Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-20, 14:06   #376
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Trance: Det var ett oerhört bra tal, ligger mig varmt om hjärtat! Jobbar själv med att ständigt lära ut just "kritiskt tänkande" samt vetenskaplig metod!

I inslaget bevisade hon att hon inte gör på det sättet - men jag är naiv av naturen och hoppas att människor förändras!

Tycker inte alls det var OT på något sätt - det är väl kring denna kärna vi för denna diskussion!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 14:12   #377
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Kan faktiskt rekommendera hela för er som inte läst det, OT men intressant: http://paulgraham.com/hamming.html
Kul att du tog upp PG! Jag funderade häromveckan på att skriva en kort essä med titeln "LCHF vs Blub".

Ska vi bli kompisar? :-)

Citat:
Hur som helst. Tror någon att Dahlqvist någonsin skulle göra som Darwin?
Troligtvis inte.

Där kommer Jörgen Vesti-Nielsen, Uffe Ravnskov, Göran Berglund, Fredrik Nyström m.fl. in.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 14:17   #378
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Nej, du accepterar ovetenskapliga metoder och uttalanden för att det stödjer din sektliknande åsikt. Det är så enkelt. Du kommer med ungefär 5% inlägg som faktiskt säger något och resterande är "cheerleader"-inlägg som säger antingen hejar på något Dahlqvist har sagt eller mikaelj.

Mikael försöker i alla fall föra in fakta i diskussionen (även om jag tycker han ofta slarvar) men det gör du så gott som aldrig utan det handlar mer om "Ja, det är inte bra egentligen med ovetenskapliga påståenden med just detta uttalandet är skitbra!!"
Mina 5 % är för att visa att det finns saker som visar att Annika har rätt i det mesta hon säger även om hon överdriver det hela en hel del.
Övrigt är till för att få en fortsättning av det hela.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 14:37   #379
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Trance: Det var ett oerhört bra tal, ligger mig varmt om hjärtat! Jobbar själv med att ständigt lära ut just "kritiskt tänkande" samt vetenskaplig metod!

I inslaget bevisade hon att hon inte gör på det sättet - men jag är naiv av naturen och hoppas att människor förändras!

Tycker inte alls det var OT på något sätt - det är väl kring denna kärna vi för denna diskussion!
Kan rekommendera länken i min signatur då. Om du har signaturer avslagna så är det denna: http://www.theness.com/neurologicablog/?p=499

Mycket bra blog förövrigt.


Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Kul att du tog upp PG! Jag funderade häromveckan på att skriva en kort essä med titeln "LCHF vs Blub".

Ska vi bli kompisar? :-)

Troligtvis inte.

Där kommer Jörgen Vesti-Nielsen, Uffe Ravnskov, Göran Berglund, Fredrik Nyström m.fl. in.
Tyvärr var inte detta en som PG skrivit själv, även om han ofta skriver bra. Det finns garanterat riktigt duktiga och bra forskare som jobbar med detta och det är skitbra när de lyfts fram, tyvärr så verkar Dahlqvist också lyftas fram istället för att det skrivs t.ex. "Ja, detta var en dåligt underbyggd artikel"
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 16:02   #380
RandomC
Registered User
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Kan du vara snäll att redovisa vad som är uppenbara lögner?
Lösa antaganden tycker jag vi kan kalla Empiri i det här fallet. Jag kan hålla med om det finns saker och som behöver justeras i hennes utsagor. Men jag antar att hon vet vad hon har för stöd i vad hon påstår.
Jag tycker att sista inslget visar på att hon får en förändring i etablissemanget som tills idag har ansett sig äga sanningen.

