Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-03-15, 19:45   #4231
Oltimer66
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Har precis fått konstaterad underfunktion i sköldkörteln (hypotyreos) så förhoppningsvis kommer det gå bättre nu med medicinering
__________________
66:a som började med vikter runt 1990 och höll på i ca 14 år, sen dalade allt och blev ett 5 års uppehåll och diagnosen depression.
2009 vägde jag strax under 70 kg på mina 187 cm. Testade med enbart hantlar, för att försöka komma tillbaka... Sakta men säkert började vikten öka och från januari 2012 har det blivit mer regelbunden och seriös träning. Vikten nu är ca 93 kilo.
Oltimer66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 10:19   #4232
WilliamPersson1
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 216
Citat:
Ursprungligen postat av milk Visa inlägg
Jag har jobbat 3 skift, dvs dag,eftermiddag och natt. Jag har kört lite olika men har aldrig tagit bort någon träningsdag.

Jobbade jag dag körde jag tidigt som fan (va på gymmet 6 på morgonen) eller direkt efter. När jag körde eftermiddag började jag kl 1 och körde alltid innan det och på nattpassen körde jag direkt när jag vakna eller innan jag började mitt skift vid 22. Så var det lördag, körde jag det jag hade planerat på lördag och det spelade ingen roll vilket skift jag hade.

Det jag försöker säga är att planera bara din träning, skitsamma om du jobbar om du frågar mig


Okej tack för tipsen! Jag hoppas att jag vänjer mig snabbt! Jag ska jobba mitt första pass idag 20-04. & innan dess ska jag träna triceps & axlar!
WilliamPersson1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 11:40   #4233
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
stor skillnad på denna deffen då jag ligger på 2500kcal per dag och inte 1800kcal som jag gjorde på förra deffen. Har mkt mer styrka i kroppen nu, sover bättre, fryser inte och är inte alls lika hungrig. Känner att jag kommer kunna gå hela vägen denna gången! När jag väl har kommit ner på lågt bf så tänker jag verkligen hålla mig där, bulka på kaloribalans och deffa med litet kaloriunderskott.
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 11:42   #4234
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
stor skillnad på denna deffen då jag ligger på 2500kcal per dag och inte 1800kcal som jag gjorde på förra deffen. Har mkt mer styrka i kroppen nu, sover bättre, fryser inte och är inte alls lika hungrig. Känner att jag kommer kunna gå hela vägen denna gången! När jag väl har kommit ner på lågt bf så tänker jag verkligen hålla mig där, bulka på kaloribalans och deffa med litet kaloriunderskott.
bra, men hur bulkar man på balans?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 11:46   #4235
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
stor skillnad på denna deffen då jag ligger på 2500kcal per dag och inte 1800kcal som jag gjorde på förra deffen. Har mkt mer styrka i kroppen nu, sover bättre, fryser inte och är inte alls lika hungrig. Känner att jag kommer kunna gå hela vägen denna gången! När jag väl har kommit ner på lågt bf så tänker jag verkligen hålla mig där, bulka på kaloribalans och deffa med litet kaloriunderskott.
Varför väljer du en energinivå på det sättet? Varför inte anpassa energin till hur vikten förändras? Du behöver mindre och mindre energi ju mindre du väger, och mindre energi ju mer metabolismen nedreglerats.

För att ta ett exempel från mig själv: gick in på 3100 kcal förra dieten och slutade på 2600 kcal. Hade jag gått in på 2600 kcal från början hade jag tappat vikt alldeles för fort, förlorat muskelmassa, haft sämre ork i träning och till vardags, nedreglerat min metabolism onödigt fort osv osv.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 11:49   #4236
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
bra, men hur bulkar man på balans?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Väldigt litet kaloriöverskott/viktuppgång dårå :P
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 11:54   #4237
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Varför väljer du en energinivå på det sättet? Varför inte anpassa energin till hur vikten förändras? Du behöver mindre och mindre energi ju mindre du väger, och mindre energi ju mer metabolismen nedreglerats.

