Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-22, 20:54   #21661
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Kass packning på en så ny bil låter väldigt tveksamt, om nu inte Citroën kör med riktigt dåliga packningar. Och även om packningen är kass är det osannolikt att det kommer läcka mycket. Blir kanske lite kladd på tråget men troligtvis märker du inte att det läckt ut olja förrän du kollar under bilen och ser att det blivit kladd.
Alla bilar är förstås olika men tänk att på insidan av tråget, där du skruvar i pluggen, går det typ som en gängad cylinder. Oljan ska alltså ta sig igenom den, pluggen och förbi packningen. Det säger sig självt att det är hyfsat tätt. Även om olja är bra på att leta sig igenom dåliga packningar ska det ju en del till för att det ska börja droppa olja.

Jag har varit med om packningar som fallit sönder när jag tagit ur pluggen, och då har det läckt nämnvärt med olja.

Sen, att få olja på kamremmen är förvisso inte jättebra. Remmen kan brytas ner av oljan men det går långsamt och det är inte som att remmen är jättekänslig. Den är liksom gjord för att tåla lite.

Nu brukar remmen också sitta väldigt skyddad plus att läckage från oljepluggen lär ha svårt att stänka ner den. Det kan förstås hända men du lär få köra lite inspirerat medan det läcker på bra.

Kontentan av detta är det låter som verkstaden kör en bullum-knullum med dig.
Ja det har varit två olika läckage där de bytte kamrem och styrbox samt tätade en vevaxel tror jag. Det gick på motorförsäkringen som tur var. Sen sista varvet med packningen tror jag var en vals för de fuckat upp. Jag känner verkstan vi kör service på och litar på killarna där. Tredje läckaget var inga droppar utan över en natt så rann det av skivan jag lagt under bilen. 2-3msk på 12h kanske.

Det är tätt nu men det irriterar mig att vi har fått betala och vet inte egentligen vad felet är....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 22:35   #21662
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Ja det har varit två olika läckage där de bytte kamrem och styrbox samt tätade en vevaxel tror jag. Det gick på motorförsäkringen som tur var. Sen sista varvet med packningen tror jag var en vals för de fuckat upp. Jag känner verkstan vi kör service på och litar på killarna där. Tredje läckaget var inga droppar utan över en natt så rann det av skivan jag lagt under bilen. 2-3msk på 12h kanske.

Det är tätt nu men det irriterar mig att vi har fått betala och vet inte egentligen vad felet är....
Okej, om det läcker från tätningen till vevaxeln låter det fullt rimligt att byta kamrem också.

Låt se om jag förstått det rätt. Du lämnar in bilen för att den läcker olja. Verkstaden konstaterar att det kommer från vevaxeln, så de byter tätringen och kamremmen som fått olja på sig. Sen får bilen ett litet oljebyte och du får tillbaka den.

Bilen börjar läcka olja igen och den här gången säger de att det är packningen till oljepluggen som inte blev bytt vid första vändan.

Typ så?

Jag tror då knappast att det varit oljepluggen som varit problemet med tanke på den historian. Säger verkstadskillarna att de byter packning om den blivit dålig så är det förmodligen precis som de säger. Och det är som sagt inget fel med att göra så. Kanske väljer de att göra så för att det blir lite lättare när de har fullt upp. Typ bättre att låta en fullt fungerande packning sitta kvar än att ta bort den och kanske missa att sätta dit en ny.

Har bilen varnat för dåligt oljetryck?

Min gissning efter lite googlande på Citroen är att det läcker från oljesilsröret och/eller oljepumpen. Tyvärr kan det betyda att bilen behöver i varje fall nytt oljetråg, ny pump, ny eller i varje fall grundligt rengjord oljesil och sen kanske ett till kamremsbyte.

Om oljesilen fyllts med skit och du kört med dåligt oljetryck kan turbon ha tagit skada, om du har en sån, och det kan ha kommit skit i avgassystemet.

Nu ska man kanske inte måla fan på väggen men oljeläckage verkar vara Citroens paradgren...
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 06:25   #21663
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Okej, om det läcker från tätningen till vevaxeln låter det fullt rimligt att byta kamrem också.

Låt se om jag förstått det rätt. Du lämnar in bilen för att den läcker olja. Verkstaden konstaterar att det kommer från vevaxeln, så de byter tätringen och kamremmen som fått olja på sig. Sen får bilen ett litet oljebyte och du får tillbaka den.

Bilen börjar läcka olja igen och den här gången säger de att det är packningen till oljepluggen som inte blev bytt vid första vändan.

