Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-10, 19:17   #46
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
När tekniken nästan är där så kan väl vad som helst klubbas igenom, om -fördelarna överväger nackdelarna,
Artikel[]
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 19:28   #47
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Beroende på vilken typ av jurist det är. Jobbar man som betald avtalsgranskarslav på byrå är man körd inom ett fåtal år. Andra juristjobb lär ta längre tid att byta ut och vissa lär aldrig riktigt kunna bytas ut(iaf inte under min yrkesverksamma tid).
Jag vet inte vad avtalsgranskarslavarna gör men avtalsrätten lär vara ett av de svårare områdena att byta ut. Det handlar ju både om avtalstolklimgar samt förhandlingar, vilket ställer krav på att kunna resonera och förstå. Straffrätten lär också vara ett svårt område, och domarna lär inte heller bytas ut i första taget.
Snackar vi en tidshorisont på 30-40 år så är nog inget av detta ett problem. Jag tvivlar på att det är ett problem för maskiner om 10 år.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 19:42   #48
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
1.Dataskyddsförordningen är en europeisk förordning och "hindrar" därför inte resten av världen.
2. Dataskyddsförordningen omfattar behandling av personuppgifter och AI kan appliceras inom många andra områden förutom personuppgiftsbehandling, dessa berörs inte av Dataskyddsförordningen.
3. Rätten att bli glömd gäller enbart i vissa fall. Det finns gott om sätt att komma runt det.
4. Dataskyddsförordningen förbjuder inte AI utan ser enbart till att att AI som behandlar personuppgifter följer samma minimireglering som all annan personuppgiftsbehandling. Det är bra att det ställs krav på att ny teknik ska säkerställa att mänskliga rättigheter upprätthålls, det saktar inte ner utan sanerar oetiska användningsområden och tillställer att tekniken är säker.
Nu tycker jag att du uppträder som en som är nyligen antagen på juristlinjen och tror att världen är svart eller vit men den har många nyanser.

Du gör också ett systemfel som jurist när du går in och talar om vad jag menade med raderna med GDPR jag tror personligen att jag kan vida mer i det här området teoretiskt, praktiskt och juridiskt än vad du kan ana.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 19:42   #49
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag vet inte vad avtalsgranskarslavarna gör men avtalsrätten lär vara ett av de svårare områdena att byta ut. Det handlar ju både om avtalstolklimgar samt förhandlingar, vilket ställer krav på att kunna resonera och förstå. Straffrätten lär också vara ett svårt område, och domarna lär inte heller bytas ut i första taget.
Snackar vi en tidshorisont på 30-40 år så är nog inget av detta ett problem. Jag tvivlar på att det är ett problem för maskiner om 10 år.
Det jag menar är de som arbetar med due diligence på M&A avdelningar som bitrisar. Enorma mängder avtal som ska gås igenom och granskas så att allt är rätt. Hjärndött slavarbete till stora delar, vad jag förstått, mycket av det kan säkert göras bättre av programvara.

Själva förhandlingar och tolkning sköts av mer kvalificerade jurister så där lär det ta betydligt längre tid.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 19:46   #50
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Det jag menar är de som arbetar med due diligence på M&A avdelningar som bitrisar. Enorma mängder avtal som ska gås igenom och granskas så att allt är rätt. Hjärndött slavarbete till stora delar, vad jag förstått, mycket av det kan säkert göras bättre av programvara.

Själva förhandlingar och tolkning sköts av mer kvalificerade jurister så där lär det ta betydligt längre tid.
Innan du kan göra det måste allt digitaliseras och säkras mot tex. GDPR med hänsyn till exempelvis Cloud Act...

- Jag arbetar med de här frågorna dagligen i min profession.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 19:46   #51
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu tycker jag att du uppträder som en som är nyligen antagen på juristlinjen och tror att världen är svart vit men den har många nyanser.

Du gör också ett systemfel som jurist när du går in och talar om vad jag menade med raderna med GDPR jag tror personligen att jag kan vida mer i det här området teoretiskt och juridiskt än vad du kan ana.
Jag tror att du har fel. Du låter som en typisk Tech eller säljarmänniska som fått för sig att dataskyddsförordniningen är det som stoppar ditt arbete. Jag tror att du pratar strunt helt enkelt, jag hör liknande gubbsplaining rätt ofta i mitt dagliga arbete.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 19:48   #52
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Innan du kan göra det måste allt digitaliseras och säkras mot tex. GDPR med hänsyn till exempelvis Cloud Act...
Vilket absolut inte lär vara ett problem. Sådana avtal kan säkerligen behandlas för det ändamålet. En enkel intresseavvägning räcker säkerligen i nästan samtliga fall.


Cloud act blir enbart ett problem om du tex har underbiträden från USA.
__________________
Done with shadows

Senast redigerad av Mantus den 2019-03-10 klockan 19:49.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 19:54   #53
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Vilket absolut inte lär vara ett problem. Sådana avtal kan säkerligen behandlas för det ändamålet. En enkel intresseavvägning räcker säkerligen i nästan samtliga fall.


