Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-04-21, 18:37   #151
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up
Herregud, jag påminns gång på gång om varför jag gjorde rätt i att välja bort matte c i gymnasiet. Jag fattar INGET av ovanstående.
Att det hade varit tyngre om benpressen varit helt vertikal, dvs att du legat med ryggen mot golvet och pressat benen rätt upp i skyn med samma vikter på.... men i och med att det är lutning på den så hävs o minskas vikterna.

Maskinen jag kör i har ingen lutning, utan bara ett band som genom två utväxlingar lyfter viktmagasinet rakt upp, utan hjälpa av någon lutning.

Mycket troligt att jag tar mer i benpress på en lutande, gammal hederlig manick.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 18:56   #152
edvin
Registered User
 
edvins avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 335
Den här journalen är fan i mig rolig. Jag är också noob inom styrketräning och det är kul att se lite vad andra presterar, så man håller måttet menar jag. Men jag kan inte säga att jag har lika grym motivation som du och då tycker jag ändå att jag är motiverad... Keep up the good spirit.

Måste ju kommentera det fina räkneexempelet ovan (det rådde ju vissa tvivelaktigheter). Eftersom vi har en rätviklig triangel och vi antar att den ena vinkeln är 45 grader så måste ju även den andra vara lika stor (vinkel summan i en triangel är ju alltid 180 grader). I detta fall går det alltså lika bra att räkna med cosinus. Fysikaliskt blir det kanske lite missvisande men det funkar i detta exempel. Det kommer att resulera i sinus eller cosinus av 45 grader som mer exakt kan uttryckas som 1/roten(2), tänk på att det blir uttrycket i radianer. Som går utmärkt att sedan multiplicera med vikten. Har ingen aning om det blev bättre förmodligen sämmre men men...
edvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 19:00   #153
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Att det hade varit tyngre om benpressen varit helt vertikal, dvs att du legat med ryggen mot golvet och pressat benen rätt upp i skyn med samma vikter på.... men i och med att det är lutning på den så hävs o minskas vikterna.

Maskinen jag kör i har ingen lutning, utan bara ett band som genom två utväxlingar lyfter viktmagasinet rakt upp, utan hjälpa av någon lutning.

Mycket troligt att jag tar mer i benpress på en lutande, gammal hederlig manick.

Men borde de inte ta hänsyn till det när de skriver ut vikten på plattorna?
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 19:36   #154
hasse36
Kolos egen språkpolis
 
hasse36s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 154
Det finns även maskiner som fungerar som ett enkelt dragblock, vilket halverar vikten.

Jag håller med Cilia, det är inte lönt att jämföra maskiner. Säga vad man vill om grabbigheten i att snacka bänkpress - det är lättare att jämföra.
__________________
A man can't live by bread alone.
He needs something to spend them on.
hasse36 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 13:18   #155
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Nåja, skitsamma i vilket, jag fokuserar på den här maskinen o ser till o öka i just den, men förr eller senare ska jag gästspela på något annat gym o testa en vanlig benpress ändå för min egen skull. Men ni har helt rätt i att viktmagasin varierar beroende på om maskinerna är tillverkade för europa eller usa (kg/lpbs), utväxlingar, konstruktioner etc.. Tack för alla idéer och tips iaf!

Igår hände något riktigt tråkigt/märkligt iaf.
Fredagskväll med besök och knäcka en pilsner med en polare ska väl inte vara något farligt? Min alkoholvanor är att jag gillar vin då och då och kan både äta o dricka lite onyttigare på helgerna eftersom jag inte deffar eller så, annars festar jag sällan.

Imorse vaknade jag 06:00 o fick flyga upp och spy som en kalv, har nog inte varit så fyllesjuk de sista 10 åren iaf. Sprängande huvudvärk och magen gav sig inte fast det inte fanns mer o skicka upp. På fyra starköl!! Jag tyckte de tog läskigt mycket också, fyra starköl brukar jag knappt känna av annars.

Jag har precis påbörjat min första kreatinkur + att jag testar ZMA, så troligen har det skurit sig rejält med något... detta gör jag inte om igen iaf, åtminstone inte under byggarperioden nu med högt intag av kreatin, protein och zma... det blir 100% helnyktert fram till återföreningen och 10-års festen med gymnasieklassen.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 13:23   #156
Stumpis
Starkast i Lomma.
 
Stumpiss avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Lomma
Inlägg: 3 118
Woops, det lät inte så bra...
Är du säker på att det var ölen som gjorde detta, eller kanske något du åt, eller rent av en liten magbakterie eller nåt..? Vi kan väl hoppas att det var det du förtärde så du inte blir sjuk!
Jag har oxå svårt ibland med alkohol under intensiva träningsperioder, försöker låta bli att dricka, men tycker precis som du att lite vin kan vara gott då och då till en god köttbit eller så.
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 14:12   #157
cam
Registered User
 
cams avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Jkpg
Inlägg: 5 172
Kroppen reagerar ju lite olika på alkohol beroende på dagsform. Men låter ju lite konstigt ändå. Har aldrig hört något om hur kreatin och alkohol fungerar ihop, men har svårt att tänka mig att det sätter sig på magen. Var det inte bara så att du var trött och sliten? Då blir iaf jag aspackad på lite och sedan rejält bakis.

