Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-17, 12:31   #37726
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Känns ju smått otroligt att jag skulle råka med om en olycka. Jag kommer cykla skogsväg enda fram till jobbet i princip och inte röra mig bland trafiken.

Tror jag isf chansar på att köpa den ändå, men då antar jag att jag inte bör regga eller försäkra den eller något annat heller? Eller skall jag ändå på något sätt göra detta? Fast jag kör den olovligt? (Antar jag inte kan hävda "god tro"-linkande, då det står på sidan att det räcker med förarbevis?)
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 14:55   #37727
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Känns ju smått otroligt att jag skulle råka med om en olycka. Jag kommer cykla skogsväg enda fram till jobbet i princip och inte röra mig bland trafiken.

Tror jag isf chansar på att köpa den ändå, men då antar jag att jag inte bör regga eller försäkra den eller något annat heller? Eller skall jag ändå på något sätt göra detta? Fast jag kör den olovligt? (Antar jag inte kan hävda "god tro"-linkande, då det står på sidan att det räcker med förarbevis?)
Jag frågade säljaren här, han verkar inte ha stenkoll dock, men jag har frågat han flera gånger nu hävdat att det räknas som klass 2 detta.

Jag skrev detta i ett mail

Citat:
Hej igen Göran,
Cykeln jag är intresserad av: https://www.epowerbike.se/tde-07-39522533
En annan 500W-cykel: https://www.epowerbike.se/tde11-29-e...%A4lg-34848915

Jag måste återigen få fråga, jag är ju intresserad av den översta modellen av dessa. Men räknas den verkligen som en moped klass 2?
Slutar den ge assistans vid 25km/h? Behöver den trafikförsäkras, behöver man har regskylt etc för den?

Länk nummer 2 står det att de slutar ge assistans vid 25km/h vilket då gör den räknas som klass 2, men detta står inte på den cykeln jag vill ha.
Räknas alla dina 500W-cyklar samma? Jag kommer som sagt gärna på söndag och provcyklar och köper den om allt känns bra.
Fick detta som svar

Citat:
"TDE 11 är slutsåld.
Mer än 250W räknas som klass 2 och du måste ha trafikförsäkring, B körkort eller förarbevis.
25km I timmen är max hastighet enligt EU regler men du kan ställa vad du vill på egen hand.
TDE 07 500W har jag 1st kvar av.
Söndag är midsommar!!!
Jag är här till onsdag kväll och kommer tillbaka tisdag nästa vecka.
Mvh Göran
"
På elscooter.org säljs ju likvärdig "prestanda" som moped klass 2 med, jag frågade säljaren på den sidan om denna och fick svar att det var klass 2:

Denna säljs där som moped klass 2 .

S600
- Motor 500 W
- Räckvidd enbart eldrift 30 km
- Räckvidd max 60 km med viss eldrift
- Hastighet 50 km/h
- Ramens mått 94*72*46cm
- 20" hjul

Senast redigerad av Akerhage den 2019-06-17 klockan 15:00.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 15:00   #37728
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 737
Nu på fredag är det ju inte röd dag men man ska vara ledig ändå? Hur blir det om man jobbar in fredagen, ska man då jobba 32 timmar mån-ons istället för 40 mån-torsdag, och isåfall är de 8 sista timmarna övertid?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 17:35   #37729
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Nu på fredag är det ju inte röd dag men man ska vara ledig ändå? Hur blir det om man jobbar in fredagen, ska man då jobba 32 timmar mån-ons istället för 40 mån-torsdag, och isåfall är de 8 sista timmarna övertid?
Kolla ditt avtal

Vi(elektriker) har fredagen som röd dag så jobbar 32h månd-torsd
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 20:20   #37730
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Folk nu förtiden suger röv på att svara på mail. Jag är på G att köpa den här cykeln nu men funderar fan på att dra mig ur när säljaren är såhär jävla oseriös. Eller är jag bara grinig nu och en tjötröv själv i mailen? Denna mailkonversation är på några dagar. Har frågat lite andra frågor generellt innan om det här med förarbevis och annat. (Fått korta, luddiga svar på allt). Lite frågor inför ett eventuellt köp av en 12.000kr cykel.

Citat:
Jag: Toppen, jag antar den är ny då? Med stänkskydd och allt?

Han: TDE 07 har inga stänkskydd med men finns på webbshop Bike ester eller cykelkraft

Jag: Tack, vilka stänkskydd skall jag köpa. Om du har tid får du gärna länka.

