Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-07, 09:47   #16
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Behöver man verkligen variera repsantalet speciellt mycket om man vill bygga, så länge volymen ökar över tid?

Funkar bra för mig att börja med 3x10 i en övning och sedan öka vikten när jag kan göra 5x10.
Jag gör det för att få progression på samma övning på fler "sätt". Dvs jag får progression på 6 reps, 8 reps och 12 reps till exempel. Tycker jag är roligare och funkar bättre än att nöta ungefär samma vikt varje gång.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 10:03   #17
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Konstantin Konstantinov (kan blanda ihop folk men jag är hyfsat säker på att det var han) förespråkade att träna utan schema.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 10:14   #18
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Personligen "freestylar" jag träningen. Om jag känner mig stark tar jag i extra, om jag känner mig svagare tar jag det lugnare. Gör de övningar jag känner för, för dagen, men jag försöker givetvis ha i åtanke att träna kroppsdelarna någorlunda balanserat och alltid göra bättre ifrån sig på något sätt. Blir naturligt att jag under kortare perioder tränar tyngre, mer högreps, högvolym eller liknande.

Gillar det riktigt mycket.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 10:30   #19
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Behöver man verkligen variera repsantalet speciellt mycket om man vill bygga, så länge volymen ökar över tid?

Funkar bra för mig att börja med 3x10 i en övning och sedan öka vikten när jag kan göra 5x10.
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jag gör det för att få progression på samma övning på fler "sätt". Dvs jag får progression på 6 reps, 8 reps och 12 reps till exempel. Tycker jag är roligare och funkar bättre än att nöta ungefär samma vikt varje gång.
Finns en tanke/teori bakom att variera intensiteten (vet ej om det är bevisat att det gör någon skillnad i långa loppet dock).

Det är att du blir starkare genom att A) dina muskler växer, och B) ditt nervsystem blir duktigare på att använda befintliga muskler.

Nöter du på med samma intensitet hela tiden (ungefär samma repsantal) så är det mestadels A du "gör". Medans om du slänger in även lite jobb på B, så kan du, teoretiskt, ta ett litet snabbare kliv uppåt eftersom musklerna nu kan köras lite hårdare, och måste anpassa sig snabbare, pga effektivare nervsystem.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 10:33   #20
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
För mig hade det inte fungerat, jag får bäst resultat när jag kör superstrikt enligt min gymbok som jag skriver upp resultat i och försöker att öka lite grann från pass till pass.
Kan tillägga att jag bara kör 2 helkropps i veckan.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 10:45   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Personligen "freestylar" jag träningen. Om jag känner mig stark tar jag i extra, om jag känner mig svagare tar jag det lugnare. Gör de övningar jag känner för, för dagen, men jag försöker givetvis ha i åtanke att träna kroppsdelarna någorlunda balanserat och alltid göra bättre ifrån sig på något sätt. Blir naturligt att jag under kortare perioder tränar tyngre, mer högreps, högvolym eller liknande.

Gillar det riktigt mycket.
Jag har gjort samma senaste månaderna och tycker mig se resultat jag inte fick förut. Styrkan är åt helvete eftersom jag inte orkar med någon form av styrkebyggning nu, men rent tröck-mässigt och volymmässigt upplever jag positiv skillnad. Är i bättre form nu också.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 11:58   #22
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag tror det hänger mycket på vilken nivå man ligger på. Jag är nära max när det gäller ökningar och måste ha nån ganska klar struktur annars ljuger mitt psyke och säger att jag är sliten varje pass. Ibland måste man anpassa pga skador och sjukdomar förståss.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 14:01   #23
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Alla generaliseringar är värdelösa.
Näe

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 14:34   #24
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Alla generaliseringar är värdelösa.
Låter aningen generaliserande.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 14:56   #25
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Det beror helt på hur mycket positiv damp man har.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 15:18   #26
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Det beror helt på hur mycket positiv damp man har.
+1

Det plus hur väl man förstår grunderna i styrketräning. En nyfrälst som tränar utan struktur och kör biceps 7 dagar i veckan tills de släpper är ingen höjdare.

Rikard Jansson med positiv damp och som tidigare har sett och följt X antal program kan möjligtvis träna hårt och smart utan att ha varje set, övning och vikt inristade i sten.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 15:56   #27
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Låter aningen generaliserande.
Uppmärksamt av dig
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 20:53   #28
Tiga
Registered User
 
Tigas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Mariestad
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
+1

Det plus hur väl man förstår grunderna i styrketräning. En nyfrälst som tränar utan struktur och kör biceps 7 dagar i veckan tills de släpper är ingen höjdare.

Rikard Jansson med positiv damp och som tidigare har sett och följt X antal program kan möjligtvis träna hårt och smart utan att ha varje set, övning och vikt inristade i sten.
+1 på det fetade.
Tiga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-15, 16:40   #29
kimozabe
Registered User
 
kimozabes avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Karlshamn
Inlägg: 493
Logga prestation i de olika övningarna men välj övningar efter dagsform och lust, på så vis kan du ändå ”beat the log” på övningen oavsett om det är helkropp halvkropp PPL brosplit etc. Tracka volym, 1rm osv


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)