Nu börjar de använda en annan retorik för att inte tappa ansiktet.
"jag har rätt alla andra har fel"
"man blir fet av kolhydrater smal av fett"
"Alla studier är köpa av industrin"
"Livsmedelsverket är korrumperad"
"Dietister, näringsfysiologer är mutade"
"Mättat fett normaliserar vikten, tjocka blir smala, undernärda lägger på sig"
"Omättat fett ger cancer och CHD, mättat fett gör det inte"
"sjukdomsframkallande och fetmabildande kolhydraterna (stärkelse och socker)"
"Kolhydraterna höjer blodsockret och blodinsulinet vilket är skadligt för alla."
"Mekanismen bakom suget har förmodligen indirekt med det höga blodinsulinet att göra."
"Ingen tillsats är till nytta för mäniskan, utan är bara till för att öka fabrikantens vinst. De ofarlighetsundersökningar som är gjorda är arrangerade och bekostade av industrin själv."
"Glutamat är ett gift."
"Däremot är fysisk träning inte nödvändigt för att bli friskare."
"Frukt är i stort sett en sockerlösning."
"De som är höggradigt kolhydratkänsliga går upp i vikt av mycket frukt"
"Fibrer tillför egentligen inget av värde."
"Vissa personer berättar, och vissa studier har tytt på, att man kan gå ner mer i vikt på LCHF än på motsvarande energimängd av annan kost, tex fettsnål sådan."
"Barn som äter mycket kolhydrater, margariner, matoljor, glutamat och andra tillsatser, samt snålt på animaliskt fett, kan få störningar i sin psykiska funktion."
"Du blir både FRISK och SMAL av fet mat"
"Rött kött kan inte ge cancer"


Nu orkar jag inte mer...
RandomC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:06   #381
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av RandomC Visa inlägg
"jag har rätt alla andra har fel"
"man blir fet av kolhydrater smal av fett"
"Alla studier är köpa av industrin"
"Livsmedelsverket är korrumperad"
"Dietister, näringsfysiologer är mutade"
"Mättat fett normaliserar vikten, tjocka blir smala, undernärda lägger på sig"
"Omättat fett ger cancer och CHD, mättat fett gör det inte"
"sjukdomsframkallande och fetmabildande kolhydraterna (stärkelse och socker)"
"Kolhydraterna höjer blodsockret och blodinsulinet vilket är skadligt för alla."
"Mekanismen bakom suget har förmodligen indirekt med det höga blodinsulinet att göra."
"Ingen tillsats är till nytta för mäniskan, utan är bara till för att öka fabrikantens vinst. De ofarlighetsundersökningar som är gjorda är arrangerade och bekostade av industrin själv."
"Glutamat är ett gift."
"Däremot är fysisk träning inte nödvändigt för att bli friskare."
"Frukt är i stort sett en sockerlösning."
"De som är höggradigt kolhydratkänsliga går upp i vikt av mycket frukt"
"Fibrer tillför egentligen inget av värde."
"Vissa personer berättar, och vissa studier har tytt på, att man kan gå ner mer i vikt på LCHF än på motsvarande energimängd av annan kost, tex fettsnål sådan."
"Barn som äter mycket kolhydrater, margariner, matoljor, glutamat och andra tillsatser, samt snålt på animaliskt fett, kan få störningar i sin psykiska funktion."
"Du blir både FRISK och SMAL av fet mat"
"Rött kött kan inte ge cancer"


Nu orkar jag inte mer...
Ok nu förstår jag varför du reagerar som du gör. Men allt det där kan man vända på hit och dit och bevisa kors och tvärs. Det finns många sanningar kring de där sakerna och utifrån förutsättningar kan de ge upphov till olika saker.

Tex bränt kött är carcinogent men är normalt tillagat kött det?

Citat:
Kolhydraterna höjer blodsockret och blodinsulinet vilket är skadligt för alla.
Kan du motbevisa att det inte är så? Det tror jag inte att du kan men det är svårt att påvisa skadorna på kort sikt utan det blir över tid man kan se skadorna.

Citat:
Barn som äter mycket kolhydrater, margariner, matoljor, glutamat och andra tillsatser, samt snålt på animaliskt fett, kan få störningar i sin psykiska funktion.
Det här är också ett samband man forskar kring och det kommer att komma forskning som visar på sambanden.

Kan du motbevisa Annikas skrönor då? Nä det tror jag inte.

Man kan rycka det mesta ur sin kontext och få saker och ting att få helt ny innebörd.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:20   #382
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Ett problem med Annika Dahlström, som jag ser det, är att hon gör just sådana uttalanden som creperiet refererar, och som andra sedan översätter enligt "jamen-hon-menar-egentligen ..."-modellen. Man kan tycka att det är bra att vara "slagkraftig", men om man hela tiden uttrycker sig på ett sätt som kräver att andra omtolkar det man säger för att det skall framgå vad man menar, löper man stor risk att på sikt förlora trovärdighet. Jämför kvällstidningarnas rubriksättning - vem tror på allvar att det hänt något dramatiskt när Expressen skriver "CHOCK" och "KAOS" på löpsedeln? Sedan finns det även en ansvarsaspekt av detta - Dahlström talar som expert till personer som vet mindre än hon.

