Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-23, 21:36   #4336
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Du förstår inte att man kanske inte ser Island som ett ställe som man besöker mer än en gång? Jag fick tre kompisar att hänga med exakt den vecka som jag ville, att få till något liknande samt då nästan enbart åka för att springa loppet och inte som nu när jag även ska upptäcka landet - det känns inte sannolikt. Tvärtom.

Jag ska inte träna ikapp, aldrig ens tänkt tanken. Det är dock stressande att inte träna alls, att inte veta EXAKT hur det ska kännas, vad som är okej och var gränsen går. Det är också därför jag uppdaterar journalen en miljon gånger så fort minsta sak har skett, för att få ut funderingar och inte ha allt i huvudet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 18:11   #4337
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du förstår inte att man kanske inte ser Island som ett ställe som man besöker mer än en gång? Jag fick tre kompisar att hänga med exakt den vecka som jag ville, att få till något liknande samt då nästan enbart åka för att springa loppet och inte som nu när jag även ska upptäcka landet - det känns inte sannolikt. Tvärtom.

Jag ska inte träna ikapp, aldrig ens tänkt tanken. Det är dock stressande att inte träna alls, att inte veta EXAKT hur det ska kännas, vad som är okej och var gränsen går. Det är också därför jag uppdaterar journalen en miljon gånger så fort minsta sak har skett, för att få ut funderingar och inte ha allt i huvudet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Om du blir tvungen att ställa in Island efter allt du gjort för att förbereda dig så tror jag du det kommer ligga och gnaga i bakuvet på dig att du aldrig fick chansen, och att du nog kanske kommer bli sugen att ge det en chans till.

Får du förresten ont i foten ifall du gör rehabövningar med theraband för pereoneus (eversion) och tibialis posterior (inversion)? Dvs övningar då du inte lägger tyngd på foten utan bara jobbar mot ett motstånd?

För inversion (tib post) kan du sitta i en stol med högerfoten i golvet (knät böjt i 90 grader) och med gummiband (typ det lättaste bandet) runt foten och snett uppåt och utåt sidan. Bandet ska alltså vara lindat runt foten så att den ändan du sedan håller i kommer ut från under fotsulan på yttersidan av foten. Håll i bandet med högerhanden (eller knyt fast det i ett bordsben eller nåt) nån meter ut åt sidan och i knähöjd, så det blir lite anspänning i bandet och rotera foten inåt med fotsulan i kontakt med golvet med hälen som pivotpunkt. Detta är typ vad man gör ifall man har tendenser att överpronera och att fotvalvet vill kollapsa inåt. Senan går från undersidan av foten och upp på insidan (under fotknölen) och sedan upp till hälsenan. Men sedan sitter själva musklebuken lite snett under soleus och går hela vägen ut mot utsidan av underbenet. Man kan tycka att detta borde kännas mest på insidan av underbenet, men det tar också en hel del mot utsidan altså.

För eversion (peroneus) kan man sitta i en stol med benet utsträckt och med gummibandet runt högerfoten så att änden kommer ut på undersidan av foten men på insidan. Luta dig bakåt i stolen och håll i bandet med vänsterhanden nånstans uppe kring vänstra armstödet. Bandet ska vilja rotera foten inåt och få fotsulan att peka åt vänster. Rotera foten utåt och försök få fotsulan att peka utåt. Om man stukar utsidan så är det ju troligt att peroneus tagit lite stryk också eftersom fotrullniningen i princip är en peroneusstretch som gått överstyr. Muskelbuken sitter rätt högt upp på utsidan av underbenet och under gastroc, så det är väl där det ska ta med denna övningen, även fast jag tycker det ofta känns även längre ner på utsidan av benet där det väl egentligen mest är senor.

