Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-23, 17:40   #76
Rataxes
Registered User
 
Rataxess avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Lille
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Ja, jag menade på hur socker, protein och fett bildar pro-inflammatoriska produkter (bryning), inte om hur fett oxiderar (det är separat fråga). Grillat kycklingskinn har t.ex. flera tusen ggr mer "glykationsprodukter" än själva köttet.
Undran, om nu bryning, maillardreaktioner, karamellisering, etc, ger upphov till så toxiska produkter - varför smakar det i regel så förbannat gott? Har det bara att göra med våra smaklökar har kommit att associera reaktionsprodukterna med vällagat (och därmed patogenfritt)?
Rataxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 18:44   #77
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Rataxes Visa inlägg
Undran, om nu bryning, maillardreaktioner, karamellisering, etc, ger upphov till så toxiska produkter - varför smakar det i regel så förbannat gott? Har det bara att göra med våra smaklökar har kommit att associera reaktionsprodukterna med vällagat (och därmed patogenfritt)?
Gott behöver ju inte ha med nyttigt att göra eller hur? Skulle det vara så så skulle att gott vara nyttigt och det är det ju inte.
Eventuella negativa effekter av brynd mat är så långsamma att visa sig att man inte gör denna associationen.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 19:03   #78
GasseG
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 115
Vill bara berätta att jag till lunch idag åt två ägg och 170 gram fisk, som ni alla förstår så var det en väldigt liten lunch men jag räknade ut att jag fick i mig 70 mikrogram selen på den lilla lunchen....lågt räknat!

RDI selen är 50 mikrogram per dag och minst ligga över 25 mikrogram selen per dag.

För skojs skull kollade jag lite på selen intaget.
GasseG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 19:11   #79
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Upphettat fett är pro inflammatoriskt. Det är inget nytt. Just därför håller jag mig till rått fett istället.

Tillbaka till start. Vart vill du komma ? Beräta om detrpro-inflamatoriaka som bildas när du tillagar maten.

Jag har gått igenom det mesta. Inte utelämnat något när det gäller upphettning av livsmedel med fett. Bildning av PAH eller mailardprodukter. Sist så slängde du in ett antal antioxidanter som också finns kvar efter upphettning. Alla du namngav finns kvar även efter tilllaganingen. EPA/DHA, vitamin A,D,E K, co-enzym Q10 och Liponsyra finns alla kvar.

Fettsyrorna tål tillagningen.
Retinol tål tillagningen.
Tokoferolerna tål tillagningen.
D-vitaminet tål tillagningen.

K-vitamin till tillagningen med acceptabla förluster.
Q10 tål tillagningen med acceptabla förluster.
Liponsyra tål tillagningen med acceptabla förluster.

(*)Acceptabla förluster <50 % av startmängden.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 19:12   #80
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av GasseG Visa inlägg
Vill bara berätta att jag till lunch idag åt två ägg och 170 gram fisk, som ni alla förstår så var det en väldigt liten lunch men jag räknade ut att jag fick i mig 70 mikrogram selen på den lilla lunchen....lågt räknat!

RDI selen är 50 mikrogram per dag och minst ligga över 25 mikrogram selen per dag.

För skojs skull kollade jag lite på selen intaget.

Två barn döda av LCHF kontra Två barn med epilepsi döda av selenbrist?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 19:25   #81
Rataxes
Registered User
 
Rataxess avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Lille
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Gott behöver ju inte ha med nyttigt att göra eller hur? Skulle det vara så så skulle att gott vara nyttigt och det är det ju inte.
Visst, men de fallen hör väl till undantagen och kan nästan alltid kopplas till hur radikalt den moderna livsmedelsindustrin har förändrat vart förhållande till mat. Själva företeelsen hur vi värmer upp mat har väl dock inte förändrats betydligt sen vi upptäckte elden.

