Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-19, 22:31   #20821
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bigass Visa inlägg
Strava importerar höjdmeter utifrån enhetens mätning med barometer iaf vid cykling
Jag tror man kan ställa in detta någonstans. Dvs man kan välja ifall man vill använda barometern eller de höjddata som finns i Stravas kartor.

Tror inte så många löparklockor har barometer dock. Det får nog vara dyraste multisportvarianten isåfall.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 22:44   #20822
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha men ni krånglar ju till det något så överjävligt. Ska vi sitta och räkna höjdkurvor? "Hmm, hur långt upp i backen kom jag innan timmen gick ut, hur många höjdkurvor passerade jag?". Det är en KUL GREJ, en extra anledning till ett hårt backpass. Är man skitnojig över att siffrorna inte blir exakta får man väl köra en intervall och se vad den ger på Strava och sen kontrollmäta via Lantmäteriet.

Det är ju exakt sånt här som gör att det inte blir av, att det blir krångligt. Jag döper härmed om tävlingen till "mest antal Strava-höjdmeter på en timme". Nu finns det inga frågetecken längre

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det är väl inte jättekrångligt att mäta upp hur många höjdmeter en viss backe har, om man har tänkt springa 20 gånger upp och ner i samma backe.

Vet man att backen har 40m stigning (vilket inte tar många minuter att se på kartan) så behöver man bara komma ihåg hur många gånger man sprungit uppför den sedan.

Det är ju bara sista repetitionen som blir fel, eftersom man inte vet exakt hur högt upp man kom. Kör man med Stravas data kan det bli 10-15m fel i en backe som har 30-40m stigning.

Jag skulle nog inte tycka det var superkul att bara få räkna 20m för varje gång jag sprang uppför en backe som jag vet är 30m. Så det är definitivt inte så svartvitt som du verkar tycka. Bägge varianterna har nog sina för- och nackdelar.

Dessutom har ju inte alla gps-klocka, och det behöver man inte om man inte behöver Strava.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-19, 22:45   #20823
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Nu har jag också kommit igång med joggandet. Sprang 11 km förra veckan. Siktar på 12 denna veckan osv... Kommer jag upp till 30 km i veckan innan vintern sätter stopp så är jag nöjd. Än så länge bara små små känningar i smalbenen. Springer bara med puls i display på klockan siktar på 140-150 bpm och lätta ben. Himla trevligt måste jag säga. Tidigare har jag ofta legat på 160-180 på mina pass.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Fan vad gött!!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 06:53   #20824
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är väl inte jättekrångligt att mäta upp hur många höjdmeter en viss backe har, om man har tänkt springa 20 gånger upp och ner i samma backe.

Vet man att backen har 40m stigning (vilket inte tar många minuter att se på kartan) så behöver man bara komma ihåg hur många gånger man sprungit uppför den sedan.

Det är ju bara sista repetitionen som blir fel, eftersom man inte vet exakt hur högt upp man kom. Kör man med Stravas data kan det bli 10-15m fel i en backe som har 30-40m stigning.

Jag skulle nog inte tycka det var superkul att bara få räkna 20m för varje gång jag sprang uppför en backe som jag vet är 30m. Så det är definitivt inte så svartvitt som du verkar tycka. Bägge varianterna har nog sina för- och nackdelar.

Dessutom har ju inte alla gps-klocka, och det behöver man inte om man inte behöver Strava.
Jag gissar att du inte har tänkt vara med så det blir ett icke-problem Jag orkar inte ta diskussionen en vända till

En km på strax under 3:30 verkar ungefär motsvara 20 min på femman så det tänker jag sikta på när jag tar mig an 1K-utmaningen! Jag har en kompis som springer halvmaran på 1:21 och som under ett pass maxade en km i lätt nedförsbacke och fick den kilometern till typ 2:57. Så allt under 3 min verkar vara monstruöst.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 07:06   #20825
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Stora löpartråden

Nu tycker jag att bananen och delta mats ögona bums hoppar upp på paragrafhästen och galopperar in i trädgårdsmöbels kettlebellpresstävlingstråd och dödförklarar den eftersom vissa kanske använder budgetvikter som är dåligt kalibrerade.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik

Senast redigerad av pepplez den 2019-06-20 klockan 07:08.
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 07:53   #20826
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Känns riktigt gott att komma in och liva upp tråden lite

Det går ju aldrig säkerställa att mätningen är korrekt och att inte någon fuskar när det inte går att filma. Men i en tävling utan pris och knappt prestige där man skall ha skoj och göra något utmanande så trodde inte jag att det skulle vara så petnoga. Tydligen hade jag väldigt fel.

