Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-12-21, 12:50   #3106
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Jag har tidigare kört nya MM2K och har nu kört fyra pass på gamla MM2K. Har flera gånger nu tittat igenom schemat och undrar om vikterna och repsen verkligen stämmer.

Förra perioden så klarade jag precis mina repstest på nya mm2k i slutet av schemat. Kanske att jag gjorde 4 reps på sista failtestet. Hur som helst är det ju helt orimligt i gamla MM2K att jag ska orka göra 2x5 på failtest vikten? Det hade aldrig gått förra perioden då jag körde nya mm2k. Där ska man ju som bekant oftast göra treor på failtest vikten innan man kör failtestet.

Om det ska vara fler reps i gamla borde ju vikten sänkas också. Ökade mitt 1rm med 10kg förra gången och hade ändå aldrig kunnat köra 2x5 innan de två sista failtesten.
Det beror på att jag tyckte att orginalet av gamla MM2K hade hanterbara vikter, men det hade inte nya MM2K, så jag sänkte vissa vikter på nya MM2K men inte på gamla MM2K. Jag har även ändrat failuretest reprange.

Jag har alltså redigerat om dom olika.

Om man skriver in 150kg och jämför pass 7 nästa sista vikten samt failuretestvikten så ser det ut så här :

Nya Original 137.5x3 och 140xf 2-4reps
Nya v2 132.5x3 och 135xf 3-7reps

Gamla Original 130x5 och 130xF 4-7reps
Gamla v2 130x5 och 130xf 3-7reps

Original Nya
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-22, 10:06   #3107
Chrbo
Amatör
 
Chrbos avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Vilket av uppläggen kör du?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag kör nya varianten. Sista bänkpasset imorgon är tanken, böjen får vänta till mellandagarna.
__________________
Tittut!
Chrbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-22, 11:46   #3108
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Version 3?


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-22, 19:02   #3109
manomannen
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 6
Körde nyss sista passet på MM2k v2. Hade tidigare tagit 80 kg i bänkpress och idag lyckades jag pressa upp 95 kg, är riktigt nöjd.
manomannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-31, 09:50   #3110
Chrbo
Amatör
 
Chrbos avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo Visa inlägg
Tråden är död...

Två pass kvar i både bänk och böj, det kommer att bli en spännande julledighet både på gymmet och hemma. Jag har inte ökat något i kroppsvikt så jag förväntar mig inga extraordinära resultat men några extrakilon borde jag kunna lyfta.

Marklyften funderar jag starkt på att ge upp med fyra pass kvar då jag inbillar mig att min rygg inte är helt hundra.
Resultatet blev 115kg i bänken och 135kg i böjen. JAg kommer helt klart att ge mig på en ny runda om någon månad.
__________________
Tittut!
Chrbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-11, 11:43   #3111
Västkustarn
Registered User
 
Västkustarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 352
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo Visa inlägg
Resultatet blev 115kg i bänken och 135kg i böjen. JAg kommer helt klart att ge mig på en ny runda om någon månad.
hur gjorde du med dom negativa i böjen??
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-12, 19:12   #3112
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Hellu!
Jag har börjat med mm2k förra veckan efter ett långt träningsuppehåll.
Samtidigt så har jag börjat köra stronglift 5*5 tre gånger i veckan (kör mm2k i bänken istället för stronglift). Frågan som jag har, är om det går bra att köra bröst tre gånger i veckan? Blir en dag vila mellan varje träningspass är det för mastigt?
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-12, 19:21   #3113
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo Visa inlägg
Resultatet blev 115kg i bänken och 135kg i böjen. JAg kommer helt klart att ge mig på en ny runda om någon månad.
Och vikterna före MM2k var?
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 23:29   #3114
Västkustarn
Registered User
 
Västkustarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 352
Jag körde pass nr 10 nu ikväll (mm2k v2) och jag bommade på sista press settet som ligger 2,5kg över mitt max vid start.
Ska jag göra några ändringar p.g.a detta eller ska jag fortsätta med schemat som det är planerat??

