Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-04-06, 18:35   #1
r4ll3
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 28
Träning & Nutrition med r4ll3

Tjena! Jag har börjat träna rätt så seriöst på sistone och därför är det dags att jag börjar föra en journal på mina progressioner.

Jag är 21 år gammal, och tränar för det mesta på gym och brukar köra HIIT på fotbollsplan. Mitt mål är att träna för att bli atletisk; att bli snabbare, starkare och få bättre kroppskontroll. Därför har jag en del basövningar som jag själv brukar köra, som dips, chins, bänkpress, axelpress, marklyft, knäböj och leg-raises (eller någon annan magövning). Vid sidan av dessa försöker jag lära mig handstand, front lever och muscle ups, men även att hoppar högre och springa snabbare.

Vikt: 80 kg
Längd: 182 cm (tror jag)


Vad jag normalt tränar nu:
Styrka
Marklyft: 110 kg x 8 reps
Knäböj: 90 kg x 8 reps
Dips: Kroppsvikt + 26 kg x 8 reps
Chins med neutralt grepp: Kroppsvikt + 24 kg x 6 reps
Bänkpress: 85 kg x 6 reps
Axelpress: (med hantlar: 28 kg vardera x 6 reps

Explosivitet/Calisthenics
Box jumps: 48"
Front lever progression: Brukar hålla ett ben rakt ut, den andra indragen med olympiska ringar
Handstand: Har inte kört detta så mycket tyvärr, men ska försöka göra det.
Muscle ups: Går ej köra på mitt gym, irriterande, så vi får se om det blir mål att ens klara det. Jag klarar göra det redan nu, men med dålig form.

Kondition/Snabbhet
Jag brukar köra HIIT på antingen backar eller fotbollsplaner där jag sprintar allt jag kan. Jag har genetiken på min sida här, men har aldrig tränat teknik eller nåt sånt. Egentligen tycker jag bara det är jäkligt coolt att kunna springa fort.


Syftet med den här journalen är mest för att kunna se för mig själv tydligt hur jag utvecklas och även skriva lite om kosten och välmående vid sidan av. Jag är läkarstudent och gillar att vara lite vetenskaplig, så kanske kommer det finnas ett sådant perspektiv i min journal. Just nu består min kost av en normal fördelning av makronutrienterna, jag äter mycket köttfärs, kyckling, fisk, broccoli, brysselkål, potatis, rödbetor, havregrynsgröt, ägg, nyttiga fetter som avokado, olivolja, kokos, etc... Jag är nöjd med min kost, kunde inte vara bättre än vad den är nu egentligen. Det är mycket sällan jag dricker eller äter skräpmat.

Följ med på min resa om ni vill!
r4ll3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 15:46   #2
r4ll3
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 28
Kom nyss tillbaka från ett träningspass. Jag tränade:

Marklyft, värmde upp med 60 kg, körde sen 10 reps med 90 kg, och slutligen la jag på till 120 kg. Körde 5-6 reps, 3 sets på det och emellan box jumps på 48" vilket jag hoppar utan problem nu. Vill höja till 51" men psyket törs ej ännu.

Körde sedan knäböj, 90 kg med 5-6 reps, och i slutet körde jag även en del pistal squats för att få ut all kraft, hehe.

Därefter körde jag superset med front lever progression och utfall med hantlar. I det här laget orkade inte benen så mycket mer. Därefter avslutade jag magträning med leg-raises och ab-wheel.

Helt mör just nu! Ska laga lite mat. Normalt sätt brukar jag träna på morgonen och då ta EAA + D-glukos innan, men nu körde jag på dagen då jag skulle upp till skolan tidigt. Imorgon ville jag faktiskt köra intervallträning på fotbollsplan men tror nog inte det är så bra idé med tanke på hur hårt jag tränat benen idag, hehe.

Jag brukar även egentligen köra helkroppspass men jag tränade överkropp igår med axelpress, bänkpress, chins och grejer, så därför jag körde underkropp idag.
r4ll3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 15:41   #3
r4ll3
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 28
Vaknade, drog i mig EAA, D-Glukos och kaffe och joggade direkt till fotbollsplanen och körde sprints i intervaller. Tog mig 15 minuter och var helt slut efteråt! Känns i benen nu i alla fall.

Efter bara tre sprints och jag kört joggning tillbaka på planen så är man helt slut, och får gå tillbaka istället. Målet kanske är att kunna göra 6 sprints med joggning tillbaka ibörjan, sen gå tillbaka, men då är det ju mer kondition, inte prestationsträning.

Åt havregrynsgröt, yoghurt, med två kokta ägg efteråt. Brukar ha på kanel, russin och strimlad kokos, vilket är riktigt gott faktiskt!
r4ll3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-10, 09:52   #4
r4ll3
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 28
Igår var jag provledare på högskoleprovet så vaknade tidigt, klockan 06:00 (gick back 2 timmar i sömn då jag brukar sova till 08:00) och det fick bli en vilodag. Har nyss kommit tillbaka ifrån dagens träningspass på morgon. Drog bara i mig kaffe och EAA innan träningen; ville testa utan D-glukos och se om jag märkte någon skillnad. Faktiskt upplevde jag att jag var lite svagare, men det måste ju inte ha med det att göra.

