Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-04-20, 10:47   #136
Stumpis
Starkast i Lomma.
 
Stumpiss avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Lomma
Inlägg: 3 118
Bra jobbat med marken!
Prova gärna med remmar om du känner att greppet sviktar, så behöver du inte oroa dig över det när du lyfter utan kan koncentrera dig på att göra rätt.
Troligtvis var det dina ansträngningar i greppet som gjorde dig trött inför bicepsövningarna, så du är på rätt spår i dina antagningar, tror jag!
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 10:55   #137
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpis
Bra jobbat med marken!
Prova gärna med remmar om du känner att greppet sviktar, så behöver du inte oroa dig över det när du lyfter utan kan koncentrera dig på att göra rätt.
Troligtvis var det dina ansträngningar i greppet som gjorde dig trött inför bicepsövningarna, så du är på rätt spår i dina antagningar, tror jag!
Jag har inte fattat riktigt hur man gör med remmarna..
Som sagt var bara jag som kör basövningar som folk på gymet, förutom någon enstaka knäbök i smith jag sett... antar att man surrar dem runt handleden först och sedan runt stången? Funderade ett tag på om man inte kunde använda remmarna på träningshandskarna, är ju remmar som går typ 4 varv runt mina handleder...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 10:59   #138
Stumpis
Starkast i Lomma.
 
Stumpiss avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Lomma
Inlägg: 3 118
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Jag har inte fattat riktigt hur man gör med remmarna..
Som sagt var bara jag som kör basövningar som folk på gymet, förutom någon enstaka knäbök i smith jag sett... antar att man surrar dem runt handleden först och sedan runt stången? Funderade ett tag på om man inte kunde använda remmarna på träningshandskarna, är ju remmar som går typ 4 varv runt mina handleder...
Har sett några olika varianter på hur man använder remmar. Jag har själv ett par i skinn som efter några års användande blivit väldigt följsamma. Det är som en ögla som jag trär runt handleden, och sen lägger jag remmen runt stången och drar in den i öglan på handens insida om du förstår..? Så tycker jag att det håller bäst. Sen har jag sett dom som bara virar remmen runt stången och så att säga inte "låser" den i öglan igen.

Hrm... gick inte så bra att förklara, ska försöka ordna en bild... Hang on!
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 11:01   #139
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpis
Troligtvis var det dina ansträngningar i greppet som gjorde dig trött inför bicepsövningarna, så du är på rätt spår i dina antagningar, tror jag!
Jag kom på en till sak... jag ritade upp hela vår organisation med vattenfast penna på whiteboarden igår. Var ju förbannat rolig upptäckt då jag skulle sudda... så jag brände en del glykogen på att skura tavlan med T-röd, tog 1½ timme innan jag fått den ren....
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 11:05   #140
Stumpis
Starkast i Lomma.
 
Stumpiss avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Lomma
Inlägg: 3 118
Tog ett par bilder med hjälp av en skurmopp...

Blev det något klarare??
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Remmar1.JPG (28.0 KB, 307 visningar)
Filtyp: jpg Remmar2.JPG (26.6 KB, 314 visningar)
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 11:15   #141
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpis
Tog ett par bilder med hjälp av en skurmopp...

Blev det något klarare??
AAAAAhhhhhh! Perfekt! Du är ju otrolig!!.... skurmopp, haha, fyndigt värre.... nu ska jag beställa remmar med, ska fortsätta träna greppträningen med, men vill spräcka den där hundringen i marklyft nu innan sommaren... finns det inget man kan använda för ryggen med? Typ ett bälte runt midjan med krokar i så man får hjälp o räta på sig i lyftet? .. .... nåja, får nöja mig med magbälte, remmar och en sjuhelvetes jävlaranama....
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-20, 21:04   #142
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kvällens träningspass:

Mål: Inleda kreatinkuren o kötta lite benmassa
Muskelgrupp: Framsida lår, lite baksida lår (på köpet), sätesmuskel samt vader.
Motivation: Grym motivation, ojojoj, hade kunnat riva hus för att komma fram till ingången till gymet... WEEEHOOOO!

