Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-20, 10:52   #3901
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Är det dumt att sälja en trasig Iphone som reservdel? Icloud är utloggat, men jag funderar på om det går att komma åt mitt bankkort och sociala medier via apparna. Telefonen går ej att starta öht.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:54   #3902
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Att dom tar bort 3.5mm har inte med vattentäthet att göra. De som används idag är ip68 klassade. Tror tillverkarna har sagt att de har med utrymme att göra. Jag hoppas Samsung fortsätter att ha kvar det iaf.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:59   #3903
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Spontanbeställde nyss en Xiaomi Mi A2 64GB då skärmen på min iPhone trillade av i helgen. Har bara skummat några YouTube-videor men verkar vara en godkänd mobil för pengarna (2160 kr på Amazon). Uppenbara nackdelar är avsaknad av SD-minne och hörlurskontakt, den utstickande kameran och dålig batteritid. Hoppas ändå att det blir en markant förbättring mot min iPhone 5 med bättre prestanda och större skärm (4 till 6 tum). Tror tyvärr att den är för liten för pdf-läsande men vore underbart om den även kunde ersätta min surfplatta.

Finns det någon grundkurs med tips & trix för någon som aldrig kört Android? Mina nuvarande appar som saknar Android-stöd är Downcast (podcasts), Oak (meditation) och Goodreader (pdf-läsare med highlight-stöd). Vilken blogg bör man följa utan att få mängder av artiklar om hårdvara?
Hörlurskontakt, menar du då 3,5 mm kontakt?

Det har iallafall min Mi A1, något dom måste ha tagit bort på A2 då. Tråkigt :/

Annars tror jag att du kommer att bli väldigt nöjd, min fungerar grymt bra iallafall
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 11:35   #3904
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Är det dumt att sälja en trasig Iphone som reservdel? Icloud är utloggat, men jag funderar på om det går att komma åt mitt bankkort och sociala medier via apparna. Telefonen går ej att starta öht.
Får dom in ett fungerande batteri och kan starta upp den samt låsa upp den med din pinkod eller så så kan dom nog komma in på dina sociala medier om du inte byter lösenord på dom kontona.

Bankkort är garanterat svårare och via din internetbank så kan du stänga av bankid på den mobilen.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 11:53   #3905
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tillverkares lathet är inte att "ligga före". Tror man det är man lurad av marknadsföringen. Det går utmärkt att åstadkomma det du räknar upp och ha ett uttag för hörlurar. Dåliga exempel dessutom. Att låsa upp telefonen med en kod försvann inte när fingeravtrycksläsare introducerades.
En framgangsrik tillverkare maste ha kreativitet och nytank, samt utforska okand mark. Hade folket fatt bestamma hade de garna velat ha kvar det fysiska tangentbordet, folk var vana vid det men titta vad som hander med Blackberry nu. De kampar hart for att overleva pga att de var for konservativa imo

Som #1 ledande i industrin maste man ta risker, ibland innebar det floppar och det ar smallar man far ta som #1. OnePlus t ex har en helt annat strategi, de lyssnar pa sina anvandare och tittar pa vad andra gor och hakar pa. De kommer alltid vara populara, men de kommer alltid vara ett steg efter alla andra

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Huawei p20 pro tror jag kommer ha det

Google tango är typ radarkamera, du kan 3d scanna och köra bättre VR osv.

3,5 måste jag ha för jag måste kunna ladda och lyssna samtidigt då jag kör mycket bil och lyssnar på youtubedokumentärer när jag sover. Kan dom sätta dubbla USB C istället så kan kan köra HDMI, eller ljud eller dac samtidigt som jag laddar så skulle jag vara nöjdare med den lösningen faktiskt
En grej jag har stort mig pa ett tag ar att kameran sticker ut pa typ, alla telefoner
Men jag antar att det ar ett maste for tillfallet for att linser och allt lullull ska fa plats

Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Att dom tar bort 3.5mm har inte med vattentäthet att göra. De som används idag är ip68 klassade. Tror tillverkarna har sagt att de har med utrymme att göra. Jag hoppas Samsung fortsätter att ha kvar det iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Hear hear.
Inte direkt så att ett hål är i vägen... Behövde använda 3.5 senast i går, då var det bra att det fanns.
Som Snobbe namnt ovan, det ar vad som pagar inuti som ar i vagen

Alla tillverkare har formodligen sitt eget satt att vattentata, sag en review om just horlursuttag och IP-klassificiering dar de namnde snabbt om varfor nya OnePlus valde att stryka 3.5mm, antagandet och/eller gissningen var att de ville fa den IP-klassad. Men om man nu tanker efter med lite sunt fornuft, ett hal mindre ar ett stalle mindre att tata och/eller oroa sig for vatska och damm. Siktar de pa IP69 kanske? (om ens det existerar?)

Kara koloiter, vi ar nara det sista kvartalet av 2018 nu
Jag skulle inte bli forvanad om ladduttaget kommer ryka om 1-2 ar, eller t.o.m vid nasta iPhone 11/Samsung S11 lansering. Wireless charging existerar redan har och var, allt de maste finslipa ar snabbladdning innan saken ar biff. Jag kan inte garantera min existens pa kolo nar det val hander, men ni alla vet vart ni horde/laste om det forst! Tacka mig senare
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 12:13   #3906
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg

En grej jag har stort mig pa ett tag ar att kameran sticker ut pa typ, alla telefoner
Men jag antar att det ar ett maste for tillfallet for att linser och allt lullull ska fa plats
Det är lite tråkigt faktiskt då telefonen faktiskt är så tjock som linsen sticker ut, det är ett fult sätt att försöka vinna tunnhetskriget.

Jag hade hellre sett att telefonen var jämntjock fast välvd istället. Det skulle knappt märkas och man skulle lätt kunna ha allt en användare vill ha.

Jag gillar periskopkameran någon gjorde också, det var ett häftigt sätt att få till optisk zoom
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 10:06   #3907
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Hörlurskontakt, menar du då 3,5 mm kontakt?

Det har iallafall min Mi A1, något dom måste ha tagit bort på A2 då. Tråkigt :/

Annars tror jag att du kommer att bli väldigt nöjd, min fungerar grymt bra iallafall
Precis, det var 3,5 mm jag syftade på. Idag finns ju bluetooth så lär väl aldrig ha hörlurar i samtidigt som jag laddar den men är ju lite drygt med en adapter.

Två dygn senare så känns Mi A2 som ett prisvärt köp. Den känns snabb, fingeravtrycksläsaren är extrem (får mig att klura på säkerheten) och kameran håller väldigt hög kvalité. Batteriet var inte så illa som jag förväntade mig. Nu har jag använt den väldigt snällt (ingen video / spel) men fick ut 10 timmar skärmtid på 38 timmar med aktiv bluetooth. Högtalaren är också bra.

Nackdelar? Kamerans utformning är verkligen inte bra. Inget man tänker på när man har den i handen men den kan inte ligga still på bordet. De borde ha gjort den något mer jämntjock och tryckt in ett bättre batteri. Det andra jag reagerat på är att ljudnivån vid notiser är extremt hög även på lägsta ljudnivån. Installerade Precise Volume för att hantera det akut men ska se om jag kan byta ut ljudfilen mot en db-sänkt. Skärmen är också på gränsen till för stor. Jämförde med en iPhone 7 plus igår och de verkar vara jämnbreda men min är någon centimeter högre. Resultatet blir att jag inte kommer åt saker uppe i högra hörnet (såsom Chromes flikar) utan att använda två händer.

Konkurrensen är dock stenhård och jag tvivlar på att detta är den bästa modellen i prissegmentet. Xiaomi Redmi Note 5 har t.ex. 3,5 mm, microSD, FM radio och 4000 mAh istället för 3010 mAh. Asus Zenfone Max Pro M1 har samma funktioner men 5000 mAh. Sedan vet jag inte hur bra de är i praktiken.

