Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-12, 11:36   #1531
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ägg.
Läste en diskussion om det här tidigare men trodde det bara gällde om man äggen att stå framme.

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Har du lagat mat kan du absolut inte räkna med att den ska ha samma hållbarhet som varje enskild råvara haft.
en köttbit är ju ofta förpackad på ett sätt där bakterierna inte kan växa.
När du lagar maten är det risk för bakterietillförsel och din egen förvaring i kylskåp är ju sällan vacuum eller gasförpackning.
Så räkna med att tillagad mat endast håller ett par dagar i kylskåp, detta oavsett tidigare hållbarhetsdatum. så använd frysen
Tack båda för svaren. Bra info. Tänkte om man kunde ställa till storkok så man skulle ha mat över en vecka bara datumen var bra.

En följdfråga än, är det en myt att t.ex. kött är hållbart även efter sista användningsdatum bara det tilllagats före det? Alltså om jag har köttfärs som går ut idag, kan jag t.ex. äta det än imorgon och i övermorgon om det steks idag? Har åtminstone fått i mig en hel del sådant under min uppväxt.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 11:48   #1532
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ja, det stämmer.

Ägg går att äta månader efter bäst-före dag om dom förvaras i kylskåp och är hela. Och så bör man vända äggen upp-och-ner, så den tjocka änden är uppåt.

Kokta ägg bör inom runt en vecka.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 11:55   #1533
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, det stämmer.

Ägg går att äta månader efter bäst-före dag om dom förvaras i kylskåp och är hela. Och så bör man vända äggen upp-och-ner, så den tjocka änden är uppåt.

Kokta ägg bör inom runt en vecka.
Vad blir skillnade om man vänder på dem?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 11:57   #1534
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Luftbubblan i botten av ägget hamnar överst, och det gör att gulan, som stiger uppåt med tiden, inte kommer i direkt kontakt med skalet. Det håller gulan mer centrerad. "Poppar" luftbubblan ökar risken att ägget blir dåligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 13:12   #1535
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Kan kroppen ta upp allt protein från en pizza effektivt? Pizza känns ju som den ultimata bulk maten om man inte fått i sig tillräckligt med kalorier för dagen och även vill få protein. Allt vetemjöl + ost är ju säkert 40-50g protein på en pizza.

Men klarar kroppen att ta upp det korrekt eller är det för mycket på kort tid?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 13:13   #1536
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Allt tas upp men inte mer än kanske 40 gram används till att stimulera muskeluppbyggnad. Resten används till nybildning av andra vävnader - mage och tarmar, levern, huden, t ex, eller används som energi.

Det är bättre att sprida ut dagens proteinintag med 3-4 timmars mellanrum än att äta allt vid något enstaka tillfälle.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 15:20   #1537
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Jo absolut, men jag käkar ju inte bara en pizza per dag. Blir ju andra saker också.
Men det man ska göra är alltså att köpa 2 pizzor och dela upp dom över hela dagen. Halv pizza frukost, halv pizza lunch, halv till middag och sen avsluta kvällsmålet med en halv pizza.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 15:23   #1538
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag är inte 100 % säker på att pizzadieten är ultimat i längden.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 15:54   #1539
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är bättre att sprida ut dagens proteinintag med 3-4 timmars mellanrum än att äta allt vid något enstaka tillfälle.
Är det vad evidensen säger? Jag vill minnas att det under rätt så lång tid varit konsensus att det inte spelar någon roll med måltidsfrekvensen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 16:20   #1540
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Rent spontant känns det mest logiskt (imo) att lägga största och det mest proteinrika målet efter sin träning, särskilt om man tränar kväll och har en lång natts sömn framför sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rådande rekommendationer säger att det är bäst att sprida ut proteinintaget relativt jämnt under dygnet.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 16:46   #1541
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Är det vad evidensen säger? Jag vill minnas att det under rätt så lång tid varit konsensus att det inte spelar någon roll med måltidsfrekvensen.
Ja. Äter man mer än kanske 40 gram protein i en måltid får man inte större muskeluppbyggnad för det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 16:49   #1542
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
http://www.mdpi.com/2072-6643/10/2/180/htm

https://link.springer.com/epdf/10.11...VcNyR07g%3D%3D
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 17:26   #1543
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Läste en diskussion om det här tidigare men trodde det bara gällde om man äggen att stå framme.



Tack båda för svaren. Bra info. Tänkte om man kunde ställa till storkok så man skulle ha mat över en vecka bara datumen var bra.

En följdfråga än, är det en myt att t.ex. kött är hållbart även efter sista användningsdatum bara det tilllagats före det? Alltså om jag har köttfärs som går ut idag, kan jag t.ex. äta det än imorgon och i övermorgon om det steks idag? Har åtminstone fått i mig en hel del sådant under min uppväxt.
Bakterierna som förstör eller förgiftar köttfärsen är värmekänsliga. Tillagar du köttfärsen FÖRE sista förbrukningsdag vinner du ett par dagars hållbarhet på den färdiga köttfärsen/köttbullarna.

Allt kött surnar med tiden och släpper köttsaft, med eller utan gas/vakuum. Jag skulle inte tillaga någon köttbit efter bäst före-datum. Köttet är sämre.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 19:07   #1544
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja. Äter man mer än kanske 40 gram protein i en måltid får man inte större muskeluppbyggnad för det.
Så om man för hälsans skull endast äter två gånger om dagen finns det ingen som helst anledning att äta mer än 80 g protein? Kan man efter 12 års träning ens bygga något på det?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-12, 19:13   #1545
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Protein fyller mer funktioner i kroppen än muskeluppbyggnad. All vävnad, från organen till huden, byggs upp av protein. Proteinsyntes sker i hela kroppen.

Det är dock inte alls omöjligt att en lågproteinkost - samtidigt med en lågkalorikost - är positiv för hälsan och saktar ned alla processer, inklusive sådana som innebär åldrande och tumörbildning.

Större proteinintag minskar proteinnedbrytningen även om dom inte ökar muskeluppbyggnaden mer. Dock oklart hur mycket av den minskningen är muskelproteinnedbrytning som minskar eller om det bara är nedbrytningen i levern och tarmarna som minskar. Man kan inte mäta muskelnedbrytning ordentligt. Tar man en muskelbiopsi skadas muskelfibrerna av den invasiva processen, och man kan inte avgöra vilka skador som beror på vad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)