Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-07, 12:49   #1
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Från att inte kunna gå till att springa Action Run i Malmö 2018

Så, sitt ner.

Eller inte. Jag har gjort det i nästan ett år och det är lite överskattat när man inte har något val.

Lite backstory -


Den textväggen skrevs 2012, och för att inte drälla för mycket på vad som har varit så ska jag försöka summera de senaste två åren och sedan vad som ska hända de nästkommande månaderna!

2016
Jag började vakna med hjärtklappning, skrik och spydde ner mitt sovrumsgolv flera gånger. Jag försökte resa mig men kunde inte. Jag försökte vicka på tårna för att försäkra mig om att jag inte var förlamad.
Tårna rörde på sig men resten av kroppen ville inte.

Efter minuters, ibland timmars, stretande tog jag mig upp och sköljde munnen, lagade en frukost jag inte åt, och gick till ett jobb som förvärrade mig.

På julen 2015 hade jag vägt 115kg på mina dryga två meter, lyft halvrespektabla vikter, och mått förvånansvärt bra. Då såg jag ut ungefär så här när jag skrattade åt min systers julklapp:



Ingen bra formbild direkt, men man ser i alla fall att det är lite mer än skinn och ben.

I Augusti 2016 såg jag ut så här:



Jag vägde 80kg, sov två-tre timmar om dagen, och knaprade smärtstillande för att kunna jobba 11-12h pass utan paus och sedan träna på det.

2017
I April 2017 accepterade jag till slut det som mina vänner sagt åt mig i ett år, och som jag borde ha sett långt tidigare. Jag sade upp mig och sjukskrevs för utbrändhet.

En stor del av 2017 ägnades i soffan, spelandes Skyrim. Jag kunde gå runt i lägenheten, men att gå ut och röra på mig var förunnat de dagarna kroppen gick med på det. Jag fick anpassa mig efter vad den sade.

Efter några månaders vila (och fantastiskt stöd av min flickvän) beslöt jag mig för att kroppen var redo för att börja träna igen.

Den 31.e December 2017 filmade min flickvän det här klippet, när jag springer mitt tjugofemte varv med 120-140kg släpandes bakom mig.
Min egen kroppsvikt var då och är idag 120kg.



När jag såg det här klippet, och sedan tänkte på det där fotot som togs på min födelsedag i Augusti 2016, och hur illa det varit, och hur mycket längre fram jag är idag, så började jag tänka på vad nästa steg skulle vara - Vad vill jag egentligen?

Av en slump gav min facebookfeed mig en notis om att en annan Kolo-medlem intresserat sig för Action Run i Malmö den 9:e Juni 2018.
Jag funderade på det och beslöt mig igår för att våga ta steget. Jag har velat göra det här länge, men inte vågat ta steget för att jag prioriterat mitt arbete framför mitt välmående.

Men om det är någon gång jag ska göra det så är det Nu.

Så välkomna till Stoltz journal 2018 - Mot Action Run!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 12:51   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Let's do it!
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 12:52   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Träningen

Det finns tre pelare jag tränar efter nu. Alla tre är lika viktiga för mig i nuläget.

Styrka

Att göra chins, klättra upp för en vägg, göra armgång, osv. är en helt annan femma på etthundratjugo kilo, jämfört med när jag vägde 95kg. Saker som för några år sedan var ganska lätthanterliga är idag nästan omöjliga. Nästan.

Så jag måste bli stark nog att hantera min vikt. Jag är inte intresserad av att gå ner i vikt, jag är väldigt säker på att det är runt 115-125kg jag ska ligga för att må bra.

Styrketräningen kommer på så sätt vara fokuserad på just det, samt de två stora. Jag är stensäker på att om jag inte marklyft hade jag varit ännu värre därhän, och knäböj… Ja, jag vill ha den för att jag vill ta mig över det monstret med.

Jag kommer alternera de här två passen Måndag, Onsdag, och Fredag:

Pass A:

Knäböjsvariant 5x5
Knäböjsvariant 5x10-20
Dipsvariant 5x5
Dipsvariant 5x10-20
Släddrag 5-10 set

Pass B:

Marklyftsvariant 5x5
Marklyftsvariant 5x10-20
Chinsvariant 5x5
Chinsvariant 5x10-20
Farmers Walk 5-10set

Varianter – Jag utgår från att göra varianter av varje övning, både för att göra mig mentalt mer fri att anpassa mig efter vad kroppen säger, sen också att jag tror att man ska våga göra det. Vissa dagar känns Chin ups med lockande än Chins – Då kommer jag göra Chin Ups.