Överlag så är jag nöjd. Det viktigaste var att ta klivet bort från iOS och få mer prisvärda mobiler i framtiden.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 12:03   #3908
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Är det bara jag som är superpepp på ordentliga hälsoarmband?

Skulle vilja logga ECG EKG dygnet runt jämt samt blodtryck
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 12:32   #3909
neonr
123
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 3
Om man inte bryr sig om kameran, finns det någon anledningen att välja huawei p20 pro över huawei mate 10 pro?
Eller är det ungefär lika bra?
neonr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 20:47   #3910
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Är det bara jag som är superpepp på ordentliga hälsoarmband?

Skulle vilja logga ECG EKG dygnet runt jämt samt blodtryck
Jag gillade tanken på hälsoarmband tills jag insåg hur värdelöst det var för att uppskatta kcalförbrukningen, som var det enda jag ville ha det till då det begav sig, men jag håller med om att framtiden ser ljus ut! Jag gillar också tanken på att kunna effektivisera sömnen genom dem så man faktiskt väcks i rätt cykel osv, vet inte hur långt man kommit på den fronten senaste åren.
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 23:58   #3911
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Är det bara jag som är superpepp på ordentliga hälsoarmband?

Skulle vilja logga ECG EKG dygnet runt jämt samt blodtryck
Verkar ball, men jag gissar pa att det kommer ge liknande effect som hjartslag, stegraknare etc, dvs roligt att veta i en vecka sen bryr man sig inte

Vet inte om min Fitbit Charge HR ar nat att jamfora med, men jag loggade all matintag och dyl i tva veckor, sen pallade jag inte ladda den och dar samlar den damm inuti boxen sen x antal ar tillbaka
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 09:03   #3912
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Jag gillade tanken på hälsoarmband tills jag insåg hur värdelöst det var för att uppskatta kcalförbrukningen, som var det enda jag ville ha det till då det begav sig, men jag håller med om att framtiden ser ljus ut! Jag gillar också tanken på att kunna effektivisera sömnen genom dem så man faktiskt väcks i rätt cykel osv, vet inte hur långt man kommit på den fronten senaste åren.
Det är nog 2019 som är året då smartklockor och wearables faktiskt är något att ha.

Jag hade ett UP3 i något år men gummit gick av flera gånger och jag fick nytt på garanti.

Just för sömncykeln var det fantastiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Verkar ball, men jag gissar pa att det kommer ge liknande effect som hjartslag, stegraknare etc, dvs roligt att veta i en vecka sen bryr man sig inte

Vet inte om min Fitbit Charge HR ar nat att jamfora med, men jag loggade all matintag och dyl i tva veckor, sen pallade jag inte ladda den och dar samlar den damm inuti boxen sen x antal ar tillbaka
Du måste skilja på fitnesstrackers och hälsoövervakare, jag har inget behov av en fitnesstracker, men jag skulle vilja ha bättre data på min hälsa.

Jag tror det kan vara bra att ha när vården blir mer digitaliserad.
Det hjälper också analyser att hitta ifall man ligger i riskzonen för diverse
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 09:20   #3913
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Hyffsad vinstmarginal på appleprodukter som vanligt: https://www.phonearena.com/news/iPho...one-X_id109297
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 07:47   #3914
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Om man kan/ska få en ny mobil kring årsskiftet - vad är det bästa man kan önska sig? Priset spelar ingen roll. Det ska vara Android.

Jag har idag en Samsung Galaxy S7 som jag överlag är nöjd med, men skulle vilja ha bättre batteritid. Jag spelar inte eller något sånt, utan läser mest och slösurfar på den. Bra batteritid och bra kamera är viktigt/kul. Funderar på Samsungs Galaxy S9+. Andra/bättre förslag?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 08:12   #3915
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
https://www.gsmarena.com/huawei_mate_20_pro-9343.php
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)