Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-25, 10:42   #151
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Dumt och dumt.. det beror ju vad man har för målsättning. Det funkar ju uppenbarligen för många. Sedan kanske pistol squats aldrig bygger volym på samma sätt som tunga knäböj med skivstång, t.ex... vad gäller överkroppen så lär man ju kunna få grym fysik både styrkemässigt och estetiskt med bara ringar och dylika redskap om man lägger tid nog på det.

Själv har jag ersatt i princip all maskin/stångträning med övningar från Foundation, Rings, Handstand och lite egna rehabövningar och annat med pilatesboll m.m. Kul som fan
Det är just benen jag funderar lite på. Det enda vettiga jag har kommit på där är just pistols och boxjumps. Vet inte om det finns andra vettiga/tuffa övningar att göra där?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 10:43   #152
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Dumt och dumt.. det beror ju vad man har för målsättning. Det funkar ju uppenbarligen för många. Sedan kanske pistol squats aldrig bygger volym på samma sätt som tunga knäböj med skivstång, t.ex... vad gäller överkroppen så lär man ju kunna få grym fysik både styrkemässigt och estetiskt med bara ringar och dylika redskap om man lägger tid nog på det.

Själv har jag ersatt i princip all maskin/stångträning med övningar från Foundation, Rings, Handstand och lite egna rehabövningar och annat med pilatesboll m.m. Kul som fan
Förresten, lust att dela med dig av ditt upplägg?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 12:53   #153
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Visst. Jag är inte speciellt stark, så har inte kommit till någon avancerad ringträning direkt. Jag kör 4-splittat just nu:

Dag 1:
Vilken dragövning som nu är på tapeten enligt foundation, f.n. cyklandes mellan bent chin hang 5x60s (i ringar med false grip) eller pullups mot 5x5reps.
Windshield wipers 5x10
Body rows eller hinge rows 3x10 typ
Rings support hold 4x24s just nu (dvs den med utåtroterade händer där armarna inte nuddar ringar eller egen kropp)
False grip hangs

Dislocates
Cuban presses

sedan kör jag lite egna övningar också typ sidoplankan i ringar, på raka armarna med fötterna på pilatesboll.

Töjning lägger jag in lite löpande för split stretch, front split, m.m. beroende på om jag vilat från töjning ett par dagar eller ej.

Dag 2:
Skater squat med bara bakre knäet i, samt tränande sidan uppe på en plattform (så den blir mer lik pistol squats), jobbar mot 5x10
Nordic hamstrings och/eller glute ham raise 5 set
Natural leg extensions 5 set 15kg 10 reps
Lite rotation bål/höftstabilitet på pilatesboll (egen övning)
Arch ups och circle arch ups
Utfall 3x5-10 beroende på progression, med hantel motsatt sida.
Farmer walks unilateralt
Jefferson curls 3x10 följt tätt av viktade pike stretches stående och sedan sittande med pinne framför fötterna
Sidliggande abduktion axel med hantel 3x10

Senare samma dag elevated lean planche 5x30s, började nyss på elevated bounce planche.

Dag 3:
Kör undergrip dips där just nu samt vanliga viktade dips. Körde single bar dips nyligen men fick förbannat ont i tummen av övningen (blir ju typ som ett Finkelsteinstest tänkte jag sedan, blev förmodligen någon tenosynovit i tumsenorna)

Straddle hollow body rocks, ska börja på 5x60s nu
Arch hold vartannat pass samt typ arch straddle hold vartannat för mer glut medaktivering

Pushups i ringar
Tricepsextensioner i ringar på låg höjd (dvs closed chain)
Bänkdips för mobiliteten i rörelsen
Magliggande pullovers med småvikter på en käpp 3x30s
Dislocates
Cuban presses

Dag 4:
Alla handledstöjningar och övningar
Lite uppvärmning typ yoga sun salute och dylikt
Wall handstands 5x30s. Tänkte bygga upp rejäl uthållighet där innan jag ens funderar på wall handstand runs
Half L-sit med fokus mer på att pressa fram höfterna så triceps långa huvud får jobba mer (svag punkt för mig)
Side lever static box 5x15 på ribbstol

Efter dag 4 börjar dag 1 direkt igen.

Kör även lite nackövningar på pilatesboll m.m. själv. Möjligt att jag fått med alla övningar där, det blir ju en del... kör även 1,5 timmes crosstraining per dag, 45 minuter innan styrketräningen (innan jobbet) samt 45 minuter direkt efter jobbet.

Jag kör dock inte alla varianter av typ ribbstolstöjningar, windmills i stående position osv som belastar min rygg mer än vad jefferson curls och pike stretches redan gör, pga tidigare diskbråck. Jag tar det i ganska sakta mak vad gäller det. Det får ta den tid det tar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 16:17   #154
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Långsiktiga mål är typ planche, press to handstand, front lever. Back lever ska man ju iaf enl. Coach Sommer börja träna när man klarat ut hela foundation pga risken för bicepsskador. Jag "leker" lite med tucked back levers, fast med handflatorna framåt istället för bakåt (dvs det rätta är bakåt).

