Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-01, 20:18   #16
Lockzi
Registered User
 
Lockzis avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av gibb Visa inlägg
Några nyckelord att söka på är träningsdrink, progression, set reps, övningsbank, periodisering. Inte i den ordningen nödvändigtvis.
Vill bara observera dig Frett på att dessa träningsdrinkar brukar innehålla massa "tomma" kcal. (tomma då de inte mättar alls och slinker ner utan problem)
Lockzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 20:37   #17
gibb
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 145
Ja det stämmer bra, kolhydraterna i EAA+maltodextrin-träningsdrinkar är enbart kolhydrater dvs energi. Inte ett mikronäringsämne slinker med.

Vissa svär vid att dricka relativt stora mängder kolhydrater efter (och ibland under) varje pass för att få bättre energi och återhämtning, andra har bara EAA/vassle i sin drink och äter vanlig mat efteråt.

Träningsdrinken mättar väldigt lite, och bara en kort stund i föhållande till att äta motsvarande mängd energi från ris, potatis, bröd eller dylikt. Det är upp till dig att avgöra huruvida du får ut en positiv effekt på återhämtningen efter dina pass. Och om du får plats med de relativt värdelösa kalorierna i ditt kostschema.

För mig känns det viktigt, jag upplever mig märkbart segare vid nästa träningstillfälle om jag inte fått i mig träningsdrinken med EAA+maltodextrin. Men jag tränar dagligen och "hårt".
Skulle jag t ex bara träna två st helkroppspass i veckan och måttlig konditionsträning så tror jag inte jag skulle dricka maltodextrin i drinken, utan bara EAA före och efter följt av vanlig mat med mycket kolhydrat. I alla fall om jag kände att jag skulle få gå hungrig på grund av kolhydraterna i drinken.
gibb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 21:38   #18
Lockzi
Registered User
 
Lockzis avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av gibb Visa inlägg
Ja det stämmer bra, kolhydraterna i EAA+maltodextrin-träningsdrinkar är enbart kolhydrater dvs energi. Inte ett mikronäringsämne slinker med.

Vissa svär vid att dricka relativt stora mängder kolhydrater efter (och ibland under) varje pass för att få bättre energi och återhämtning, andra har bara EAA/vassle i sin drink och äter vanlig mat efteråt.

Träningsdrinken mättar väldigt lite, och bara en kort stund i föhållande till att äta motsvarande mängd energi från ris, potatis, bröd eller dylikt. Det är upp till dig att avgöra huruvida du får ut en positiv effekt på återhämtningen efter dina pass. Och om du får plats med de relativt värdelösa kalorierna i ditt kostschema.

För mig känns det viktigt, jag upplever mig märkbart segare vid nästa träningstillfälle om jag inte fått i mig träningsdrinken med EAA+maltodextrin. Men jag tränar dagligen och "hårt".
Skulle jag t ex bara träna två st helkroppspass i veckan och måttlig konditionsträning så tror jag inte jag skulle dricka maltodextrin i drinken, utan bara EAA före och efter följt av vanlig mat med mycket kolhydrat. I alla fall om jag kände att jag skulle få gå hungrig på grund av kolhydraterna i drinken.
+1
Utförlig plan som även innehöll nytt tips till dig! EAA heter det tipset, och rekommenderas över proteinpulver (om du redan intar det), framförallt under deff, då det innehåller mindre kcal för samma effekt.
Lockzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 06:40   #19
frett
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 13
Tack för informationen, ska ta och läsa mer om det. Intar inget utöver vanlig mat och kör inte massor av micromat eller sådant heller utan lagar min egna mat och ska som sagt höja kcal intaget ett par snepp i början av veckan och läsa på mer om hur mycket protein/kolhydrat/fett etc min kropp behöver för att fungera bra tillsammans med mer motion en vad jag har gjort innan i veckan. Och även börja spana lite smått på gym
frett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 10:03   #20
morc
Registered User
 
morcs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: I en småstad!
Inlägg: 222
Som gibb sa, så är det en bra idé att väga sig med jämna mellanrum, men jag hade nog inte vägt mig varje dag då även morgonvikten varierar beroende på när och vad man åt senast och då kan ge negativa utslag vissa dagar. Jag hade föreslagit att du sätter en dag i veckan som du väger dig på och skriver ner vikten någonstans för att hålla koll på utvecklingen. Ett annat tips är att även ta bilder på dig själv eller ha en kompis/familjemedlem göra det så att du kan se skillnaden du ådstakommer (det är en väldigt boost av självförtroende)

Jag såg även att du funderade på att börja gymma, se bara till att du har någon som lär dig övningarna så du inte kommer till gymmet och inte har en aning om hur man ska göra och försöker med alldeles för tunga vikter bara för att det ska se häftigt ut och gör helt fel. Jag ser massor av folk som gör så tyvärr Säg gärna till i gymmet när du blir medlem att du vill ha hjälp med det, tror nästan alla gym har någon sorts tränare eller gruppintroducering så du får rätt på det!

