Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-23, 00:00   #16
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Så det verkade vara toxiskt för tarmfloran? Hur pass pålitlig är den studien? Inget som nämns inom de större forumen vad jag sett?
Bara för att man inte vet om det är farligt eller inte nu så behöver det ju inte betyda att det är helt ofarligt.

Ansågs ju vara ganska okej att röka när det var nytt för att man inte visste bättre.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 07:34   #17
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Bara för att man inte vet om det är farligt eller inte nu så behöver det ju inte betyda att det är helt ofarligt.

Ansågs ju vara ganska okej att röka när det var nytt för att man inte visste bättre.
Det där tröttsamma argumentet.... Vad ska det påverka med aspartam? Det finns massa studier på både hälsomarkörer och vikt. Om det nu är toxiskt för tarmfloran, vad gör det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 08:46   #18
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det där tröttsamma argumentet.... Vad ska det påverka med aspartam? Det finns massa studier på både hälsomarkörer och vikt. Om det nu är toxiskt för tarmfloran, vad gör det?
Hej!
Tarmfloran är kopplad till många sjukdomstillstånd https://en.wikipedia.org/wiki/Human_...ole_in_disease

Kanske till och med att den gör oss tjock! (OBS jag är inte tjock! haha.)
Citat:
There is also evidence that microbiota influence eating behaviours based on the preferences of the microbiota, which can lead to the host consuming more food eventually resulting in obesity. It has generally been observed that with higher gut microbiome diversity, the microbiota will spend energy and resources on competing with other microbiota and less on manipulating the host. The opposite is seen with lower gut microbiome diversity, and these microbiotas may work together to create host food cravings.[39]
Plasttiger
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 09:16   #19
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det där tröttsamma argumentet.... Vad ska det påverka med aspartam? Det finns massa studier på både hälsomarkörer och vikt. Om det nu är toxiskt för tarmfloran, vad gör det?
Tänk efter alla andra saker som vi har trott stenhårt på genom åren här inne som sen senare visat sig vara helt fel men som då var rätt.

Jag menade inte just tarmflora specifikt, kan ju vara andra saker som på lång sikt visar sig.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 09:56   #20
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Så det verkade vara toxiskt för tarmfloran? Hur pass pålitlig är den studien? Inget som nämns inom de större forumen vad jag sett?
Det enda forumet du behöver är Kolozzeum!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237799
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236784
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 13:00   #21
Broutrost
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Nu ska man ju inte dra i för stora växlar av studier på tarmfloran än.... Det är alldeles för luddigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det är för att allt påverkar tarmfloran. Men ingen vet effekten av att det påverkar tarmfloran. Ingen vet vad för livsmedel som ger liknande effekter och vad det faktiskt innebär. Men hey, det är inne nu.
Ja, du har helt rätt. Man kan inte dra starka slutsatser från en enskild in vitro studie. Tarmfloran är oerhört komplex, och i nuläget vet vi väldigt lite om den.

Tecken på att det möjligtvis kan vara negativt är tillräckligt för att motivera mig till att lägga om min kost, då det är en liten kostnad för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Så det verkade vara toxiskt för tarmfloran? Hur pass pålitlig är den studien? Inget som nämns inom de större forumen vad jag sett?
Finns lite intressanta diskussioner här (Får man länka till andra forum?)
Broutrost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 13:03   #22
Broutrost
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Hej!
Tarmfloran är kopplad till många sjukdomstillstånd https://en.wikipedia.org/wiki/Human_...ole_in_disease

Kanske till och med att den gör oss tjock! (OBS jag är inte tjock! haha.)


Plasttiger
Jag finner denna studie intressant.

