Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-06, 13:16   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Fastande träning

Citat:
Fasting is defined as the abstinence from consuming food and/or beverages for different periods of time. Both traditional and modern healthcare systems recommend fasting as a therapeutic intervention for the management of several chronic, non-infectious diseases. Exercising during a fasting state increases lipolysis in adipose tissue while also stimulating peripheral fat oxidation, resulting in increased fat utilization and weight loss. A key focus of this review is to assess whether endurance training performed while fasting induces specific training adaptations, where increased fat oxidation improves long-term endurance levels. Fasting decreases body weight, lean body and fat content in both trained and untrained individuals. Several studies indicate a broader impact of fasting on metabolism, with effects on protein and glucose metabolism in sedentary and untrained subjects. However, there are conflicting data regarding the effects of fasting on glucose metabolism in highly trained athletes. The effects of fasting on physical performance indicators also remain unclear, with some reporting a decreased performance, while others found no significant effects. Differences in experimental design, severity of calorie restriction, duration, and participant characteristics could, at least in part, explain such discordant findings. Our review of the literature suggests that there is little evidence to support the notion of endurance training and fasting-mediated increases in fat oxidation, and we recommend that endurance athletes should avoid high intensity training while fasting.
Open Access J Sports Med. 2020 Jan 21;11:1-28. Exercise Training and Fasting: Current Insights.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 13:27   #2
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Hur är det gällande styrketräning?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 13:30   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Hur är det gällande styrketräning?
https://www.styrkelabbet.se/traning-...ch-prestation/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 13:44   #4
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Kul att den här dök upp 30 min efter att jag var klar med ett sällsynt fastande löppass där jag sprang och var lite smånöjd över att jag lärde kroppen att ta energi från fettreserverna
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-06, 16:32   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag antar att någon som jag som trycker i sig typ 2500-3000 kcal i en måltid på kvällen och sedan tränar på morgonen utan något ytterligare intag inte på långa vägar är i något fastande tillstånd på morgonen?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 22:43   #6
Jompi
Registered User
 
Jompis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Boden
Inlägg: 3 040
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag antar att någon som jag som trycker i sig typ 2500-3000 kcal i en måltid på kvällen och sedan tränar på morgonen utan något ytterligare intag inte på långa vägar är i något fastande tillstånd på morgonen?
Jo du har ju faktiskt fastat 8-9 timmar men jag antar att din fråga är om inte kroppen är rätt kolhydratsladdad ändå? Där är svaret ja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Som en vis man sa: "90:s teenagebunkers they come and they go but the madderfakkin faithful barbell always stay in the rack"
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 19:19   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Jompi Visa inlägg
Jo du har ju faktiskt fastat 8-9 timmar men jag antar att din fråga är om inte kroppen är rätt kolhydratsladdad ändå? Där är svaret ja.
Nja va. Om du tycker i dig i en pizza kl 20:00 så har du ju inte fastat en kvart kl 20:15. Kroppen är ju proppfull med mat fortfarande.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 19:55   #8
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Jompi Visa inlägg
Jo du har ju faktiskt fastat 8-9 timmar men jag antar att din fråga är om inte kroppen är rätt kolhydratsladdad ändå? Där är svaret ja.
Då definierar du att fastandet börjar när man precis avslutat tuggandet av sin måltid även om magsäcken är propfylld med mat och kroppen håller på att absorbera näringen? Nu vet jag inte hur tillförlitlig wikipedia är, men "For example, a person is assumed to be fasting once 8–12 hours have elapsed since the last meal. Metabolic changes of the fasting state begin after absorption of a meal (typically 3–5 hours after eating). ". Antar att detta syftar på en normalstor måltid också och inte en megamåltid, men då jag inte har koll på läget så frågar jag i alla fall.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)