Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-16, 08:16   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Att inte äta på hela dagen skyddar mot cancer, övervikt, diabetes, inflammation mm

Citat:
Murine studies showed that disruption of circadian clock rhythmicity could lead to cancer and metabolic syndrome. Time-restricted feeding can reset the disrupted clock rhythm, protect against cancer and metabolic syndrome. Based on these observations, we hypothesized that intermittent fasting for several consecutive days without calorie restriction in humans would induce an anticarcinogenic proteome and the key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism. Fourteen healthy subjects fasted from dawn to sunset for over 14 h daily. Fasting duration was 30 consecutive days. Serum samples were collected before fasting, at the end of 4th week during 30-day intermittent fasting, and one week after 30-day intermittent fasting. An untargeted serum proteomic profiling was performed using ultra high-performance liquid chromatography/tandem mass spectrometry. Our results showed that 30-day intermittent fasting was associated with an anticancer serum proteomic signature, upregulated key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism, circadian clock, DNA repair, cytoskeleton remodeling, immune system, and cognitive function, and resulted in a serum proteome protective against cancer, metabolic syndrome, inflammation, Alzheimer's disease, and several neuropsychiatric disorders. These findings suggest that fasting from dawn to sunset for 30 consecutive days can be preventive and adjunct therapy in cancer, metabolic syndrome, and several cognitive and neuropsychiatric diseases.

SIGNIFICANCE: The clinical implications of our study are profound. Our results showed that intermittent fasting from dawn to sunset for over 14 h daily for 30 consecutive days was associated with an anticancer serum proteomic signature and upregulated key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism, insulin signaling, circadian clock, DNA repair, cytoskeleton remodeling, immune system, and cognitive function, and resulted in a serum proteome protective against cancer, obesity, diabetes, metabolic syndrome, inflammation, Alzheimer's disease, and several neuropsychiatric disorders. Importantly, these findings occurred in the absence of any calorie restriction and significant weight loss. These findings suggest that intermittent fasting from dawn to sunset can be a preventive and adjunct therapy in cancer, metabolic syndrome and Alzheimer's disease and several neuropsychiatric diseases.
J Proteomics. 2020 Jan 9:103645. Intermittent fasting from dawn to sunset for 30 consecutive days is associated with anticancer proteomic signature and upregulates key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism, circadian clock, DNA repair, cytoskeleton remodeling, immune system and cognitive function in healthy subjects.

https://www.sciencedirect.com/scienc...74391920300130
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 08:42   #2
Pherall
Registered User
 
Pheralls avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 73
Lite märkligt val av fastefönster kan jag tycka.

Senast redigerad av Pherall den 2020-01-16 klockan 08:50.
Pherall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 08:50   #3
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Så vad bestod måltiderna av?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 08:57   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vad de ville. De instruerades uttryckligen att fortsätta äta som vanliga kost, bara på andra tider. Ingen kalorirestriktion heller.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 10:08   #5
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
För cirka... 5 år sedan? Körde jag IF i något år. Både på kaloribalans och även på underskott. Oftast fastade jag fram till kl 18:00 på kvällen och åt i ca 4h. Det funkade utmärkt och jag utvecklades lika bra på gym osv. Enklare att deffa. Sparar tid under dagen då man lägger mindre tid på att förbereda måltider och all overhead runt att fixa / äta ofta.
Mådde även bra under den tiden och nu efteråt känner jag att jag om något har högre metabolism än innan. Myter om att allt man äter sent på kvällen / innan läggdags bara lagras in som fett eller markant bidrar till en negativ fett/muskelfördelning på kroppen ignorerar jag bara nu när jag ser sådana påståenden. Jag hade inga problem att nå 6% BF genom att äta hela dagens intag direkt innan läggdags.

Kul att se at IF även har dessa andra positiva fördelar på hälsan. Jag vill minnas at Martin Berkhan nämnde lite sådant, när jag läste på om IF innan jag hoppade på det.

Anledningar nu som bidrar till att jag inte längre kör IF är att jag helt enkelt nu har så hög förbränning att jag måste börja trycka i mig saker direkt på dagen för att klara uppfylla mina 4000 kcal. Samt att jag börjat träna på morgonen, och att det finns vissa fördelar med att tajma in en större del av sitt intag av speciellt kolhydrater efter hård träning.