Dissecting the role of the gut microbiota and diet on visceral fat mass accumulation
Citat:
Both gut microbiota and diet have been shown to impact visceral fat mass (VFM), a major risk factor for cardiometabolic disease, but their relative contribution has not been well characterised. We aimed to estimate and separate the effect of gut microbiota composition from that of nutrient intake on VFM in 1760 older female twins. Through pairwise association analyses, we identified 93 operational taxonomic units (OTUs) and 10 nutrients independently linked to VFM (FDR < 5%). Conditional analyses revealed that the majority (87%) of the 93 VFM-associated OTUs remained significantly associated with VFM irrespective of nutrient intake correction. In contrast, we observed that the effect of fibre, magnesium, biotin and vitamin E on VFM was partially mediated by OTUs. Moreover, we estimated that OTUs were more accurate predictors of VFM than nutrients and accounted for a larger percentage of its variance. Our results suggest that while the role of certain nutrients on VFM appears to depend on gut microbiota composition, specific gut microbes may affect host adiposity regardless of dietary intake. The findings imply that the gut microbiota may have a greater contribution towards shaping host VFM than diet alone. Thus, microbial-based therapy should be prioritised for VFM reduction in overweight and obese subjects.
Broutrost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 13:22   #23
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Runt 40 g vassle, lite Hermesetas lättströ i gröten och kaffet samt fun light till kvargen, vissa dagar blir det även runt 1-½ liter Pepsi Max eller Fanta zero rasperry.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 14:09   #24
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Hur skall man tolka att det är "toxiskt för tarmfloran" då?

Grub t ex själv, Dricker ju pepsi max varje dag har jag för mig?

Aspartam är garanterat att vara säkert i princip, Då det är ett av de mest forskande ämnena brukar man ju höra ibland med? Forskats otroligt mycket på det som jag förstått, Och allting med positiva besked(ofarligt för oss människor)
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 14:14   #25
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Hur skall man tolka att det är "toxiskt för tarmfloran" då?

Grub t ex själv, Dricker ju pepsi max varje dag har jag för mig?

Aspartam är garanterat att vara säkert i princip, Då det är ett av de mest forskande ämnena brukar man ju höra ibland med? Forskats otroligt mycket på det som jag förstått, Och allting med positiva besked(ofarligt för oss människor)
Personligen äter jag hellre sötningsmedel än socker.
Men visst, man behöver ju inte överdriva intaget av sötningsmedel. Helst riktig, tillagad föda framför halvfabrikat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 14:17   #26
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Försöker undvika sötningsmedel. Har inga belägg för det mer än maginstinkt.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 17:35   #27
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Alldeles för mycket.

Proteinpulver, suketter i teet, lättströ/canderel/erytritol till bl.a. gröt.

Dricker varken lightläsk eller funlight och tur är väl det, hade blivit ytterligare en grej att addera på listan...
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 18:05   #28
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Hur skall man tolka att det är "toxiskt för tarmfloran" då?

Grub t ex själv, Dricker ju pepsi max varje dag har jag för mig?
Bara för att jag kanske gjorde något under en begränsad tid för 15 år sedan betyder det inte att jag gör det idag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 18:51   #29
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Ligger ganska nära 0 på sötningsmedel. Naturellt vassleprotein och som törstsläckare blir det vatten. Kanske blir 1 liter aspartamsötad läsk per år.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 19:48   #30
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Hur skall man tolka att det är "toxiskt för tarmfloran" då?

Grub t ex själv, Dricker ju pepsi max varje dag har jag för mig?

Aspartam är garanterat att vara säkert i princip, Då det är ett av de mest forskande ämnena brukar man ju höra ibland med? Forskats otroligt mycket på det som jag förstått, Och allting med positiva besked(ofarligt för oss människor)
Det finns en anledning till varför han sällan svarar på vad just han gör, och det är väl för att inte folk som du ska kunna säga flera år efteråt "Men han gör ju det"

Gå tillbaka 10 år och skumma igenom trådar här på forumet som handlar om hur mycket protein man bör äta, hur mycket man kan ta upp per måltid, vad man ska köra för träningsfrekvens och du kommer bli blåst av stolen hur mycket konstiga saker som har sagts som idag är totalt annorlunda.

Livsmedelsverket ändrar ju saker hela tiden, alldeles nyligen om koffein för gravida: https://www.livsmedelsverket.se/matv...rad-om-koffein

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-02-23 klockan 19:50.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)