Bägge dessa muskler är viktiga för fot och ankelhälsa och borde rimligtvis vara rätt viktiga att träna upp efter stukning. Även tibialis anterior är viktig (fotlyftarmuskeln på framsidan/utsidan av skenbenet). För att träna den är det bara att sätta gummibandet i ett bordsben och låta det dra i foten så att den blir plantarflekterad (sträckt vrist) och så gör man dorsiflektion (lyfter fotbladet uppåt mot skenbenet).

Alla dessa tre övningar är sådana att man bör göra massor av reps (klena men uthålliga muskler) så typ ett par-tre set på 30-50 reps per övning kanske är vettigt.

Ifall du inte får ont av dessa känner men känner att du kanske behövre träna dem (om friska foten är starkare) så har jag en del varianter som är tyngre och som är utan gummiband där man kanske inte grejar mer än 15-20 reps med kroppsvikten som motstånd. Men det är ju dumt att köra sådant ifall man får ont redan av obelastade...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 18:12   #4338
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Annars så har det hänt en ganska kul grej Jag är ju som ni vet lagledare för ett Korpen-lag och detta lag består utav ett par riktiga praktegon(vilket jag älskar). Det brukar jag använda för att reta mina medspelare. Under en utekväll så berättade jag min ranking över de typ fem bästa spelarna där jag placerade en av de självgoda, och duktiga, på typ plats fyra. Han vägrade acceptera detta och blev nästan lite sur, "hur fan kan jag ligga efter X!?" Det är så roligt eftersom att det är något jag drar från röven OCH en subjektiv åsikt från någon som har ett ganska kasst fotbollsöga. Detta fortsatte sedan med att en f.d. spelare, vi kallar honom J, som har flyttat till Stockholm och är jätteduktig på fotboll frågade var jag placerade honom. Jag gav honom epitetet "näst bäst i klubben genom tiderna" och hyllade honom lite. Han svarade "du kan väl inte på riktigt anse att W är en bättre fotbollsspelare än mig?"(W är vår bästa spelare och någon som jag på skoj, för att det stör de andra i laget, hyllar orimligt mycket).

Detta startade en LÅNG diskussion. Även om jag tycker att W gör större skillnad på en Korpen-plan så var jag extra hård mot J för att jag märkte att han gick igång på det. Blev mycket i stil med "ja, du har spelat i IFK men seriöst, har du sett W på en sjumannaplan? Han gör vad han vill. Där är du tyvärr inte". Det slutade med att J skrev till våra värsta rivaler och frågade om han fick spela i deras lag. Tänkte att det mest var på skoj.

Igår så skrev han att han ska vara med i deras lag i vår vinna eller försvinna-match mot dom haha Detta är alltså ett lag som vi är helt jämna med en bra dag, brukar spela oavgjort. Och matchen på söndag är helt avgörande för hela serien och han ska göra allt i sin makt för att förstöra för oss haha. Vilken jävla krydda! Så jävla synd att jag inte kan vara med p.g.a. foten.

Vill man följa spektaklet kan man följa "FC Bubbis" på Facebook eller Instagram.
Det där var tamefan det roligaste jag läst på länge! Ser framför mig hur triggad snubben blev då han inte fick "den cred han förtjänade". Hysteriskt!

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
På ljusare fronter så vann vi kvällens match. Så här skedde uppladdningen i kort:
1) Jag säger till O att W är bättre än honom. Han hotar med att byta lag till våra värsta rivaler, givetvis med en humoristisk ton.
2) Han meddelar i veckan att han faktiskt gör flytten, trots att det är en måstematch för oss och han kan förstöra hela vår säsong.
3) Jag gör allt jag kan för att låna in superspelare för att hämnas på vår motståndares värvningskupp. Bl.a. en kille som spelade i allsvenskan för typ två år sen haha. Får till slut med två stycken andra och vår motståndare är inte glada när de får höra att vi har "toppat".
4) Vi vinner matchen och orsakar våra rivalers första förlust på fyra år.
5) Vi gör två mål och bägge de inlånade är de som gör dom.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 13:03   #4339
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
25/5

