Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-02-27, 22:05   #181
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Jaha Klein, vad presterar du med optimal kost enligt dig?

Jag har ställt frågan så många gånger genom åren att det börjar bli löjligt nu. Vad jag vet är du inte i närheten av de som är mest vältränade på forumet (om vi nu ska hållas oss här), du är en medelmåtta, om ens det, när det kommer till prestation. Varför envisas du med att förespråka din "diet" när du inte ens lyckas åstadkomma något med den själv?
Jag presterar betydligt sämre med en tillagad populärvariant av LCHF än vad jag gör om jag kör den rå, det är allt. Att jag sedan inte elitsatsar på träning eller uppdaterar journalen, min första journalpost till trots, är ju inget som ställer min karaktär i god dager. Hur som helst föreslår jag att du lugnar ned dig.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 22:10   #182
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag presterar betydligt sämre med en tillagad populärvariant av LCHF än vad jag gör om jag kör den rå, det är allt. Att jag sedan inte elitsatsar på träning eller uppdaterar journalen, min första journalpost till trots, är ju inget som ställer min karaktär i god dager. Hur som helst föreslår jag att du lugnar ned dig.
Poängen är den, att du inte kan påstå att du presterar sämre eller bättre med upplägg whatever när du ligger på svensson-nivå. Det är liksom inte intressant att veta om du lyfter 50 eller 60 kg i bänk, eller om du springer 5 km på 25 eller 30 minuter. Om du ska dra fram prestationskortet ur leken och påtala användandet av egna erfarenheter måste du själv ha något att visa upp för det.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 22:20   #183
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Poängen är den, att du inte kan påstå att du presterar sämre eller bättre med upplägg whatever när du ligger på svensson-nivå. Det är liksom inte intressant att veta om du lyfter 50 eller 60 kg i bänk, eller om du springer 5 km på 25 eller 30 minuter. Om du ska dra fram prestationskortet ur leken och påtala användandet av egna erfarenheter måste du själv ha något att visa upp för det.
Det må vara en grumlig erfarenhet men den är ju fortfarande bättre än ingen alls.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 22:21   #184
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det må vara en grumlig erfarenhet men den är ju fortfarande bättre än ingen alls.
Nej, jag anser som Yankee att den inte duger i sammanhanget.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 22:28   #185
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Som jag ser det finns det ingen anledning att pröva något liknande det jag kör om man inte har hälsoproblem. Jag rekommenderar ingen att köra en väl tillagad LCHF.

Hur som helst, var och en är fri att prova vid behov och intresse. Garantier har jag inga. Men vem har det? Jag borde kanske starta en websida och börja tjäna pengar på det här istället för att slösa min tid.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 23:04   #186
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Dieten förändrar oändeligen mycket inbyggarena i ett rike. En norrländsk lapp lever endast av kött, fisk och fågel, blir därav liten, mager, lätt, vig. En bonde däremot i Sveriges södra provinser, på Skåne slätt, som äter ärter, mycket bovetegröt, och vars mest föda består ex vegetabilibus farinaceis (av vegetabiliska mjölrätter), bliver stor, grott, styv, stark, sen, tung.
"Skånska resan" av Linné.

Citat:
Lappen äter intet bröd, lever doch frisk, att han är ett exempel. Jag såg gubbar om 60 åhr i fiellen springa som barn, ja lägga foten på nacken, det jag wist deducerar a defectu panis (av avsaknad av bröd). Alla som äta mycket bröd hafwa en obstruerad maga.. Lappen som äter inga vegetabilier, utan pure carnivorus (är ren köttätare), vere psces, aestate lac, automne aves, hyeme pisces (om våren fisk, om sommaren mjölk, om hösten fågel, om vintern fisk): lätt, wig, lång lifvat
Caroli Linnæi Diæta naturalis 1733 : Linnés tankar om ett naturenligt levnadssätt / på uppdrag av Kungliga svenska vetenskapsakademien utgiven av Arvid Hj. Uggla
1958.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 23:19   #187
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Nej, jag anser som Yankee att den inte duger i sammanhanget.
Så erfarenhetstips är endast giltiga om de kommer från en elittränande? Jaha, då får du räkna bort 95% av allt du läser på forumet. Och även då är det antagligen fråga om individer med fördelaktig genetik, och "tipsen" är ändå inte relevanta för medelsvensson.
Faktum är att det är mer intressant vad en genomsnittlig tränande upplever för di flesta som just inte är elitidrottsmän, det är väl relativt logiskt.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 06:38   #188
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
"Skånska resan" av Linné.



