Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-21, 11:12   #241
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Stort steg framåt för formen i back lever idag. Något som helt enkelt klickade och kroppen fattade lite bättre vad jag ville åstadkomma. Sista setet så den statiska "hålltiden" blev inte lång. Men jag är sjukt nöjd med form förbättringen så det är helt ok med bara någon sekund.

Nice! Du har händerna lite märkligt ser jag, svårt att bestämma dig om du ska ha handflatorna nedåt eller ej? Själv kör jag handflatorna nedåt, vilket ger en rejäl stress i armbågsleden, men tycker det är skönare, och har mer överföring till andra skills.
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-21, 13:00   #242
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Lallle Visa inlägg
Nice! Du har händerna lite märkligt ser jag, svårt att bestämma dig om du ska ha handflatorna nedåt eller ej? Själv kör jag handflatorna nedåt, vilket ger en rejäl stress i armbågsleden, men tycker det är skönare, och har mer överföring till andra skills.
Faktiskt inte tänkt på händerna någonting ännu. Är mest fokuserad på att få skuldror och korsrygg på plats. Ska börja experminetera med detta när jag blivit starkare statiskt i övningen.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-21, 15:06   #243
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Om man ska ha bakåtvända handflator så rekommenderas det vad jag vet att man kör german hangs och dylikt för att gradvis vänja biceps vid den belastningen. Det verkar finnas en del exempel på även avancerade och starka gymnaster som sliter av bicepssenor när de har intagit den positionen utan tillräcklig förberedande träning.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-21, 15:15   #244
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Starkt som fan hur som helst Beemel!
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 22:36   #245
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Har problem att göra något så simpelt som armhävningar, min vänstra armbåge knäpper till, både ljudligt och så känner jag det i armbågen.
Är väl nån sena som inte ligger rätt kanske?

Upplever det oavsett handplacering.
Nån som haft det eller något tips?
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 06:24   #246
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Har problem att göra något så simpelt som armhävningar, min vänstra armbåge knäpper till, både ljudligt och så känner jag det i armbågen.
Är väl nån sena som inte ligger rätt kanske?

Upplever det oavsett handplacering.
Nån som haft det eller något tips?
Mitt tips är att gå till en sjukgymnast och få armbågen undersökt.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 12:27   #247
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Att ha suttit som en kratta framför datorn hela dagarna hela tonåren och stor del av vuxenlivet har fullständigt fuckat up min thorakala rörlighet. Testade diverse varianter för att försöka få till någon slags thoracic bridge i liten variant att kunna bygga på för att kunna komma någonvart öht, då jag inte kan sätta händerna i golvet i den positionen och pressa ifrån alls då rörligheten begränsar styrkan så att det inte finns någon vinkel att pressa ifrån.

Hittade en lösning. Jag stöttar bröstryggs/skulderpartiet mot en psoaskudde, lutar mig bakåt och greppar nedersta ribban på en ribbstol och pressar upp, då toppen av skuldran touchar psoaskudden. Det tar minst 3-5 set av pressande / uppvärmning innan det ens börjar kännas att det tar i rätt område (dvs thorakalt), men när det väl gör det så känns det helt underbart I början kunde jag bara greppa 3e nedersta ribban, så det går framåt.

Detta är målet för i år:
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 14:17   #248
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En kille som är med i USA-landslaget (bl.a. OS 2016) som visar några gymnastiskspecifika kompletterande hantelövningar som han gör för att förbereda kroppen för mer avancerade saker (maltese m.fl.) vid 2:40 och framåt i videon.



Gillar även denna handstandtutorial. Övningen kring 5:00 är ju samma som gymnasticbodies / handstandövning "vertical press", vilket blir någon slags variant av tuck planche men med en dynamisk komponent (för att lära sig press handstand).

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 14:48   #249
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ska testa en skalad version av denna lilla cirkelträning idag för skojs skull, Termy. Bra tips!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 18:04   #250
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ska testa en skalad version av denna lilla cirkelträning idag för skojs skull, Termy. Bra tips!
Np Kör hårt!
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 18:26   #251
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Min progression i back lever från i somras/höstas till sista klippet från idag. Saknar fortfarande att komma ner lite mer, men är ändå sjukt nöjd med the gainz.

Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 18:34   #252
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Riktigt nice Lallle! Började du med typ german hangs och dylikt eller körde rakt på?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 19:05   #253
Lallle
Hey Moon
 
Lallles avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4 001
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Riktigt nice Lallle! Började du med typ german hangs och dylikt eller körde rakt på?
Tackar!

Har sedan en ganska lång tid inkorporerat ring support hold och german hang som uppvärmning i varje pass, så dessa två moment har lagt en bra grund tror jag. Sen började jag en ganska lång period med tuck back lever, sen en ännu längre period med advanced tuck back lever, sen vidare till straddle (som gick överraskande bra) och slutligen provade jag på full back lever för första gången förra veckan. Trycket i huvudet och belastningen på armbågarna är galet mycket större i sista steget
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 19:16   #254
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Låter ju riktigt vettigt. Har själv fått lite bakslag i diverse övningar med tryck mot hand eller böjning armbåge pga ulnarisinklämning. German hangs kör jag dock just nu och försöker vänja ffa armbåge/biceps vid det. Den och thoracic bridge är nog de "skönaste" övningarna för närvarande, känns riktigt gött att kunna köra dem.



Efter jag började komma åt thorakala delen i thoracic bridge bättre så märkte jag direkt en förbättring i rörlighet i "arch holds" bl.a.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-28, 20:56   #255
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Odelia Goldschmidt, en av Ido Portals adepter, är ju för övrigt riktigt imponerande. Lyckas man med någon sådant här nån gång öht så kan man ju vara glad:

https://www.instagram.com/p/BFEinF1COuL/
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)