Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-02-08, 21:33   #151
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2014-02-08 - Bröst, Axlar & Triceps

Bänkpress
Uppvärmning...
4x12

Militärpress
Uppvärmning...
4x12

Smalbänk
4x12

Kommentar
...har inte uppdaterat så mycket här men tänkte att jag skulle komma igång med den igen. Det är kul att läsa i efterhand.

Idag var det först hockeyträning och sedan in under stången med vikter. Inte helt opti. att styrketräna direkt men det kändes ok ändå.

Efter träningen lastade jag in mat i magen för att sedan dra iväg till skidbacken och 2h träning.

Nu efter 1h bad i supervarmt vatten så gäller det att dricka mycket. Ligger just nu på ca 2,5l och behöver nog lite till.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 08:39   #152
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2014-09-23 - Pass B (Böj-Militärpress-mark)

Jag har fusktränat annat utan att regga passen här.

Under sommaren har jag lärt mig att springa barfota (läste boken Born to run). Kanske kan tyckas konstigt/annorlunda men det är faktiskt riktigt skönt. Jag har länge varit emot fivefingers-skor (vet inte riktigt varför) men har nu köpt ett par egna som jag kommer att använda när mörkret faller in. När det är ljust ute går det bra att springa helt barfota, då kan man akta sig för de största stenarna (och annat vasst) men när det blir mörkare är det svårare och då hjälper sulan, utan att ta bort barfotakänslan. Testa ska ni får se MEN gör det försiktigt i början. Max 5 minuterspass var annan dag i en vecka, sedan kan man successivt öka tiden till 10 min, 15 min…osv. (jag gjorde det stora misstaget att springa 1.5 mil på fösta passet, gissa om fötterna sa ifrån dagen/veckan/månaden efter. )

Nåväl, äntligen dags för styrketräning och äta upp sig. Jag har tappat ner till ca. 80 kg nu och vill ta mig upp med ett lugnt tempo.

Jag kör på med styrka mån-ons-fre så länge jag känner att det fungerar bra. Kommer nog att lägga in lite löpning fortfarande då det är fint väder.

Böj
3x10x40

Militärpress
3x10x25

Marklyft
3x10x50

Kommentar
Väldigt lätt pass och nu gäller det att inte börja för hårt så man går in i väggen. Det är lätt att tro att man är där man slutade. Kommer att köra så här i 4 veckor.

Efter det funderar jag på att bli medlem i en närliggande atletklubb där jag kan träna på morgonen innan jobbet. Problemet är dock att jag inte känner någon där och för att kunna bli medlem ska man bli rekommenderad.

Skönt att komma igång igen.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 08:58   #153
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Musik...

Slänger in en bra låt. Skivan släpptes i början av sept.
De är grymma live.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 13:34   #154
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310

Vad surt det är att bli sjuk precis när man väl har satt igång styrketräningen igen.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 09:41   #155
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2015-11-09 - kb - mp - ml

Uppdaterar inte här så ofta ser jag.. Ska bättra mig.

KnäBöj
4x12

MillitärPress
4x12

MarkLyft
2x10

Kommentar
Kör ganska lätta vikter just nu då jag har gjort illa mig i skuldran/axeln på höger sida. Det ilar lixom i axeln och jag funderar på om det kan vara kuffen som säger ifrån.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 09:44   #156
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2015-11-11 kb-bp-sr

KnäBöj
4x12

BänkPress
4x12

StångRodd
4x12

Kommentar
Känns något bättre o axeln men framför allt så har spänningarna i ryggen minskat. Kan vara en kota som släppte igår när jag lekte kiropraktor på mig själv.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 09:52   #157
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2015-11-13 Pass A

KnäBöj
4x12

MillitärPress
4x12

MarkLyft
2x10

Kommentar
Testade utan skor idag. Kändes konstigt men ändå inte helt fel.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2015-11-17 klockan 09:56.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 09:56   #158
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2015-11-16 Pass B

KnäBöj
4x12

BänkPress
4x12

StångRodd
4x12

Kommentar
Känns bättre i axeln nu men det ilar lite fortfarande. Jag har ökat vikten något men kör fortfarande lätt med många reps. Jag vill ju hålla igång men samtidigt lite rehab, typ.

Ska nog besöka en naprapat snart om det här inte går över.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-18, 12:25   #159
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
KnäBöj
4x10x50

MillitärPress
4x12x20

MarkLyft
2x10x60

Kommentar
Känns fortfarande lite i axeln så det är lugnt nu ett tag framöver.

Jag har stång och ställning hemma så basövningarna går att köra men det är inte optimalt att stå i källaren och skrika. Det har fungerat nu ett tag men jag saknar spegel så jag kan se att jag gör rätt.

