Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-03-10, 15:38   #1
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Bättre i ryggen av LCHF?

Har inte hittat något vetenskaplig bevisning för det men hört av andra som blivit bättre i rygg och andra åkommor som fibromyalgi m.m.

Har jag missat nåt eller finns det någon substans i detta påstående?
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 15:55   #2
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
Om man går ner i vikt av dieten så borde de vara snällare för ryggen
__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 00:11   #3
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Nja tänker inte på viktnedgången som sådan utan att omställningen till lchf gjort dem bättre.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 00:19   #4
rogerQ
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2001
Inlägg: 259
Lchf påstås hjälpa mot allt så jag är inte förvånad. Något som framhålls med nyttiga fetter och lite kolisar är minskad systemisk inflammation, så kan funkar i teorin om smärtan beror på inflammation.
rogerQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 07:58   #5
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Det finns inte bara en sorts ont i ryggen, så innan man börjar spekulera måste man veta vilken typ av ryggbesvär det rör sig om. Det är t.ex. rejäl skillnad mellan inflammatoriska sjukdomar, artros och fibromyalgi. "Andra åkommor" är ju också väldigt ospecifikt; vilka andra åkommor rör det sig om?

När det gäller reumatiska sjukdomar finns en hel del klinisk erfarenhet av att patienter mår bättre på vegetarisk kost, eller s.k. medelhavskost. Jag tror även att det finns visst forskningsstöd för detta. Stöd för att LCHF skulle minska graden av ledinflammation är det nog sämre med; mitt intryck är att det främst är folk som är känslomässigt väldigt into LCHF som hävdar det. De få jag träffat som provat har blivit sämre. Det skall heller inte glömmas bort att man faktiskt kan FÅ ledinflammationer av en mycket proteinrik kost, om man har benägenhet för gikt.

En kostomläggning är ju inget man är bunden att hålla sig till resten av livet, så är man sugen på att testa om man blir bättre så är det ju bara att göra det. Man kan ju enkelt byta tillbaka om det inte fungerar.

Senast redigerad av Tolkia den 2013-03-11 klockan 08:00.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 10:43   #6
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Jag syftar på påståendet om att dito kost visat sig bra mot fibromyalgi. En kompis märkte av att sin stelhet i ryggen släppte i samband med att han kraftigt reducerade kolhydratintaget.

Bara funderade om det fanns någon vedertagen mekanism kring detta? Vegetarisk kost har han ju definitivt inte gått över till.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 11:50   #7
Henrik L
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 79
Tror det där är mycket att folk uppfattar fel. Tex. Din vän kanske har börjat träna upp ryggen på gymmet i 1 månad. Han kanske har gått ner 3-4kg i vikt. Han lägger också om sin kost. Nu är frågan, vad var det som hjälpte honom?

Det är mycket sådant här man ser/hör när folk pratar. Ett annat exempel är: Jag tränade på x sätt i 3månader, inget hände! Prövade ett nytt sätt i 1 månad, fan vad jag byggde muskler!

Byggde personen verkligen mer muskler mer med sin nya metod eller var det effekten från det första som började visa sig ungefär samtidigt som han ändrade träningsmetod?

Senast redigerad av Henrik L den 2013-03-11 klockan 11:52.
Henrik L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 11:59   #8
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Finns nog lite för dålig kunskap för att kunna sätta fingret på exakta mekanismer.

Dessutom kan ont i ryggen inte sällan bero på stress och spänningar, något som kanske blev bättre med kostombytet t ex.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 22:34   #9
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det finns inte bara en sorts ont i ryggen, så innan man börjar spekulera måste man veta vilken typ av ryggbesvär det rör sig om. Det är t.ex. rejäl skillnad mellan inflammatoriska sjukdomar, artros och fibromyalgi. "Andra åkommor" är ju också väldigt ospecifikt; vilka andra åkommor rör det sig om?
Citat:
andra åkommor som fibromyalgi m.m.
Citat:
När det gäller reumatiska sjukdomar finns en hel del klinisk erfarenhet av att patienter mår bättre på vegetarisk kost, eller s.k. medelhavskost. Jag tror även att det finns visst forskningsstöd för detta. Stöd för att LCHF skulle minska graden av ledinflammation är det nog sämre med; mitt intryck är att det främst är folk som är känslomässigt väldigt into LCHF som hävdar det. De få jag träffat som provat har blivit sämre. Det skall heller inte glömmas bort att man faktiskt kan FÅ ledinflammationer av en mycket proteinrik kost, om man har benägenhet för gikt.
Ok tack, torde vara kanske vara det reducerade intaget av viss sorts kolhydrater kanske?