Han: Kolla på bikester.se

Jag: Tack, men finns ju massor av stänkskärmar, kommer alla att passa? Du får gärna rekommendera några du vet passar cykeln.
Vet inte ens vilken storlek cykeln har och det är ju tjocka däck etc.

Han: Kan du inte komma och titta på cykeln först.

Jag: Jo men frågan är väl inte så svår att svara på? Jag kommer ju vilja ha stänkskydden direkt efter jag köpt cykeln. Och beställer jag på nätet först efter jag kollat så lär jag få cykla utan stänkskydd en vecka i onödan.
Jag tänkte du kanske vet vilka skydd som passar till cyklarna du säljer? Jag lär ju köpa cykeln om den inte ramlar ihop vid provcyklingen.
Men visst. Jag får väl luska ut det efter köpet isf. Hör av mig efter jobbet på tisdag. Runt 16.15.

Han: Jag vet inte och har inte tid XXXXX (mitt namn).
Cykeln är utan stänkskydd och jag har sålt 15st och alla kunder har köpt på bikester.se

Senast redigerad av Akerhage den 2019-06-19 klockan 20:26.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 20:22   #37731
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
15 st? Låter som en rånare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 20:24   #37732
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
15 st? Låter som en rånare.
han finns ju med på lexbase, jag skiter dock i vilket. Får jag cykeln för priset han vill ha så är jag nöjd. Under förutsättning att cykeln inte trillar sönder efter 10 dagar. Men såg på Tradera att han hade fåt lite positiva kommentarer på cyklarna han sålde iaf.

Han har ju 10 olika modeller på cyklar, så kanske sålt 15st av den jag vill ha då.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 20:56   #37733
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
han finns ju med på lexbase, jag skiter dock i vilket. Får jag cykeln för priset han vill ha så är jag nöjd. Under förutsättning att cykeln inte trillar sönder efter 10 dagar. Men såg på Tradera att han hade fåt lite positiva kommentarer på cyklarna han sålde iaf.

Han har ju 10 olika modeller på cyklar, så kanske sålt 15st av den jag vill ha då.
Det är ju upp till dig att ta reda på vilka delar och tillbehör som passar cykeln. Du vet vad cykeln heter så sök själv då. Han har förmodligen ingen koll och vill inte sitta och leta grejer till dig. Helt i sin ordning.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 21:02   #37734
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Det är ju upp till dig att ta reda på vilka delar och tillbehör som passar cykeln. Du vet vad cykeln heter så sök själv då. Han har förmodligen ingen koll och vill inte sitta och leta grejer till dig. Helt i sin ordning.
Fast njae. Finns inte så mycket info om det modellnumret om jag söker. Är endast han som verkar sälja den...eller kalla den för detta. Och han kan ju inte ens svara på frågan om hur stor cykeln är så hur ska jag då veta?

Och jag kan väl tycka att han som säljare ändå bör vara lite mer behjälplig. Någon här får gärna tipsa med. Jag kan noll om stänkskydd.

Helt i sin ordning alltså...
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 21:26   #37735
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Fast njae. Finns inte så mycket info om det modellnumret om jag söker. Är endast han som verkar sälja den...eller kalla den för detta. Och han kan ju inte ens svara på frågan om hur stor cykeln är så hur ska jag då veta?

Och jag kan väl tycka att han som säljare ändå bör vara lite mer behjälplig. Någon här får gärna tipsa med. Jag kan noll om stänkskydd.

Helt i sin ordning alltså...
Måste ändå hålla med att det inte är säljarens ansvar att kunna något om sånt han själv inte säljer.

Det du måste veta för att kunna välja stänkskärmar är:
Hur breda är hjulen och vad är det för diameter?
Finns det fäste för stänkskärm på ram eller framgaffel?

Edit: Finns stänkskärmar som man kan fästa med typ diverse band och dylikt också (på tex sadelstolpen) för cyklar som saknar fästen. Dessa brukar inte fungera lika bra, men tar ju bort det värsta i alla fall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-06-19 klockan 21:32.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 21:48   #37736
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Läser mycket om periodisk fasta och kalorirestriktion, och hur jag än har försökt googla så lyckas jag inte hitta något svar på 10 000-kronorsfrågan:
"Varför behöver vi äta energi så länge vi har kroppsfett?"

Att det finns många skäl till att vi behöver tillföra näringsämnen för olika processer i kroppen m.m förstår jag, men just när det gäller energibiten så får jag inte riktigt grepp om varför man över huvud taget behöver äta för kaloriernas skull när man har hundatusentals kilokalorier lagrat kring sin feta röv.