Typ så?

Jag tror då knappast att det varit oljepluggen som varit problemet med tanke på den historian. Säger verkstadskillarna att de byter packning om den blivit dålig så är det förmodligen precis som de säger. Och det är som sagt inget fel med att göra så. Kanske väljer de att göra så för att det blir lite lättare när de har fullt upp. Typ bättre att låta en fullt fungerande packning sitta kvar än att ta bort den och kanske missa att sätta dit en ny.

Har bilen varnat för dåligt oljetryck?

Min gissning efter lite googlande på Citroen är att det läcker från oljesilsröret och/eller oljepumpen. Tyvärr kan det betyda att bilen behöver i varje fall nytt oljetråg, ny pump, ny eller i varje fall grundligt rengjord oljesil och sen kanske ett till kamremsbyte.

Om oljesilen fyllts med skit och du kört med dåligt oljetryck kan turbon ha tagit skada, om du har en sån, och det kan ha kommit skit i avgassystemet.

Nu ska man kanske inte måla fan på väggen men oljeläckage verkar vara Citroens paradgren...
Första varvet byter de kamrem, byter styrbox då de tror den läcker. Sen tätar de vid vevaxeln. Jag försökte få en spec på vad de gjort men den gick till försäkringsbolaget sa dom.... Då bytte de inte olja som jag förstått det.

Den läcker fortfarande och denna gång ringer de dagen efter och säger att det läcker från Oljepluggen - 500kr för jobb typ.

Så 5500kr för allt det är kanske inte så farligt då vi nu har 18k mil till kamremsbyte men det är mer känslan av att de kan säga precis vadsom....

Dåligt oljetryck nej men låg oljenivå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 21:17   #21664
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Första varvet byter de kamrem, byter styrbox då de tror den läcker. Sen tätar de vid vevaxeln. Jag försökte få en spec på vad de gjort men den gick till försäkringsbolaget sa dom.... Då bytte de inte olja som jag förstått det.

Den läcker fortfarande och denna gång ringer de dagen efter och säger att det läcker från Oljepluggen - 500kr för jobb typ.

Så 5500kr för allt det är kanske inte så farligt då vi nu har 18k mil till kamremsbyte men det är mer känslan av att de kan säga precis vadsom....

Dåligt oljetryck nej men låg oljenivå.
Vad menas med styrboxen i detta fall? I min värld är styrboxen en dator, ofta monterad någonstans i kupén i trakterna kring instrumentpanelen. De måste rimligen mena någon annan del.

Har du lämnat in bilen en tredje gång nu, och har de isåfall sagt något? Oavsett vad det är låter det ju som att det är flera delar som kan behöva bytas. Här har man antingen helt missbedömt varifrån det läcker eller så är det flera delar som hänger ihop, och försöker fixa utan att behöva göra mer omfattande jobb.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 21:58   #21665
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Vad menas med styrboxen i detta fall? I min värld är styrboxen en dator, ofta monterad någonstans i kupén i trakterna kring instrumentpanelen. De måste rimligen mena någon annan del.

Har du lämnat in bilen en tredje gång nu, och har de isåfall sagt något? Oavsett vad det är låter det ju som att det är flera delar som kan behöva bytas. Här har man antingen helt missbedömt varifrån det läcker eller så är det flera delar som hänger ihop, och försöker fixa utan att behöva göra mer omfattande jobb.
Nej, packbox var det nog. Om det nu är mer rätt...

Bilen var inne för ett år sen men då blev det bra.

Så det är 2 ggr sen läckaget blev igen, kan vara helt orelaterade till gång 1 det läckte.

De har bytt packningar säger dom och tätat och haft sig. Det känns som att de missbedömt vart det läckt ja, för de sa det när jag hämtade den nyligen(innan sista fixen med ny oljeplugg mm) att hålla koll om det läcker mer för det är svårt med oljeläckage att veta vart det läcker för det är lite överallt...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 15:30   #21666
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Fick en film av en polare i England, la ihop 2 småsnuttar.

