Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-01-16, 12:14   #1
Gramsci
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 37
LCHF - Hur är det egentligen?

Hej!
Min moder är en av alla som har läst om det här med LCHF och funderar på att börja med det för att gå ner i vikt. Idag så frågade hon vad jag tyckte om det och jag ansåg att jag inte visste tillräckligt mycket om det för att ge ett välgrundat svar, så jag tänkte rikta mig till er kunniga på forumet.

Är det så att säga, ofarligt att äta så pass mycket fett och så pass lite kolhydrater? Jag har kollat igenom kostdoktorn.se och där ser jag vissa studier som det har länkats till som säger i princip det, men den sidan är ju tydligt "biased". Sedan undrar jag även hur träning fungerar på så pass lågt kolhydratintag, kommer hon kunna styrketräna och springa utan att det går oerhört mycket sämre? Det kan tilläggas att det inte sker på någon såndär jättehög nivå idag, men det är väl en 3-4 ggr i veckan. Allmänna tankar kring den kosten får gärna komma också.
Gramsci är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 12:19   #2
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag tror att det är viktigt att tänka på hur mycket man stoppar i sig även när man äter LCHF; jag ser några som använder det som bantningsmetod men förvånas över att de inte går ned i vikt, antagligen för att de gått på det som ibland sägs i marknadsföringen, att man kan äta hur mycket man vill och ändå gå ner (missuppfattning av det att man ev. håller sig mätt bättre, och alltså spontant äter mindre, på en sådan diet). Det är som alla förstår inte sant.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 12:19   #3
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Om din mors träning är på en lägre motionärsnivå har jag ytterst svårt att tro att det skulle hämma henne. Är det under en viktnedgångsperiod lär energiunderskottet snarare begränsa mer i såna fall.

Huruvida det är farligt eller ej tvistas det ju om och man får helt enkelt se till båda "sidornas" argument och försöka känna efter själv. Personligen tycker jag det är positivt och tycker det är kul att så många människor hittar en alternativ väg de mår bra av efter många år av dålig hälsa. Jag tror heller inte att mycket fett och minimalt med kolhydrater i kosten är negativt ur hälsosynpunkt.

Citat:
Abnormal fatty acid metabolism and dyslipidemia play an intimate role in the pathogenesis of metabolic syndrome and cardiovascular diseases. The availability of glucose and insulin predominate as upstream regulatory elements that operate through a collection of transcription factors to partition lipids toward anabolic pathways. The unraveling of the details of these cellular events has proceeded rapidly, but their physiologic relevance to lifestyle modification has been largely ignored. Here we highlight the role of dietary input, specifically carbohydrate intake, in the mechanism of metabolic regulation germane to metabolic syndrome. The key principle is that carbohydrate, directly or indirectly through the effect of insulin, controls the disposition of excess dietary nutrients. Dietary carbohydrate modulates lipolysis, lipoprotein assembly and processing and affects the relation between dietary intake of saturated fat intake and circulating levels. Several of these processes are the subject of intense investigation at the cellular level. We see the need to integrate these cellular mechanisms with results from low-carbohydrate diet trials that have shown reduced cardiovascular risk through improvement in hepatic, intravascular, and peripheral processing of lipoproteins, alterations in fatty acid composition, and reductions in other cardiovascular risk factors, notably inflammation. From the current state of the literature, however, low-carbohydrate diets are grounded in basic metabolic principles and the data suggest that some form of carbohydrate restriction is a candidate to be the preferred dietary strategy for cardiovascular health beyond weight regulation.
Dietary carbohydrate restriction induces a unique metabolic state positively affecting atherogenic dyslipidemia, fatty acid partitioning, and metabolic syndrome. Prog Lipid Res. 2008 Sep;47(5):307-18.

http://www.sciencedirect.com/science.../sdarticle.pdf

Citat:
ABSTRACT

Background Trials comparing the effectiveness and safety of weight-loss diets are frequently limited by short follow-up times and high dropout rates.