Caroli Linnæi Diæta naturalis 1733 : Linnés tankar om ett naturenligt levnadssätt / på uppdrag av Kungliga svenska vetenskapsakademien utgiven av Arvid Hj. Uggla
1958.
Konstigt att Linné gjorde dom observationerna när man då i Sverige åt den mest ensidiga kosten under historien med låg andel fullvärdigt protein. Och fullvärdigt protein som är en ganska väsentlig del när det kommer till påverkan på kroppskompositionen vilket påtalats flera gånger när ni LCHF:are kommer dragandes med studier med jämförande dieter.

Citat:
- Järnåldersmänniskan åt mer likt det vi gör i dag. 1700-talskosten var däremot mycket mer ensidig, med jordbruksprodukter som bröd och gröt som dominerande näringskälla, säger han.

De som bodde i Uppland under yngre järnåldern bedrev jordbruk med grödor som korn, havre, vete och råg. Från naturen samlade de växter som kvanne, hasselnötter, blåbär och lingon. På gården hölls gris, får, kor, häst och höns. Vilda djur jagades både för päls och kött. Fisk från hav och sjöar var troligen en viktig stapelföda. Honung användes som sötningsmedel.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/j...an-vi-1.651908
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 09:43   #189
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach Visa inlägg
Konstigt att Linné gjorde dom observationerna när man då i Sverige åt den mest ensidiga kosten under historien med låg andel fullvärdigt protein. Och fullvärdigt protein som är en ganska väsentlig del när det kommer till påverkan på kroppskompositionen vilket påtalats flera gånger när ni LCHF:are kommer dragandes med studier med jämförande dieter.


http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/j...an-vi-1.651908
Men här vill jag fråga vem var det som egentligen gjorde observationerna. Var det Linné eller vetenskapsredaktionen på DN?
Å andra sidan så måste man beakta att det var en liten istid som hade sin kulmen vid Linne´s resor och på järnåldern var det ett betydligt behagligare klimat.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 10:03   #190
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Men här vill jag fråga vem var det som egentligen gjorde observationerna. Var det Linné eller vetenskapsredaktionen på DN?
Å andra sidan så måste man beakta att det var en liten istid som hade sin kulmen vid Linne´s resor och på järnåldern var det ett betydligt behagligare klimat.
Det skulle stå Inte konstigt att Linné gjorde dom observationerna.

Och så stödde jag det påståendet med artikeln från DN att man verkligen åt en ensidig kost på 1700-talet låg på fullvärdigt protein.