Lycka till, jag är säker på att du kommer att lyckas, bara du inte ger upp =)
morc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 10:11   #21
gibb
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 145
Anledningen att jag tycker att det är en bra idé att väga sig varje dag är just för att vikten variera så mycket beroende på bland annat det du skrev.
Om du alltså väger dig en dag i veckan kan du få betydligt mer missvisande resultat än om du använder medelvärdet (eller medianen) från en veckas sammanlagda dagliga vägningar.
gibb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 11:32   #22
morc
Registered User
 
morcs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: I en småstad!
Inlägg: 222
Jo såklart, fast väger man sig en gång i veckan brukar det vara så pass stor viktminskning att det ger en klar bild. Jag tycker även att det är roligare att väga sig en gång i veckan under deffen för att man ser att det verkligen är skillnad istället för 1 hg ner ena dagen och 0.5 upp andra.

Man kan ju givetvis väga sig varje dag, men då får man göra som du också sa sist att man räknar ut medelvärdet för att det ska ge en bra bild av hur man ligger.
morc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 22:32   #23
frett
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 13
För tillfället passar det bra att väga mig en gång i veckan då där jag bor oftast har vågen ett eget liv och har vägt mig på vågen hos min mor där jag är någon gång i veckan innan. Jo får se vad jag hittar men blir inte att börja på något gym den här veckan i alla fall.
frett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 23:43   #24
Lockzi
Registered User
 
Lockzis avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 82
Se till att väga dig på samma våg vid varje invägning. Olika vågar väger olika
Lockzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-03, 22:53   #25
frett
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 13
Jo det var det som var min tanke också och eftersom jag har vägt mig på den och det är en väldigt bra våg så fortsätter jag med det ett tag till åtminstonde
frett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 12:46   #26
kjpil
Registered User
 
kjpils avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
"-85 kilo på tio månader med lågkolhydratkost" (och träning...) kanske kan vara inspirerande?

http://www.kostdoktorn.se/85-kilo-pa...gkolhydratkost
Mikkaelj: Jag förstår inte hur du kan rekommendera nåt sånt till en kille som redan har gått ner i vikt och har all potential att skapa sig bra och långsiktig livsstil.

Frett: Jag tycker CVN kom med fina tips kring makronutrientfördelningen.
kjpil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 17:50   #27
j2b
Registered User
 
j2bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 169
jag väger mig varje dag, känns bra att ha koll
j2b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 18:01   #28
fåret
Registered User
 
fårets avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 229
Har inte orkat läsa helsa tråden, men iallafall första inlägg och en bit ned

Om du ska börja gymma bör du ju självfallet äta mer än 700kcal/dag, men som nybörjare kan du defenitivt bygga muskler utan att sätta i dig extra.

Ta med en kompis till gymmet, få en instruktion av personal eller någon du känner. Gå sedan dit och ta det inte allt för allvarligt den första tiden så du tycker det är kul! Det är själva KUL som gör att du kommer och träna under en lång tid och på så sätt få en kropp du kan vara nöjd över

Starkt att kunna vända sitt liv så tvärt till något bättre!, vad kan stoppa dig nu? LYCKA TILL
__________________
glöm inte att GE DEN!...

min journal
fåret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 18:08   #29
fåret
Registered User
 
fårets avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 229

denna tallriksmodellen hade nog passat dig bättre än den på förstasidan, men mat verkar du ha koll på
__________________
glöm inte att GE DEN!...

min journal
fåret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 06:55   #30
frett
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 13
Hehe tack för all inspiration och hjälp! Hoppas på att kunna börja gymma om ett tag åtminstonde Vet inte hur pass mycket koll jag har på mat egentligen men jag kan ju 1+1 osv Räkna kalorier och ta reda på sitt intag och läsa lite är ju inte allt försvårt. Och har inga problem med att äta mycket grönt heller för den delen!
frett är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)