Mitt failtest pass 9 satte jag en trea...

Senast redigerad av Västkustarn den 2015-01-14 klockan 23:30.
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 11:32   #3115
Chrbo
Amatör
 
Chrbos avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustarn Visa inlägg
hur gjorde du med dom negativa i böjen??
Körde med långt stopp istället.

Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Och vikterna före MM2k var?
95kg respektive 120kg.
__________________
Tittut!
Chrbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-25, 13:25   #3116
Västkustarn
Registered User
 
Västkustarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 352
Körde sista passet i bänken igår, det blev en ökning på 5 kg. Från 125-130. Gav ett helhjärtat försök på 135 på pass 13 men kom bara halvvägs. Var sleten efter det men testade även 132,5 som inte kom upp. Så mitt tyngsta lyft blev 130 i pass 12.
Jag är nöjd, en ökning är en ökning

På onsdag drar jag igång en ny vända men då i marken ist.
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-29, 12:39   #3117
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo Visa inlägg
Resultatet blev 115kg i bänken och 135kg i böjen. JAg kommer helt klart att ge mig på en ny runda om någon månad.
Fina ökningar måste jag säga,20 kg i bänken är inte fy skam
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-29, 12:45   #3118
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Jag har kört mm2k ett tag nu och det är 5pass kvar tror jag, men jag märker att det går bra.

Tänkte höra med er andra hur ni kör efter en mm2k period?
Är inne på att köra volymträning sen, någon som testat High-Rep Bench Press Program som Damien laddat upp? Tycker det verkar vara väldigt intressant att köra som mellanperiod innan man kört i gång med en ny mm2k cykel.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-06, 22:27   #3119
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Fick en fråga om det fanns nån fungerande länk till MM2K eftersom hemsidan inte fungerar längre.

Svarade :

Nej, tyvärr.

Jag hade den på en norsk hemsida som jag trodde var gratis. Den var tydligen bara gratis om man hade minimal trafik på den.

Fick ett meddelande att jag hade för mycket trafik på den, så dom ville ha betalt. Och eftersom jag inte har nåt intresse att betala för en hemsida så las den ner.

Hade tidigare Passagen och sen Spray. Men dom las också ner pga att det blev en betaltjänst.

Nu har jag tappat orken och lusten att söka efter en ny gratis hemsida för att hålla igång programmen.
Dessutom så är allt mitt intresse för bänkpressprogram borta, jag tränar inte ens bänkpress längre.

Här finns originalet av "Gamla MM2K"
http://www.weightrainer.net/spreadsheets/mm2kadd40.html

Och här finns originalet av "Nya MM2K"
http://www.weightrainer.net/spreadsheets/mm2kadd50.html

Länkarna till programmen är inte excel, så allt måste räknas ut manuellt.

Följ tabellen för att se vilka vikter du ska köra på. Det står i Pound. Egentligen ska man dela allt i 2.2 för att få fram kg, men det är enklare och man slipper ojämna avrundningar om man istället delar allt i 2. Resultatet blir ändå samma.

Observera att Nya MM2K är 5kg tyngre hela programmet förutom på slutet jämfört med min version. Gamla MM2K är ganska lika som min version.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-06, 22:37   #3120
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Här finns nya MM2K i excel
http://www.joeskopec.com/add50.xls

Som sagt... Enklaste sättet att översätta allt till kg är att skriva in det dubbla som du maxar, sen delar du alla vikter i 2.

Tex om du maxar 100kg så skriver du in 200 på 1RM. Sen om det står 180 i tex set 3 pass 8 så delar du det i 2. Vikten du ska köra på blir då 90kg.

Detta program finns även som app till mobiltelefonen.

Hittar ej nån excelversion av gamla. Hursomhelst så har den versionen alltid varit min favorit.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)