Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-14, 11:23   #1966
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det sjuka är ju att man tillåts binda sig till ett köp man inte har teckning för. Ett lånelöfte kan alltid hävas ensidigt av banken. Så när man köper en färdig bostad så blir ju bara kontraktet gilltigt när banken godkänner lånet. Man sitter ju hos mäklaren och väntar på att lånet godkänns och pengarna överförs innan affären är klar.

Här gör man alltså en bindande affär år innan bostaden ens finns, och utan att man kan vara säker på vad banken kommer säga. Det är ju en stor risk från både köparen och säljarens sida tycker jag.
I ett sådant pissigt läge hade jag gjort mig av med allt och sen hade hsb fått mäta ut mig. Dom kan ju beslagta lägenheten
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 13:46   #1967
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Sjuk situation egentligen. Borde funnits någon slags övergångstid om det inte var möjligt att veta om amorteringskravet.
I min värld borde inte den här extraprocenten betyda så värst mycket på det stora hela, då bör det vara för köpare som maximerat sitt lånelöfte.

Ska vi vara noggranna så gäller 3% vid lån mellan 70 - 85% av marknadsvärdet. Man lägger på en procentenhet för varje steg dvs 1% upp till 50%, 2% mellan 50 - 70%.

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det sjuka är ju att man tillåts binda sig till ett köp man inte har teckning för. Ett lånelöfte kan alltid hävas ensidigt av banken. Så när man köper en färdig bostad så blir ju bara kontraktet gilltigt när banken godkänner lånet. Man sitter ju hos mäklaren och väntar på att lånet godkänns och pengarna överförs innan affären är klar.

Här gör man alltså en bindande affär år innan bostaden ens finns, och utan att man kan vara säker på vad banken kommer säga. Det är ju en stor risk från både köparen och säljarens sida tycker jag.
Många mäklare har ju som krav att visa upp ett lånelöfte när man skriver på köpekontrakt, rent utav för vissa visningar. Det är ju en indikation men ingen garanti att köparen är god för det.

Mycket hinner ju hända som gör att förutsättningarna hinner ändras, som inte ens härrörs till just den här regeln: man skaffar fler barn, byter jobb, köper en till bil, deras befintliga boende sjunker i värde så att kontantinsatsen krymper.

Om man träffat en någorlunda klok bankman så bör den ha krävt större marginal i kalkylen än om de ska köpa begagnat inom ett halvår, men många lånelöften ges ju numera automatiskt utan manuell översyn.

Samma gäller när man beviljar byggkredit när man bygger hus som har en slutgiltig kreditprövning när huset är klart.

Sedan sitter man ju inte hos mäklaren och väntar på beviljning, utan man har ju redan skrivit på lånehandlingarna i förväg. Det banken gör under tillträdet är ju att betala ut lånet och ringa över pengarna till säljaren.

Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Det blir väl nåt slags moment 22 antar jag. Såna där projekt måste väl sälja en del innan de kan fortsätta och bygga osv osv.

Jag vet inte om det finns någon slags medelväg att gå.
När vi sålde lägenheten skrevs det med en klausul att köpet kunde hävas om lån ej beviljades. Så det är ju en möjlighet. Sedan måste de inte sälja en viss andel före vad jag vet, bara att det är så man valt att göra. De borde stå byggbolaget fritt att bygga klart utan förhandsförsäljningar och chansa lite
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 14:23   #1968
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag fiskade upp nyheten på annat forum. Tydligen har Cornu skrivit om det också:

https://cornucopia.cornubot.se/2019/...l#comment-form

Nyheten är väl svd:s från början.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 17:34   #1969
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Tragiskt läge för dom drabbade. HSB borde kunnat ha kommunistiskt ha delat på smällen.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 09:33   #1970
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Jag vet inte om det är rätt tråd för detta, men är en del aktivitet här.

Mitt badrum är i behov av renovering. Jag kanske bor kvar i 3-4 år. Är det värt en investering på 150-200K? Bor i norra sthlm.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 09:38   #1971
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag vet inte om det är rätt tråd för detta, men är en del aktivitet här.

Mitt badrum är i behov av renovering. Jag kanske bor kvar i 3-4 år. Är det värt en investering på 150-200K? Bor i norra sthlm.
Nej, de mäklare jag har pratat med brukar säga att om man tänker renovera köket/toan men ändå flytta inom snart så låt det vara och sälj det som en "möjlighet" istället.

Samtidigt har vi en marknad som är stillastående/nedgående så i den bemärkelsen kan du nog inte räkna hem det. Om du nu tänker så.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 10:55   #1972
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Fortsättning på hsb historien.

Saxat från FB:

Ett repotage i SVD om (ett av?) paren som drev process mot BRF tollare

https://www.svd.se/lars-och-aida-bes...till-hovratten
Från artikeln framgår det tydligt att det inte är det osäkra inflyttningsdatumet som har gjort att de ville dra sig ur köpet. Är det verkligen smart att gå ut med det i tidningen? Att de inte lyckats precisera när inflyttning sker lär ju vara deras bästa chans att häva köpet.

Sen har jag lite svårt för snyft reportage där de uppenbart tagit en ekonomiskt risk de inte behöver.

Citat:
– Lägenheten i Nacka var det som vi mäktade med att köpa. Vi valde den för ett vackert sjöläge och för att den skulle bli värdesäker. Men efter skärpningen av amorteringskravet har bankerna gett oss ett helt annat bemötande och sänkt lånelöftet så mycket att förhandsavtalet med HSB blev omöjligt för oss, berättar Lars Sandberg.