Benpasset:
Knäböj i smith (djupa) 1 set [8 x 40kg], 1 set [8 x 50kg], 1 set [8 x 60kg] +10kg (rent krasst nästan 20kg) ökning och PB på 60!
Plan Benpress (fötterna tätt + högt) 1 set [8 x 80kg], 1 set [8 x 90kg], 1 set [8 x 100kg]
Vadpress i maskin 1 set [8 x 160kg], 1 set [8 x 170kg], 1 set [8 x 180kg] +10kg ökning o PB!

Summering:
AAAAAAAaaj vad smärta!!.. detta passet var fanemig självtortyr. Smart som jag var så körde jag knäböj trots en enorm träningsvärk i trapsen från marklyften igår och det var otroligt skönt att lägga stången just där!
Sedan har jag problem med högerknät, men tjurig o född i oxens stjärntecken så skiter jag givetvis i att knät protesterar, det ska köttas när man är på gym. Fattar dock inte hur benpressen på 100kg kan vara så satans blytung, jag rubbar mig knappt (man pressar sitsen man sitter på) i början, inte förrän jag får väl får fart på mig själv så kommer jag igång. Steget från 100 till 110kg känns väldigt långt borta just nu iaf, men ska kötta 100kg tills jag grinar varje vecka nu.

Grina ja, det var fan inte långt ifrån idag... hade sådan mental styrka så jag gick förbi precis alla fysiska spärrar o fick kroppen att överprestera. Gjorde fasiken ont av ansträngning, men djävulskt vad gott nu efteråt!

Nästa vadpress kommer jag maxa ut viktmagasinet på 200kg iaf, här ska köttas... o varför finns det ingen guide på Kolozzeum som säger att Knäböj ska man inte köra o man bor på tredje våningen utan hiss!!!!!!?????????
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 17:09   #143
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Thumbs up

Något måste vara lurt med benpressen på gymet mitt... clara, "fed up", alltså verkar ha samma utformning på benen som mig och hon tar 170kg i benpress, medans jag håller på att skita ner mig av ansträngning på 100kg.

Har postat det under "träning o vikter" med. Efterlyser vad viktmagasinet kan vara på en sådan benpress vi har. Man sitter alltså på en släde där man pressar iväg sig själv, horisontalt. Viktmagasinet går från 0-150 och jag trodde det var 10kg på varje platta, men det kan inte stämma. Har hittils inte sett någon på gymet maxa ut till 15'e plattan, så det måste vara mer. Jag har enorma problem att pressa 10'e plattan ut.

Efterlyser något referensschema på vad Precor-maskinen tar, eller om någon annan har en liknande maskin på sitt gym o kan kolla viktskalan.

Idag kämpar jag för att hålla mig hemma. Efter tre dagars träning är det nu dags för en vilodag. Helvete också!!... jag vill kööttaaaaaaaaa!!!!... å andra sidan har jag ont i hela kroppen, har sådan träningsvärk så det snart får bli som på min avatar: ipren efter varje träningspass.

Igår påbörjade jag mitt livs första kreatinkur med, återkommer med rapport.
Det har hänt så otroligt mycket under mina nu 4 månaders seriös träning att det är helt otroligt.
Tack Kolo och tack alla som peppat o gett råd!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 17:17   #144
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Något måste vara lurt med benpressen på gymet mitt... clara, "fed up", alltså verkar ha samma utformning på benen som mig och hon tar 170kg i benpress, medans jag håller på att skita ner mig av ansträngning på 100kg.

Har postat det under "träning o vikter" med. Efterlyser vad viktmagasinet kan vara på en sådan benpress vi har. Man sitter alltså på en släde där man pressar iväg sig själv, horisontalt. Viktmagasinet går från 0-150 och jag trodde det var 10kg på varje platta, men det kan inte stämma. Har hittils inte sett någon på gymet maxa ut till 15'e plattan, så det måste vara mer. Jag har enorma problem att pressa 10'e plattan ut.

Ja jag vägrar också tro att du är klenare än jag, särskilt så pass mycket. Vi har också en sån liggande benpressmaskin men den har bara nummer på plattorna, på den har jag tagit platta 9 som mest, men det måste vara mer än 5 kg per platta vilket det ungefär brukar vara och mer än 10 också, för plattorn är lika stora (tror jag) som i den sittande. 90 kg låter ju lite lite, för jag har sett stora starka karlar ta typ platta 11 och sånt, tro att de bara tar 110 liksom...?
Jag vet inte hundra 100% att 170't som står på sittande benpressen betyder 170 kg, men man antar ju det. Vore lite irriterande och helt ologiskt om det typ är kodnamn för 90 eller nåt. Om det är så tänker jag stämma gymmet! Det kan ju stå i typ pound eller nåt vilket skulle innebära att mina 170 kg=typ 85 kg, men det verkar ju helt ologiskt att de inte skulle skrivit detta på maskinen eller nåt eftersom den isåfall är den enda som mäter i pound...? Isåfall har de ju blåst hela gymmet!