Styrkeset/Volymset – Grov förenkling men ni förstår säkert. 5x5 har visat mig tidigare att det är en bra bas att bygga styrka med. Volymseten som kan variera från 10-20 reps är för att jag har märkt att högrep ger mig mycket mer tillväxt än de 5x5 gör, och jag mår bra av att göra dem.

Inledningsvis kommer det nog vara mer Dipsmaskiner och Latsdrag än riktiga Dips och Chins, för att få upp styrkan att kunna hantera min vikt utan att slita av en muskel.

Kondition

Nästa del är kondition. Jag har inte konditionstränat med ett mål sedan jag simmade när jag var elva, och det är så dags nu. Jag vill försöka springa Tisdag, Torsdag, och Lördag, men kommer vara försiktig här för att inte smälla en fot eller knä igen (en annan sak som hände under 2016). Precis som med chins och dips så är det en stor skillnad för knän, fotleder, och även konditionen, att springa på 120kg jämfört med 90kg.

Smidighet

Jag var stel som en pinne när jag föddes. Jag var stel som ett stålrör när jag växte upp. Jag var stel som ett kylskåp när jag var vuxen. Efter att ha suttit ner i nästan ett år så är jag stelare än en utarbetad och smärtstillandepillerhög Stoltz på en Koloträff 2006 (Insiderskämt för de som träffade mig när jag var hög som ett hus och inte vågade göra någonting under hela koloträffen, bjuder på den!)
Jag kommer försöka ta mig an en varje-dag approach på stretchningen men det är troligtvis inget jag kommer skriva om, men det ska ändå göras.

Så! Nu känns det som att jag gett er två stora Wall-of-Texts här, så vi avrundar med den intron och imorgon kommer säkert det första träningspasset!

Kör hårt!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 14:00   #4
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Stort lycka till i den långsiktiga satsningen!
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 14:14   #5
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Vilken resa! Lycka till med fortsättningen.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 14:32   #6
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Vilken resa till liv! Ser framemot att följa din resa till och bortom dina mål!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 18:30   #7
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Vad var de du fick hjärtklappning av?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 18:56   #8
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Tack Biffar!

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vad var de du fick hjärtklappning av?
Utbrändhetens första tecken. Det var en typ av panikångest, fast jag var inte smart nog att lyssna på det.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 17:39   #9
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Journalens första pass

Sumomark
5x80kg
5x90kg
5x100kg
5x110kg
3x120kg (Fick dålig balans redan från start)
10x60kg
10x60kg
10x60kg
10x60kg
10x60kg

Brett latsdrag
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg
5x92,5kg

Smalt latsdrag
20x60kg
16x60kg
15x50kg
12x50kg
10x50kg

Farmers Walk m. trap bar
77kg x 1 varv
77kg x 1 varv
87kg x 1 varv

Jag hade helt glömt hur mycket smalt latsdrag pumpade mina biceps och mina underarmar. När jag skulle lyfta trap baren för Farmers Walk trodde jag armen skulle gå av och det släppte inte heller Trodde jag skulle upp på 120kg men det ville sig inte!

Högreps i sumomark är för övrigt en bitch med >60sek vila.

Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 18:00   #10
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Stort lycka till!
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 18:21   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Med tanke på vilka hinder du redan verkat ha klarat av att ta dig över så lär de sketna hindren i Action Run knappast bli nåt problem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 19:22   #12
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Härliga mål och skön comeback att läsa och fortsätta följa! Kör hårt kompis!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 20:53   #13
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Ska bli så kul att följa dig!!

Vi har säkert pratat om detta förut, men jag har också MB Schauermann. Fick valet att steloperera mig för två år sedan men gjorde det inte.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 21:34   #14
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Men ja! Detta ska jag följa. Du är grym!
Fortsätt spamma snap med
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-10, 18:43   #15
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Tack så mycket allesammans, er uppmuntran betyder mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ska bli så kul att följa dig!!

Vi har säkert pratat om detta förut, men jag har också MB Schauermann. Fick valet att steloperera mig för två år sedan men gjorde det inte.
Ja precis, det har vi. Hur kom det sig att du valde att inte steloperera dig? De pratade om det med mig med men det var ganska enhälligt att det hade förvärrat alla de andra felen, men vet inte vad exakt det skulle innebära.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)