Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-17, 08:02   #1
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Söker ett "byggarprogram" utan basövningar.

Skulle vilja fokusera lite på byggning under sommaren till att börja med.
Kommer mest bara köra maskiner, vill undvia dom stora basövningarna.
Vad finns det för roliga byggarprogram som ni kan rekommendera att jag kan titta på?

Tidigare har jag bara tränat efter olika styrkelyftsprogram men nu vill jag alltså prioritera maskiner, hantlar och högrep för att bygga dom där "roliga" musklerna.

Så söker ett program som innehåller exempelvis: Benspark, benpress, bröstpress, flys, curls, latsdrag, roddmaskin och kanske lite lutande hantelpress

Väl mött
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 10:50   #2
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Helkropps, halvkropp, byggarsplit? Hur många pass i veckan? Vilka övningar du väljer behöver inte påverka någonting egentligen.
Välj en frekvens, välj antal pass, välj hur många set muskel vecka/pass. Kör.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 07:49   #3
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Helkropps, halvkropp, byggarsplit? Hur många pass i veckan? Vilka övningar du väljer behöver inte påverka någonting egentligen.
Välj en frekvens, välj antal pass, välj hur många set muskel vecka/pass. Kör.

Har kollat på blandannat styrkelabbet efter träningsprogram och där bygger alla på att man ska träna styrkelyftsliknande. Det är inte så att jag hatar basövningar men jag känner ett behov av variation vad det gäller övningar.

Så har sökt efter program som handlar med om maskiner och högreps men google ger inga bra svar för mig.
Det närmaste jag hittat är program som ser ut ungefär såhär:

"Kör en övning där du trycker något från dig, en där du drar något mot dig, en där du böjer på benen och en där du fäller höften.
3-5 set per övning och 12-15 repetitioner"


Jag förstår ju teoretisk vad det betyder men det är inte vad jag letar efter när jag söker på träningsprogram.

Dom program jag använt när jag tränat styrkelyft har snarare sett ut ungefär såhär: " bänkpress: 1x10 40kg, 1x8 60kg, 1x5 80kg, 3x3 100kg 8x1 110kg"

Så jag söker alltså ett program som är lika tydligt som ett styrkelyftsprogram men som jag kan utföra med maskiner och där man använder högrep istället för lågrep.

3-5 pass per vecka.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-18, 13:18   #4
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Snabbgooglade och hittade denna sida: https://www.bodybuilding.com/content...e-workout.html
Borde finnas hyfsad info där. Annars googlar du på bodybuilding machine workout
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 12:20   #5
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Snabbgooglade och hittade denna sida: https://www.bodybuilding.com/content...e-workout.html
Borde finnas hyfsad info där. Annars googlar du på bodybuilding machine workout
Tack för en grym länk
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 14:50   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är väl bara att ta vilket program som helst och byta ut basövningarna mot discoövningar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 18:52   #7
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är väl bara att ta vilket program som helst och byta ut basövningarna mot discoövningar?
Det fungerar dock bara om det är ett färdigt program med ett häftigt namn, annars sätter inte proteinsyntesen igång riktigt.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 19:12   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Det fungerar dock bara om det är ett färdigt program med ett häftigt namn, annars sätter inte proteinsyntesen igång riktigt.
Jag döper ett schema för 400:-.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:10   #9
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är väl bara att ta vilket program som helst och byta ut basövningarna mot discoövningar?
Kanske helt enkelt bara är så att jag är för okunnig om discoträning för att fixa det enkelt.

Tidigare när jag bara körde SL så tränade jag ibland efter Russian Squat Routine, och då räknar programmet ut exakt vilken vikt jag ska ha på stången, exakt hur många reps och set.

Jag har svårt för att omformulera det till exempelvis bröstrodd eller benspark.
Sen bygger nästan alla program jag tidigare följt efter att man tränar för maxstyrka så nästan aldrig över 5 reps mest 1-3 (bortsett från när jag körde 10x10 förstås).

Skulle vilja hitta ett program som med samma enkelhet radar upp 5-8 discoövningar och sen berättar vilka vikter jag borde klara att göra 15 reps med osv.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 09:13   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Kanske helt enkelt bara är så att jag är för okunnig om discoträning för att fixa det enkelt.

Tidigare när jag bara körde SL så tränade jag ibland efter Russian Squat Routine, och då räknar programmet ut exakt vilken vikt jag ska ha på stången, exakt hur många reps och set.

Jag har svårt för att omformulera det till exempelvis bröstrodd eller benspark.
Sen bygger nästan alla program jag tidigare följt efter att man tränar för maxstyrka så nästan aldrig över 5 reps mest 1-3 (bortsett från när jag körde 10x10 förstås).

Skulle vilja hitta ett program som med samma enkelhet radar upp 5-8 discoövningar och sen berättar vilka vikter jag borde klara att göra 15 reps med osv.
Du måste lära dig att känna vad din kropp behöver vid varje pass det är det som är nyckeln om du vill bygga muskler. Maxstyrka handlar mycket om att registrera vikter och set för att kunna följa upp om du har progression men över tid kommer det att ebba ut och du lär dig att känna av och kunna toppa styrkan i rätt tid och klarar av att backa tillbaks i viktväg för att inte få skador när kroppen är sliten.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)