En med 100-200 och en mellan hans BMW M140 och en Lambo !

https://www.youtube.com/watch?v=d7AZWKY9UQk&t=12s
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 22:52   #21667
xps93
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 7
Är ute efter en bil och skulle gärna få era tips på modeller, vad jag är ute efter:
- Rolig i första hand, ska kännas och gärna se sportig ut.
- Kommer inte köra så mycket/långt så t.ex. soppaförbrukningen spelar noll roll.
- Gärna över 250hk.
- Helst inte gått 20 varv runt jorden, vill inte ha nåt med över 20k mil.
- Under / runt 200 kkr.
Vilken bil träffar denna kravspec enligt kolo-visdomen ?
xps93 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 08:16   #21668
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Skulle precis skriva ett liknande inlägg som du xps93

Ska byta in min C-klass mot något roligt. Funderar på BMW M2 eller Audi S3/RS3. Hur jävligt dyra är dessa att serva?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 08:22   #21669
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Skulle precis skriva ett liknande inlägg som du xps93

Ska byta in min C-klass mot något roligt. Funderar på BMW M2 eller Audi S3/RS3. Hur jävligt dyra är dessa att serva?
RS modellerna är lite i kategorin: Behöver du fråga ska du inte köpa.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 09:38   #21670
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Fick en film av en polare i England, la ihop 2 småsnuttar.

En med 100-200 och en mellan hans BMW M140 och en Lambo !

https://www.youtube.com/watch?v=d7AZWKY9UQk&t=12s
ok den där va sjuk
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 12:51   #21671
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Skulle precis skriva ett liknande inlägg som du xps93

Ska byta in min C-klass mot något roligt. Funderar på BMW M2 eller Audi S3/RS3. Hur jävligt dyra är dessa att serva?
Håll dig till BMW ! Du har haft en innan och veta att det fungerar. Dock upplever jag att många säljer sina M2 kort efter inköp. Förväntningarna / kostnader stämmer inte överens vad de tro de kostar. Min tanke !

Audi är dyra och äga..speciellt dessa RS...coola men asdyra ! Och hälften så roliga jämfört med BMW
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-08, 20:14   #21672
xps93
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av xps93 Visa inlägg
Är ute efter en bil och skulle gärna få era tips på modeller, vad jag är ute efter:
- Rolig i första hand, ska kännas och gärna se sportig ut.
- Kommer inte köra så mycket/långt så t.ex. soppaförbrukningen spelar noll roll.
- Gärna över 250hk.
- Helst inte gått 20 varv runt jorden, vill inte ha nåt med över 20k mil.
- Under / runt 200 kkr.
Vilken bil träffar denna kravspec enligt kolo-visdomen ?
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Skulle precis skriva ett liknande inlägg som du xps93

Ska byta in min C-klass mot något roligt. Funderar på BMW M2 eller Audi S3/RS3. Hur jävligt dyra är dessa att serva?
Kul! Jag har provat nya RS3:an å kombinationen av det ljudet och riktigt bra drag samt klistrad i marken skapar riktigt ha-begär

Tyvärr är den utanför min prisklass Har funderat en del kring Scirocco R samt BMW 335i E92. Det är ju riktigt olika bilar men gillar hur Sciroccon ser ut samt läst att den ska va kul. Kört en 335i sedan med 400hk och det var ju en riktigt trevlig upplevelse, får helt enkelt provköra båda och känna efter.

Givet att båda dessa kommer ha några år på nacken och det kanske innebär köp av en privatperson, hur brukar ni göra när ni köper bil av privat? Brukar ni ta den till något test eller liknande, självklart kollar man servicebok och kvitton och likanande men skulle gärna vilja ha någon med erfarenhet som kikar på bilen innan man slår till givet att det kan bli dyrt väldigt fort om något går sönder på dessa bilar.
xps93 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 18:47   #21673
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Börjar väl bli dags att ha något lite trevligare än en gammal saab.

Jag tänker mig en 2013 passat diesel, vad har ni för erfarenhet kring dem? Passat verkar vara ganska mycket bil för pengarna.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 19:57   #21674
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Börjar väl bli dags att ha något lite trevligare än en gammal saab.

Jag tänker mig en 2013 passat diesel, vad har ni för erfarenhet kring dem? Passat verkar vara ganska mycket bil för pengarna.
Jag har haft en 2010 Passat diesel 170 hk 4-motion R-line och har nu en 2016 Passat GTS.
Har varit supernöjd med båda och det har inte varit några problem med dom två (den senare jag jag iofs bara haft sen i juni 2019) mer än slitdelar som behöver bytas och vanlig service.
Går hyfsat snålt, har kört från Skåne till Göteborg på 0,52 l/mil om man sköter sig med gaspedalen.

Bytte fö också från en Saab.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 20:12   #21675
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Haha, låter positivt iaf! Hur många mil hade/har de gått? Tänker om det är något som är värt att ha i bakhuvudet.

Saab 9-5 2004 kombi. Gubbsilverfärgad. Världens mest okarismatiska bil.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)