Och då var det alltså inte konstigt att Linné observerade vad han gjorde.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 10:50   #191
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Så erfarenhetstips är endast giltiga om de kommer från en elittränande? Jaha, då får du räkna bort 95% av allt du läser på forumet. Och även då är det antagligen fråga om individer med fördelaktig genetik, och "tipsen" är ändå inte relevanta för medelsvensson.
Faktum är att det är mer intressant vad en genomsnittlig tränande upplever för di flesta som just inte är elitidrottsmän, det är väl relativt logiskt.
Instämmer. Det är ju mer intressant att se till individers personliga utveckling än att jämföra de med bra utgångsläge mot de med sämre. För en ordentlig utveckling krävs ju dock att man är seriös med det man håller på med och på det sättet förstår jag Yankees point.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 11:06   #192
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Grejen är den att för att man ska kunna dra några vettiga slutsatser baserat på egen erfarenhet hur olika upplägg fungerar så måste man ha tillräckligt med erfarenhet och ligga på en sådan nivå att man vet vad som gör skillnaden och inte bara kunna konstatera att det är skillnad.
Det är därför det inte är intressant när otränade eller vanliga motionärer berättar om sina prestationer på olika upplägg. De vet inte om det är kosten, träningsupplägget, inställningen, motivationen, allmäntillståndet, osv som den upplevda förbättringen beror på. Däremot så är de oftast väldigt benägna att peka ut en faktor, och strunta helt i andra, allt för att få fram att deras nya diet/träningsform/kläder är teh shit.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 11:34   #193
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Grejen är den att för att man ska kunna dra några vettiga slutsatser baserat på egen erfarenhet hur olika upplägg fungerar så måste man ha tillräckligt med erfarenhet och ligga på en sådan nivå att man vet vad som gör skillnaden och inte bara kunna konstatera att det är skillnad.
Det är därför det inte är intressant när otränade eller vanliga motionärer berättar om sina prestationer på olika upplägg. De vet inte om det är kosten, träningsupplägget, inställningen, motivationen, allmäntillståndet, osv som den upplevda förbättringen beror på. Däremot så är de oftast väldigt benägna att peka ut en faktor, och strunta helt i andra, allt för att få fram att deras nya diet/träningsform/kläder är teh shit.
Givetvis är det så. Första inlägget från dig lät dock mer som att alla som inte drar 400 i mark har inga erfarenheter värda att delge, men det var nog en liten övertolkning där.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 12:10   #194
pedersen1980
Registered User
 
pedersen1980s avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Karlskoga
Inlägg: 652
Jag började med LCHF den 1/1 och jag har gått ner 8 kilo. Känner mig piggare och starkare. Kör både fler reps och tyngre vikter. När jag kommer över 8 reps måste jag erkänna att det ibland tar "stopp"
Tycker själv att jag är en hårt tränande person. Brukar ligga mellan 4-6 pass i veckan. Tränat i 3 år.
Säger inte att mina ökningar beror på LCHF eller enbart LCHF men det vore ju konstigt om mitt kostupplägg inte hade något med mina ökningar att göra då dom kom samtidigt.
pedersen1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 12:43   #195
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Grejen är den att för att man ska kunna dra några vettiga slutsatser baserat på egen erfarenhet hur olika upplägg fungerar så måste man ha tillräckligt med erfarenhet och ligga på en sådan nivå att man vet vad som gör skillnaden och inte bara kunna konstatera att det är skillnad.
Det är därför det inte är intressant när otränade eller vanliga motionärer berättar om sina prestationer på olika upplägg. De vet inte om det är kosten, träningsupplägget, inställningen, motivationen, allmäntillståndet, osv som den upplevda förbättringen beror på. Däremot så är de oftast väldigt benägna att peka ut en faktor, och strunta helt i andra, allt för att få fram att deras nya diet/träningsform/kläder är teh shit.
Jag håller med dig om att kosten bara är en liten del av helheten. Hur träningen bedrivs är det primära, förbehållet att man får i sig adekvata mängder epa/dha. Jag skulle dock vilja placera växande barn i en annan kategori än vuxna vad avser kostens betydelse.

I vilket fall så finns det fler sätt att närma sig kosthållningens inverkan än att mäta prestationen hos maximalt tränade kroppar. Hälsa och välbefinnande i vardagen är också intressant att beakta. Jag hade konstant halsinfektion, dålig hy och orolig mage när jag åt som folk gör mest. Sedan jag bytte kost för snart 5 år sedan så har jag varit problemfri. Det är det som gör att jag ser värde i kosthållningen. Jag skulle vilja dra det vidare till att det man mår bäst på presterar man också bäst på. Jag tror inte man måste kompromissa mellan hälsa och prestation. Tvärtom. Den moderna kombinationen av kontraproduktivt ensidig elitidrott, doping och kremerad kost har antagligen gett upphov till den myten.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)