Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-14, 18:55   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Vegan eller biffprotein?

Jag kan inte äta mjölk vilket är ett litet i träningsvärlden eftersom nästan allt ska ha vassle i sig. Nu kör jag iallafall ett proteinpulver baserat på havre och ärta eftersom soja inte heller funkar så bra men undrar lite också på om biffprotein kan vara något. En del säger att det är bra och en del säger att det är skit och framställs av ben och brosk och inte innehåller så mycket protein som kroppen tar till sig. Enligt en träningstidning som inte längre finns så skulle man också vara försiktig eftersom det enligt dem framställdes ur levern och där lagras de flesta tungmetallerna som djuret har fått i sig under sin ivstid. Så vad är egentligen det bästa?
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 21:34   #2
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
När du säger att mjölk- och sojaprotein inte fungerar, menar du att du får magproblem eller är laktosintolerant? Och är frågan vad som är bäst för magen eller vad som har mest fullvärdigt protein/billigast/bäst för klimatet/whatever?

Om det är magproblem finns det ju lite dyrare isolat istället för koncentrat som ska vara lite snällare mot magen. Jag har ingen vidare koll på vego-pulver mer än soja (som jag tycker är utmärkt). Men annars finns ju äggproteinpulver om du vill testa det t.ex?

Senast redigerad av barrf den 2018-12-14 klockan 21:35.
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 21:43   #3
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av barrf Visa inlägg
När du säger att mjölk- och sojaprotein inte fungerar, menar du att du får magproblem eller är laktosintolerant? Och är frågan vad som är bäst för magen eller vad som har mest fullvärdigt protein/billigast/bäst för klimatet/whatever?

Om det är magproblem finns det ju lite dyrare isolat istället för koncentrat som ska vara lite snällare mot magen. Jag har ingen vidare koll på vego-pulver mer än soja (som jag tycker är utmärkt). Men annars finns ju äggproteinpulver om du vill testa det t.ex?
Sojan är det magen och mejeri överhuvudtaget är det själva mjölkproteinet som ställer till det.
Äter jag mycket ägg säger magen ifrån också. Annars så såg jag att Scitec nu har billigt äggprotein på Svenskt Kosttillskott där jag i regel handlar. Annars så har jag nu Better you veganprotein Och det är främst vad som är mest fullvärdigt och tas upp av kroppen. Om soja kan jag säga att jag testade det ett tag men fick hälla bort halva burken för det gick inte med magen.

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2018-12-14 klockan 21:44.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 21:45   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Beef protein betyder inte biffprotein. Ordet för biff är steak. Det handlar om hydrolyserat nötköttsprotein, knappast från några bra och dyra delar av djuret. Men det är inga problem att använda det som proteinpulver.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 21:51   #5
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Beef protein betyder inte biffprotein. Ordet för biff är steak. Det handlar om hydrolyserat nötköttsprotein, knappast från några bra och dyra delar av djuret. Men det är inga problem att använda det som proteinpulver.
Det är ungefär det som jag fått lite förklarat att det utvinns ur slaktavfall egentligen mer eller mindre på samma vis som vassle egentligen är avfall från osttillverkningen.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 22:32   #6
barrf
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 80
Om du inte kan äta mjölk-, ägg- eller sojaprotein och inte vill äta nötköttsprotein pga "slaktavfall" så får du väl prova de andra växtproteinpulverna som finns (t.ex ris, hampa, ärta). Vad som är "bäst" av dem har iaf jag ingen aning om - prova dig fram och ät allsidigt i övrigt så funkar väl vilket som helst av dem.
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 22:53   #7
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av barrf Visa inlägg
Om du inte kan äta mjölk-, ägg- eller sojaprotein och inte vill äta nötköttsprotein pga "slaktavfall" så får du väl prova de andra växtproteinpulverna som finns (t.ex ris, hampa, ärta). Vad som är "bäst" av dem har iaf jag ingen aning om - prova dig fram och ät allsidigt i övrigt så funkar väl vilket som helst av dem.
Det jag vill veta med tråden är snarare om biffproteinet är bra eller om det är som en del säger att kroppen inte tar upp det för att det utvinns ur brosk och ben? För jag är faktiskt rätt nyfiken på det men vill inte kasta bort pengarna på något som inte kroppen tar upp.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 07:32   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Tittar vi på MMSports hemsida ser vi ett exempel på innehåll:
https://www.mmsports.se/Kosttillskot...f-Protein.html

Står det "hydrolyserat nötköttsprotein" är det kött från nötdjur. Per definition är kött muskulaturen från djuret.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 08:57   #9
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
...

Per definition är kött muskulaturen från djuret.
Harklar sig i Guldfågeln
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-29, 09:54   #10
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Jo jag vet att kött är per definition muskulaturen fån djuret. Som julskinkan som många har ätit nu i jul är ju från grisens gluteus. Dock det som jag förstod enligt dem som säger att biffproteinpulver är verkningslöst var att det utvanns ur kollagenet på djuret och kollagenprotein kan inte vi omvandla till muskelprotein. Därav varför jag frågar istället för att bara köpa det med hull och hår då det finns så mycket verkningslöst som säljs. Inte minst testoboosters och fettförbrännare ^^
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 21:42   #11
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Jag använder ärt- och havreprotein från Better you, samt äggviteprotein från myprotein. Har inga problem med magen och dessutom slipper jag all akne som man får av mjölkprotein.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 15:09   #12
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Jag använder ärt- och havreprotein från Better you, samt äggviteprotein från myprotein. Har inga problem med magen och dessutom slipper jag all akne som man får av mjölkprotein.
Det är det proteinpulvret som jag kör också för tillfället. Även om det blir en burk från Self nu för jag hade inte råd med BetterYou efter julen och Self var en hundring billigare.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 20:14   #13
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är det proteinpulvret som jag kör också för tillfället. Även om det blir en burk från Self nu för jag hade inte råd med BetterYou efter julen och Self var en hundring billigare.
Återkom med recension!
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 20:20   #14
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Finns detta i Sverige? Underbar vegant pulver. Mixed Berry klar favorit.


Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 21:14   #15
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Återkom med recension!
Det är rätt okej och har haft den tidigare. Dock bara 68% protein medan Better You har 80% om man ska tro det som står på burken. Dock innehåller den lite annat smått och gott som järn, betaglukaner som jag antar att äen btter you innehåller genom att den också har havre i sig. Sen ska den väl även vara lätt antiinflammatorisk genom innehåll av omega3 från hampan. Men det låter jag vara osagt.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)