De senaste veckorna har jag ätit antingen en eller två gånger om dagen, jag har visserligen inte räknat på det, men trots att jag äter ganska ordentligt vid de få tillfällena så antar jag att jag ligger på ett ganska kraftigt underskott eftersom jag cykeltränar 8-10 timmar i veckan, och jag kan ju inte direkt säga att orken har påverkats.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!

Senast redigerad av Dissector den 2019-06-19 klockan 21:54.
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 22:54   #37737
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Läser mycket om periodisk fasta och kalorirestriktion, och hur jag än har försökt googla så lyckas jag inte hitta något svar på 10 000-kronorsfrågan:
"Varför behöver vi äta energi så länge vi har kroppsfett?"

Att det finns många skäl till att vi behöver tillföra näringsämnen för olika processer i kroppen m.m förstår jag, men just när det gäller energibiten så får jag inte riktigt grepp om varför man över huvud taget behöver äta för kaloriernas skull när man har hundatusentals kilokalorier lagrat kring sin feta röv.

De senaste veckorna har jag ätit antingen en eller två gånger om dagen, jag har visserligen inte räknat på det, men trots att jag äter ganska ordentligt vid de få tillfällena så antar jag att jag ligger på ett ganska kraftigt underskott eftersom jag cykeltränar 8-10 timmar i veckan, och jag kan ju inte direkt säga att orken har påverkats.
Man behöver inte äta så länge man har fett- och muskelreserver på kroppen, under förutsättning att du får i dig vitaminer och sådant på nåt sätt.

Du kommer inte dö förrän kroppen använt fläsket (och musklerna) som energi.

Ifall du har andra målsättningar än att enbart överleva så kanske du kan behöva äta lite dock. Det kan ju tex vara svårt att träna i riktigt hög intensitet ifall man inte får i sig kolhydrater (fett ger inte energi lika snabbt och effektivt). Att bibehålla muskelmassa kan också underlättas om man inte ligger på ett väldigt stort energiminus, och inte får i sig proteiner.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 05:12   #37738
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Måste ändå hålla med att det inte är säljarens ansvar att kunna något om sånt han själv inte säljer.

Det du måste veta för att kunna välja stänkskärmar är:
Hur breda är hjulen och vad är det för diameter?
Finns det fäste för stänkskärm på ram eller framgaffel?

Edit: Finns stänkskärmar som man kan fästa med typ diverse band och dylikt också (på tex sadelstolpen) för cyklar som saknar fästen. Dessa brukar inte fungera lika bra, men tar ju bort det värsta i alla fall.
Tack!

Även om han nu då inte skall kunna detta så borde han ju kunna säga vilken storlek det är på hjulen då när kag frågade. Hade jag själv krängt cyklar hade jag valt att ha bättre service mot mina kunder och kunnat svara på sådana frågor. På ngn tradera annons såg jag "26"x4 grovmönstrade däck". Fast vet inte om det räcker?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:17   #37739
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack!

Även om han nu då inte skall kunna detta så borde han ju kunna säga vilken storlek det är på hjulen då när kag frågade. Hade jag själv krängt cyklar hade jag valt att ha bättre service mot mina kunder och kunnat svara på sådana frågor. På ngn tradera annons såg jag "26"x4 grovmönstrade däck". Fast vet inte om det räcker?
Jag som jobbar som säljare tycker han verkar oerhört ointresserad av att sälja cykeln till dig, självklart är det inte hans jobb att kolla upp sådana saker men det kallas för "bra service" Inget krav men något man uppskattar och gör att man rekommenderar honom till andra.

Köp cykeln om det är bra pris, det är han som förlorar på det för du kommer berätta exakt denna historian om någon undrar om man skall köpa cyklar av honom.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:31   #37740
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag som jobbar som säljare tycker han verkar oerhört ointresserad av att sälja cykeln till dig, självklart är det inte hans jobb att kolla upp sådana saker men det kallas för "bra service" Inget krav men något man uppskattar och gör att man rekommenderar honom till andra.



Köp cykeln om det är bra pris, det är han som förlorar på det för du kommer berätta exakt denna historian om någon undrar om man skall köpa cyklar av honom.
Exakt. Att vara säljare tillhör serviceyrket. Är man något sådär serviceminded och vill ha bra rykte så ställer man upp och gör lite extra för sina potentiella kunder. Nåväl skall sluta babbla om den här cykeln nu i den här tråden. Återkommer med bild om det blir köp kanske
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)