Methods In this 2-year trial, we randomly assigned 322 moderately obese subjects (mean age, 52 years; mean body-mass index [the weight in kilograms divided by the square of the height in meters], 31; male sex, 86%) to one of three diets: low-fat, restricted-calorie; Mediterranean, restricted-calorie; or low-carbohydrate, non–restricted-calorie.

Results The rate of adherence to a study diet was 95.4% at 1 year and 84.6% at 2 years. The Mediterranean-diet group consumed the largest amounts of dietary fiber and had the highest ratio of monounsaturated to saturated fat (P<0.05 for all comparisons among treatment groups). The low-carbohydrate group consumed the smallest amount of carbohydrates and the largest amounts of fat, protein, and cholesterol and had the highest percentage of participants with detectable urinary ketones (P<0.05 for all comparisons among treatment groups). The mean weight loss was 2.9 kg for the low-fat group, 4.4 kg for the Mediterranean-diet group, and 4.7 kg for the low-carbohydrate group (P<0.001 for the interaction between diet group and time); among the 272 participants who completed the intervention, the mean weight losses were 3.3 kg, 4.6 kg, and 5.5 kg, respectively. The relative reduction in the ratio of total cholesterol to high-density lipoprotein cholesterol was 20% in the low-carbohydrate group and 12% in the low-fat group (P=0.01). Among the 36 subjects with diabetes, changes in fasting plasma glucose and insulin levels were more favorable among those assigned to the Mediterranean diet than among those assigned to the low-fat diet (P<0.001 for the interaction among diabetes and Mediterranean diet and time with respect to fasting glucose levels).

Conclusions Mediterranean and low-carbohydrate diets may be effective alternatives to low-fat diets. The more favorable effects on lipids (with the low-carbohydrate diet) and on glycemic control (with the Mediterranean diet) suggest that personal preferences and metabolic considerations might inform individualized tailoring of dietary interventions.
http://content.nejm.org/cgi/content/full/359/3/229

Shai et al. Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet. N Engl J Med 359(3):229-241 July 17, 2008.

Citat:
Background
Ketogenic diets are an effective healthy way of losing weight since they promote a non-atherogenic lipid profile, lower blood pressure and decrease resistance to insulin with an improvement in blood levels of glucose and insulin. On the other hand, Mediterranean diet is well known to be one of the healthiest diets, being the basic ingredients of such diet the olive oil, red wine and vegetables. In Spain the fish is an important component of such diet. The objective of this study was to determine the dietary effects of a protein ketogenic diet rich in olive oil, salad, fish and red wine.

Methods
A prospective study was carried out in 31 obese subjects (22 male and 19 female) with the inclusion criteria whose body mass index and age was 36.46 ± 2.22 and 38.48 ± 2.27, respectively. This Ketogenic diet was called "Spanish Ketogenic Mediterranean Diet" (SKMD) due to the incorporation of virgin olive oil as the principal source of fat (≥30 ml/day), moderate red wine intake (200–400 ml/day), green vegetables and salads as the main source of carbohydrates and fish as the main source of proteins. It was an unlimited calorie diet. Statistical differences between the parameters studied before and after the administration of the "Spanish Ketogenic Mediterranean diet" (week 0 and 12) were analyzed by paired Student's t test.

Results
There was an extremely significant (p < 0.0001) reduction in body weight (108.62 kg→ 94.48 kg), body mass index (36.46 kg/m2→31.76 kg/m2), systolic blood pressure (125.71 mmHg→109.05 mmHg), diastolic blood pressure (84.52 mmHg→ 75.24 mmHg), total cholesterol (208.24 mg/dl→186.62 mg/dl), triacylglicerols (218.67 mg/dl→113.90 mg/dl) and glucose (109.81 mg/dl→ 93.33 mg/dl). There was a significant (p = 0.0167) reduction in LDLc (114.52 mg/dl→105.95 mg/dl) and an extremely significant increase in HDLc (50.10 mg/dl→54.57 mg/dl). The most affected parameter was the triacylglicerols (47.91% of reduction).