Hade jag haft en mer inaktiv livsstil, samt tränat på kvällen, hade jag definitivt fortfarande kört IF.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 10:09   #6
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Pherall Visa inlägg
Lite märkligt val av fastefönster kan jag tycka.
Ramadan...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 11:41   #7
mij82
raggarballe
 
mij82s avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 300
Om jag tolkar rätt så bör det funka att gå upp 5.30 äta nåt innan 06.00 för att sen fasta fram till 20.00 och då återigen äta?
__________________
rabiat extremfeminist
mij82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 11:58   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
De åt vid soluppgång och solnedgång.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 12:13   #9
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Lite segt att bo i till exempel Kiruna då.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 12:13   #10
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Spännande! Tycker IF fungerar otroligt effektivt för en som sällan har aptit på morgonen för mer än kaffe. Blir aldrig att man går omkring och är hungrig under en deff då man kan äta från 12-13 till 20-21 på kvällen
__________________
The only way is up
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 12:20   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Aristocrat Visa inlägg
Spännande! Tycker IF fungerar otroligt effektivt för en som sällan har aptit på morgonen för mer än kaffe. Blir aldrig att man går omkring och är hungrig under en deff då man kan äta från 12-13 till 20-21 på kvällen
Det där är dock något helt annat än i den här studien.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 12:21   #12
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där är dock något helt annat än i den här studien.
Oj, missade tidsintervallen
Fortfarande intressant studiedock!
__________________
The only way is up
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 13:19   #13
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Synd att studien inte gjordes med ett intervall som är mer likt de vanliga upplägg som de flesta IF-are kör på. Vilket brukar vara att fasta hela morgonen och dagen, för att sedan bryta fastan på kvällen. Detta gör det mycket lättare att få en mycket längre fasteperiod då man sover under stor del av den.

EDIT: såklart är de stora massor religiösa ramadan fastare en större mängd, menar främst då oss som "kör IF" av andra anledningar

Som extremast körde jag 22h fasta och 2 timmar av mycket ätande, rätt så sent på kvällen

Senast redigerad av Lawliet den 2020-01-16 klockan 13:24.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 13:35   #14
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Lawliet Visa inlägg
Synd att studien inte gjordes med ett intervall som är mer likt de vanliga upplägg som de flesta IF-are kör på. Vilket brukar vara att fasta hela morgonen och dagen, för att sedan bryta fastan på kvällen. Detta gör det mycket lättare att få en mycket längre fasteperiod då man sover under stor del av den.
Sover man inte lika stor del av fasteperioden oavsett om man börjar eller avslutar den med att sova? Rent intuitivt så borde man bli hungrigare ju längre det är sedan man sist åt, och då borde det vara skönare att sova bort den jobbigaste, avslutande, delen. Bara teoretiserar .. i praktiken kanske rätt många har naturligt nedsatt aptit på morgonen, och desto mer cravings på kvällen. När jag själv har gått på kaloriunderskott så kör jag alltid endast en protein-shake på morgonen och spar kalorier till senare på dagen. Undviker dock alltid att äta sent på kvällen.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 15:51   #15
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Sover man inte lika stor del av fasteperioden oavsett om man börjar eller avslutar den med att sova? Rent intuitivt så borde man bli hungrigare ju längre det är sedan man sist åt, och då borde det vara skönare att sova bort den jobbigaste, avslutande, delen. Bara teoretiserar .. i praktiken kanske rätt många har naturligt nedsatt aptit på morgonen, och desto mer cravings på kvällen. När jag själv har gått på kaloriunderskott så kör jag alltid endast en protein-shake på morgonen och spar kalorier till senare på dagen. Undviker dock alltid att äta sent på kvällen.
När man väl kommit in i det, och lärt sig att skilja på "hunger" som bara är tom mage, och riktig energibrist så är det inga problem. Jag brukar vara som mest produktiv och alert under en dag som jag fastar helt, för att sedan bli väldigt seg och sömnig när jag äter på kvällen (passar bra innan läggdags). Detta gäller även om jag skulle äta ett maffigt mål till frukost eller lunch, det sänker min energi drastiskt efteråt. Om jag skulle försöka nån slags form av IF som är att äta det mesta direkt när dagen börjar, skulle jag inte orka göra mycket efter det.

Så personligen väljer jag att fasta fram tills kvällen, och det verkar även vara det vanligaste upplägget.

EDIT:
Och för att tillägga, så skulle ett upplägg då du äter en tidig frukost innan soluppgång, för att sedan fasta, och sedan äta på kvällen, lägga din sömnperiod i ätfönstret och inte fastan. Ovan jämför jag endast upplägg då sömnen fortfarande befinner sig i faste-perioden, men antingen först eller sist.

Senast redigerad av Lawliet den 2020-01-16 klockan 15:58.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)