oftare, även om det kostar en del pengar att färdas med bil genom landet och på all jäkla mat (+skräp) som vi tryckte i oss. Vore ändå roligt att ha ett sådant träningsläger 1-2 ggr/år och det går ju att anpassa upplägget på olika sätt. Känner någon för att simträna så kan någon annan hyra en MTB och cykla eller köra backintervaller eller leta upp ett gym osv. Det går att få rätt bra med flexibilitet därmed.

På den tråkiga sidan så gick min mor bort hastigt och lustigt och jag är mitt uppe i allt bös nu med begravning som väntar, bodelning/bouppteckning och allt annat som slår sönder mina sommarplaner helt. Likaså har jag ett sjukt tråkigt projekt som tyvärr måste göras med mitt hus och det är ett avloppsbyte. Kommunen har ålagt hela området att renovera/byta sina avlopp, så tråkiga pengar för något som inte ens märks skillnad på. I värsta fall kan det röra sig om 200 000 kr (men jag försöker hitta lösningar nu för att hålla mig under 100 000 kr iaf).

Jag har i varje fall blåst på fullt på mitt nya egna "varumärke" då jag bytt namn i sociala medier och dundrat upp en ny blogg. Även om det inte blir något bergsäventyr just i år (med tanke på ovan förutsättningar), så kommer det ändå bli en hel del naturupplevelser och traillöpning och det kommer jag fortsätta kräma ut på youtube och instagram (@trailpeter) samt på bloggen (trailpeter.se) och jag har även en företagsidé som jag filar på.

Det jag inte vet ännu är hur jag ska hantera min egen träningsjournal. Jag har hängt här i så sjukt många år nu vilket är riktigt ballt och att bara dokumentera och bokföra träningen i text ger ett annat perspektiv. Postar jag på instagram så är det inte för att skryta eller visa på ATT jag har tränat, utan mer för att inspirera och kanske motivera någon annan att ta sig ut och träna eller våga prova på att ta en joggingtur i skogen osv. Däremot att skriva i journalen här blir mer ett sätt att reflektera över min egen träning och kanske också få det mer målstyrt.

Dock är det inte riktigt på samma sätt som innan här på kolo. Historiskt sett så var det bra drag i journalerna, men kompis efter kompis har lagt journalskrivandet på hyllan och feedbacken på varandras träningspass har också minskat eller försvunnit helt. Jag skulle i den bemärkelsen kunna bara köra en träningsjournal i Excel istället (vilket dessutom gör att jag kan ta ut rapporter och statistik på ett annat sätt).

Samtidigt är kolo just kolo och lite coolt ändå är det att jag fått in tränings- och tävlingsupplevelser här i över 10 års tid, så jag får fundera vidare lite. Tills vidare iaf så häckar jag runt i sociala medier som "trailpeter" och har ni inte kikat på videoklippen på youtube från vår fjällöpning i Idre så gör det.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 10:18   #19161
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Beklagar sorgen.

Kul med all aktivitet även om det är på instagram och inte i journalen. Hade jag varit du hade jag börjat med journalen på din blogg dels för att aktiviteten här väldigt låg men också för att du tjänar pengar på det. Måste gå att spara ner alla dina journalinlägg så de inte försvinner och pausa aktiviteten här tills du uppnår/inte uppnår dina önskade mål med de nya projekten.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 11:00   #19162
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag beklagar sorgen över din mor, väldigt tråkigt att läsa. Jag vet hur tufft det var "bara" när farsan fick en stroke, det du har varit med om kan jag knappt föreställa mig. Usch.

Vad gäller journalandet så har jag till 100 % accepterat att feedbacken är minskande och ofta obefintlig. Jag får svårare och svårare för att gå in och droppa ett "bra jobbat!" bara för att och kan därmed inte förvänta mig att andra ska göra det. Så intressant är jag liksom inte. Det känns också lite fel att ösa på med massa beröm i primärt syfte att få aktivitet i sin egna journal. Jag vill mena det jag skriver. Ett vanligt träningspass för dig eller mig är ju inte direkt något som får en att tappa hakan. Det som jag däremot vill få feedback på är racerapporterna, det är det enda som inte lämpar sig för sociala medier. Här kan ju dock den där bloggen du skriver om vara ett fullgott alternativ.

I stort så resonerar jag som dig i ditt sista stycke. Man har ju redan så jävla mycket data och text i sin journal så varför inte fortsätta? Att plita ned pass tar ju ingen tid. Löpartråden fortsätter även att vara en fantastisk källa för kunskap så Kolozzeum som koncept känns inte överstökat för egen del. Men aktiviteten i journalerna lär ju knappast gå upp så om det är en viktig del av din aktivitet här så skulle jag börja posta allt av värde på din blogg istället.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 18:29   #19163
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Tack gubbs. Det är nog inte feedbacken i sig jag är ute efter, även om det hade varit skoj, men den tiden känns lite passé. Jag har ju själv dragit ner på antalet journaler jag följer och kommenterar. Däremot får jag feedback på alla möjliga plan på instagram och just där peppar jag och hejjar jag fram andra också. Rentav nästan mer än vad jag någonsin kommenterat journaler på kolo.

Att posta på bloggen blir lite som att skriva i tomma intet, alltså just träningspassen är inte SÅ intressanta överlag. Däremot postar jag racerapporter på bloggen och de är desto mer eftertraktade för de kan ju ge andra inspiration och tips till att ställa upp på samma tävling.