Conclusion
The SKMD is safe, an effective way of losing weight, promoting non-atherogenic lipid profiles, lowering blood pressure and improving fasting blood glucose levels. Future research should include a larger sample size, a longer term use and a comparison with other ketogenic diets.
http://www.nutritionj.com/content/7/1/30

Spanish Ketogenic Mediterranean diet: a healthy cardiovascular diet for weight loss. Nutrition Journal 2008, 7:30
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 10:08   #4
Sly!
Registered User
 
Sly!s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg

Huruvida det är farligt eller ej tvistas det ju om och man får helt enkelt se till båda "sidornas" argument och försöka känna efter själv.
Håller med fullt! Precis vad jag känner och tänker om det hela. Men jag vågar inte ta till det som en livsdiet ännu förrens alla forskare är eniga om huruvida det är farligt eller ej på nått vänster och på lång sikt, men jag testar gärna den metoden efter alla fördelar jag lärt mig!
__________________
“Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It is a very mean and nasty place and it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't how hard you hit; it's about how hard you can get hit, and keep moving forward. How much you can take, and keep moving forward. That's how winning is done...
Sly! är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 10:35   #5
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sly! Visa inlägg
Håller med fullt! Precis vad jag känner och tänker om det hela. Men jag vågar inte ta till det som en livsdiet ännu förrens alla forskare är eniga om huruvida det är farligt eller ej på nått vänster och på lång sikt, men jag testar gärna den metoden efter alla fördelar jag lärt mig!
Forskarna kommer aldrig bli eniga. Och att ligga på uppemot 75E% fett med stor andel charkprodukter och hårdstekt kött kanske är mer tveksamt än att t.ex. komma upp i kanske 30E% kolhydrat från mestadels ekologiska rotfrukter, bär, grönsaker och syrade mjölkprodukter kan ju vara en väg att gå exempelvis.

Skulle jag lägga upp min kost utifrån vad JAG tror vore bäst för mig och jag hade både ork nog och tillräckligt med pengar så skulle nog makronutrientfördelningen vara typ 25-35E% kolhydrat, kanske 40-50E% fett och resten protein (minst 2g/kg kroppsvikt).
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 10:41   #6
Los
Registered User
 
Loss avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 663
Citat:
Skulle jag lägga upp min kost utifrån vad JAG tror vore bäst för mig och jag hade både ork nog och tillräckligt med pengar så skulle nog makronutrientfördelningen vara typ 25-35E% kolhydrat, kanske 40-50E% fett och resten protein (minst 2g/kg kroppsvikt).
+1

Ungefär hur jag äter också
__________________
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 17:51   #7
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Skulle jag lägga upp min kost utifrån vad JAG tror vore bäst för mig och jag hade både ork nog och tillräckligt med pengar så skulle nog makronutrientfördelningen vara typ 25-35E% kolhydrat, kanske 40-50E% fett och resten protein (minst 2g/kg kroppsvikt).
Citat:
Ursprungligen postat av Los Visa inlägg
+1
Har ni (för skojs skull) gjort upp maten för en dag med vad den skulle innehålla på, säg, 30E% kolhydrater, 50E% fett och 25E% protein? Det vore kul att se vad ni väljer för matvaror.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 12:53   #8
Sly!
Registered User
 
Sly!s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Forskarna kommer aldrig bli eniga. Och att ligga på uppemot 75E% fett med stor andel charkprodukter och hårdstekt kött kanske är mer tveksamt än att t.ex. komma upp i kanske 30E% kolhydrat från mestadels ekologiska rotfrukter, bär, grönsaker och syrade mjölkprodukter kan ju vara en väg att gå exempelvis.

