Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-25, 10:03   #1
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
träning under tjobbtid, 4ggr per dag á 10-15 min?

Hejsan,

Som de flesta så har man arbetat på distans ett tag nu. Med detta har jag tagit tag i löpningen och springer nu 10km á 3ggr i veckan på ca 50-55 min, vilket är riktigt skönt.

Däremot har jag märkt att jag sitter avsevärt mer än när jag var på arbetsplatsen. Man är inte uppe och går till möte, till fikor, inget stå vid skrivbordet, inga gå-möten etc. och nu insåg jag att häromdagen bokstavligen talat satt jag från 0830 till 1630. Inte så bra.

Då jag helst vill springa så lägger jag lunchen/friskvårdstimmarna på den men det jag funderar på är om det inte är möjligt att lägga in mindre pass, i typ 15-20 min, 2-4 ggr per dag (ej löpardagar).

Är det en dum ide? Kör någon typ av HIT eller bara göra armhävningar, situps, marklyft (med kettlebell). Hur skulle man isf. lägga upp det?

Annars funderar jag på att enbart träna på t.ex. armhävningar eller chins då jag har tappat all styrka i dessa. Vore det dumt att t.ex. lägga ett smärre schema där man bara tränar för att bli bättre i dessa? Hur skulle man isf. lägga upp det?

Eller är det är meningslöst? Spontant känns det som all rörelse är bättre än ingen rörelse men det kanske är bättre att fokusera på ... stretching? Träna knä/rygg för att motverka sittander?

Eller bara skita i allt och äta kexchoklad hela dagen lång?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 10:08   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag har inget förslag på upplägg, men det fungerar lika bra att dela upp träningspassen på fler korta än ett långt. Enda undantaget är väl om man vill bli bäst på att springa länge utan uppehåll.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 10:11   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Och jag tänker inte ändra "tjobbtid".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 10:15   #4
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Och jag tänker inte ändra "tjobbtid".
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 10:18   #5
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har inget förslag på upplägg, men det fungerar lika bra att dela upp träningspassen på fler korta än ett långt. Enda undantaget är väl om man vill bli bäst på att springa länge utan uppehåll.
Perfekt, tack! Får kika lite mer om på det. Annars funderar jag på om jag inte bara ska fokusera på t.ex. chins som jag troligtvis är sämst på i världen och göra några mindre pass runt det.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-25, 20:43   #6
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har inget förslag på upplägg, men det fungerar lika bra att dela upp träningspassen på fler korta än ett långt. Enda undantaget är väl om man vill bli bäst på att springa länge utan uppehåll.
Riskerar inte återhämtningen att bli sämre om man delar upp passet för mycket?
Säg att man styrketränar varje dag och gör ett arbetsset i timmen, fördelat på 6 timmar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)