Det är ju hur som helst intressant hur snabbt smakintrycket går från ljuvligt till motbjudande när uppvärmningen fortsätter bortom välstekt till vidbränt, är det olika typer av toxiska produkter som bildas i dessa två fall eller kan smakförändringen kopplas till nåt annat?
Rataxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 20:14   #82
pedersen1980
Registered User
 
pedersen1980s avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Karlskoga
Inlägg: 652
Mikael>> Läste oxå de där. Paulun e knäpp :o)
pedersen1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 21:35   #83
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Tillbaka till start. Vart vill du komma ? Beräta om detrpro-inflamatoriaka som bildas när du tillagar maten.

Jag har gått igenom det mesta. Inte utelämnat något när det gäller upphettning av livsmedel med fett. Bildning av PAH eller mailardprodukter. Sist så slängde du in ett antal antioxidanter som också finns kvar efter upphettning. Alla du namngav finns kvar även efter tilllaganingen. EPA/DHA, vitamin A,D,E K, co-enzym Q10 och Liponsyra finns alla kvar.

Fettsyrorna tål tillagningen.
Retinol tål tillagningen.
Tokoferolerna tål tillagningen.
D-vitaminet tål tillagningen.

K-vitamin till tillagningen med acceptabla förluster.
Q10 tål tillagningen med acceptabla förluster.
Liponsyra tål tillagningen med acceptabla förluster.

(*)Acceptabla förluster <50 % av startmängden.
Man kommer inte ifrån studier in vivo om man ska uttala sig om tillagat vs rått. Allt annat är bara presumptivt snack på godtycklig värdegrund. Jag har observerat att rått animaliskt fett (läs talg/späck/ister) har en helt annan effekt på kroppen än tillagat fett - från spjälkning; postprandial mättnad/eufori/välbefinnande; smörjning av huden till avföring. Det är skilda världar.

Du har inga erfarenheter eller observationer in vivo så varför uttala dig?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 21:40   #84
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Rataxes Visa inlägg
Undran, om nu bryning, maillardreaktioner, karamellisering, etc, ger upphov till så toxiska produkter - varför smakar det i regel så förbannat gott? Har det bara att göra med våra smaklökar har kommit att associera reaktionsprodukterna med vällagat (och därmed patogenfritt)?
Well, alltså toxiciteten är ju extremt liten, i allmänna ordalag obefintlig. Vi har ju inte utvecklats för en särskilt lång livslängd egentligen, så även om den kumulativa effekten är stor, så är den försumbar för artens överlevnad och propagering. Varför sen maillardprodukter smakar gott, ja det är nog svårt att säga. Kan ha att göra med just patogener. Kan bara vara en slump, något smakämne eller kombination som förstärks och överretar befintliga smakreceptorer.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 04:54   #85
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det spelar ingen roll ifall du har fem mitokondrier eller fem miljoner mitokondrier. Finns det inget syre så får mitokondrierna snällt sitta och vänta.

Vad som behövs är förhöjda mängder myoglobin som kan binda syrgas när blodflödet begränsas vid kontraktionerna.
Aight. Hur mycket begränsas blodflödet och hur hur lång tid tar det för myoglobinet att kunna "återhämta sig" när kontraktionen slutar?

Eller formulerat på ett annat sätt.

Jag vidgar diskussionen till att handla om andra sorters belasting, som kort (max 400m, säg?) sprint; lite längre (>5 km); tävlingsjujutsu (slag/spark/kast/brottning, 2x2 min); lätt (>10 reps); samt tung (<10 reps) styrketräning.

Vet du i vilka fall det du beskrev är applicerbart? (jag är nyfiken, och du verkar kunnig)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 07:04   #86
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Här finns det andra som kan betydligt mer än jag. Jag har bara allmänna kunskaper kring arbetsfysiologi.

Du har en mjölksyratröskel. Vid den punkten när mjölksyraproduktionen tar över efter den aeroba förbränningen. Du har serien styrketräning, 400 m som är extremt mjölksyrabildande och sist ren löpning 5 km.


Desto mer vältränad du är desto bättre kan hjärtat pressa fram syrerikt blod till de arbetande musklerna och föra bort försurande mjölksyra.