Samt att det verkar mysko att de på ditt gym har en maskin som bara går upp till 150, det är ju mindre än vad Madelaine Albright tar iallafall....

Detta är i sanning ett mysterium!

(vad innebär det att ha samma utformning på benen föresten?)
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 17:46   #145
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up
Samt att det verkar mysko att de på ditt gym har en maskin som bara går upp till 150, det är ju mindre än vad Madelaine Albright tar iallafall....

Detta är i sanning ett mysterium!

(vad innebär det att ha samma utformning på benen föresten?)
Ja det ligger onekligen en hund begraven någonstans!
Vad jag menar är att vi nog har rätt lika massa/muskler i förhållande till benlängd osv.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 17:48   #146
hasse36
Kolos egen språkpolis
 
hasse36s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 154
Vi discograbbar tränar som bekant inte ben och jag undrar lite stilla om benpress inte är den där ställningen där man pressar i 45º vinkel?

I så fall blir den faktiska vikten bara sinus 45 * vikten = ca 0,71 * vikten. Om man pressar en platta längsmed hypotenusan i en rätvinklig triangel lyfts vikten en sträcka motsvarande motstående katet.

Madeleine Albrights 180 kg ger en faktisk vikt på 127 kg.
__________________
A man can't live by bread alone.
He needs something to spend them on.
hasse36 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 18:10   #147
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Vi discograbbar tränar som bekant inte ben och jag undrar lite stilla om benpress inte är den där ställningen där man pressar i 45º vinkel?

I så fall blir den faktiska vikten bara sinus 45 * vikten = ca 0,71 * vikten. Om man pressar en platta längsmed hypotenusan i en rätvinklig triangel lyfts vikten en sträcka motsvarande motstående katet.

Madeleine Albrights 180 kg ger en faktisk vikt på 127 kg.
Du är inte dum du hasse.. det skulle ju isf förklara det.. om det nu är tiokilosplattor jag har i viktmagasinet så betyder det att 100kg för min del som kör plan benpress (dvs ingen lutning, utan då jag pressar ifrån släden så lyfts 10 kakor) är tyngre än o köra lutande benpress med motsvarande vikt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 18:17   #148
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Jag har slutat att jämföra mina vikter med andras för jag har märkt att det är så stor skillnad från maskin till maskin så det är inte görligt.

Körde push down på Frescati och klarade inte ens av i närheten av vad jag gör i kabeln på mitt gym. Det är bättre att jämföra sina egna resultat på samma maskin.
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 18:25   #149
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Jag har slutat att jämföra mina vikter med andras för jag har märkt att det är så stor skillnad från maskin till maskin så det är inte görligt.

Körde push down på Frescati och klarade inte ens av i närheten av vad jag gör i kabeln på mitt gym. Det är bättre att jämföra sina egna resultat på samma maskin.
Joo, fast att jag som gammal fotbollsspelare knappt rubbar 100kg - eller vad det nu är i min maskin - stör mig som fasiken... jag ska se om jag inte kan smöra för någon av träningsinstruktörerna i storstan o fara in dit o bara få provtrycka en vanlig benpress någon kväll...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-21, 18:26   #150
Fed up
Hottie!
 
Fed ups avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 5 604
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Vi discograbbar tränar som bekant inte ben och jag undrar lite stilla om benpress inte är den där ställningen där man pressar i 45º vinkel?

I så fall blir den faktiska vikten bara sinus 45 * vikten = ca 0,71 * vikten. Om man pressar en platta längsmed hypotenusan i en rätvinklig triangel lyfts vikten en sträcka motsvarande motstående katet.

Madeleine Albrights 180 kg ger en faktisk vikt på 127 kg.

Herregud, jag påminns gång på gång om varför jag gjorde rätt i att välja bort matte c i gymnasiet. Jag fattar INGET av ovanstående.
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)