Idag var jag på gymmet. Kom lite sent så jag missade ”råttorna” men såg några andra intressanta figurer. Framförallt två som var där. Den ena ”erfarna” skulle visa den andre hur man kör en-arms-rodd med hantel. Hon hade på tok för tungt (kanske för att impa på polaren) så hon kunde inte ens böja armen i lyftet. Det blev som någon sorts drag-med-skuldran/axeln-övning. Intressant det där med att man ska lära polaren att lyfta så tungt som möjligt isf rätt.

Nåja, jag körde på som vanligt. Eftersom jag var aningens sen så blev det inget skitsnack med brottaren idag. Jag gick in i min lilla bubbla och märkte knappt att det var tajts på gymmet. Annars blir det lätt fel fokus. Jag menar, två brudar som svankar 3m ifrån med rövarna mot dig, drar i hanteln och stönar… va fn.. inte undra på att det händer olyckor.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-23, 16:42   #160
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2015-11-20 Pass B

KnäBöj
4x12x50

BänkPress
4x12x40

StångRodd
4x12x45

Kommentar
Kommer igång bra och kör vidare med lätta vikter. Högersidan börjar kännas bättre men jag tar det fortsatt lugnt några veckor framåt. Kollar in teknikvideos med Mark Rippetoe. Han är grym.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 15:43   #161
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2015-11-23 Pass A

KnäBöj
4x12x50

MillitärPress
4x15x20

MarkLyft
2x15x60

Kommentar
Dags för mer vikt på stången snart. Det börjar bli för lätt, speciellt i marken. Jag kör alltid väldigt strikt och aldrig till falilure men med tanke på axeln så tar jag det försiktigt. Jag har tänkt att ligga mellan 12-15 reps ett tag till. Det ska fortfarande var ganska lätt eftersom jag inte är helt återställd än.

Har inte köpt några riktiga böjarskor än men de jag använder har fast/hård sula. Tidigare så använde jag ett par lite mjukare sulor åh, jäklar vilken skillnad det är. Nu har jag kontakt med marken och vinglar inte alls lika mycket.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-26, 12:18   #162
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2015-11-25 Pass B

KnäBöj
4x15x50

BänkPress
4x10x40

StångRodd
4x15x40

Kommentar
Var på gymmet för att kolla ryggen, knän (vinklar) men vi har ingen bra spegel från sidan. Kan bara kolla framifrån och det är väl bra på sitt sätt men inte om man vill kolla ryggen. Nästa gång så vrider jag nog ställningen så jag kan se men det är inte optimalt på den lilla plattan. Bra musik iaf.

…det var ”lätt” i böjarna och jag tror det kan hjälpa att inte gå så mycket mer ner än strax under 90°. Jag hade en låg bänk som stod nedanför platån bakom mig så när jag snuddade röven så vände jag upp igen. Tidigare har jag gått hela vägen men det tar hårt.

…helt slut i pattarna. Tror att skadan i axeln spärrar kraft på något sätt. Kände mig svag. Kändes lite mer i axeln efter varje set så jag tog det lugnt. Nu känns det bättre igen än innan, så det är väl positivt?

…konditionsövning med så många reps. Kändes bra med spegel och kollade underarmarna och armbågarna.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-01, 08:01   #163
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2015-11-30

KnäBöj
4x12x60

MillitärPress
4x12x20

MarkLyft
2x12x70

Kommentar
Kom till gymmet 20 och det stänger 21 men ändå var det fullt med folk. Jag tänkte att det skulle vara lugnt men allt var upptaget.

När man kommer in i gymmet så behöver man gå igenom allt för att komma till löpbanden och då är det lätt att anpassa tiden för uppvärmningen. Jag körde så länge det var upptaget men minst 10 minuter.

Det som är bra med mitt nuvarande upplägg är att jag kan koncentrera mig på en stång, det räcker. Inga konstiga disco-maskiner eller lulllull. Det enda som tillkommer är en bänk när jag kör press, annars står jag som vanligt. Detta gör att jag enkelt kan komma åt det jag behöver. Alltså, det finns ju fler stänger än vad det finns lårcurls-maskiner...

...det började bra/lätt med böjen och jag provade både hög och låg stång. Måste ändå säga att den låga stången kändes bättre på något sätt. Jag kan inte förklara hur men den kändes stadigare och jag kände att jag hade mer kraft. Jag hade en bänk under röven så jag kunde känna när jag var i 90° (kollade i spegeln också), blev superbra.

...kändes bra under uppvärmningen men när jag tog den "stora" stången så blev det tungt att köra 12:or. Jag kände syran efter 9-10... Generellt så kände jag ingen smärta i axeln när jag kör övningen men det kommer lite värk efteråt. Det konstiga är att jag inte kan ta på vart det gör ont. Det typ ilar.