100 m löpning är enbart ATP och kreatinfosfat.
200 m och 50 m frisim är aktivitet kring 20 - 25 sekunder och då får du in mjölksyrabildningen.
Jag har ingen aning hur snabbt någon kan få bort mjölksyran och fylla på syrgas i musklerna efter en total uttömning. Ska vi gissa 10 - 20 minuter ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 07:11   #87
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Här finns det andra som kan betydligt mer än jag. Jag har bara allmänna kunskaper kring arbetsfysiologi.

Du har en mjölksyratröskel. Vid den punkten när mjölksyraproduktionen tar över efter den aeroba förbränningen. Du har serien styrketräning, 400 m som är extremt mjölksyrabildande och sist ren löpning 5 km.

Desto mer vältränad du är desto bättre kan hjärtat pressa fram syrerikt blod till de arbetande musklerna och föra bort försurande mjölksyra.

100 m löpning är enbart ATP och kreatinfosfat.
200 m och 50 m frisim är aktivitet kring 20 - 25 sekunder och då får du in mjölksyrabildningen.
Bra förklaring, tack!

Citat:
Jag har ingen aning hur snabbt någon kan få bort mjölksyran och fylla på syrgas i musklerna efter en total uttömning. Ska vi gissa 10 - 20 minuter ?
Finns det något fysiologiskt belägg för "andra andningen" som en del brukar beskriva dyker upp efter ungefär den tiden? Är det i så fall relaterat?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 07:16   #88
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Andra andningen betyder att du fått upp pulsen och hjärtat har arbetat upp blodtrycket. Det tar en liten stund innan systemt är berett att skicka ut en massa blod till de arbetande musklerna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-24, 09:28   #89
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Aight. Hur mycket begränsas blodflödet och hur hur lång tid tar det för myoglobinet att kunna "återhämta sig" när kontraktionen slutar?

Eller formulerat på ett annat sätt.

Jag vidgar diskussionen till att handla om andra sorters belasting, som kort (max 400m, säg?) sprint; lite längre (>5 km); tävlingsjujutsu (slag/spark/kast/brottning, 2x2 min); lätt (>10 reps); samt tung (<10 reps) styrketräning.

Vet du i vilka fall det du beskrev är applicerbart? (jag är nyfiken, och du verkar kunnig)
Du använder gykogen även när du springer 100m. Det finns en orsak till att sprinters börjar tappa hastighet efter en 60-70 m.

Bilden är tagen från Handbook of Sports Medicine and Science - Running

På 100 m kommer troligen någon som äter LCHF att ha glykogen så det räcker i musklerna men efter det så är det tveksamt. I alla andra alternativen du tar upp så presterar man bättre med mer kolhydrater i kosten alt. man får bättre resultat.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 10:55   #90
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Jonas Colting om "kolhydratbluffen"

Citat:
Svar från dietist på AXA

AXAs dietist håller med om värdet av “oförädlade kolhydratkällor (samt fett och protein)”.

Hon säger även att “sockriga frukostflingor och vitt bröd är inget jag rekommenderar (annat än i återhämtningssyfte)”.

Men fullkornspasta och müsli rekommenderar hon varmt - långsamma kolhydrater gör inte att “insulinet åker berg- och dalbana”. Kanske inte, men istället höjer det insulinet en lång stund, och ökar därmed i större mängder fettinlagringen.

Dietisten avslutar med att kalla Coltings kritik av grötätande, samtidigt som han sponsras av Red bull, för stenkastning i glashus.

Jonas Coltings svar (fick inte plats i RW)
Jag hävdar fortfarande att er agenda bygger på ett för konsumenten ohälsosamt och oproportionerligt ätande. I motsats till dig så betraktar jag pasta som ett näringsfattigt och i högsta grad raffinerat livsmedel som påverkar insulin och uthållighet negativt.

Pasta, bröd, gryn, gröt och flingor är livsmedel som många tyvärr äter vid varje måltid året runt medan jag använder några klunkar Red Bull vid tävling eller i slutet av långa distanspass där det i sammanhanget är en ypperlig produkt vilket är raka motsatsen till vardagsätandet av sockrade produkter.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)