Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-23, 15:11   #61
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag hat bra koll på både kaloriinnehåll och livsmedelsmängd sen tid av frenetiskt kaloriräknande och vägande. Väger ingenting idag men måttar med dl och vet ungefär vad det blir i gram.
Jag ifrågasätter inte det, mest att jag läste "jag har ont i magen" och "okokt bulgur" och tänkte : Jasså säger du det. >.<
Med dagens alla underliga dieter vet man aldrig om man inte frågar.
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-23, 16:15   #62
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Jag ifrågasätter inte det, mest att jag läste "jag har ont i magen" och "okokt bulgur" och tänkte : Jasså säger du det. >.<
Med dagens alla underliga dieter vet man aldrig om man inte frågar.
Haha, det har du en poäng i! Jag tror att jag har landat i att fiberintaget är boven i min kost. Att behöva välja bort broccoli och annat grönt till förmån för maghälsan känns dock inte bra alls faktiskt. Med ett högt energibehov trodde jag att det skulle finnas plats för mycket mat och grönsaker, men om jag äter mycket fiberrika grönsaker så blir fiberintaget skyhögt. Min, till stor del, vegetariska kosthållning innebär mycket grönsaksgrytor och liknande, varför jag får hoppas att jag får mitt dagliga intag av grönt därifrån.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-13, 09:00   #63
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Haha, det har du en poäng i! Jag tror att jag har landat i att fiberintaget är boven i min kost. Att behöva välja bort broccoli och annat grönt till förmån för maghälsan känns dock inte bra alls faktiskt. Med ett högt energibehov trodde jag att det skulle finnas plats för mycket mat och grönsaker, men om jag äter mycket fiberrika grönsaker så blir fiberintaget skyhögt. Min, till stor del, vegetariska kosthållning innebär mycket grönsaksgrytor och liknande, varför jag får hoppas att jag får mitt dagliga intag av grönt därifrån.
Alltså fiber är ju nåt man kom på 1971 att man skulle äta mycket av baserat på en afrikansk stam som inte hade någon rektalcancer.
http://davidgillespie.org/4-good-rea...-to-your-diet/

Här är en studie som visar att det är helt okej att ta bort fiber helt från kosten.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/

Ännu en bra sammanfattning av fiberläget.
http://www.diagnosisdiet.com/food/fiber/
Några guldkorn från den:

"Can fiber lower blood sugar?
Yes. Soluble fiber has been definitively shown to reduce the “glycemic index” (the degree to which your blood sugar will spike) of sweet or starchy foods, but only by 10 to 20% [11]. This is probably because fiber slows digestion of carbohydrates by interfering with normal digestion. Of course, a much more powerful and direct way to reduce the glycemic index of the foods you eat is to…avoid high glycemic index foods."

"FIBER AND COLON HEALTH
Does fiber protect the colon from cancer, constipation, and other diseases?
No. In the World Journal of Gastroenterology in 2007, Doctors Tan and Seow-Choen published a review of medical studies conducted over the previous 35 years about fiber and colon health and concluded:
“A strong case cannot be made for a protective effect of dietary fiber against colorectal polyp or cancer. Neither has fiber been found to be useful in chronic constipation and irritable bowel syndrome. It is also not useful in the treatment of perianal conditions. The fiber deficit-diverticulosis theory should also be challenged…we often choose to believe a lie, as a lie repeated often enough by enough people becomes accepted as the truth. We urge clinicians to keep an open mind. Myths about fiber must be debunked and truth installed.”5
Ok, so if you are eating a diet that includes high glycemic and refined carbohydrates, soluble (gel) fiber will probably not help you lose weight, but it may soften your blood sugar spikes, and may lower your cholesterol a little. So, since fiber can be helpful in reducing the risks associated with eating a high carbohydrate diet, why not eat it? Is there any reason NOT to eat it?"
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-13, 10:38   #64
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Alltså fiber är ju nåt man kom på 1971 att man skulle äta mycket av baserat på en afrikansk stam som inte hade någon rektalcancer.
http://davidgillespie.org/4-good-rea...-to-your-diet/

Här är en studie som visar att det är helt okej att ta bort fiber helt från kosten.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/

Ännu en bra sammanfattning av fiberläget.
http://www.diagnosisdiet.com/food/fiber/
Några guldkorn från den:

"Can fiber lower blood sugar?
Yes. Soluble fiber has been definitively shown to reduce the “glycemic index” (the degree to which your blood sugar will spike) of sweet or starchy foods, but only by 10 to 20% [11]. This is probably because fiber slows digestion of carbohydrates by interfering with normal digestion. Of course, a much more powerful and direct way to reduce the glycemic index of the foods you eat is to…avoid high glycemic index foods."

"FIBER AND COLON HEALTH
Does fiber protect the colon from cancer, constipation, and other diseases?
No. In the World Journal of Gastroenterology in 2007, Doctors Tan and Seow-Choen published a review of medical studies conducted over the previous 35 years about fiber and colon health and concluded:
“A strong case cannot be made for a protective effect of dietary fiber against colorectal polyp or cancer. Neither has fiber been found to be useful in chronic constipation and irritable bowel syndrome. It is also not useful in the treatment of perianal conditions. The fiber deficit-diverticulosis theory should also be challenged…we often choose to believe a lie, as a lie repeated often enough by enough people becomes accepted as the truth. We urge clinicians to keep an open mind. Myths about fiber must be debunked and truth installed.”5
Ok, so if you are eating a diet that includes high glycemic and refined carbohydrates, soluble (gel) fiber will probably not help you lose weight, but it may soften your blood sugar spikes, and may lower your cholesterol a little. So, since fiber can be helpful in reducing the risks associated with eating a high carbohydrate diet, why not eat it? Is there any reason NOT to eat it?"
En stor anledning att jag hamnar högt på fiberintaget är att jag vill äta näringsrika kolhydratskällor. Bulgur är mer näringsrikt än vitt ris, mathavre är bättre än pasta osv. Att sträva efter högt fiberintag per se är inget jag gör. Det kommer med näringsrika cerealier och baljväxter.

