Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-03-12, 10:16   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Styrketräning och prestation i andra idrotter

Citat:
Resistance exercise is typically performed to increase both muscle size and strength and is regularly incorporated into training programs for sports performance. Presumably, the exercise would be expected to increase the force producing capabilities of skeletal muscle, which may have subsequent influence on various sports related abilities. Interestingly, few studies are designed to examine sports related benefits of resistance exercise while including a proper control group to account for adaptations to simply performing the sports related task. Much of our knowledge on resistance exercise for sport is based off cross-sectional work showing that stronger athletes tend to perform at the highest level, along with cross-sectional work demonstrating that higher levels of strength are associated with various performance related parameters. Although there is a large body of cross-sectional literature providing a rationale for resistance exercise for sport, its implementation is largely based on the following: 1) An increase in muscle size will produce an increase in strength and 2) a stronger muscle will increase sports performance. However, there is a lack of evidence to support these assumptions. The weight of evidence suggests that resistance exercise may indirectly impact sports performance through injury prevention, as opposed to directly improving sport related abilities.
Med Hypotheses. 2018 Apr;113:1-5. Resistance exercise and sports performance: The minority report.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 10:35   #2
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Väntar spänt på fulltexten. Känns märkligt att kategorisera "andra idrotter" som en kategori. Vissa idrotter tränar anekdotiskt mycket mer styrketräning än andra under vissa perioder på året. Hade varit intressant att se en jämförelse mellan olika idrotter. Både individuella konditionsidrotter och lagsport.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 10:40   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
http://docdro.id/G8BNgDG
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 10:45   #4
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Vad vore träningsvärlden utan dig Grub - Tack!
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 18:08   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nu har jag bara läst lite hastigt, men fick det till att man säger att det inte finns så mycket data som visar att styrketräning ger effekt på sportprestation. Var det felläst eller var det ungefär det som var poängen? Jag ska läsa nogrannare sedan...

Jag är iaf rätt säker på att jag någon gång på www.brianmac.co.uk sett en referens till en studie där de testat vad som gav bäst resultat för hoppspänst av bara styrketräning, bara plyo och en kombination av bägge. Enligt den studien gav kombinationen av styrketräning och plyo bättre resultat än bara plyo, och sämst reslutat gav bara styrketräning.

Dock kan jag inte alls hitta den sidan nu...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)