Jag tycker att det är lite tragiskt att Dahlström gör kalkonframträdanden av den typ som nu senast i morgon-TV - hon är bevisligen inte dum bakom den katastrofala "retoriken", och man undrar vad som gått snett när hon framställer sig så här? (Att vara trött och ha rest långt är ingen ursäkt; det är vardag för den som vill ha den expertroll hon vill ha.)

Jag tror att definitivt inte att vare sig hon, hennes patienter eller de som vill ha Livsmedelsverket och Socialstyrelsens öra i större utsträckning än nu tjänar på sektledarretorik. Men då tror jag inte heller att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, inte i ett längr perspektiv.

Senast redigerad av Tolkia den 2009-03-20 klockan 19:23.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:21   #383
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Anders. Du skulle också behöva läsa länken i min signatur.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:25   #384
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Ett problem med Annika Dahlström, som jag ser det, är att hon gör just sådana uttalanden som creperiet refererar, och som andra sedan översätter enligt "jamen-hon-menar-egentligen ..."-modellen. Man kan tycka att det är bra att vara "slagkraftig", men om man hela tiden uttrycker sig på ett sätt som kräver att andra omtolkar det man säger för att det skall framgå vad man menar, löper man stor risk att på sikt förlora trovärdighet. Jämför kvällstidningarnas rubriksättning - vem tror på allvar att det hänt något dramatiskt när Expressen skriver "CHOCK" och "KAOS" på löpsedeln? Sedan finns det även en ansvarsaspekt av detta - Dahlström talar som expert till personer som vet mindre än hon.

Jag tycker att det är lite tragiskt att Dahlström gör kalkonframträdanden av den typ som nu senast i morgon-TV - hon är bevisligen inte dum bakom den katastrofala "retoriken", och man undrar vad som gått snett när hon framställer sig så här? (Att vara trött och ha rest långt är ingen ursäkt; det är vardag för den som vill ha den expertroll hon vill ha.)

Jag tror att definitivt inte att vare sig hon, hennes patienter eller de som vill ha Livsmedelsverket och Socialstyrelsens öra i större utsträckning än nu tjänar på sektledarretorik. Men då tror jag inte heller att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, inte i ett längr perspektiv.
+1 på allt förutom att hon heter Dahlquist och inte Dahlström.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:26   #385
OskarD
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 38
Det är ju lite tragikomiskt att LCHF-fanatiker ägnar så mycket tid åt något de inte äter. Borde de inte tala om allt som de tycker är bra med fett istället för att ägna tiden åt att hitta på konspirationsteorier om potatis? Det finns en hel sajt med "kolhydrater" i domännamnet. Av folk som inte äter kolhydrater.
OskarD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:26   #386
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Eddie: Hahaha, jag kände att något var fel, men jag antog att det var stavningen av Annika. Fiiiiiiifan så pinsamt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:28   #387
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
+1 på allt förutom att hon heter Dahlquist och inte Dahlström.
Eller Dahlqvist. :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:29   #388
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
We are all doomed.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:33   #389
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
We are all doomed.
Ja, ät nu lite smör så era hjärnor funkar som de ska. ;-D
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 19:49   #390
Icefire
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 1 025
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ok nu förstår jag varför du reagerar som du gör. Men allt det där kan man vända på hit och dit och bevisa kors och tvärs. Det finns många sanningar kring de där sakerna och utifrån förutsättningar kan de ge upphov till olika saker.

Tex bränt kött är carcinogent men är normalt tillagat kött det?


Kan du motbevisa att det inte är så? Det tror jag inte att du kan men det är svårt att påvisa skadorna på kort sikt utan det blir över tid man kan se skadorna.



Det här är också ett samband man forskar kring och det kommer att komma forskning som visar på sambanden.

Kan du motbevisa Annikas skrönor då? Nä det tror jag inte.

Man kan rycka det mesta ur sin kontext och få saker och ting att få helt ny innebörd.
Så om jag påstår att gud finns, ligger det på dig att bevisa motsatsen då?
I en sån här debatt är det viktigt att kunna bevis och stödja det som man själv säger. Det är inte upp till motparten att motbevisa den andres påståenden.

/RandomC
__________________
RandomC är snygg.
Icefire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)