Press
40x10
60x8
70x1
72,5x1
75x1

Liggande hantelpress
25x10
35x5
45x2
50x2 mest för att känna på
45x5

Tuffa besked igår. Farsan har fått ett par mindre strokes och tappat en stor del av synfältet. Går han i en korridor ser han t.ex. inte dörrarna till höger. Detta ska vara permanent. Förbjuden att köra bil givetvis, hans stora intresse(tog dragracing-körkort i veckan). Dessutom går han nu på blodförtunnande och därmed måste han vara varsam och undvika just blödningar. När han fick beskedet såg man hur livet rann ur honom. Tog en lång promenad som mest gick ut på hur orättvist livet är. Han går i pension nästa år, nu skulle han ju få njuta lite...

Igår kändes det som att detta skulle ta lång tid att lämna mig. Som tur var så fungerar ju inte människan så. Igår natt och idag har jag ägnat merparten av min tid åt att fundera på hur jag ska tackla problemet, åt honom då. Blodförtunnande kan omöjligt innebära att man måste gå runt och vara rädd för allt hela tiden. Och han ser ju fortfarande om än mer begränsat. Till att börja med så får jag börja att spendera mer tid hos föräldrarna, två gånger i veckan kanske. Sen behöver jag aktivera honom. Här behöver jag hjälp.

Han gillar inte att träna. Cykling ligger mig närmast till hands men det bör väl vara rätt obehagligt om man inte ser åt ena hållet? Jag skulle ju dock kunna cykla på den sidan för att agera barriär. Sen har jag tänkt mycket på simning, där är ju vi båda värdelösa. Kanske försöka få till det en gång i veckan och utöka vartefter. Han behöver verkligen träna för det är en 64-åring i dåligt skick.

Har funderat på hur långsökt Vansbro 2020 är. Lura honom att vi bara löktränar lite och hela tiden ha det i sikte.

Vad tror ni? Förslag? Gillar motorsport och att vara händig.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 14:59   #4340
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Marcus - Marklyft & Löpning

Det var betungande läsning, beklagar verkligen.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 16:17   #4341
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Riktigt trist läsning. Beklagar. Gillar ni inte att fiska?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 16:26   #4342
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Det var betungande läsning, beklagar verkligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Riktigt trist läsning. Beklagar. Gillar ni inte att fiska?
Tack för omtanken! Det känns en miljon gånger bättre idag. Igår var det gråten i halsen och idag är jag hemma hos föräldrarna, skämtar och är på rätt okej humör. Nu har man accepterat att situationen är förändrad och att man får göra det bästa av det. Han kan inte leva som han gjorde förut men det behöver inte enbart vara skit. Mitt mål nu är att få honom i lite bättre skick. Tror på simningen.

Fiske var ett jättebra förslag. Det är inget som någon av oss har sysslat med men i teorin så är det kanon. Vet inte hur hans inställning är till det, jag tycker tyvärr att det är lite för långrandigt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 17:24   #4343
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Tråkigt med farsgubben, men folk har ju en tendens att anpassa sig till nästan vad som helst, så förhoppningsvis löser det sig på nåt sätt.

Appropå träning så är kanske "vardagsmotion" ett bättre spår än att hitta en träningsform ifall han är helt anti mot att sporta. Kanske ut i skogen och plocka svamp eller nåt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 17:48   #4344
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tråkigt med farsgubben, men folk har ju en tendens att anpassa sig till nästan vad som helst, så förhoppningsvis löser det sig på nåt sätt.

Appropå träning så är kanske "vardagsmotion" ett bättre spår än att hitta en träningsform ifall han är helt anti mot att sporta. Kanske ut i skogen och plocka svamp eller nåt.
Exakt!