Körde:
Axelpress med hantlar: 28 kg x 6 reps x 3 sets (sedan droppset) Var tungt!
Baksida axlar med hantellyft åt sidan: 14 kg

Pull-ups med neutralt grepp: Kroppsvikt + 24 kg x 6 reps x 3 sets (sedan droppset)
Dips: Kroppsvikt + 24 kg x 6-7 reps x 3 sets

Rodd: 90 kg tror jag det var x 7-8 reps
Superset: Pushdown och Biceps curl
Avslutade sedan med front-lever progression, och en övning där man är i plankläge och kör rodd utifrån den positionen, vet ej vad övningen heter, men jag var helt slut i magmusklerna i slutet av passet så gick inte så bra med övningarna, hehe, men kämpade hårt ändå.

Jag hade bra fokus, rent kognitivt under passet, men mina muskler var svaga. Antar att det kan ha att göra att mitt muskelglykogen inte var påfyllt. Ska testa D-glukos nästa pass, sen får vi se hur jag gör framöver.

Jag måste dock säga att när jag tittar mig själv i spegeln ser jag rätt så definerad ut, vilket är positivt.

Nackdel:
Igår på högskoleprovet när jag gick ned för trapparna i Solnagymnasiet så trampade jag snett och ramlade på golvet. Gjorde ont i foten, tror dock inte jag stukat den då den inte är svullen och jag kan gå utan att det gör särskilt ont. Kommer dock nog inte kunna sprinta nu på en vecka eller så. Får köra HIIT på cykel eller roddmaskin på gymmet tills det läkt ordentligt.

Det såg nog rätt så komiskt ut när jag ramlade för de som var runtomkring, men ingen låtsades märka av det riktigt, lol.

Senast redigerad av r4ll3 den 2016-04-10 klockan 09:58.
r4ll3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-12, 13:54   #5
r4ll3
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 28
Gick tidigt till gymmet imorse med EAA och druvsocker i blodet. Körde:

Bänkpress: 85 kg x 5 reps, i 5 sets
Marklyft: 120 kg x 5 reps, i 3-4 sets (med uppvärmning innan)
Lite boxjumps
Front lever progression
Bulgarian split squat med 20 kg hantlar om vardera

Försökte köra pulls-up i slutet av passet men var i princip slut, hehe. Behöver införskaffa mig ett dipsbälte, då jag börjar tröttna på att köra en hantel mellan låren som jag gör nu.

Havregrynsgröt med grekisk yoghurt blev det efteråt, riktigt gott! En burk tonfisk blev det också.

Jag har inte vägt mig men tror jag gått ned lite i vikt, då jag ser mer definerad ut i spegeln. Imorgon blir det HIIT på fotbollsplan, känner att foten är helt normal nu faktiskt. Får hoppas det känns bra!
r4ll3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-13, 20:08   #6
r4ll3
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 28
Körde en del sprints på fotbollsplan imorse. Jag kan optimera min hastighet om jag tränar upp min teknik märker jag; den är inte dålig men kan bli bättre. Å andra sidan är jag inget proffs heller.

Jag har fått finnar på sistone, i ansiktet och på ryggen. Fattar inte varför, jag är ju 21 nu och har inte haft det på ett tag. Undra om det kan ha med testosteron och GH att göra från styrketräningen, hehe.
r4ll3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-14, 19:31   #7
r4ll3
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 28
Sov kasst inatt med uppvaknanden klockan 1 och 3, och restless legs. Har perioder av sömnproblem som jag inte känner till orsaken till, därför skippade jag träning imorse.

Sov till lite under dagen och stack till gymmet och körde:
Muscle-up-träning (klarar nästan)
Pull-ups med 26 kg vikt x 5 reps
Dips med 28 kg vikt x 7 reps
Box jumps
Pistol squats
Och front lever progression

Om jag fixar min sömn blir allt så mycket bättre, men men. Gäller att hålla fanan högt.
r4ll3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 20:28   #8
r4ll3
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 28
Har ej postat på ett tag men har fortsatt tränat. Idag tränade jag sprints på en brant backe och var på besök i min gamla stad och tränade gym där. Kör nu 30 kg med dips, och hantelpress med 38 kg (x2). Ska försöka höja den siffran till 40 kg strax. Front lever progression går också bra!

Lite klipp på muscle ups (helt okej för att vara nybörjare, tyvärr kan jag ej träna muscle ups i mitt gym för då slår jag i taket):


Och dips med 30 kg runt midjan:

Senast redigerad av r4ll3 den 2016-04-23 klockan 20:31.
r4ll3 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)