Mål ännu längre fram, om dessa är möjliga, inkluderar bl.a. Manna.

"Omöjliga" mål:
Typ sånt här?

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 19:09   #155
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Visst. Jag är inte speciellt stark, så har inte kommit till någon avancerad ringträning direkt. Jag kör 4-splittat just nu:

Dag 1:
Vilken dragövning som nu är på tapeten enligt foundation, f.n. cyklandes mellan bent chin hang 5x60s (i ringar med false grip) eller pullups mot 5x5reps.
Windshield wipers 5x10
Body rows eller hinge rows 3x10 typ
Rings support hold 4x24s just nu (dvs den med utåtroterade händer där armarna inte nuddar ringar eller egen kropp)
False grip hangs

Dislocates
Cuban presses

sedan kör jag lite egna övningar också typ sidoplankan i ringar, på raka armarna med fötterna på pilatesboll.

Töjning lägger jag in lite löpande för split stretch, front split, m.m. beroende på om jag vilat från töjning ett par dagar eller ej.

Dag 2:
Skater squat med bara bakre knäet i, samt tränande sidan uppe på en plattform (så den blir mer lik pistol squats), jobbar mot 5x10
Nordic hamstrings och/eller glute ham raise 5 set
Natural leg extensions 5 set 15kg 10 reps
Lite rotation bål/höftstabilitet på pilatesboll (egen övning)
Arch ups och circle arch ups
Utfall 3x5-10 beroende på progression, med hantel motsatt sida.
Farmer walks unilateralt
Jefferson curls 3x10 följt tätt av viktade pike stretches stående och sedan sittande med pinne framför fötterna
Sidliggande abduktion axel med hantel 3x10

Senare samma dag elevated lean planche 5x30s, började nyss på elevated bounce planche.

Dag 3:
Kör undergrip dips där just nu samt vanliga viktade dips. Körde single bar dips nyligen men fick förbannat ont i tummen av övningen (blir ju typ som ett Finkelsteinstest tänkte jag sedan, blev förmodligen någon tenosynovit i tumsenorna)

Straddle hollow body rocks, ska börja på 5x60s nu
Arch hold vartannat pass samt typ arch straddle hold vartannat för mer glut medaktivering

Pushups i ringar
Tricepsextensioner i ringar på låg höjd (dvs closed chain)
Bänkdips för mobiliteten i rörelsen
Magliggande pullovers med småvikter på en käpp 3x30s
Dislocates
Cuban presses

Dag 4:
Alla handledstöjningar och övningar
Lite uppvärmning typ yoga sun salute och dylikt
Wall handstands 5x30s. Tänkte bygga upp rejäl uthållighet där innan jag ens funderar på wall handstand runs
Half L-sit med fokus mer på att pressa fram höfterna så triceps långa huvud får jobba mer (svag punkt för mig)
Side lever static box 5x15 på ribbstol

Efter dag 4 börjar dag 1 direkt igen.

Kör även lite nackövningar på pilatesboll m.m. själv. Möjligt att jag fått med alla övningar där, det blir ju en del... kör även 1,5 timmes crosstraining per dag, 45 minuter innan styrketräningen (innan jobbet) samt 45 minuter direkt efter jobbet.

Jag kör dock inte alla varianter av typ ribbstolstöjningar, windmills i stående position osv som belastar min rygg mer än vad jefferson curls och pike stretches redan gör, pga tidigare diskbråck. Jag tar det i ganska sakta mak vad gäller det. Det får ta den tid det tar.
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Långsiktiga mål är typ planche, press to handstand, front lever. Back lever ska man ju iaf enl. Coach Sommer börja träna när man klarat ut hela foundation pga risken för bicepsskador. Jag "leker" lite med tucked back levers, fast med handflatorna framåt istället för bakåt (dvs det rätta är bakåt).

Mål ännu längre fram, om dessa är möjliga, inkluderar bl.a. Manna.

"Omöjliga" mål:
Typ sånt här?

Ballt! Mycket mer avancerat än vad jag tänkt. Jag är kvar lite i tanken på hur man programmerar "vanlig" styrketräning. Tänker mer på pressar och dragövningar i olika plan, benträning och bålträning. Och lära mig några skills som att stå på händer, levers och planches samt muscle ups och flaggor.