...Kände mig ganska stark/stabil i marken och jag värmde upp med ganska många reps. kanske lite för många på 50-60 kg men jag får se det här som teknikträning. Körde det sista 2 seten på 70 och det kändes bra.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 11:58   #164
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Long time no seen, kan man säga.

Jag har inte direkt legat på latsidan men har haft fel fokus. Jag (kommenterar kort) har arbetat alldeles för mycket och inte kommit iväg. Eller rättare sagt, bortprioriterat min hälsa. För mycket press och stress är inte så bra för alla och i mitt fall åkte jag rakt ner i skiten. Tyvärr, och jag såg det inte förrän det var för sent. Väl på sjukan hade jag en vilopuls på 120 (normalt 62) och fick jag rådet att sluta med kaffe och starkt the för att hålla mig vaken istfa sova när jag blev trött, typ. Jag fick också rådet att börja motionera för att råda bot på det hela (antingen det eller medicin) och komma framåt och vidare till bättre välmående. Vid återkommande besök på hälsocentralen så hade jag för hög vilopuls och ett för högt blodtryck så det var inte så svårt för mig att inse fakta och ta på mig träningsdojjorna och jogga iväg till spåret.

Sedan i våras har jag cyklat till jobbet varje dag och sprungit i spåret 3 gånger/vecka + utegymmet. Även om jag inte är helt tillbaka så känner jag att det här är den rätta vägen. Innan jul hade jag en ”normal” vilopuls igen och ett bra blodtryck (ni anar inte vilken lättnad det var att få det kvittot). Nu börjar jag även må mycket bättre i huvudet och känner mig nästan ”normal” igen. Helt återställd kommer nog at ta ett tag till men nu har jag börjat nästa steg – styrketräning på gymmet.

Jag har gått och sugit på den här karamellen ett tag men som med alla andra förändringar just nu så tar det tid att få arslet ur. I förra veckan berättade min nya kollega på jobbet att han körde SL 5x5 och då tändes glöden i mig igen. Gu va härligt känsla. Jag fick en vilja att styrketräna igen. En känsla som jag inte haft på väldigt länge och i morse slog jag slag i saken och åkte iväg (efter en grymt tung blötsnöskottning). Styrketräningen kommer nog vara lite ryckig så här i början innan jag hittar en rytm som fungerar för mig men mitt mål är att träna 3 dagar/veckan.

SL5x5 blir det och idag blev det pass A vecka 1.
Jag tankade hem appen SL5x5 och reggade mina gamla värden. Då fick jag ett utgångsvärde att starta på och körde på det. Jag kommer nog att köra en variant på den här i början men samma övningar och set/reps. Dvs. jag kommer inte att öka enl. rek. i vikt på stången i samma takt som appen vill.

Dagens pass
Böj
5x5 – 40

Press
5x5 – 40

Stångrodd
5x5 – 40

Kommentar
Otroligt skönt att vara tillbaka i gymmet och nu vill jag försöka få in det här i min vardag. Jag vill försöka hitta en bra tid då jag kan träna ostört och kl. 9 verkar det vara lugnt. Komp. 1h för träning är det helt klart värt för att ha fokus. Det som är bäst med SL 5x5 är att man bara behöver en stång och ställning. Man behöver inte springa omkring till massa olika maskiner och ev. stå i kö för att träna. SL är så bra för att man kör med fria vikter och hela kroppen tränas.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2018-01-24 klockan 12:00.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-26, 13:46   #165
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Dagens pass
KnäBöj
5x5 – 50

Axelpress (stående)
5x10 - 20

Marklyft
2x10 – 40
2x5 - 60

Kommentar – 2 bra start-upp pass
Kom till gymmet i morse och alla stänger var upptagna. Jag gick då till löpbandet och joggade i 10 minuter, sedan gick jag tillbaka till frivikts-gymmet och det då var det ledigt. Svettig som aldrig förr efter joggen så började jag värma rörelsen med tom stång. Jag körde 2x10 med stången, ganska långsamt för att känna på tekniken. Det var ju inte igår direkt men körde med fria vikter.

Jag har ju kört i utegymmet under hösten så helt ovan är jag kanske inte. Skillnaden med fria vikter är just att de inte sitter fast som i ute-gymmet.

Jag hade inga problem med böjen idag (i går var det kanske lite vingligt). Inte heller i millitärpressen eller marklyft var ett problem. f-n vad jag gillar de här övningarna, man tar i med hela kroppen och det känns verkligen som friskvård.

Kollade i en sidospegel så att jag kom fram med bröstet ordentligt i marklyften, annars är lätt att runda ryggen lite innan lyften. Greppa stången, fram med bröstet och lyft rakt upp. Inte så tungt ännu men grymt skönt att vara igång.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)