I övrigt har magen mått mycket bättre sen jag åt mer lättäten frukt och mer havregrynsgröt. Det är väldigt lättätet och mycket kolhydrater kommer på köpet då. Att få i sig 5-7 g kolhydrater per kilo kroppsvikt, utan att dra i sig mängder av fibrer, tycker jag emellertid fortfarande är svårt.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-13, 22:47   #65
DudX
Registered User
 
DudXs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Gjøvik, Norge
Inlägg: 1 325
Om jag äter för lite fett så blir min mage förbannad.
För mycket laktos så skiter jag flytapackel, för mycket bröd och det blir massor av gaser. Men jag är inte allergisk mot något.

Jag blir inte uppblåst av mycket fett och fibrer.
__________________
Målvikt: ~95kg
Försöker bli stark
DudX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 09:23   #66
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Börja med att ta bort pulvret för det är ingen vanlig mat och är väl det som flest har problem med.Blir det inte bättre så är det något annat.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 20:34   #67
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Hur har det gått?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 11:03   #68
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Var framgår det att han inte blötlägger baljväxterna? Om så är fallet så vore det min första rekommendation att börja med då baljväxter utan blötläggning leder till att magen går kaos även för den med järnbuk.

Det är inte så många i väst som äter vegetariskt i den utsträckningen men globalt är det desto fler. Det finns egentligen inga problem med en helt vegetarisk kost, med reservation för dess sammansättning givetvis.
Även baljväxter som legat i blöt skapar problem för många. Om man störs av gaser och liknande bör man inte äta det över huvud taget. Jag har haft mycket problem med detta och skulle inte ens äta baljväxter under pistolhot.

Andra saker jag tagit bort är laktos, gluten, alla andra gasbildande livsmedel (lök, kål osv) och merparten av fibrerna jag åt förut. Nu blir det max totalt 250-300g frukt/grönt och inget annat med högt fiberinnehåll. Allt detta sammantaget har gjort att magen fungerar helt okej och jag kan fokusera på viktiga saker i livet i stället. Inte lika mycket glädje i mat längre då jag undviker att äta ute och hos andra, men det får man acceptera.

Senast redigerad av xan den 2018-08-17 klockan 11:09.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 20:05   #69
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Hur har det gått?
Det har gått bättre. Har tagit hjälp av en nutritionist, som jag inväntar svar från. Två saker har hjälpt hittills. Åtminstone tror jag att de har hjälpt. Den ena är att äta långsammare. Att ta upp emot 30 min från första till sista tuggan hjälper mig enormt. Den andra är att äta gröt till middag nästan dagligen. Det är lättsmält och med lite proteinpulver blir det en bra måltid. Det negativa med gröten är att det är för mättande. En grötportion på 2 dl havregryn gör mig proppmätt. Har funderat på om jag ska äta mer fett än jag gör nu för att slippa fibrerna och att det ska blir mer kalorier. Jag ligger kring 70g f / kg kv.

Mer frukt har också hjälpt. Smoothiebowls och bananer är väldigt skonsamt. Har dragit ner på baljväxterna och gör nu biffar på dem istället, med potatis eller majsmjöl i dem. Ris och kikärtsbiffar blir inte särskilt fiberrikt, och då kan jag äta broccoli till utan att magen ballar ur.

Jag äter verkligen ingen högenergiförbrukar-kost. Det är mitt problem tror jag. Jag äter samma mat som ska gå ner i vikt, så det kanske inte är så konstigt att magen protesterar.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 22:43   #70
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Varför testar du inte att helt enkelt ta bort baljväxterna? Det finns massa andra nyttiga saker man kan äta. Om du vill ha i dig protein från veganska källor - testa soja.

Senast redigerad av xan den 2018-08-17 klockan 22:45.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 23:14   #71
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Varför testar du inte att helt enkelt ta bort baljväxterna? Det finns massa andra nyttiga saker man kan äta. Om du vill ha i dig protein från veganska källor - testa soja.
Jag måste bara uppskatta klassificeringsvurpan här, soja hör också till baljväxter

Men jag antar att du inte menar själva sojabönorna, utan typ i mer raffinerad form av tofu, tempeh, sojafärs etc?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-08-17 klockan 23:15.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 12:42   #72
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag måste bara uppskatta klassificeringsvurpan här, soja hör också till baljväxter

Men jag antar att du inte menar själva sojabönorna, utan typ i mer raffinerad form av tofu, tempeh, sojafärs etc?
Haha ja du har rätt. De livsmedel du nämner brukar vara betydligt mer skonsamma.

Får man problem av det också så får man överväga att börja äta en kost baserad på animalier. Det har jag tyvärr fått göra, annars hade jag gärna ätit helt veganskt. Baljväxter är otroligt gott så det är synd.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 07:14   #73
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Haha ja du har rätt. De livsmedel du nämner brukar vara betydligt mer skonsamma.

Får man problem av det också så får man överväga att börja äta en kost baserad på animalier. Det har jag tyvärr fått göra, annars hade jag gärna ätit helt veganskt. Baljväxter är otroligt gott så det är synd.


Oj, har aldrig tänkt att man kan bli knasig i magen av sånt.
Även kikärtor, röda linser och tofu?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 20:58   #74
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Min mage blir som en stenhård ballong av stress.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)