Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-09, 13:25   #196
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Man kan ju även lägga lite mer krut på t.ex. mobilitet/stretching - split, front splits, pancakes, pike stretches. Det roliga om man siktar på många svårare övningar är ju att mycket hänger ihop som ett spindelnät där det ena ger det andra, så om man är en "sämre" period (deff, sjukdom, whatever) så kanske man kan jobba på någonting i alla fall och se att den delen går framåt, även om övriga delar kanske står still.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 13:27   #197
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Tungt för nervsystemet att lära sig nya övningar och speciellt med mindre mat i systemet.

Absolut kan du köra men kanske lite lättare övningar som HSPU, muscleups diverse prestages till plankor osv
"lättare" är i detta fall på intet synonymt med "lätt"
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 11:08   #198
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Helvete vilken finger/tumstyrka. Det får mig att tänka på en gammal dokumentär jag såg för länge sen om shaolinmunkar där någon gammal stofil där stod uppochnedvänd, lutad mot en vägg, med bara ett enda finger som stödjepunkt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 11:16   #199
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Varför nöja sig med att kunna köra en hel planche på bara pek- och långfingrarna på golvet. Lika bra att göra det på en tunn stång uppe i luften.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 08:19   #200
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Kom förra helgen på att jag ju faktiskt har gummiband liggande hemma.
Så nu kan jag nöta "riktiga" muscle-ups och "riktiga" front och backlevers.
Efter 5x5 muscleups hade jag typ träningsvärk överallt halva veckan =)

Provade även att gå från supporthold sakta ut mot "stora korset", det var nära men där räckte inte riktigt gummibandets hjälp hela vägen än. Kom kanske ut till 160-165 grader kontrollerat. Bara att nöta vidare!
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 10:14   #201
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Kom förra helgen på att jag ju faktiskt har gummiband liggande hemma.
Så nu kan jag nöta "riktiga" muscle-ups och "riktiga" front och backlevers.
Efter 5x5 muscleups hade jag typ träningsvärk överallt halva veckan =)

Provade även att gå från supporthold sakta ut mot "stora korset", det var nära men där räckte inte riktigt gummibandets hjälp hela vägen än. Kom kanske ut till 160-165 grader kontrollerat. Bara att nöta vidare!
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 17:13   #202
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Vilka övningar för bål skulle ni rekommendera om man "startar från noll" så att säga, bålträningsmässigt. Jag är rätt klen i bålen tror jag, men jag skulle så småningom vilja lära mig lite fränare övningar.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 19:53   #203
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Bossebäver: se PM. Progressionerna där tycker jag är bra i alla fall, speciellt i "front lever"-delen vad gäller bål, med fokus på "hollow body position" och att hitta rätt läge för rygg och aktivering av mage, inför gradvis svårare övningar i den och i andra positioner om man nu vill satsa på diverse kroppsvikts/gymnastikövningar. När man får in rätt teknik handlar ju det mesta om hävkrafter m.m.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 20:43   #204
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Termy har du lust att PM:a mig också.
Tack på förhand.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-29, 07:50   #205
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag gillar denna övning som en progression mot manna:


Har man testat dylika övningar märker man ganska tydligt att primära musklerna som jobbar är triceps långa huvud. Då jag inte är så stark där så kör jag inte glidvarianten på väggen utan snarare att jag "går upp" för väggen, men det tar ganska bra ändå. Jag kan tänka mig att manna är en av de svårare disciplinerna att bemästra om man utgår från de "grunddiscipliner" som finns i Foundation i alla fall.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 07:35   #206
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag gillar denna övning som en progression mot manna:


Har man testat dylika övningar märker man ganska tydligt att primära musklerna som jobbar är triceps långa huvud. Då jag inte är så stark där så kör jag inte glidvarianten på väggen utan snarare att jag "går upp" för väggen, men det tar ganska bra ändå. Jag kan tänka mig att manna är en av de svårare disciplinerna att bemästra om man utgår från de "grunddiscipliner" som finns i Foundation i alla fall.
Manna är vansinnigt svårt! Har du jobbat dig fram till progressivt den övningen eller har du hoppat i förväg? Jag kommer inte förbi pe2, saknar helt den kompression som krävs.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 07:42   #207
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Manna är vansinnigt svårt! Har du jobbat dig fram till progressivt den övningen eller har du hoppat i förväg? Jag kommer inte förbi pe2, saknar helt den kompression som krävs.
Jag modifierar lite hit och dit pga min rygg och lite annat, även om jag försöker följa grundtanken med foundation. PE2 klarar jag inte Jag behöver dels mer flexibilitet i baksida lår och mer styrka ffa höftböjare/rectus femoris. Med denna kan jag ju dock jobba på andra delar vid sidan av (t.ex. tricep). Men som sagt, jag gör inte övningen som visas på bilden utan en enklare variant där jag klättrar upp med fötterna. Jobbig nog för mig iaf. Jag kanske provar bildvarianten där när jag kommit upp i typ 5x10 eller dylikt på nuvarande övning.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 07:56   #208
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag modifierar lite hit och dit pga min rygg och lite annat, även om jag försöker följa grundtanken med foundation. PE2 klarar jag inte Jag behöver dels mer flexibilitet i baksida lår och mer styrka ffa höftböjare/rectus femoris. Med denna kan jag ju dock jobba på andra delar vid sidan av (t.ex. tricep). Men som sagt, jag gör inte övningen som visas på bilden utan en enklare variant där jag klättrar upp med fötterna. Jobbig nog för mig iaf. Jag kanske provar bildvarianten där när jag kommit upp i typ 5x10 eller dylikt på nuvarande övning.
Ok! Jag är ofta frestad att tjuvhoppa längre fram, men inser snabbt att jag ändå inte kan göra någon av övningarna. De är bra mycket svårare än de ser ut :-)
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 08:53   #209
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Ok! Jag är ofta frestad att tjuvhoppa längre fram, men inser snabbt att jag ändå inte kan göra någon av övningarna. De är bra mycket svårare än de ser ut :-)
Jo, förstår hur du menar. Just den kombinationen ser jag dock inte som ett tjuvhopp, då den jobbar helt andra delar än PE2 och dylika varianter. Den varianten finns ju dock ej som progression i Foundation manna. Ibland kollar jag på typ GMB och dylikt för att hämta lite inspiration.

Men om det är du på bilden utförandes en L-sit så bör du väl ha kommit en bit på PE2 i alla fall?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 09:40   #210
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det är ju så jäkla kul att träna på det här sättet

I början var jag ännu mer försiktigt än nu pga ryggen, ffa vid typ jefferson curls och pike stretches. Töjningen i ligament i ryggen samt nervsystemet var så kraftig att det blev en illamåendekänsla, men den biten har försvunnit helt nu och jag kommer längre och längre ned/fram i pikes och pancakes, men fortsatt en bra bit att gå.

Handstående och sånt visste jag knappt hur jag skulle komma upp för väggen teknik- och styrkemässigt... jag kör fortfarande wall handstands men försöker att bygga upp styrka och uthållighet där. Det roliga med alla diverse övningar är ju att när man levlar upp så leder det ena till det andra. Mer flexibilitet i pikes "låser upp" diverse möjligheter till handstandövningar så som tip toe press och dylikt där det krävs mycket flexibilitet.

Övningarna är ju inte bara utmanande och givande i sig, utan man kan hela tiden liksom blicka bortom horisonten och visualisera sig själv i någon mer avancerad, för närvarande omöjlig, övning som man klarar om man kan bemästra nuvarande övning. Så länge man kan hålla sig skadefri så finns motivationen och energin
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)