Vilken koloit springer flest mil på en månad är det lättare att svälja eller är felmarginalen för stor där med?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:04   #20827
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Känns riktigt gott att komma in och liva upp tråden lite



Det går ju aldrig säkerställa att mätningen är korrekt och att inte någon fuskar när det inte går att filma. Men i en tävling utan pris och knappt prestige där man skall ha skoj och göra något utmanande så trodde inte jag att det skulle vara så petnoga. Tydligen hade jag väldigt fel.



Vilken koloit springer flest mil på en månad är det lättare att svälja eller är felmarginalen för stor där med?

Lätt att manipulera; klockan kommer ju inte känna av om du springer eller cyklar/åker bil i lagom tempo. Eller det skulle vara om man bara får använda klockor med steglängdsmätning och frekvens för att försvåra

En parantes här: det gick en tävling med pris över internet där man skulle springa en mara. De kollade ju filerna rätt noga, men en bekant mjukfuskade genom att starta uppe på stans slalombacke.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:36   #20828
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Nybörjarfråga om skor
Skulle vilja ha ett par dojor som jag bara använder på löpbandet 2 gånger i veckan. Känner att mina skateboardskor som jag använt hittills är för stabila (tunga).

Kan ni rekommendera en nybörjarsko som inte kostar mer än typ max 300kr?
Jag förstår att riktiga löpare behöver skor för flera tusen men om man likt mig snittar 2 pass á 1000 meter per vecka så känns det bara fånigt att köpa skor för ett profs.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:40   #20829
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Nybörjarfråga om skor
Skulle vilja ha ett par dojor som jag bara använder på löpbandet 2 gånger i veckan. Känner att mina skateboardskor som jag använt hittills är för stabila (tunga).

Kan ni rekommendera en nybörjarsko som inte kostar mer än typ max 300kr?
Jag förstår att riktiga löpare behöver skor för flera tusen men om man likt mig snittar 2 pass á 1000 meter per vecka så känns det bara fånigt att köpa skor för ett profs.
Tror aldrig jag ens sett ett par skor avsedda för löpning för under 500 kr. Du får nog börja leta efter rabattkuponger om du ska komma ner till 300.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:46   #20830
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Nybörjarfråga om skor
Skulle vilja ha ett par dojor som jag bara använder på löpbandet 2 gånger i veckan. Känner att mina skateboardskor som jag använt hittills är för stabila (tunga).

Kan ni rekommendera en nybörjarsko som inte kostar mer än typ max 300kr?
Jag förstår att riktiga löpare behöver skor för flera tusen men om man likt mig snittar 2 pass á 1000 meter per vecka så känns det bara fånigt att köpa skor för ett profs.
Har du joggat i skateboardskor?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:47   #20831
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag gissar att du inte har tänkt vara med så det blir ett icke-problem Jag orkar inte ta diskussionen en vända till

En km på strax under 3:30 verkar ungefär motsvara 20 min på femman så det tänker jag sikta på när jag tar mig an 1K-utmaningen! Jag har en kompis som springer halvmaran på 1:21 och som under ett pass maxade en km i lätt nedförsbacke och fick den kilometern till typ 2:57. Så allt under 3 min verkar vara monstruöst.
Nej då, banta ner dig till sådär 65kg så klarar du 3min lätt
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:48   #20832
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Har du joggat i skateboardskor?
Som den ungdomliga man jag är så äger jag bara skor som är anpassade för skateboarding/bmxåkning
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:55   #20833
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Tror aldrig jag ens sett ett par skor avsedda för löpning för under 500 kr. Du får nog börja leta efter rabattkuponger om du ska komma ner till 300.
Menar liksom att eftersom jag inte är ett profs så behöver skorna inte vara anpassade för löpning i ordets rätta betydelse.
Exempelvis så säljer Stadium en sko som heter Revolution M Track för 299kr som nu är på rea för 149kr
https://www.stadium.se/herr/herrskor...ht.khaki-green
Tror ni att dom duger för löpband?
Dom ser lite mer sportiga ut än mina skateboardskor
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 08:59   #20834
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Tror aldrig jag ens sett ett par skor avsedda för löpning för under 500 kr. Du får nog börja leta efter rabattkuponger om du ska komma ner till 300.
Crocs går på 286kr hos Outnorth. Skall tydligen vara grymma för asfaltslöpning.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 09:02   #20835
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Menar liksom att eftersom jag inte är ett profs så behöver skorna inte vara anpassade för löpning i ordets rätta betydelse.
Exempelvis så säljer Stadium en sko som heter Revolution M Track för 299kr som nu är på rea för 149kr
https://www.stadium.se/herr/herrskor...ht.khaki-green
Tror ni att dom duger för löpband?
Dom ser lite mer sportiga ut än mina skateboardskor
Duger säkert. Testa. Om de suger har du ett par schyssta vardagssneakers istället.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)