Testade idag att försöka mig på muscle ups, front och back levers, dragon flags och flaggan. Det sista var tokigt svårt, det andra känns inte omöjligt, även om jag inte riktigt fattar hur jag ska tänka eller ta i för att göra back levers.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 19:26   #156
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Jag håller för tillfället på att nöta handstands.
Försöker klara muscle ups i ringar och kör negativa muscle ups med stång.
Tränar lite smått på tucked front och backlever.
Leker lite med enbenta frontlevers fast med böjda armar.
Klarade i förra veckan att stå i frogstand i över 2 minuter sen tröttnade jag mentalt snarare än fysiskt.
Tränar en hel del greppträning med fatbars, deadhangs, CoC fjädrar och gyroboll.
En satans massa chins och dips och lek i ringar på det.

Passar även på att träna greppet när jag tränar med frugan och lyfter av och på 20 kg vikterna med en hand.

Har på "fritiden" även nötta en del balans genom att stå/gå på räcken och dylika påfund. Står ofta på ett ben när jag jobbar (bara för att)

Massa stretch för axlar och bröstrygg kommer behövas...

Vet inte om jag gjort så stora framsteg sedan jag började inrikta mig lite grann på gymnastisk träning i maj. Men kul är det iallafall.

Lite svårt att göra framsteg när jag har så mycket jag vill hinna med....
3 gympass (med frun), 2 gymnastikpass (själv) och 3 löppass per vecka... fullt upp =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2016-09-25 klockan 19:27.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 19:30   #157
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Side levers bygger de (dvs foundation) upp via diverse windshield wipers på golv och ribbstol för att få rotationsstyrkan / sidostyrkan, sedan går över till att bygga från side lever block, sedan med "twists", negativa, m.m.

Back levers är en del av ringträningen och där börjar de med assisted german hangs, german hangs, german hang pulls, tuck back levers osv. Om man har ringarna roterade åt fel håll blir ju dock övningen "för lätt", precis som om man kör ring support holds utan att rotera ut handflatorna. Handflatorna i back lever ska ju peka bakåt vad jag vet, vilket sätter stort sträck på biceps, därav deras råd att man ska bemästra german hangs och dylikt och helst ha kommit en god bit in på foundation innan man kör igång seriöst med back levers. Jag lallar mest runt med övningen just nu, med german hangs osv.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 19:33   #158
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Beemel: låter riktigt bra Men ja, det blir ju så många övningar man vill göra att det blir ett himla meckande att försöka få ihop ens schema så man öht hinner med allt. Har du fortfarande ont i handlederna vid handstands?

Nått jag glömde nämna är att jag försöker implementera lite av Ido Portals 30 minute squat challenge och hang challenge, dvs sitta på huk så ofta jag kommer på mig själv, samt hänga från stänger eller ribbstolar aktivt/passivt för att stärka upp grepp, senor, m.m.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 06:52   #159
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Beemel: låter riktigt bra Men ja, det blir ju så många övningar man vill göra att det blir ett himla meckande att försöka få ihop ens schema så man öht hinner med allt. Har du fortfarande ont i handlederna vid handstands?

Nått jag glömde nämna är att jag försöker implementera lite av Ido Portals 30 minute squat challenge och hang challenge, dvs sitta på huk så ofta jag kommer på mig själv, samt hänga från stänger eller ribbstolar aktivt/passivt för att stärka upp grepp, senor, m.m.
Nope, handlederna verkar ha vant sig. Största känningen just nu är där underamens muskel möter armbågen (i rak linje upp från där tummen är om man håller handen med tummen pekande uppåt, typ som om man ska skaka hand) men det känns bara litegrann och endast vid false grip i ringar eller hantelcurls. Tror inte det är någon fara, men tar det lite lugnt.

Har för övrigt kommit på att "Hollow body hold" är en fantasisk övning som är som skräddarsydd för att stärka en av de svagaste länkarna i min kropp.
Filmade mig själv i handstående.... ingen vacker syn.. bananform plus....
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 07:57   #160
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Nope, handlederna verkar ha vant sig. Största känningen just nu är där underamens muskel möter armbågen (i rak linje upp från där tummen är om man håller handen med tummen pekande uppåt, typ som om man ska skaka hand) men det känns bara litegrann och endast vid false grip i ringar eller hantelcurls. Tror inte det är någon fara, men tar det lite lugnt.

Har för övrigt kommit på att "Hollow body hold" är en fantasisk övning som är som skräddarsydd för att stärka en av de svagaste länkarna i min kropp.
Filmade mig själv i handstående.... ingen vacker syn.. bananform plus....
Gör du "hollow body hold" i handstående då, eller hur menar du? Är det jobbigare än om man ligger på rygg på golvet?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 08:42   #161
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Antar att han menar i ryggliggande.

I Foundation siktar de på 5x60 sekunder för att gå vidare till nästa övning, som är hollow body rocks (5x60 reps), fast "helst" med armarna ovan/bakom huvudet.