Cloud act blir enbart ett problem om du tex har underbiträden från USA.
Naiv och okunnig i frågorna är vad jag kan uttolka av ovan påståenden.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 19:59   #54
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Naiv och okunnig i frågorna är vad jag kan uttolka av ovan påståenden.
Själv har du inte direkt visat prov på någon som helst kunskap, mer än att själv påstå att du är kunnig.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 20:01   #55
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Nej nej nej. Ni har ingen insyn i järnvägsbranchen alls. Det är betydligt mer komplext än man kan tro.
Säkert. Men det låter orimligt att det skulle vara mer komplext att automatisera järnvägen än att automatisera lastbilstrafiken. Sen kan det säkert vara omöjligt på grund av orimligt stora kostnader och liknande.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 20:06   #56
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Naiv och okunnig i frågorna är vad jag kan uttolka av ovan påståenden.
Ok, jag förstår att det är ditt lilla sätt att trolla så jag håller inte din ignorans emot dig.

Du får gärna förklara hur du har förvärvat din fantastiska förståelse för integritetsrätt? För kunskapen består väl inte enbart av att haspla ur sig "buzzwords" som du gjort hittills?
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 20:25   #57
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Vill påpeka att det är jättemånga yrken och uppgifter som redan har försvunnit i.o.m datoriseringen. Automatiseringen är nästa steg.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 21:35   #58
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Att beskriva arbetsuppgifter i algoritmiska och kreativa kan ibland vara bra. Algoritmiska är uppgifter som du kan beskriva i ett visst antal steg. T ex flytta vara A till plats B. Kreativa arbetsuppgifter är mycket svårare att beskriva i enkla steg.

Har du arbetsuppgifter som är algoritmiska kommer de att försvinna först.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 21:43   #59
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Frågan som egentligen är värd att ställa är hur samhället ska finansieras för att skapa köpkraft för att hålla systemet igång
This. Vilka ska konsumera det som produceras om "alla" är arbetslösa och panka?
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 21:56   #60
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att utvecklingen går framåt är ingen sensation, och betyder inte att folk inte kunnat inse att framtiden kommer se aningens annorlunda ut imorgon än idag.

CRT-skärmar var bättre än platta skärmar en bit in på 2000-talet också. Billigare, bättre svärta, mindre risk för "inbränning", snabbare uppdatering. Jämför en tv från 1987 med en från 1997 så är det en jävla skillnad. Utvecklingen går i de flesta fall gradvis.

Vi kör fortfarande runt i bensindrivna bilar till 99% trots att vi vet att oljan kommer ta slut. Och det är väl tveksamt om elbilar verkligen kommer bli "the shit" förutom i storstäder. Om jag fattat det rätt finns väl inte så mycket förbättringspotential vad gäller batterierna och hur mycket de måste väga för att kunna generera en viss mängd energi. Och att ladda batterier kommer ju alltid ta rätt mycket tid, och en enorm investering vad gäller laddstationer (om de ska användas utanför storstäder).

Vad använder man då man är i skogen och behöver vara säker på att kunna kommunicera med sina jägarkamrater? Fortfarande walkie-talkie, eftersom mobilnäten inte är utbyggda på ett sådant sätt att man kan vara säker på att ha täckning ifall man är ute i spenaten på vishan.

Moores lag var rätt välkänd för tjugo år sedan. Dvs att halvledartekniken blir bättre och billigare (hälften så liten transistor till halva priset på två år, om jag minns det rätt). Man har väl dock börjat nå gränsen för när det snart inte längre är möjligt att minska storleken på transistorer. Så ska datorer forsätta bli bättre så får utvecklingen ske på nåt annat sätt.

Även om det i bland går fort så sker ju teknikutveckling oftast gradvis. Vad gäller automatisering så är ju tekniken i sig bara en del av problematiken. Man måste ju också utveckla datorprogram som kan klara av en sådan komplex uppgift. Man kan ju inte ens börja konstruera sådana system innan tekniken finns på plats (dvs tillräcklig datorkraft, och tillräckligt bra sensorer för att kunna ge input till systemet). Jag skulle ju tro att tekniken finns på plats, men att det som kommer ta tid är utvecklingen av datorsystemen och hur dessa kan interagera med input (kameror, radar mm) och output (gaspedal och ratt).
Nu tänker du rätt snävt. Internet och smartphone är i sig inte så spännande, tekniskt sett, det är hur dessa har förändrat vår livsstil som vi inte kunde tänka oss för 20-30 år sedan. Hur vi konsumerar film, musik, hur vi handlar, hur vi kan bli hörda världen över. Hur vi kan bli kända världen över, hur vi kan bli miljonärer från vår källare på bara vår personlighet. De traditionella medierna har helt tappat kontrollen över informationen som de tidigare hade monopol på. DETTA var det ingen som förutspådde för 20 år sen.

Vi växte upp i en värld med fast telefoni, var man inte i närheten av en telefon så kunde ingen få tag i en, eller veta var man var eller om man skulle dyka upp på avtalad tid. Nu är vi tillgängliga 24/7. Vi har GPS och all världens samlade kunskap i vår ficka, det är en helt sjuk skillnad mot 80-90-talet.

Jobb försvinner hela tiden pga datorisering och automatisering. När jag började jobba i den grafiska branschen var det mitt i övergången från analogt till digitalt.
Det jobb som när jag började krävde 4-5 personer kunde 1 person utföra bara något år senare... och det gick snabbt. Typ ”nu har vi köpt den här maskinen så... hej då”. Man kan alltid säga upp folk pga arbetsbrist.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)