Skulle jag lägga upp min kost utifrån vad JAG tror vore bäst för mig och jag hade både ork nog och tillräckligt med pengar så skulle nog makronutrientfördelningen vara typ 25-35E% kolhydrat, kanske 40-50E% fett och resten protein (minst 2g/kg kroppsvikt).
Ok. alla dessa termer,otroligt svårt för mig att hänga med! Vad är E%, makronutrientfördelningen, ok finns kolhydrater i de mesta gällande grönt,frukt och nötter?
__________________
“Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It is a very mean and nasty place and it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't how hard you hit; it's about how hard you can get hit, and keep moving forward. How much you can take, and keep moving forward. That's how winning is done...
Sly! är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 13:02   #9
Ch4rles
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 348
Citat:
Ursprungligen postat av Sly! Visa inlägg
Ok. alla dessa termer,otroligt svårt för mig att hänga med! Vad är E%, makronutrientfördelningen, ok finns kolhydrater i de mesta gällande grönt,frukt och nötter?
Kolhydrater, fett och protein kallas för makronutrienter, dvs. de som ger energi. Mikronutrienter är vitaminer, mineraler och antioxidenter som inte ger energi. E% står för energiprocent. Mjölk har t.ex. 3g protein/100g och ger 60kcal. Ett gram protein ger 4kcal.

Så en femtedel av energin i mjölken kommer från protein (20E%)
Ch4rles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 13:03   #10
Bozar
Registered User
 
Bozars avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av Sly! Visa inlägg
Ok. alla dessa termer,otroligt svårt för mig att hänga med! Vad är E%, makronutrientfördelningen, ok finns kolhydrater i de mesta gällande grönt,frukt och nötter?

Ja det finns en hel del kolhydrater i frukt och nötter, andelen i grönsaker är dock förhållandevis liten och ofta försumbar.
__________________
www.entertheoblivion.com
Bozar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 15:26   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sly! Visa inlägg
Ok. alla dessa termer,otroligt svårt för mig att hänga med! Vad är E%, makronutrientfördelningen, ok finns kolhydrater i de mesta gällande grönt,frukt och nötter?
Gram och energiprocent: en guide
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 12:24   #12
Gramsci
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 37
Tack båda för snabbt svar!
Tolkia:
Jo, jag tycker viss marknadsföring som jag har sett har verkat ren bluff och båg. Läste att "LCHF" inte handlade om kcal in och kcal ut, utan om hormoner. Visst skulle man väl kunna argumentera att insulinet blir lite "bättre" om jag inte har fattat det hela fel, men det känns osannolikt att LCHF bryter mot grundläggande nutritionsprinciper.

Eddie Veder:
Glykogeninlagring och dyl. då? Fast det kanske inte behövs på lägre motionärsnivå heller till sån stor del?

Ja, alltså, det är ju roligt när människor hittar någonting som de trivs med. Det är väl egentligen det i slutändan som är viktigast.
Gramsci är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 12:29   #13
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Gramsci Visa inlägg
Glykogeninlagring och dyl. då? Fast det kanske inte behövs på lägre motionärsnivå heller till sån stor del?
Nej det är nog inget som lär begräna en vanlig motionär. Särskilt inte om hon håller fast vid kostupplägget även efter att målvikten är nådd och då inte längre behöver ligga på underskott (ja man går ner i vikt genom att åstadkomma negativ energibalans även vid LCHF)
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 12:52   #14
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Styrketränande som jag är så petar jag inte på LCHF ens med en lång pinne. Hade jag däremot varit en vanlig-Svensson(tm) med lågintensiv träning så hade nog LCHF varit ett bra sätt att gå ner i vikt av ett par anledningar:

1. Man har ett tydligt mål.

2. Man har tydliga riktlinjer.

3. Man är inte alltför brydd om att det kanske finns upplägg som passar en bättre, populärtidningar och kvällstidningar tar helt enkelt inte upp dessa dieter osv.

Jag tror säkert att det kan funka jättebra om hon förhåller sig till de riktlinjer hon får och har ett tydligt mål. Den första veckan brukar vara jobbig innan man hamnar i ketos. Påminn henne också om att oavsett vilken diet man går på så är det energi in - energi ut = viktförändring/stasis som gäller. Står man still så måste man granska sitt intag eller sin motion.

Lycka till, Gramscis mor .
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 18:26   #15
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Styrketränande som jag är så petar jag inte på LCHF ens med en lång pinne. Hade jag däremot varit en vanlig-Svensson(tm) med lågintensiv träning så hade nog LCHF varit ett bra sätt att gå ner i vikt av ett par anledningar:
Fast det är ju som styrketränande man kan äta enligt LCHF; styrketräning kräver inga stora mängder kolhydrat.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)