Ja, det är också målet. Men med simningen så får han dels umgås med mig och dels så ser jag till att träningen faktiskt blir av, litar inte på honom Men vi kommer nog att klura ut något!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 06:18   #4345
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Det positiva som omgärdade foten under slutet av veckan är borta nu. Tycker hälen känns risigare och idag skulle jag inte ens överväga att jogga. Jag ska låna min kompis balansplatta och dra igång med lite rehabgrejer. Det har imorgon gått tre veckor sedan stukningen och jag har börjat att tänka lite mer krasst. Skulle det gå någon vecka till så ska jag kanske överväga att försöka sälja biljetten till Laugavegur. Jag anmälde mig till loppet för att komma dit förberedd och tränad, inte för att bara ta mig igenom det. Nu råkar det dessutom vara så att min kompis vill springa loppet och saknar biljett så allt skulle kunna lösas väldigt smidigt.

Håller tummarna för framsteg denna vecka.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 16:14   #4346
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tråkig att läsa om både familjesituationen och hälen. Håller tummarna för att allt löser sig så bra som möjligt, att du får göra Laegavegur och att farsgubben repar sig så bra det bara går!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 09:03   #4347
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tråkig att läsa om både familjesituationen och hälen. Håller tummarna för att allt löser sig så bra som möjligt, att du får göra Laegavegur och att farsgubben repar sig så bra det bara går!
Tack! En lätt pinsam grej som visar vilken kappvändare jag är: i fredags så tänkte jag att nu tappade fotbekymren allt värde, det finns värre saker i livet. Igår så gick jag in i journalen och beklagade mig över foten Överlag så har jag nog aldrig varit med om att ha skiftat mående så snabbt. Jag är vanligtvis en ältare av rang och har otroligt svårt att "gå vidare". Nu var det total depp dag ett följt av en trevlig stund med familjen dag två och en skitkul fest därefter.

Det är synbortfallet som jag verkligen tycker är så jävla segt, för det är ett riktigt handikapp, annars så gick det ändå ganska bra. Blodförtunnande går var och varannan människa på och som pensionär så ska det gå bra att klara sig utan bil. Det kunde ha gått ännu värre för pappa körde bil på E4:an när stroken slog till. Låg i vänsterfil när han började att känna yrsel och synen stegvis försvann. Lyckades bränna om ett par bilar och precis ta in på första bästa avfart och parkera.

Min plan nu är att abonnera farsan på torsdag när vi är lediga och åka runt och kolla på bilar och se till att jag äntligen blir ägare till en. Hade velat ha en bil även om stroken inte hade inträffat, för jag behöver en, men nu fick man lite eld i baken. Igår frågade jag farsan om han ville med och kolla Korpen. Då går det till så att jag tar buss ut till Åby, tar farsans bil och bränner tillbaka till stan, skjutsar hem farsan, tar bilen till stan och gymmar, tar bilen tillbaka till Åby och slutligen bussen till stan. Det är ju nååågra steg för många

Fothelvetet
Försov mig. Joggade därmed en km till bussen. Kändes skit. Igår införskaffade jag mig en balansplatta som jag planerar att börja använda. Vet inte hur mycke idé det är att gå till en sjukgymnast nu, gissar att det skulle vara bra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 20:22   #4348
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
28/5

Press
40x5
50x5
60x5
67,5x4 det tar vi på en dålig dag
50x10

Liggande hantelpress
25x10
35x10
40x8
45x3 ae, så kul skulle vi visst inte ha nä
45x3

Triceps
6 set

Tog en spännisbild.

Jag har nu en fin plan B vad gäller Laugavegur då min kompis vill ha min startplats om jag inte ska springa. Skrev att jag skulle avvakta veckan ut med besked. Springer jag inte så letar jag upp ett annat utlandslopp under slutet av juli/början av augusti och kör det istället. Har redan börjat reka lopp. Det känns som en riktigt kul lösning och just idag är jag faktiskt mer sugen på den än Laugavegur. Så gött att ta det lugnt och fint efter stukningen och inte känna någon stress och kunna komma dyngtränad till loppet.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 20:56   #4349
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Låter vettigt!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 20:58   #4350
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Låter vettigt!
Tack, det tycker jag med Det viktiga är att få ett riktigt nice lopp utomlands!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)