Det är ju både för att stärka upp bålen samt nöta in i ryggmärgen att ha bakre bäckentippning (posterior pelvic tilt), som man även applicerar i handstående övningar m.fl.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 09:58   #162
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Gör du "hollow body hold" i handstående då, eller hur menar du? Är det jobbigare än om man ligger på rygg på golvet?
Nej, jag är för svag för att hålla kroppen "hollow" vid handstående (men självklart försöker jag så gått det går vid varje försök), det är det som är problemet. Så jag gör precis som Termy visade, ryggliggande.
Ligger "ihopkrupen" och trycker ner svanken i golvet. Sen försöker jag gå så långt ut med armar och ben jag kan (så som bilden/videon i Termys inlägg visar) utan att svanken släpper, och så håller jag där så länge jag orkar.
Är nästan ute med raka ben och raka armar uppåt, och kan hålla det i 15-20 sekunder, men det går ganska fort framåt. För några veckor sedan klarad jag inte ens att räta ut benen utan att ländryggen lämande golvet.
Har redan kännt att det gett mig fördelar (förutom i handstående) i både böj, mark och löpning.
Om jag håller armarna längs sidan och benen böjda klarar jag 5x60 sekunder utan jättestora problem (tror att det är ett av de första progressionsstegen i foundation?!?)

Är det något jag märkt sedan jag började med gymnastiska övningar är att jag är INTE särskilt stark, Jag är bara hyfsat bra på att lyfta metallstänger....
Men av mina personbästa i bänk, böj och mark har jag typ inte särskilt mycket nytta =). Det ska möjligen vara militärpressen, där styrkan åtminstone till viss del är överförbar. Annars är typ det som jag tror har gett mest av gymträningen, straight arm pushdowns, armhävningar, chins och dips.

=)

En ganska intressant reflektion.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-26, 11:52   #163
JonasF
Registered User
 
JonasFs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 193
Den enda källan du någonsin behöver.

https://www.youtube.com/channel/UCZI...NjVpP-oLMHpeDw
JonasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 14:58   #164
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Nu har jag satt ihop en preliminär plan. Jag har bara möjlighet att köra två dagar i veckan, så förstår att progressionen inte kommer vara supersnabb, men jag tänker mig att jag kanske har lite gratis kroppskontroll från mycket kampsportsträning och därmed även en hel del träning med egen kroppsvikt.

Vad tror ni om det här? Vissa utav övningarna kommer jag kanske behöva köra tidigare progressioner på eller så, men vi får väl se hur det funkar. Jag tänker på planche progressions och tucked flaggor och levers.

Hur länge skulle ni vila mellan varje set/övning? Tror ni de här passen blir väldigt långa eftersom det är en hel del övningar?

Alla tips, tankar, feed back uppskattas!

Dag 1:
Box jumps 3 x 10
Muscle ups (neg) – 3 set x 5-8
Sternum chins (explosiva) 3 x 5-8
Bar dips 3 x 5-8
Pistols 3x8-10 per sida
HSPU – 3 x 5-8
Handstand practice (hollow body?) – lite lek? 3 x 30 sek
Lunges 2x10 per sida
Ring flies 2 x 5-8
Reverse ring flies 2 x 5-8
Back lever (tucked) 3 x 30 sek (eller skin the cat 3 x 5)
L-sit 3 x 30 sek

Dag 2:
Box jumps 3 x 10
Muscle ups (neg) – 3 set x 5-8
Archer chins 3x6
Ring dips 3x10
Shrimp squats 3x6 per sida
Inverted rows 3x10
Pushups (archer eller superman eller i ringar) 3x10
Front lever (tucked) 3 x 30 sek
Planche progression (frogstand osv?) - 3 x 30 sek
Sissy squats 3 x 10
Tucked flag 2 x 30 sek per sida
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-27, 19:23   #165
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Nej, jag är för svag för att hålla kroppen "hollow" vid handstående (men självklart försöker jag så gått det går vid varje försök), det är det som är problemet. Så jag gör precis som Termy visade, ryggliggande.
Ligger "ihopkrupen" och trycker ner svanken i golvet. Sen försöker jag gå så långt ut med armar och ben jag kan (så som bilden/videon i Termys inlägg visar) utan att svanken släpper, och så håller jag där så länge jag orkar.
Är nästan ute med raka ben och raka armar uppåt, och kan hålla det i 15-20 sekunder, men det går ganska fort framåt. För några veckor sedan klarad jag inte ens att räta ut benen utan att ländryggen lämande golvet.
Har redan kännt att det gett mig fördelar (förutom i handstående) i både böj, mark och löpning.
Om jag håller armarna längs sidan och benen böjda klarar jag 5x60 sekunder utan jättestora problem (tror att det är ett av de första progressionsstegen i foundation?!?)
Körde hollow rocks ala tabata på lördagspasset. 8 set, 20 sek gung 10 sek vila. Testa det när det börjar kännas bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)