Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-24, 12:34   #35641
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Måste fastlåsningen vara "automatisk"? Annars kan du göra en horisontell skåra uppdragna skivan, där du kan skjuta igenom ytterligare en plywoodskiva eller liknande.
Helst automatisk ja, åtminstone väldigt smidig att utföra. Behåller ditt förslag som backup
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 13:00   #35642
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Vill bygga en låda som har plywoodskivor inuti som man drar upp. Den ska fastna när den är helt uppdragen (och klara ca 1 kg vikt). Någon som har förslag på vad jag ska använda för konstruktion för fastlåsningen? =)

Borra ett horisontellt hål i den övre skivan och stoppa in passande fjäder, och sen en metallkula. Sen ett grunt hål i skivan som dras upp, där kulan kan fastna när skivan är i önskat läge. Borde med rätt fjäder och kanske två stycken per skiva hålla för 1kg. Förutsätter att skivan aldrig dras helt ur, för då kan det bli knivigt att få ner den igen och i med kulan i sitt hål
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 13:00   #35643
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Helst automatisk ja, åtminstone väldigt smidig att utföra. Behåller ditt förslag som backup
Då är nog någon form av "snäpplås" lämpligt?
Av modellen som på bild, fast av stadigare konstruktion (har sett tex med 2 st såna där till höger och en rund pinne som förs in istället för det som finns till vänster):

Där du monterar låsets "snäppsida" nedåt, så när luckan förs upp hoppar låsgrejan in i snäppet och så måste du sedan övervinna denna kraft (som då helst samlad beroende på hur många du använder, är mer än 1 kg enligt din spec) och luckan stannar därför uppe
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-09-24 klockan 13:02.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 16:53   #35644
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Magnet på insidan locket och på en kloss slm sitter på skivan?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 21:16   #35645
Detective
Transformation in progress
 
Detectives avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 5 353
Är det fler vars pass blir helt "förstört" vid tillfällen där man överger sin vanliga gymtid. Där man istället hamnar på gymmet i värsta rusningstrafiken?

För min del så vid sådana tillfällen blir det bara att jag stressar mig igenom ett antal övningar på måfå för att komma därifrån så fort som möjligt utan att ha lämnat något större intryck.

Har säkert att göra med att jag inte är särskilt social av mig, samt det faktum att jag inte är särskilt förtjust i människor överlag
__________________
Mål 2023
Löpning: 1000km
Min Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126914
Löpning 2018 - 493,58km
Löpning 2019 - 479,81km
Detective är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 21:28   #35646
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Jepp, jag känner samma sak. Är det folk på gymmet så blir passet genast lite sämre. Nu när jag bytt träningsplats så blir passen bättre eftersom det är luftigt och sällan mycket folk. Oftast någon grabb och några söta töser, såna existerade inte på förra gymmet :-)
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 21:38   #35647
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Borra ett horisontellt hål i den övre skivan och stoppa in passande fjäder, och sen en metallkula. Sen ett grunt hål i skivan som dras upp, där kulan kan fastna när skivan är i önskat läge. Borde med rätt fjäder och kanske två stycken per skiva hålla för 1kg. Förutsätter att skivan aldrig dras helt ur, för då kan det bli knivigt att få ner den igen och i med kulan i sitt hål
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Då är nog någon form av "snäpplås" lämpligt?
Av modellen som på bild, fast av stadigare konstruktion (har sett tex med 2 st såna där till höger och en rund pinne som förs in istället för det som finns till vänster): [IMG]https://www.nackabyggnadsvard.se/image/3338/SN.jpg[/I MG]

Där du monterar låsets "snäppsida" nedåt, så när luckan förs upp hoppar låsgrejan in i snäppet och så måste du sedan övervinna denna kraft (som då helst samlad beroende på hur många du använder, är mer än 1 kg enligt din spec) och luckan stannar därför uppe
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Magnet på insidan locket och på en kloss slm sitter på skivan?
Ja, alla de tre borde kunna funka! Tack, ska klura på vilket som blir bäst i mitt fall
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 10:13   #35648
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Ja, alla de tre borde kunna funka! Tack, ska klura på vilket som blir bäst i mitt fall
Jag vet inte vad skivan väger, men för att boosta mitt förslag.
https://www.magnordic.se/supermagneter-8x3-mm
Priset känns rätt överkomligt.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 10:31   #35649
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Magneter gillar ju inte stötar särskilt mycket, så det krävs att man är lätt på handen när man i så fall hanterar luckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 10:44   #35650
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Magneter gillar ju inte stötar särskilt mycket, så det krävs att man är lätt på handen när man i så fall hanterar luckan.
Dvs, om luckan släpps ner fritt mot botten kan magneterna ta skada och spricka. På samma sätt även om luckan dras upp till topp-/låsläge för bryskt så att magneterna kolliderar med för stor kraft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 11:25   #35651
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Detective Visa inlägg
Är det fler vars pass blir helt "förstört" vid tillfällen där man överger sin vanliga gymtid. Där man istället hamnar på gymmet i värsta rusningstrafiken?
Olika tider är okej men rusningstid är naturligtvis helt uteslutet. Jag har tränat i drygt 20 år och antalet pass vid rusningstid är max ett tiotal. Nu tränar jag i ett privat källargym där man ska extrem otur om någon annan dyker upp och efter nyår blir det eget garagegym.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 11:48   #35652
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Vill bygga en låda som har plywoodskivor inuti som man drar upp. Den ska fastna när den är helt uppdragen (och klara ca 1 kg vikt). Någon som har förslag på vad jag ska använda för konstruktion för fastlåsningen? =)

Jag blev lite nyfiken på vad det ska vara till? Den vetskapen skulle även göra det lättare att tänka ut en alternativ konstruktion.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 12:02   #35653
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Någon som vet om dessa är ett vettigt köp som komplement till min robotdammsugare?
https://fyndiq.se/campaign/dagens-deal-259-loning//

Sen verkar ju den billigare vara bättre på allt? Bättre kapacitet, sugförmåga etc?
Den dyrare verkar vara sladdlös vilket iof är ett stort plus.

Senast redigerad av Akerhage den 2018-09-25 klockan 12:05.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 12:12   #35654
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Vill bygga en låda som har plywoodskivor inuti som man drar upp. Den ska fastna när den är helt uppdragen (och klara ca 1 kg vikt). Någon som har förslag på vad jag ska använda för konstruktion för fastlåsningen? =)
Jag hade använt tunna lister och limmat på magneter. Motsvarande magneter i toppen av lådan. Stoppklackar som förhindrar att magneterna slår i varandra. Gummilist på nedre kant av luckan så att den inte slår i botten. Frästa spår eller lister som styr luckorna.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 12:12   #35655
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nån som installerat Nest i sitt hem för att kontrollera sin temperatur? Jag läste att det är svårt att få det att fungera i vissa svenska hem pga att det är annorlunda än i t.ex. USA. Behöver man installera något extra som någon slags överbryggande grej så att man kan få det att fungera? /Mvh Noll koll
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)