I detta fallet blev jag väldigt nyfiken då min kompis som har en mild variant av Bechterews sjukdom upplevt en kraftig förbättring av att gå över till LCHF.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 08:02   #10
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Ok tack, torde vara kanske vara det reducerade intaget av viss sorts kolhydrater kanske?

I detta fallet blev jag väldigt nyfiken då min kompis som har en mild variant av Bechterews sjukdom upplevt en kraftig förbättring av att gå över till LCHF.
Om vi skall spekulera (och ja, nu är det spekulation) om oxidativ stress etc. så tror jag att överkonsumtion av kolhydrater säkert inte är bra. Det är ju lite av en sjävklarhet att överkonsumtion (av något som helst) inte är bra, dock. Det är alltid svårt att värdera en enskild individs kostomläggning, eftersom det sällan är bara en omläggning avseende fördelningen mellan makronäringsämnen, utan oftast samtidigt en omläggning i riktning från sämre till bättre (sällan någon gör en riktad kostomläggning i syfte att äta sämre, liksom).

Det sagt, så om en person med en sjukdom som Bechterews upplever sig bättre, d.v.s. har mindre besvär, så får man nog säga att han är bättre, oavsett vad man tror om orsaken. Om det funkar så go ahead, liksom. (Sedan, om vi skall vara petiga, så är Bechterews en inflammatorisk sjukdom och passar, tror jag, bättre i samma påse som andra ledsjukdomar än i samma påse som fibromyalgi.)
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 19:02   #11
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Om vi skall spekulera (och ja, nu är det spekulation) om oxidativ stress etc. så tror jag att överkonsumtion av kolhydrater säkert inte är bra. Det är ju lite av en sjävklarhet att överkonsumtion (av något som helst) inte är bra, dock. Det är alltid svårt att värdera en enskild individs kostomläggning, eftersom det sällan är bara en omläggning avseende fördelningen mellan makronäringsämnen, utan oftast samtidigt en omläggning i riktning från sämre till bättre (sällan någon gör en riktad kostomläggning i syfte att äta sämre, liksom).

Det sagt, så om en person med en sjukdom som Bechterews upplever sig bättre, d.v.s. har mindre besvär, så får man nog säga att han är bättre, oavsett vad man tror om orsaken. Om det funkar så go ahead, liksom. (Sedan, om vi skall vara petiga, så är Bechterews en inflammatorisk sjukdom och passar, tror jag, bättre i samma påse som andra ledsjukdomar än i samma påse som fibromyalgi.)
Jag har väl aldrig påstått att fibromyalgi går under ledsjukdomar??
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 19:06   #12
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Jag har väl aldrig påstått att fibromyalgi går under ledsjukdomar??
I första inlägget är det "rygg och andra åkommor som fibromyalgi m.m." ("rygg" som åkomma är ju kanske inte sjukt specifikt), sedan är det vips Bechterews. Jag tyckte att det var luddigt och förtydligade.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 21:01   #13
eAzy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 175
Nej LCHF tvivlar jag på att de hjälper mot den åkomma du nämner. Förövrigt så är LCHF inget magiskt, en makronutrient tas bort från en individs diet, självklart kommer de se resultat. För oss som tränar så leder det oftasts bara till dålig prestation i gymmet samt ett tråkigt liv. /rant off.
eAzy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 19:17   #14
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
I första inlägget är det "rygg och andra åkommor som fibromyalgi m.m." ("rygg" som åkomma är ju kanske inte sjukt specifikt), sedan är det vips Bechterews. Jag tyckte att det var luddigt och förtydligade.
Ursäkta att jag var otydlig. Av att döma från diverse "sålda" personer som vittnat om olika åkommor. En vän vittnar om en påtaglig förbättring och jag läste i samband med att jag fick höra om hans upplevelse om att andra blivit bättre från diverse åkommor. Därav undrade jag om det fanns något stöd i forskningen kring detta. Tack för svar.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)