Krya på dig!!!
cam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 15:27   #158
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Möjligt, men att magen vände så ut och in på sig har jag inte varit med om efter fyra öl sedan jag var tonåring eller om ens då... får se, kaggen känns lugnare nu iaf och här ska grillas ute i sommarkvällssolen! Dock ingen pilsner, det får bli funlight... kan rekommendera den nya Tropisk-något! Grymt god till kvarg också, blir som nästan som piggelin om man gör glass på det! =)
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 16:45   #159
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vilodag även idag, kroppen fick rätt mkt stryk i veckan så laddar om och köttar imorgon istället och 4 dagar framåt. Det är det som är så skönt med att inte köra efter träningsschema med dagar osv. Jag lägger in vilodagarna beroende på hur mycket stryk kroppen har tagit. I veckan hoppas jag kreatinet kommer börja verka och jag kommer nu gå in på en period där jag sänker antalet repetitioner och försöker lasta på mer.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 16:47   #160
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Eftermiddagens bulkmåltid:
Grillad kotlett + grillad fläskfilé med bacon runt, lite grillad frukt/grönsak som tomat, gul lök, ananas och majskolv till det. Givetvis med Willys lyxpotatissallad. Det bästa med att man inte har sambo är att jag självfallet fick äta upp allt själv... o nu är jag "invalido" resten av kvällen kan tilläggas...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 19:54   #161
elan
Registered User
 
elans avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Eftermiddagens bulkmåltid:
Grillad kotlett + grillad fläskfilé med bacon runt, lite grillad frukt/grönsak som tomat, gul lök, ananas och majskolv till det. Givetvis med Willys lyxpotatissallad. Det bästa med att man inte har sambo är att jag självfallet fick äta upp allt själv... o nu är jag "invalido" resten av kvällen kan tilläggas...
Grillat som är så gott, jag inhandlade lite grejer till grillspett idag men det blev inga ätna. Har ju ingen grill heller så de får lagas på raclette eller på grillfunktionen i micron, det blir gott det också men man missar ju den goda grill-doften.

Hejja på, hoppas att magen mår bättre nu!
elan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 19:57   #162
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av elan
Grillat som är så gott, jag inhandlade lite grejer till grillspett idag men det blev inga ätna. Har ju ingen grill heller så de får lagas på raclette eller på grillfunktionen i micron, det blir gott det också men man missar ju den goda grill-doften.

Hejja på, hoppas att magen mår bättre nu!
Grilldoften är ju a och o, minst tre av mina grannar kikade ut genom sina fönster mot bakgården där jag osade på... använde massor av olivolja med till marinaden så det rök riktigt fint från grillen med, hoho..

Magen har återhämtat sig, men nu är jag rastlös efter två dagars vila, var nära på att ge mig ut o köra kvällscardio i elljusspåret nu, men ska lägga band på mig. Imorgon smäller det dock, dags o piska bröst och axlar igen!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 22:46   #163
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
mmmmm Claudine

du står i playa del ingles ser jag... *pekar på din avatar *

hmm, känner igen dedär med spriten och träning, jag var överkänslig ett tag när jag började ta i rejält på gymmet, då va de ignen mening att dricka sprit... kom upp eller så vart jag tvärfull direkt....

Jag hade smeknamnet Hulken ett tag... jag vet inte om det var bra eller dåligt
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 22:50   #164
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke
mmmmm Claudine

du står i playa del ingles ser jag... *pekar på din avatar *

hmm, känner igen dedär med spriten och träning, jag var överkänslig ett tag när jag började ta i rejält på gymmet, då va de ignen mening att dricka sprit... kom upp eller så vart jag tvärfull direkt....

Jag hade smeknamnet Hulken ett tag... jag vet inte om det var bra eller dåligt
Haha, stämmer, var bara tvungen o be polaren fota mig med en karta i näven.. =) ...

Hahah, smeknamnet Hulken, vilken jäkla merit asså... haha... törs man fråga vad du har för smeknamn numera då? :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 23:00   #165
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Ehh.... fetto fick jag höra av flickvännen när jag sa att jag gått upp 3kg under canaria-resan.... så... senaste är väll "fetto"

Iaf, claudinestället är jag skeptisk till om det finns faktiskt, jag och flickvännen va på jakt efter det mitt på dagen, vi skulle till samma kvarter ändå, kvarteret det står att det ska ligga i är en brittisk del med massa pubbar och grejjs, typ nått mindre shoppingställe osv, men ingen skylt med claudine...

Däremot fanns det ett illegalt horhus i centrala Puerto Rico... var 2-3 killar i centrum som delade ut visitkort till män som gick själv... ja, han frågade mig 2 gånger... andra gången var hela svärfamiljen med när han frågade.... han var ganska snabb att löpa när svärmor och resten av svärfamiljen kom fram och pratade med mig bara någon sekund efter han hade börjat prata.... jävlar va jag skrattade...

Iaf, jag ringde polisen där och tipsade dom om vart det låg... hoppas det blir följder
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)