På projektet hemsida [1] kan man se att lägenheterna NU säljs för ca 50ksek/kvm exklusive lån i föreningen. På successionmarknaden finns lägenheter för runt 30ksek/kvm i närheten de lika gärna kunde köpt. Inklusive föreningslån nästan halva priset. Kanske ett vettigare köp om man nu har begränsad köpkraft.

Jag tror den procentuella fallhöjden är som störst på projekt som BRF tollare. "Lyx boenden" långt från city, som har lockat till sig köpare med tunnare plånböcker som ändå vill smaka med på godare livet.

https://www.hsb.se/stockholm/sok-boe...tollare-strand
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell

Senast redigerad av leo1 den 2019-03-17 klockan 10:58.
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 11:17   #1973
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
"Värdesäker"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 11:25   #1974
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
"Värdesäker"
Ja Såhär står det i länken till brf:en dom köpt :

"Information:
Nu gör vi en marknadsanpassning och sänker priserna på samtliga lägenheter i HSB brf Tollare Strand. Vi justerar ner priserna, vilket innebär prissänkningar på 16-23%.

Inflyttning i Tollare Strand är beräknad till preliminärt från augusti 2019 till april 2020."

Stabilt att bostaden gått ner en mille i pris innan Inflytt.

Edit : först får man inget banklån till bostaden och till råga på allt förlorar man en mille. Kan nog bli skilsmässa om det är ena parten som drivit extra hårt.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell

Senast redigerad av leo1 den 2019-03-17 klockan 11:29.
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 14:22   #1975
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Funderar lite på hur framtiden kommer påverka villapriserna i mindre kommuner och orter. Går just nu i tankarna att köpa villa i en ort med goda pendlingsmöjligheter. 150 kvadrat för ca 1,5 till 2 miljoner. Det är ju bara fickpengar i jämförelse med vad priserna verkar flukturera I Stockholm men ändå.

Tror vi att vi får se en prisnedgång generellt i hela landet eller kan kaoset i storstäderna kanske rentav få priserna i mindre orter att öka?

Orten i fråga har tågavstånd till både Göteborg och Malmö samt närhet till motorväg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 14:35   #1976
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Funderar lite på hur framtiden kommer påverka villapriserna i mindre kommuner och orter. Går just nu i tankarna att köpa villa i en ort med goda pendlingsmöjligheter. 150 kvadrat för ca 1,5 till 2 miljoner. Det är ju bara fickpengar i jämförelse med vad priserna verkar flukturera I Stockholm men ändå.

Tror vi att vi får se en prisnedgång generellt i hela landet eller kan kaoset i storstäderna kanske rentav få priserna i mindre orter att öka?

Orten i fråga har tågavstånd till både Göteborg och Malmö samt närhet till motorväg.
Jag har inte sett att något annat än dyra nyproducerade bostäder i storstäderna faktiskt gått ned. Allt annat är bara att folk är lite försiktiga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 14:50   #1977
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag vet inte om det är rätt tråd för detta, men är en del aktivitet här.



Mitt badrum är i behov av renovering. Jag kanske bor kvar i 3-4 år. Är det värt en investering på 150-200K? Bor i norra sthlm.
Läs på hur man gör. Fotografera alla steg i jobbet när du gör det själv. Man behöver bara kunna bevisa att allt är rätt gjort för försäkringsbolag och vid försäljning.

Kolla med din förening vad dom har för krav. Kan va lite gnälligt i kollektiv.


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 14:54   #1978
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag har inte sett att något annat än dyra nyproducerade bostäder i storstäderna faktiskt gått ned. Allt annat är bara att folk är lite försiktiga.
Ah, det kanske framförallt är nybyggen som påverkas. Jag kan dock inte hjälpa att bli lite nojig med lån, även på "mindre" summor som jag och frun utan problem kommer klara av att betala. Det är ändå ett lån.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 18:38   #1979
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag har inte sett att något annat än dyra nyproducerade bostäder i storstäderna faktiskt gått ned. Allt annat är bara att folk är lite försiktiga.
I Stockholm har allt gått ner senaste 12 månaderna.

Innerstadspriserna har säkert tappar 10% från toppen, då pratar jag inte nybyggnation.

Att säga att folk bara är lite försiktiga är att vara lite för snäll. Amorteringskraven har haft en stor betydelse, det blir avsevärt mycket dyrare att byta bostad och bankerna kräver för majoriteten att man måste sälja först.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 08:26   #1980
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Intressant, nu vill dom kasta på folk br genom ombildning. Jag har väl hört tidigare att någon hyresgäst satt sig på tvären och inte vill köpa men annonsera för att få in nya till ombildning kan inte höra till vanligheterna?



Uppfiskat från annat forum


https://docs.google.com/forms/d/1VwU...requested=true


Citat:

Bostadsrättsförening i Solna söker för hyresgästers räkning dig som har en attraktiv hyresrätt och genom lägenhetsbyte vill få möjlighet att köpa till rabatterat pris av marknadsvärdet när lägenheten ombildas.

Citat:

Fastigheterna på Släggbacken 1-8 förvärvades av Brf Talgoxen 1 och 3 år 2017. Vid ombildningen var det färre lägenhetsinnehavarare som köpte sin lägenhet än väntat. I dagsläget är drygt hälften av lägenheterna ombildade till bostadsrätter och det finns fortfarande ett 80-tal lägenheter som är hyresrätter.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)