Det är snarare kolo eller bara köra en excelfil jag väljer mellan. Excelfilen ger mig statistik, grafer, jag kan definiera mål, mäta progress osv på ett helt annat sätt. Kolo har dock simpliciteten + att det just är kul att ha bokfört en fjärdedel av mitt liv här på detta forum (wtf, vad skrev jag precis!?).

Drömmen hade ju varit att koda ihop något så att jag kan skriva en journal eller racerapport på ett enda ställe och sedan får det utkanaliserat i olika format till olika forum och former :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 20:47   #19164
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag har också funderat på att lägga ner journalen. För egen del så är det min kanal att få babbla av mig av min träning så att min omgivning slipper att höra. Sen så är det nåt speciellt med journaler. Är ett pass som inte är loggat egentligen utfört?

Kommer fortsätta följa oavsett vilken kanal det blir genom.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 19:18   #19165
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag har också funderat på att lägga ner journalen. För egen del så är det min kanal att få babbla av mig av min träning så att min omgivning slipper att höra. Sen så är det nåt speciellt med journaler. Är ett pass som inte är loggat egentligen utfört?

Kommer fortsätta följa oavsett vilken kanal det blir genom.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jo men så är det, jag bloggar en del med min byggarblogg och när jag skriver inlägg där så tänker jag samtidigt... vilket gör att jag under själva skrivandet av inlägget får en bearbetning som är magiskt bra. Bara nu idag kom jag på en helt ny idé medan jag skrev ett långt inlägg. Så att skriva och dokumentera sina pass och sin träning osv tror jag personligen är grymt, iaf för mig själv.

Dock är det ändå en viss skillnad från att skriva i Notepad och att skriva någonstans publikt. När jag vet att någon annan läser det jag skriver så tänker jag till en gång extra och DET momentet med att tänka till en gång extra har varit guld värt för mig. Det är där jag själv kommer på goda idéer.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 12:51   #19166
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Journalens avslut.

Jag får nog förklara journalen som stängd och avslutad, efter att ha dokumenterat delar av mitt träningsliv här på kolo i 13 års tid. Det blir väl som med allt annat i livet att allt har sin gång lite så. Saker kommer och saker går. Jag saknar t.ex. tiden när C64an blommade och Amiga-datorerna var på topp. Jag saknar när Quake 2 glänste. Jag saknade det glada och galna livet när jag var student och bodde på Växjö Campus. Olika epoker i livet som aldrig kommer att komma tillbaka, men som jag alltid kommer att minnas.

Kolo är en sådan epok. Jag minns när jag hittade forumet, började nyfiket läsa i trådar om vad styrketräning var för något, började lära mig från andra på forumet hur man skulle lägga upp kost och annat - och började träna. Där och då lämnade jag livet som tanig och spinkighet bakom mig. Därefter har det hänt så otroligt mycket genom åren. Från att ha byggt muskelmassa och blivit mitt starkaste jag, till att ha ambitioner att tävla inom Fitness Five, till att utveckla kondition och börja med löpning, till att bli traillöpare och till att bli bergsbestigare och äventyrare. Jag har varit skadad, jag har upplevt motgångar, jag har både utvecklats och avvecklats. Jag har stött på helt galna händelser, t.ex. som att bli attackerad av hundar på löprundor eller sprungit nästan rätt in helnakna förvirrade personer. Det mesta finns dokumenterat här i journalen.

Jag ser att en del gamla bekanta fortfarande skriver här på kolo och kör vidare med sina journaler, men jag saknar ändå "den gamla goda tiden" när vi var ett stort gäng som peppade och följde varandras journaler. En efter en har trillat bort helt och flera har inte uppdaterat sina journaler på mer än ett år. Det gör också att jag själv har lämnat kolo i mångt och mycket. Jag har istället blivit mer aktiv i andra sociala medier och det gör också att det tar för mycket fritid att vara aktiv i flera forum mm.

Status idag är att jag kommer att fortsätta på mitt inslagna spår med att satsa på traillöpning och bergsäventyr. Jag har valt att boosta det genom att bygga om en skåpbil till en äventyrsvan, så jag blir lite mer mobil och får mitt eget lilla basecamp. Det projektet pågår i vinter och ska vara färdigt till våren. Jag bloggar om det på advanturelife.se och på instagram @_darth.vander

Sedan kan jag konstatera att där jag bor nu, så får jag mest ut av styrketräningen om jag har ett gym hemma. Hands down. Så fort jag måste köra någonstans till ett gym, så blir tröskeln för hög. Det blir ett för stort projekt om jag ska köra 30-40 min tur/retur varje dag för ett gympass. Så jag är på G att köpa ett nytt källargym igen och köra igång med det, eventuellt med ett löpband till. Styrkemässigt saknar jag min gamla fysik, så det kommer att bli en satsning på att komma i bättre form i vinter.

Jag är inspiratör/bloggare på trailrunningsweden.se och jag bloggar vidare om tävlingar och äventyr på trailpeter.se och @trailpeter på instagram. I år har jag varit ambassadör för Idre Fjällmaraton och har precis blivit tillfrågad att vara det även för nästa år, vilket känns fantastiskt roligt. Vem kunde tro att det skulle hända när jag startade denna journal?

Och vem kunde tro att spinkisen 2006 skulle göra två försök att bestiga Mount Everest?
Galet och jag har kolo att tacka för så mycket överlag från dessa 13 år.

Jag låter journalen och kontot vara kvar så länge utifall att jag ångrar mig. Ta hand om er och trevlig fortsatt vinter!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 19:49   #19167
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Tack för all underhållning under åren. Jag har nog lurkat runt i din journal i nästan ett decennium.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 19:56   #19168
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Farväl!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 14:28   #19169
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Hejdå och tack för fisken!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)