Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-15, 14:48   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Low bar knäböj vid korta ben?

Jag har lite oproportionerligt korta ben, eller lång överkropp beroende på hur man ser det.

Jag har alltid kört high bar men nu slog det mig, skulle jag inte tjäna på att lägga den lowbar? Det är nämligen alltid en fällade rygg som sänker mig när jag laddar på vikter. Sällan eller aldrig som det är benen som ger sig först.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 16:37   #2
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Jo, det kändes mycket bra!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 17:35   #3
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Om du skjuter bak röven och gör en good morning på vägen upp är det ofta ett tecken på svaga quadriceps, inte rygg. Men absolut, korta lårben är fördelaktigt för böj, oavsett high- eller low bar
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 07:28   #4
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Om du skjuter bak röven och gör en good morning på vägen upp är det ofta ett tecken på svaga quadriceps, inte rygg.
Kan ha en enklare förklaring med att man inte skjutit ut knäna tillräckligt i första halvan av nedgången.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 08:34   #5
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Om du skjuter bak röven och gör en good morning på vägen upp är det ofta ett tecken på svaga quadriceps, inte rygg. Men absolut, korta lårben är fördelaktigt för böj, oavsett high- eller low bar
Det känns också som att lowbar skulle kännas "bättre" eller lättare än highbar om man har svaga quads för man använder väl mer baksida vid lowbar?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 10:04   #6
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Om du skjuter bak röven och gör en good morning på vägen upp är det ofta ett tecken på svaga quadriceps, inte rygg. Men absolut, korta lårben är fördelaktigt för böj, oavsett high- eller low bar
Detta gör jag. Alltså skjuter bak röven och good morningar mig upp.

Jag är osäker på om det är svaga quads för i benpress kan jag trycka rätt rejält och på ett annat sätt, där känner jag att det är benen som inte orkar mer, medans ofta i knäböj på tungt så är det nedre rygg som inte fixar det, och jag kan ändå dra en del i mark så tycker inte en svag rygg borde vara problemet.

Har tyvärr inte enbart korta lårben utan även lite korta underben

Jag är 179 cm lång och min flickväns höftben sitter på samma ställe som mina trots att hon enbart är 171 cm. Hennes knän är någon cm högre upp än mina också. Nu har hon visserligen kanske några cm längre ben än normalt men ändå, jag har korta ben.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 19:57   #7
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Sent svar från min sida, men såg det först nu

Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Kan ha en enklare förklaring med att man inte skjutit ut knäna tillräckligt i första halvan av nedgången.
Inte säker på om jag förstår dig korrekt, men om jag gör det förstår jag inte hur det skulle påverka att man skjuter bak knäna och upp med höften i början av den koncentriska fasen

Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Det känns också som att lowbar skulle kännas "bättre" eller lättare än highbar om man har svaga quads för man använder väl mer baksida vid lowbar?
Precis, mer höftextension i lowbar och därför större aktivering i primärt skinkorna (men torde även vara större aktivering i hamstrings eftersom de förkortas lite mindre i knäleden när den får en mindre flexion)

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Detta gör jag. Alltså skjuter bak röven och good morningar mig upp.

Jag är osäker på om det är svaga quads för i benpress kan jag trycka rätt rejält och på ett annat sätt, där känner jag att det är benen som inte orkar mer, medans ofta i knäböj på tungt så är det nedre rygg som inte fixar det, och jag kan ändå dra en del i mark så tycker inte en svag rygg borde vara problemet.

Har tyvärr inte enbart korta lårben utan även lite korta underben

Jag är 179 cm lång och min flickväns höftben sitter på samma ställe som mina trots att hon enbart är 171 cm. Hennes knän är någon cm högre upp än mina också. Nu har hon visserligen kanske några cm längre ben än normalt men ändå, jag har korta ben.
I benpress sitter du ju ganska fast, så då kan du ju inte göra rörelsen mer höftsträckar-dominant som i knäböj, såvida du inte ändrar fotplaceringen på plattan
Vad som avgör hur mycket belastning det blir på quadriceps är hur lång hävarmen är (i detta fall hur långt fram knäna går, ju längre fram desto tyngre) samt hur mycket du böjer knäna (duh).
När du början den koncentriska fasen börjar med att skjuta upp höften är det på grund av att knäna gått bakåt. Vad händer då? Jo, knäna är inte lika långt fram (kortare hävarm) och knäna har förmodligen blivit liite rakare. Mindre belastning för quadriceps att hantera på två sätt. Samtidigt har röven fått en bra dos extra jobb
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)