Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Ska skolan lära små barn att äta mindre kött?
Ja 36 35.29%
Nej 58 56.86%
Bryr mig inte 8 7.84%
Antal röster: 102. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-22, 20:23   #271
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Rött kött är inte bra för tjejers hälsa dock, så selektiv läran är väl bra. Be dem äta ägg/fisk/fågel istället.
Det är väl snarare så att vuxna män och kvinnor efter klimaktieriet bör dra ned på intaget av rött kött medan fertila kvinnor och pojkar i puberteten bör öka på det. Järnbehovet är stort under graviditet och amning. Pojkar i puberteten har också högt järnbehov.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 20:42   #272
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Utgår från Kleinnormen
Finns väl ingen anledning att äta 500 gram kött om dagen. Får man i sig en liter fullfet mjölk, 200 gram strömming, 200 gram fläsk, ett ägg, samt lite potatis, lök, morötter, och kornmjölsgröt så är man uppe i 2000kcal vilket är allt en vanlig vuxen behöver. Så får man väl lyxa till med större mängder kött när man haft jaktlycka eller slaktat.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 21:10   #273
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Någon som lyssnat på "matens pris" i p1? De har en del att säga om brasiliansk soja vilket svenska nötdjur äter mycket av. Besprutas med paraquat Som förbjöds i EU på sjuttiotalet. Nervgift.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 22:25   #274
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Bra tajming på den här tråden av grub

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240163
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 23:15   #275
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Bra tajming på den här tråden av grub

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240163
OM det finns ett samband så misstänker jag att det har att göra med tillagningsmetoden. Det bildas en massa gifter när man steker/grillar kött. Jag har själv testat att börja göra kålgrytor med köttet helt utan stekning. Köttet blir ångkokt. Mycket gott. Går ju att äta rått också om man känner för det.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 07:08   #276
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Vad jag minns fick vi bra information på hemkunskapen under 1980-talet att inte bränna något livsmedel i ugnen eller stekpannan.

Frågan är däremot intressant. Finns områden på jorden där ved har varit en bristvara och man lokalt utvecklat recept och maträtter som minskas behovet av ved. Sojabönor, Tempe, är ett bra exempel. Fermentera bönorna så krävs kortare tillagningstid och mindre ved.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 08:44   #277
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
OM det finns ett samband så misstänker jag att det har att göra med tillagningsmetoden. Det bildas en massa gifter när man steker/grillar kött. Jag har själv testat att börja göra kålgrytor med köttet helt utan stekning. Köttet blir ångkokt. Mycket gott. Går ju att äta rått också om man känner för det.
Prova att ring studieförfattarna. De kanske gör ett PS för dina misstankar.

Sorry för den hånfulla tonen. Det låter bara så långsökt. I tillägg så steks och grillas grönsaker också.

Senast redigerad av d1anny2 den 2020-02-23 klockan 08:52.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 09:08   #278
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
RIP om man dör 2 år i förtid men har varit mer hälsosam och aktiv under tiden man levde. Veganer är ungefär som zombies hela livet. Insjunket ansikte och hasar runt med död blick och sänkt kognitiv förmåga. Köttätare har däremot lyster i hyn, tindrande ögon och rosiga kinder. Köttätare är starka, vitala och virila. Jag dör hellre som en hälsosam köttätare än 2 år senare som zombievegan.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 09:30   #279
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
RIP om man dör 2 år i förtid men har varit mer hälsosam och aktiv under tiden man levde. Veganer är ungefär som zombies hela livet. Insjunket ansikte och hasar runt med död blick och sänkt kognitiv förmåga. Köttätare har däremot lyster i hyn, tindrande ögon och rosiga kinder. Köttätare är starka, vitala och virila. Jag dör hellre som en hälsosam köttätare än 2 år senare som zombievegan.
Du förväxlar veganer med åsiktsstarka män i blandad ålder som spenderar för mycket tid framför datorn.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 11:11   #280
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Prova att ring studieförfattarna. De kanske gör ett PS för dina misstankar.

Sorry för den hånfulla tonen. Det låter bara så långsökt. I tillägg så steks och grillas grönsaker också.
Det är inte långsökt. Det är väl etablerat i den vetenskapliga litteraturen att mutagena ämnen bildas när peptider som kreatin hettas upp och ju högre temperatur desto mer mutagena ämnen (kreatin -> kreatinin -> mutagena substanser). Dessutom förefaller det vara så att i kombination med fettsyror såsom som linolsyra och oljesyra så förvärras resultaten.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 12:20   #281
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Men snälla. Ta och andas och slappna av. Gillar ni att äta kött så gör det. Var inte så hysterisk med att få andra att tvunget göra det. Verkar som om skolan har mer avslappnad inställning än vissa köttätare här.

Jo, jag äter själv gladeligen kött.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 12:32   #282
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Du förväxlar veganer med åsiktsstarka män i blandad ålder som spenderar för mycket tid framför datorn.
+1

Max 500 gram i veckan är väl rekommenderat av Livsmedelsverket, på senaste forskning om vad som anses hälsosamt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 13:14   #283
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Men snälla. Ta och andas och slappna av. Gillar ni att äta kött så gör det. Var inte så hysterisk med att få andra att tvunget göra det. Verkar som om skolan har mer avslappnad inställning än vissa köttätare här.

Jo, jag äter själv gladeligen kött.
Var det inte du som bestämde att om man gillade smaken av sött var man inte en riktig man? Låter ganska hysteriskt enligt mig.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 13:39   #284
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Vad är felet med en miljövänlig meny i skolor? Så länge det är duktiga nutritionister som ser till att det är näringsrik mat. Och jag antar att de som är ansvariga för kost vet vad de sysslar med, annars bör dem ju sparkas.

Kleins dogmatiska och ignoranta utbrott med larviga youtubeklipp, ”lästips” som han troligtvis inte läst själv och pseudovetenskapligt nonsens är nog en större fara för hans barn än bönor och soja i skolmatsalen.

En enkel sak för att skona klimatet är att ta bort allt rött kött från skolmenyn. Det är ändå inte mer näringsrikt än fisk och fågel.

Senast redigerad av xan den 2020-02-23 klockan 13:41.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 13:45   #285
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vad är felet med en miljövänlig meny i skolor? Så länge det är duktiga nutritionister som ser till att det är näringsrik mat. Och jag antar att de som är ansvariga för kost vet vad de sysslar med, annars bör dem ju sparkas.

Kleins dogmatiska och ignoranta utbrott med larviga youtubeklipp, ”lästips” som han troligtvis inte läst själv och pseudovetenskapligt nonsens är nog en större fara för hans barn än bönor och soja i skolmatsalen.

En enkel sak för att skona klimatet är att ta bort allt rött kött från skolmenyn. Det är ändå inte mer näringsrikt än fisk och fågel.
Det är inte det som tråden handlar om. Den handlar 7-åriga barn i lågstadiet som instrueras att äta mindre kött för att annars går jorden under. Helt annan sak än om de helt enkelt blev serverade grönsaksbiffar.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)