För att ta ett exempel från mig själv: gick in på 3100 kcal förra dieten och slutade på 2600 kcal. Hade jag gått in på 2600 kcal från början hade jag tappat vikt alldeles för fort, förlorat muskelmassa, haft sämre ork i träning och till vardags, nedreglerat min metabolism onödigt fort osv osv.
Jag har bara deffat 13 dagar, tänker inte ligga exakt på 2500kalorier varje dag. Utan kommer självklart reglera kalorierna efter vikten. Men tänker ligga på 2500kalorier så länge som jag går ner 0,5kg per vecka...
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 11:57   #4238
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Jag har bara deffat 13 dagar, tänker inte ligga exakt på 2500kalorier varje dag. Utan kommer självklart reglera kalorierna efter vikten. Men tänker ligga på 2500kalorier så länge som jag går ner 0,5kg per vecka...
Det är ett bra tänk. Sen ska man komma ihåg att man går ner snabbare i början (vätska, tarminnehåll) om man förändrat sin kosthållning. Går man bara ner 0,5 första veckan är risken ganska stor att man egentligen ligger på balans, men det märker man ju rätt fort. Sen kan det vara vettigt att minska på taken på viktnedgången allteftersom man tajtar till eftersom mängden fett som kan förbrännas är beroende av mängden fett på kroppen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 12:02   #4239
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Jag har bara deffat 13 dagar, tänker inte ligga exakt på 2500kalorier varje dag. Utan kommer självklart reglera kalorierna efter vikten. Men tänker ligga på 2500kalorier så länge som jag går ner 0,5kg per vecka...
hur håller du koll på viktförändringen? medelvärde?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 12:06   #4240
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är ett bra tänk. Sen ska man komma ihåg att man går ner snabbare i början (vätska, tarminnehåll) om man förändrat sin kosthållning. Går man bara ner 0,5 första veckan är risken ganska stor att man egentligen ligger på balans, men det märker man ju rätt fort. Sen kan det vara vettigt att minska på taken på viktnedgången allteftersom man tajtar till eftersom mängden fett som kan förbrännas är beroende av mängden fett på kroppen.
Tro det elle ej men jag har koll på allt det, lärt mig efter att kört dålig grisbulk följt av dålig deff med för stort kaloriunderskott. Dessutom så har jag inte tänkt så mkt på vad vågen säger dessa dagar (förutom att ha koll på att jag inte går ner allt för mkt) Jag väntar på att vikten ska bli mer stabil efter att ha tappat vätska/tarminnehåll som du säger, dessutom började jag en kreatinkur så visste att vikten skulle pendla en del. Och ja, jag tänker reglera viktnergången efter mängden fett på kroppen, dessutom gå mer efter spegelbilden.
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 12:09   #4241
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
hur håller du koll på viktförändringen? medelvärde?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Ställer mig på vågen
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 12:12   #4242
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Tro det elle ej men jag har koll på allt det, lärt mig efter att kört dålig grisbulk följt av dålig deff med för stort kaloriunderskott. Dessutom så har jag inte tänkt så mkt på vad vågen säger dessa dagar (förutom att ha koll på att jag inte går ner allt för mkt) Jag väntar på att vikten ska bli mer stabil efter att ha tappat vätska/tarminnehåll som du säger, dessutom började jag en kreatinkur så visste att vikten skulle pendla en del. Och ja, jag tänker reglera viktnergången efter mängden fett på kroppen, dessutom gå mer efter spegelbilden.
Bra! Men att gå efter spegelbilden tycker jag personligen är för trubbigt. Det är svårt att värdera förändringar på veckobasis när man ser sig själv varje dag. Medianvärde för varje vecka tycker jag är det säkraste. Fungerar bra om man optimerat så många parametrar som möjligt för att tappa fett och inte muskler.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 12:15   #4243
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Bra! Men att gå efter spegelbilden tycker jag personligen är för trubbigt. Det är svårt att värdera förändringar på veckobasis när man ser sig själv varje dag. Medianvärde för varje vecka tycker jag är det säkraste. Fungerar bra om man optimerat så många parametrar som möjligt för att tappa fett och inte muskler.
Okey
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 13:18   #4244
WilliamPersson1
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 216
Citat:
Ursprungligen postat av milk Visa inlägg
Jag har jobbat 3 skift, dvs dag,eftermiddag och natt. Jag har kört lite olika men har aldrig tagit bort någon träningsdag.

Jobbade jag dag körde jag tidigt som fan (va på gymmet 6 på morgonen) eller direkt efter. När jag körde eftermiddag började jag kl 1 och körde alltid innan det och på nattpassen körde jag direkt när jag vakna eller innan jag började mitt skift vid 22. Så var det lördag, körde jag det jag hade planerat på lördag och det spelade ingen roll vilket skift jag hade.

Det jag försöker säga är att planera bara din träning, skitsamma om du jobbar om du frågar mig

Förresten! Vad brukade du äta på din nattvakt? Likadant som ett vanligt mål på dagen eller åt du mer protein då nästa mål mat blir runt middagstid på dagen?

& sen så undrar jag om det blir någon negativ effekt om jag jobbar natt på fredagar och är hemma i sängen vid 04.30, vaknar 13.00 ungefär, går och tränar sen jobbar natt igen på lördagen? Söndagar är vilodagar
WilliamPersson1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 13:22   #4245
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Går sådär. Stått stilla i vikt i ett tag nu, måste skärpa mig.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)